Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marketing

De laatste marketingtrends en best practices om de verkoop van jouw product of dienst aan te jagen.

Recente artikelen

8 redenen waarom je nooit korting moet geven. Nee, ook niet aan je moeder

Korting geven is niet eerlijk en doet afbreuk aan je product, stelt Erwin Wijman. 8 redenen waarom je nooit korting moet...

clock 5 min

6 do’s bij het kiezen van een goede bedrijfsnaam

Een goede bedrijfsnaam is niet alleen marketingtechnisch maar ook juridisch goed, schrijft Sprout-expert Melissa Moncada Castillo. Ze geeft je zes dingen om rekening...

clock 2,5 min

7 redenen waarom Twitter zo van ondernemers houdt (als megafoon die je mega-aandacht oplevert)

Hoe komt Elon Musk aan zoveel volgers op Twitter? Duh, hij valt op en komt met boude statements. En als...

clock 4,5 min

Het persoonlijke merk van: Maartje Daamen (Dag1)

Voor Sprout daagt Roel Wolbrink diverse ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen. Jouw persoonlijke merk is de basis voor...

clock 3 min

7 redenen waarom je zelf je product bent, en hoe je dat uitdraagt

Jij als ondernemer bent het belangrijkste sociale medium en marketinginstrument van je onderneming, schrijft Erwin Wijman. ‘Zeker als baas moet...

clock 4 min

We willen constant iets nieuws, want veel is al eens gedaan. Maar betekent dat dat we constant het ei van Columbus opnieuw uit moeten vinden? Nee, zo betoogt MT-columnist Marcel Hoefman.

Stel de juiste vraag over vaardigheden

We willen constant iets nieuws, want veel is al eens gedaan. Maar betekent dat dat we constant het ei van...

clock 2,5 min

4 manieren om jouw klanten nog beter te bereiken

Als ondernemer wil je de juiste klanten aanspreken. Maar op wie jouw bedrijf zich ook richt, je doelgroep wordt overspoeld...

clock 3,5 min

7 killergeheimen van een e-mailnieuwsbrief – zo eenvoudig dat je er niet omheen kunt

Nieuwsbrieven per mail worden steeds belangrijker en dat is mede te danken aan de aard van e-mail. Mensen, dus ook...

clock 3 min

Waarom Chris Zadeh (Ohpen) twee krabben op zijn arm liet tatoeëren

Voor Sprout daagt ondernemer Roel Wolbrink andere ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen. Deze keer legt hij Chris Zadeh...

clock 3,5 min

Dit zijn 3 niet te missen marketingtrends dit jaar

Als ondernemer wil je de boot niet missen op het gebied van marketing. Om welke marketingtrends kun je dit jaar niet...

clock 3,5 min

klant betaling

7 manieren waarop je klanten sneller laat betalen

Hoe makkelijker je je klanten laat betalen, hoe meer je verkoopt. Erwin Wijman deelt 7 manieren waarmee je dat voor...

clock 3,5 min

Aegon Klantenservice Leven Teamfoto Performance Cup

Zo gaf Aegon zijn teamperformance een boost

Wat voor topsport geldt, geldt ook voor de werkvloer. Je leert van je fouten. Je wil alle neuzen in het...

clock 3,5 min

3 vuistregels voor een ijzersterke slogan

Hoe bedenk je een oneliner die bij miljoenen mensen blijft plakken? Vermijd clichés en omarm de dubbele bodem, schrijft reclamegoeroe...

clock 4 min

i.s.m. Oracle
KFC klantdata

Hoe KFC de klant nog slimmer gaat bedienen

Jaarlijks rollen er bij KFC Nederland 13 miljoen bonnetjes uit de kassa. Een bron van data. Maar hoe haal je...

clock 4,5 min

5 juridische dingen die je moet weten als je gaat samenwerken met influencers

Werken met influencers is nieuw, maar niet zonder regels. Sprout-expert Melissa Moncada Castillo geeft je vijf juridische dingen die je moet weten...

clock 3 min

Abonnementiseer je product of dienst: 7 tips om te zorgen dat je klanten meer en langer kopen

Wat je ook aanbiedt, je kan het in abonnementsvorm gieten, schrijft Sprout-expert Erwin Wijman. 7 tips om te zorgen dat...

clock 3,5 min

9 redenen waarom je voor een niche, of superniche moet kiezen

Marketingexpert Erwin Wijman deelt op Sprout alvast een klein deel van de kennis die hij bundelde in zijn nieuwste, kneiterdikke...

clock 10 min

youtube marketing

7 manieren om YouTube te gebruiken voor je marketing

Wil je de boodschap van je bedrijf aan een groot publiek verwoorden, dan is video een handig medium. Hoe zet...

clock 0,5 min

Partnerartikelen

Het succes van Zonnebrillen.com

Hoe Zonnebrillen.com ongekend wist te groeien

Webshop Zonnebrillen.com kwam eind 2017 in handen van optiekketen GrandVision en groeide daarna nóg sneller dan voorheen. Hoe speelde het...

clock 3,5 min

De belangrijkste do’s en don’ts van sales (en wat dit vak zo mooi maakt)

Ondanks het soms slechte imago is sales in essentie iets heel natuurlijks. schrijft Gerhard te Velde. ‘Vergeet de groep mensen niet...

clock 4,5 min

Squla abonnementsmodel

Hoe Squla een onderwijsmarkt voor consumenten heeft gecreëerd

Het online abonnementsmodel voor content is pas sinds kort in opkomst. Online leerplatform Squla is één van de pioniers die...

clock 2,5 min

In 5 simpele stappen de klantrelatie versterken

Dat je tijd en moeite in je klanten moet steken, weet iedere ondernemer. Want: zonder klanten geen business. En toch...

clock 4 min

Zo start je met videomarketing

De drempel om te starten met videomarketing ligt vaak onnodig hoog, en dat is zonde, schrijft Sprout-expert Marijn van Bakel....

clock 3 min

online fraude Ravelin Gerry Carr

Online fraude en wat je eraan kunt doen

Online fraude bij webwinkels komt helaas nog altijd vaak voor. Oók in Nederland. Volgens Gerry Carr van Ravelin kan het...

clock 3 min

Hoe topnetwerkers de exponentiële kracht van netwerken toepassen

Wil je groeien, dan heb je daar de beste mensen mensen voor nodig. Maar hoe kom je daar op het...

clock 3 min

5 voordelen van offline marketing

Zonder een behoorlijke social media strategie lijk je tegenwoordig geen klanten meer te kunnen bereiken. Vooral jongeren zijn alleen nog...

clock 2,5 min

Waarom bedrijven steeds vaker marketing via de brievenbus inzetten

Zonder een behoorlijke social media strategie lijk je tegenwoordig geen klanten meer te kunnen bereiken. Vooral jongeren zijn alleen nog...

clock 2,5 min

Een goed klantprofiel maken: dit zijn de belangrijkste buyer persona’s

Elke marketingstrategie begint met het opstellen van enkele buyer personas, om te visualiseren wie jouw klanten zijn, hoe zij zich...

clock 2 min

In deze briljante reclame ontdekken Amerikanen dat ze deels Mexicaans zijn

Mexico staat er slecht op in de VS, dus wat doe je dan als Mexicaanse luchtvaartmaatschappij? Aeroméxico verraste een groep...

clock 0,5 min

Zo pak je salesproblemen aan column MT

Zo pak je salesproblemen aan

Tegenvallend salesresultaat? Te weinig marge? Te weinig nieuwe klanten? Aanpakken die problemen, schrijft MT-columnist Marcel Hoefman.

clock 2,5 min

Foodsy treinzeigers betaalstrategie

Hoe Foodsy afrekent met een grote frustratie van treinreizigers

Je klant ontzorgen is vaak een kwestie van keuzevrijheid en tijdswinst bieden. Dat is dan ook precies wat Foodsy doet,...

clock 3 min

Direct mail en privacywetgeving: wat mag wel en wat niet?

Een direct mail stuur je uiteraard het liefst naar een zo groot mogelijk adressenbestand. Maar het gebruik van persoonsgegevens is...

clock 2,5 min

5 tips voor het versturen van relatiegeschenken in januari

Na al het aandachtsgeweld van de feestdagen is januari dé maand om de aandacht van jouw klanten te pakken. Je...

clock 3 min

Van Ruud Aan Bob Onderwerp Tweets van Michel Welkens gezien? Hoi Bob, Je hebt er al eens een mailtje aan besteed en we hebben het er één keer over gehad in het MT, maar volgens mij is het je toch nog niet geheel duidelijk dat sociale media een voordeel kunnen zijn voor ons bedrijf, maar toch echt ook een nadeel. Ik doel hier op de tweets van Michel Welkens. Die zijn je vast niet ontgaan, want iedereen in het bedrijf heeft het erover. En iedereen daarbuiten, vrees ik, onderhand ook. Ruud Hoi Ruud, Tweets van wie? Sorry, ik had het weer ­razend druk de laatste tijd en mijn ­dochter zou me leren twitteren, maar die had het de laatste tijd ook razend druk. Bob Bob, Tweets van Welkens, een van de ­mensen die laatst boventallig is ­verklaard. Nou twittert hij bijvoorbeeld: ‘Nog 23 dagen in dit door totale nitwits geleide bedrijf.’ Hij heeft al 2.814 followers, best veel voor iemand met een administratieve functie. Ruud Ruud, Followers? Mensen die hem volgen dus? Bob Bob, Ja, dat moet je dochter je maar uitleggen. Die followers twitteren dat weer door aan anderen, zodat het een sneeuwbal wordt. Ook op Facebook is het nu een hit. Ruud Ruud, Dan moet die man daar meteen mee stoppen. Kun je hem dat meedelen, nu? Bob Bob, Heb ik gedaan. Natúúrlijk. Al drie keer. Maar dat helpt niets. Zoals Marianne me vertelde: ‘Natuurlijk gaat Michel door. Die heeft voor het eerst in zijn leven ergens succes mee.’ In de exit-overeenkomst die we met hem hebben, staat ook niet dat hij dit niet mag doen. Ja, dat bedoel ik nou: we hadden allang een social mediabeleid moeten hebben, dan was ons deze ellende bespaard gebleven. Ken je die Driessen nog, die bij een vorige reorganisatie boventallig is verklaard? Die schrijft op Facebook dat als je bij ons niet boventallig wil worden verklaard, je het beste blond kunt zijn en vrouw en vooral flink moet flirten met de directeur. De reacties die daar dan weer onder staan zal ik je besparen, Bob. Wat dat betreft is het wel een voordeel dat je niet weet hoe Facebook werkt. Ruud Ruud, Dat mensen dat over mij schrijven zeg. Zó onwaar. En dat met Karin, dat is alweer drie jaar geleden. En dat staat nu allemaal op die sociale media? Kunnen onze IT­-mensen daar niks aan doen? Bob Bob, Nee, natuurlijk niet. We kunnen voortaan in exitgesprekken nadrukkelijk verbieden dat boventalligen zich op sociale media op ons gaan uitleven, maar daar hebben we nu niks aan. Ze hebben het trouwens niet over Karin, maar over ene Maartje. Ruud Ruud, Maartje? Staat dat op Facebook? Moeten we daar niet gewoon op reageren, dat ik gewoon met haar in dat restaurant zat om het derde kwartaal te bespreken? Kun jij dat anders voor me doen? Bob Bob, Ik denk niet dat dit de oplossing is. Kijk, op zich barst het van dit soort onzin op de sociale media, en jij kon ook niet weten dat Maartje over dat diner zou twitteren, het zij zo. Maar ik maak me er zorgen over dat onze relaties er weet van krijgen of, erger nog, Hoofdkantoor. Begin eens, Bob, met een schrijven aan onze mensen. En dan niet dat jóu schade wordt berokkend, maar vooral hún bedrijf. Oké? Ruud Ruud, Zoiets? ‘Beste mensen, Zoals jullie wellicht weten verschijnen er de laatste weken op enkele sociale media berichten over ons bedrijf. Grotendeels komen deze berichten van mensen die hier niet meer werken. Wij betreuren dit zeer, te meer daar wij er stellig van overtuigd waren én zijn dat wij van hen in goed overleg en met goede regelingen afscheid hebben genomen. Ik sta ver boven deze achterklap en verwacht van jullie hetzelfde. Tevens verwacht ik dat jullie niet langer ­actief meer zullen zijn op Facebook en Twitter, een en ander in het belang van ons bedrijf, kortom, in ons aller belang. Dit geldt natuurlijk niet voor bijvoorbeeld vakantiefoto’s en kooktips die jullie via je privémail op de sociale media zetten. Een aangescherpt socialemediabeleid hopen wij als MT nog voor de zomer, en anders net na de zomer, gereed te hebben.’ Kun je dit even op Twitter zetten, Ruud? Bob

Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best, en probeert te leren van sociale media.

clock 3 min

6 direct mail-blunders (en tips voor hoe het beter kan)

Direct mail-campagnes hebben als doel potentiële klanten te inspireren en een respons uit de lokken. Dat kan heel effectief zijn,...

clock 2,5 min

digitale betaalstrategie geen excuses op tijd betalen

Geen excuses meer: zo betalen je klanten op tijd

Een digitale betaalstrategie helpt betaaldrempels weg te nemen en je klanten zo snel mogelijk te laten betalen. In zowel de...

clock 4 min