Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het persoonlijke merk van: Maartje Daamen (Dag1)

In samenwerking met NEW TAILOR - Voor Sprout daagt Roel Wolbrink diverse ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen. Jouw persoonlijke merk is de basis voor een sterk merk voor jouw startup of scaleup. Deze keer leggen we Maartje Daamen van Dag1 langs de lat. 

Alle afleveringen in deze serie. De inleidende stappen voor een merkplan vind je in dit verhaal

Maartje Daamen is samen met Ingrid de Graaf oprichter van recruitmentspecialist Dag1, waarmee het duo in 2016 nog in de Sprout Challenger50 pronkte. Daamen typeert haar karakter met de begrippen ‘vrij’, ‘open’, ‘gedreven’, ‘plezier’ en ‘energie. “Verder ben ik altijd aanwezig in woord en actie met een licht dominant trekje. Maar als-je-blieft daag mij uit, ik houd van samen winnen! Behoorlijk geel, maar ook zeker een toefje rood volgens het DISC-model. Volgens de meetlat van 101%Ik zou ze dus de rebel kunnen zijn.”

Voor de mensen die je niet kennen, wie ben je?

“Ik begon bij USG people in de sales. Het scoren vond ik heerlijk, en mensen verbinden en ze zo op de juiste plek helpen. Zeven jaar heb ik me daar mogen ontwikkelen van broekie in de sales tot regiomanager Noord-Holland. Tijdens een lunch met Ingrid de Graaf, mijn compagnon, kregen we veel inzichten, waaronder dat plezier in het werk de graadmeter is van succes en bevlogenheid. Die lunch was de basis voor Dag1. Onze overtuiging is dat werken met plezier moet en kan. Dat voor heel veel mensen mogelijk maken is het mooiste wat er is.”

Hoe zijn jullie zo snel gegroeid?

In recruitmentwereld kun je met behulp van technologie veel matches tot stand brengen, zegt Daamen, maar voor Dag1 zijn “de menselijke factor” en “echte gesprekken” nog belangrijker. “Dag1 is minder systeem-gedreven. Systemen zijn niet leuk, mensen wel. We willen terug naar de tijd vóór Google. Wij leggen de focus op wat écht belangrijk is.”

Systemen zijn niet leuk, mensen wel

“Vanaf het begin hebben we gekozen voor  groei. We willen impact maken en dat kan alleen als we het met meer mensen doen. Het gaat bij ons niet om winstmaximalisatie. Vanaf het begin hebben we gelijk geïnvesteerd in een collega die zich toelegt op ontwikkeling van onze eigen mensen. Hoe kom je tot de kern in gesprekken? Met veel gesprekstechnieken en bovenal oprechte interesse. Maar een simpel format bestaat niet. Nieuwsgierig zijn en blijven is key en dat hebben al onze mensen.”

Wat is jouw Why?

“Bij Dag1 hebben we als motto: Dag1 is werken met plezier. Bij de ene persoon gaat het om de beloning, de andere om tijdsindeling, aanzien, impact, veiligheid of bijvoorbeeld vriendschap. Natuurlijk is werk niet elke minuut alleen plezier; ontwikkeling doet soms pijn. We prikkelen graag onszelf, onze medewerkers, kandidaten en opdrachtgevers om te kiezen voor hun eigen pad naar plezier.”

En de volgende stap? 

“Te ver vooruitkijken neemt ook de flexibiliteit weg. Bovendien willen we bewaken waar we goed in zijn. Al te snel groeien kan betekenen dat we onze cultuur en sfeer, en vooral impact verliezen. Doel is en blijft wel verder groeien om zo onze impact verder te vergroten en Nederland een stukje leuker te maken.”

“Sinds een eind maart hebben we ook een nieuwe campagne Gezocht en Gevonden. We laten zien wie we zoeken en we laten het succes zien. ‘Gevonden plezier’, daar gaat het om.”

Denk jij na over jouw persoonlijke merk?

“Jazeker. Beeld en geluid moet kloppen bij alles wat ik doe. Dat kan ik zelf alleen vanuit mijn persoonlijke kracht. Vanaf het begin doen we wel bewust mee aan de grootste groeiwedstrijden en awards. We zijn al jaren een van de snelgroeiers van de regio Utrecht. Die erkenning helpt ons natuurlijk. Mijn kracht zit in het verbinden met alle stakeholders, dat vind ik leuk en geeft me energie. Ik wil het beleven en bouwen aan ons merk.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Ingrid, mijn compagnon vult me perfect aan en regelt het interne proces. Gaaf toch, want dat is nog belangrijker; doen wat je zegt en zeggen wat je doet.”

Hoe zorg je ervoor dat jouw ‘verpakking’ past bij je merk en dus bij wie je bent?

“Door mezelf zijn. Mijn binnenkant en verpakking komen overeen, semi-zakelijk. Wat je uitstraalt, met je stem en houding, is belangrijker dan kleding. Kleding brengt jezelf en anderen natuurlijk wel in een bepaalde stemming. Als ik zo met je praat moet ik dat maar eens bewuster gaan doen.”