Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marketing

De laatste marketingtrends en best practices om de verkoop van jouw product of dienst aan te jagen.

Recente artikelen

Het succes van Zonnebrillen.com

Hoe Zonnebrillen.com ongekend wist te groeien

Webshop Zonnebrillen.com kwam eind 2017 in handen van optiekketen GrandVision en groeide daarna nóg sneller dan voorheen. Hoe speelde het...

clock 3,5 min

De belangrijkste do’s en don’ts van sales (en wat dit vak zo mooi maakt)

Ondanks het soms slechte imago is sales in essentie iets heel natuurlijks. schrijft Gerhard te Velde. ‘Vergeet de groep mensen niet...

clock 4,5 min

Squla abonnementsmodel

Hoe Squla een onderwijsmarkt voor consumenten heeft gecreëerd

Het online abonnementsmodel voor content is pas sinds kort in opkomst. Online leerplatform Squla is één van de pioniers die...

clock 2,5 min

In 5 simpele stappen de klantrelatie versterken

Dat je tijd en moeite in je klanten moet steken, weet iedere ondernemer. Want: zonder klanten geen business. En toch...

clock 4 min

Zo start je met videomarketing

De drempel om te starten met videomarketing ligt vaak onnodig hoog, en dat is zonde, schrijft Sprout-expert Marijn van Bakel....

clock 3 min

online fraude Ravelin Gerry Carr

Online fraude en wat je eraan kunt doen

Online fraude bij webwinkels komt helaas nog altijd vaak voor. Oók in Nederland. Volgens Gerry Carr van Ravelin kan het...

clock 3 min

Hoe topnetwerkers de exponentiële kracht van netwerken toepassen

Wil je groeien, dan heb je daar de beste mensen mensen voor nodig. Maar hoe kom je daar op het...

clock 3 min

5 voordelen van offline marketing

Zonder een behoorlijke social media strategie lijk je tegenwoordig geen klanten meer te kunnen bereiken. Vooral jongeren zijn alleen nog...

clock 2,5 min

Waarom bedrijven steeds vaker marketing via de brievenbus inzetten

Zonder een behoorlijke social media strategie lijk je tegenwoordig geen klanten meer te kunnen bereiken. Vooral jongeren zijn alleen nog...

clock 2,5 min

Een goed klantprofiel maken: dit zijn de belangrijkste buyer persona’s

Elke marketingstrategie begint met het opstellen van enkele buyer personas, om te visualiseren wie jouw klanten zijn, hoe zij zich...

clock 2 min

In deze briljante reclame ontdekken Amerikanen dat ze deels Mexicaans zijn

Mexico staat er slecht op in de VS, dus wat doe je dan als Mexicaanse luchtvaartmaatschappij? Aeroméxico verraste een groep...

clock 0,5 min

Zo pak je salesproblemen aan column MT

Zo pak je salesproblemen aan

Tegenvallend salesresultaat? Te weinig marge? Te weinig nieuwe klanten? Aanpakken die problemen, schrijft MT-columnist Marcel Hoefman.

clock 2,5 min

Foodsy treinzeigers betaalstrategie

Hoe Foodsy afrekent met een grote frustratie van treinreizigers

Je klant ontzorgen is vaak een kwestie van keuzevrijheid en tijdswinst bieden. Dat is dan ook precies wat Foodsy doet,...

clock 3 min

Direct mail en privacywetgeving: wat mag wel en wat niet?

Een direct mail stuur je uiteraard het liefst naar een zo groot mogelijk adressenbestand. Maar het gebruik van persoonsgegevens is...

clock 2,5 min

5 tips voor het versturen van relatiegeschenken in januari

Na al het aandachtsgeweld van de feestdagen is januari dé maand om de aandacht van jouw klanten te pakken. Je...

clock 3 min

Van Ruud Aan Bob Onderwerp Tweets van Michel Welkens gezien? Hoi Bob, Je hebt er al eens een mailtje aan besteed en we hebben het er één keer over gehad in het MT, maar volgens mij is het je toch nog niet geheel duidelijk dat sociale media een voordeel kunnen zijn voor ons bedrijf, maar toch echt ook een nadeel. Ik doel hier op de tweets van Michel Welkens. Die zijn je vast niet ontgaan, want iedereen in het bedrijf heeft het erover. En iedereen daarbuiten, vrees ik, onderhand ook. Ruud Hoi Ruud, Tweets van wie? Sorry, ik had het weer ­razend druk de laatste tijd en mijn ­dochter zou me leren twitteren, maar die had het de laatste tijd ook razend druk. Bob Bob, Tweets van Welkens, een van de ­mensen die laatst boventallig is ­verklaard. Nou twittert hij bijvoorbeeld: ‘Nog 23 dagen in dit door totale nitwits geleide bedrijf.’ Hij heeft al 2.814 followers, best veel voor iemand met een administratieve functie. Ruud Ruud, Followers? Mensen die hem volgen dus? Bob Bob, Ja, dat moet je dochter je maar uitleggen. Die followers twitteren dat weer door aan anderen, zodat het een sneeuwbal wordt. Ook op Facebook is het nu een hit. Ruud Ruud, Dan moet die man daar meteen mee stoppen. Kun je hem dat meedelen, nu? Bob Bob, Heb ik gedaan. Natúúrlijk. Al drie keer. Maar dat helpt niets. Zoals Marianne me vertelde: ‘Natuurlijk gaat Michel door. Die heeft voor het eerst in zijn leven ergens succes mee.’ In de exit-overeenkomst die we met hem hebben, staat ook niet dat hij dit niet mag doen. Ja, dat bedoel ik nou: we hadden allang een social mediabeleid moeten hebben, dan was ons deze ellende bespaard gebleven. Ken je die Driessen nog, die bij een vorige reorganisatie boventallig is verklaard? Die schrijft op Facebook dat als je bij ons niet boventallig wil worden verklaard, je het beste blond kunt zijn en vrouw en vooral flink moet flirten met de directeur. De reacties die daar dan weer onder staan zal ik je besparen, Bob. Wat dat betreft is het wel een voordeel dat je niet weet hoe Facebook werkt. Ruud Ruud, Dat mensen dat over mij schrijven zeg. Zó onwaar. En dat met Karin, dat is alweer drie jaar geleden. En dat staat nu allemaal op die sociale media? Kunnen onze IT­-mensen daar niks aan doen? Bob Bob, Nee, natuurlijk niet. We kunnen voortaan in exitgesprekken nadrukkelijk verbieden dat boventalligen zich op sociale media op ons gaan uitleven, maar daar hebben we nu niks aan. Ze hebben het trouwens niet over Karin, maar over ene Maartje. Ruud Ruud, Maartje? Staat dat op Facebook? Moeten we daar niet gewoon op reageren, dat ik gewoon met haar in dat restaurant zat om het derde kwartaal te bespreken? Kun jij dat anders voor me doen? Bob Bob, Ik denk niet dat dit de oplossing is. Kijk, op zich barst het van dit soort onzin op de sociale media, en jij kon ook niet weten dat Maartje over dat diner zou twitteren, het zij zo. Maar ik maak me er zorgen over dat onze relaties er weet van krijgen of, erger nog, Hoofdkantoor. Begin eens, Bob, met een schrijven aan onze mensen. En dan niet dat jóu schade wordt berokkend, maar vooral hún bedrijf. Oké? Ruud Ruud, Zoiets? ‘Beste mensen, Zoals jullie wellicht weten verschijnen er de laatste weken op enkele sociale media berichten over ons bedrijf. Grotendeels komen deze berichten van mensen die hier niet meer werken. Wij betreuren dit zeer, te meer daar wij er stellig van overtuigd waren én zijn dat wij van hen in goed overleg en met goede regelingen afscheid hebben genomen. Ik sta ver boven deze achterklap en verwacht van jullie hetzelfde. Tevens verwacht ik dat jullie niet langer ­actief meer zullen zijn op Facebook en Twitter, een en ander in het belang van ons bedrijf, kortom, in ons aller belang. Dit geldt natuurlijk niet voor bijvoorbeeld vakantiefoto’s en kooktips die jullie via je privémail op de sociale media zetten. Een aangescherpt socialemediabeleid hopen wij als MT nog voor de zomer, en anders net na de zomer, gereed te hebben.’ Kun je dit even op Twitter zetten, Ruud? Bob

Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best, en probeert te leren van sociale media.

clock 3 min

6 direct mail-blunders (en tips voor hoe het beter kan)

Direct mail-campagnes hebben als doel potentiële klanten te inspireren en een respons uit de lokken. Dat kan heel effectief zijn,...

clock 2,5 min

digitale betaalstrategie geen excuses op tijd betalen

Geen excuses meer: zo betalen je klanten op tijd

Een digitale betaalstrategie helpt betaaldrempels weg te nemen en je klanten zo snel mogelijk te laten betalen. In zowel de...

clock 4 min

Partnerartikelen

grwoth hacken growth hacking carrière

Waarom iedereen moet kunnen growth hacken

Ineens heeft iedereen het erover: growth hacking, de nieuwe manier van innoveren. Gevestigde organisaties benaderen de snelheid en inventiviteit van...

clock 4,5 min

5 tips om de grens over te gaan

Ondernemen over de grens betekent ook: communiceren met doelgroepen die een andere taal en cultuur hebben. Waar moet je op...

clock 3,5 min

Omdat verleiden alleen niet genoeg is

Met nudging prikkel je je medewerkers, maar wil je ze écht aanzetten tot nadenken, dan zijn microfricties nodig, schrijft MT-columnist...

clock 2 min

5 slimme manieren om die lastige millennials (en de generatie na hen) te bereiken

De millennials zijn een generatie die je op een heel andere manier moet aanspreken via direct mail dan de vorige...

clock 3 min

cashflow klantrelatie verdiepen

Verbeter de cashflow door de relatie met je klant te verdiepen

Een langdurige relatie met je klant blijkt dé remedie tegen late betalingen en dé manier om je cashflow te verbeteren....

clock 3,5 min

De slechtste slogan van 2018 is ook de meest ongepaste

De titel voor de slechtste slogan is dit jaar gewonnen door een mannenkapper uit Laren. ‘We doen wel vrouwen, maar knippen ze...

clock 1,5 min

i.s.m. NEW TAILOR

Het persoonlijke merk van Funs Jacobs (Block Party, Bare Knuckle)

Sprout-expert Roel Wolbrink daagt ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen. Deze week Funs Jacobs, medeoprichter van investeringsfonds Block...

clock 2,5 min

webshop afhaken

Waarom haken je webshopbezoekers af?

Breng het gedrag van je webshopbezoekers structureel in kaart, liefst door ze persoonlijk te bevragen. En voorkom zo dat klanten...

clock 3,5 min

Waarom GoSpooky een miljoenenbereik scoort met lelijke advertenties

Met een videobudget van 100.000 euro win je als adverteerder de oorlog niet op social media, zegt GoSpooky-oprichter Tim van der...

clock 2 min

Wil je een goede presentatie? Denk aan koffie

Streef er niet naar dat mensen jouw presentatie helemaal onthouden, stelt Sprout-expert Hedwyg van Groenendaal. Wat je wilt is dat mensen...

clock 2,5 min

Mag WeTransfer blaffen naar ‘veiliger alternatief’ Skotty?

De nekharen van Sprout-expert Arnoud Engelfriet gingen overeind staan toen WeTransfer deze week naar een blaffende jurist greep om een artikel...

clock 1,5 min

7 tips om je app wél te laten slagen in de appstore

Je app is af, maar hoe zorg je voor een zo groot mogelijk bereik in een app store? We vroegen...

clock 5 min

Zo maak je een succesvolle Instagram-advertentie

Terwijl Instagram zich opwerkt tot het nieuwe Facebook groeit ook de uitdaging om als ondernemer op te vallen op het...

clock 0,5 min

klantkwalificatie #durftevragen MT

Klantkwalificatie: #durf te vragen

Afwijzing en sales horen bij elkaar, schrijft MT-columnist Marcel Hoefman. Maar door een aantal goede vragen te stellen, kun je...

clock 3 min

Direct mail: klanten binden met een cadeautje door de brievenbus

Nieuwe klanten belangrijk? Zeker, maar investeer ook in je bestaande klanten. Met kleine, bijzondere cadeautjes kun je jouw klanten aan...

clock 3,5 min

Relatiemarketing via de deurmat: 4 tips

Een klant behouden is goedkoper dan nieuwe klanten werven. Het is dus slim om een goede band met je bestaande...

clock 2,5 min

impact AVG op jouw organisatie

Is jouw bedrijf nu wel echt AVG-proof?

In de huidige wereld staan klantgegevens bijna nooit meer alleen op je eigen servers. Hoe controleer je dan wat er...

clock 4 min

Tony Robbins les’ #4: ‘Zorg dat jouw sales systemen optimaal werken’

Wereldberoemd spreker en succesvol ondernemer Tony Robbins heeft uit al zijn ervaring een methode gecreëerd: Business Mastery. Word een meester...

clock 3,5 min