Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Wat je kunt leren van de wolf in jeanskleren

In samenwerking met Buckaroo - Jeans Centre is een van de grootste retailers van Nederlandse bodem. Ze bestaan al 42 jaar en hebben dus veel verschuivingen binnen de markt meegemaakt. Hoe zijn ze zo succesvol geworden én gebleven?

Jeans Centre wolf in jeanskleren Jeans Centre
Je leest nu: Wat je kunt leren van de wolf in jeanskleren

Jeans Centre is onderdeel van de JOG Group. Deze bestaat verder uit de outlets van Ensign Blue (denk aan Batavia Stad Fashion Outlet) en Garcia. De laatste twee zijn ook over de grens actief, voornamelijk in Europa.

‘Het is een beproefd concept met drie bedrijven’, vertelt Paul Hanifer, e-commercemanager bij Jeans Centre. ‘Elke tak heeft zijn eigen winkels, design en ontwikkeling.’

Wolf in jeanskleren

De afgelopen jaren zijn er binnen de fashion-markt veel nieuwe spelers ten tonele verschenen. Naast de grote internationale ketens als H&M en Zara, komen er steeds meer discounters als Primark. Daarnaast kiezen steeds meer klanten voor het gemak van online bestellen bij giganten als Bol.com en Zalando.

‘De concurrentie is vrij hoog’, zegt Hanifer. ‘Als je alles wilt kopiëren wat Zalando doet, dan kun je net zo goed meteen stoppen. Je moet je eigen signatuur behouden. Wij hebben het voordeel dat we vrij bekend zijn en onze klanten ons vertrouwen. Hierdoor hebben we veel trouwe klanten. Je zou ons in de markt kunnen zien als een wolf in jeanskleren.’

Terugkerende klanten zorgen er ook voor dat Jeans Centre minder last heeft van een veel voorkomend probleem binnen de markt. Hanifer: ‘De retouren zijn in deze markt erg hoog. Wij hebben daar wat minder mee te maken omdat we veel herhaalbezoeken hebben. Loyale klanten weten hun maat.’ Wel merkt Hanifer dat collecties maar kort aan de man gebracht kunnen worden. ‘Handel van nu kun je volgend jaar niet meer verkopen.’

Tijd voor een webshop

In een tijd dat online webshops als paddenstoelen uit de grond schieten, kon Jeans Centre natuurlijk niet achterblijven. ‘We hebben een jaar of zeven geleden de webshop opgestart, er waren toen veel marktkansen. Met onze honderd stenen winkels hadden we een mooie basis om een online kanaal op te zetten.’

De webwinkel profiteert vooral van het eigen loyaltyprogramma, JC friends. ‘Op dit moment hebben we maar liefst 650.000 JC friend-members die we makkelijk kunnen benaderen. Toen we de webshop startten, hebben we veel offline klanten gemaild.’

Grootste stijger

‘De webshop groeit de laatste twee jaar echt als kool, vervolgt de e-commercemanager. ‘We hebben veel verkeer en grote acties. Een groot voordeel is dat we de mogelijkheid bieden kleding in de winkels op te halen. Het gaat zo goed, we stonden zelfs in de Twinkle100 vermeld als een van de grootste stijgers.’

Dat succes kent ook enkele nadelen, ontdekte Hanifer. ‘We liepen tegen een aantal technische punten aan’, vertelt Hanifer. ‘Tijdens onze grote acties komt er veel verkeer naar onze website. Onze website moet dat natuurlijk wel aankunnen. Daarnaast zijn we geen Zalando, maar mensen zien ons wel zo. Ze verwachten dezelfde service van ons: morgen in huis, gratis verzending.’

Betaalmethoden kiezen

Een andere uitdaging bij de webshop is het afrekenproces. Er zijn veel betaalmethoden bijgekomen in de afgelopen jaren. Hoe kies je de juiste mix? Hanifer: ‘We zijn constant bezig met manieren zoeken om onze klanten tevreden te houden. De juiste betaalmethoden aanbieden hoort daar ook bij.’

iDEAL blijft de belangrijkste betaalmethode. Maar andere oplossingen winnen aan populariteit merkt Hannifer: ‘We merken dat het aandeel mobiele transacties toeneemt. Het is vaak zelfs makkelijker om via je telefoon te betalen omdat je dan geen random reader nodig hebt.’

‘Verder is achteraf betalen een heel belangrijke. Dit is vooral handig voor klanten die meerdere maten bestellen.’ Welke betaalmethoden je kiest voor je webshop, hangt ook af van wie je klanten zijn. ‘Garcia is bijvoorbeeld in Duitsland heel groot, daar is achteraf betalen erg belangrijk. Als je dat niet hebt, kun je beter je deuren sluiten.’

Inspelen op de toekomst

Jeans Centre is ook bezig met de toekomst en speelt in op ontwikkelingen die mogelijk populair gaan worden, vertelt Hanifer. ‘We bieden bijvoorbeeld ook Payconiq aan, hiermee kun je betalen met je smartphone.’

‘We kijken samen met onze betaalpartner Buckaroo goed naar wat de markt graag wil. Mobiel betalen en shoppen wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker. Een product als Tikkie houden we dan ook nauwlettend in de gaten. Zo gaan we met onze tijd mee.’

Paul Hanifer spreekt 16 mei samen met Buckaroo op Emerce Fashion. Samen zullen ze vertellen over alle ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en betalen in de fashionbranche. Kijk voor meer informatie en om je aan te melden op de site van Emerce Fashion.

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download whitepaper

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download whitepaper
/