Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het persoonlijke merk van: Lotte Leufkens (CloudCuddle)

In samenwerking met NEW TAILOR - Roel Wolbrink daagt diverse ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen, als basis voor een sterk merk voor jouw startup of scaleup. Met in deze aflevering: Lotte Leufkens, die met CloudCuddle een speciaal reisbed ontwikkelde voor gezinnen met een gehandicapt een kind. ‘Ik heb geleerd dat kwetsbaarheid geen zwakte is.’

De inleidende en achterliggende stappen voor 101%Ik vind je in dit verhaal. Bekijk hier alle afleveringen. Roel Wolbrink is oprichter van New Tailor.

Een weekendje weg of logeren bij opa en oma? Voor gezinnen met gehandicapte kinderen is dit vrijwel onmogelijk. Daarom bedacht Lotte Leufkens de CloudCuddle. En niet voor niets sleept ze met dit initiatief prijs na prijs in de wacht.

Tijdens een technische studie hoorde ze van het grootste probleem van haar professor. Als vader van een gehandicapte zoon kon hij feitelijk nooit van huis omdat hiervoor een speciaal bed nodig is. De opdracht was om hier een oplossing voor te vinden. Samen met een studiegenote bedacht ze Cloudcuddle. Na afronding van de studie in augustus 2018 gaat ze alleen verder. Dit is haar missie zo voelde ze. En wij willen weten waarom.

Wat is Cloudcuddle?

“Het Cloudcuddle-bed is opblaasbaar waardoor je het makkelijk mee kan nemen. Cloudcuddle werkt bijvoorbeeld voor mensen die een gevaar voor anderen of zichzelf kunnen zijn zoals bij epilepsie. Daardoor kunnen gezinnen weer een nachtje weg of zelfs op vakantie. De druk is weg en daardoor is de inclusie terug; niet alleen de gehandicapte maar het hele gezin hoort er weer bij. We verruimen de wereld. Ondernemen met je hart kan dus. Het bedje werkt 3 kilo en neem je dus makkelijk mee.”

Wat typeert jouw karakter?

“Ik denk dat mijn karakter het meest getypeerd kan worden door nuchter, direct en open. Ik heb een niet gemakkelijke jeugd gehad en ben veel gepest, waar ik ontzettend veel heb geleerd. Daardoor sta ik open voor ieder type persoon en kan goed tegenslagen verwerken.”

Kwetsbaarheid is geen zwakte

“Kwetsbaarheid is geen zwakte, heb ik geleerd. In het model van 101% Ik ben ik meer introvert dan extravert, alhoewel ik als ondernemer graag het podium pak. Daarnaast ben ik meer gericht op zelf dingen uit te zoeken dan direct de samenwerking op te zoeken. Dat bleek al in het Nederlandse bridge-team in mijn jeugd. Volgens het model zit ik tussen een expert en een leider in.”

Welke merken spreken je aan en waarom?

“Duurzame merken met een duidelijke ‘why’ spreken mij erg aan. Als het over banken gaat, bijvoorbeeld de Triodos Bank of bij kleding over Mipacha. Die duidelijk maken dat er geld wordt gestoken in de juiste goederen en er transparantie heerst.”

Denk jij na over jouw persoonlijke merk? 

“Uiteraard, als oprichter van een bedrijf ben je direct het gezicht en woordvoerder. Dan moet je ook nadenken over hoe jij daar zelf in wilt staan, wat jouw ‘why’ is waarom je doet wat je doet. Oorspronkelijk was mijn merk: vechten voor diegenen in de samenleving die niet voor zichzelf kunnen vechten. Deels ook omdat ikzelf in die situatie heb gezeten in mijn jeugd.”

“Later heb ik daar het stuk gender-gelijkheid bijgetrokken. Omdat je uit de eerste hand merkt hoe duidelijk de verschillen tussen benadering nog kunnen zijn. De Tedx Amsterdam (Women) Awards 2017 was daarom wellicht de mooiste prijs.”

Heb je een soort kompas waar je voor jezelf alle beslissingen langs legt?

Met mijn moeder kan ik tot in het diepste van de nacht klankboarden

“Het ethische aspect van alle zaken die je onderneemt in je leven is ontzettend belangrijk. In alle stappen die je zet wil je zeker zijn dat je niemand tekort doet. Mijn beste kompas hierin toch echt mijn moeder. Als ik mij geen raad weet, in welke situatie dan ook, is zij degene met wie ik daarover tot in het diepste van de nacht kan klankboarden. Even doorvragen, het perspectief zien en bovenal het vertrouwen krijgen.”

Wat zijn de volgende stappen?

“We moeten de productie van Cloudcuddle op een schaalbare plek onderbrengen. Ook willen we een bed voor volwassenen maken. Er is nog zo veel te doen, dat ik hoop dat we snel het team uit kunnen breiden. Dan kunnen we (pas) echt impact maken op grotere schaal.”

“Wat we nu al doen voor ruim 200 gezinnen is fenomenaal, zo blijkt uit de vele dankbare foto’s die we bijna wekelijks ontvangen. Het zou mijn grootste droom zijn als ik daar dagelijks mee aan de slag zou kunnen, zonder dat je daarbij je druk hoeft te maken over het rondkrijgen van de financiën van je ondernemingen. Oftewel, teruggeven aan de maatschappij met innovaties en daarbij zo financieel onafhankelijk zijn dat je voor elke zeldzame ziekte apart aan de slag zou kunnen.”

Hoe zorg je ervoor dat jouw ‘verpakking’ past bij je merk en dus bij wie je bent?

Praten met peers, naasten en collega’s kan je ogen openen over hoe men tegen je aan kijkt

“Dat is een continu, iteratief proces. Praten met peers, naasten en collega’s kan je ogen openen over hoe men tegen je aan kijkt. Door te toetsen of jij overkomt zoals jij jezelf graag neer zou zetten, kun je je eigen merk en verpakking op de juiste route houden en dicht bij jezelf blijven.”

Lees ook over het persoonlijke merk van:
Merijn Everaarts (Dopper)
Maartje Daamen (Dag1)
Chris Zadeh (Ohpen)