Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Bob de manager

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In aflevering 4 schakelt hij de chef automatisering in als Big Brother.

Beste Thomas

De Raad van Bestuur is van plan om een regel uit te vaardigen die het bezoeken van sekssites verbiedt. Onlangs heeft de rechter namelijk bepaald dat je zonder zo’n regel een werknemer die tijdens werkuren zo’n site bezoekt niet mag ontslaan. Ik wil echter eerst zeker weten of er in onze divisie überhaupt werknemers zijn die sekssites bezoeken. Ik denk niet dat dit bij ons het geval is en dan heeft het uiteraard weinig zin zo’n regel in te stellen. Je kent mijn motto: hoe minder regels, hoe beter. Desalniettemin: zou jij als chef automatisering discreet kunnen onderzoeken of er sekssites bezocht worden?
Groet,
Bob

Beste Bob

Op jouw verzoek heb ik een week lang het bezoek aan sekssites bijgehouden. Dat was nog een hele klus en ik moet concluderen dat jouw verwachting dat het wel mee zou vallen helaas niet overeenstemt met de werkelijkheid. Van de 176 werknemers bezochten er de afgelopen week 38 een seksite. Hierbij moet ik aantekenen dat van die 176 er elf al langere tijd thuis zitten, er zes ziek waren, vier op dienstreis en veertien op cursus. Houden we 141 werknemers over; 27 procent bezocht dus een seksite. De kortste bezoekperiode was 81 seconden. Dat was Rob van den Bent, van de loonadministratie. Die was, zal ik maar zeggen, snel klaar. De langste bezoekperiode was Kees Hagenaars, onze avondportier. Tja, hij is jong en de avond lang, maar 21 uur en acht minuten in een week tijd is toch wel erg veel.
De gemiddelde bezoektijd is 14 minuten per week. Men bezoekt de gehele dag door, maar tussen drie en vijf is men er het drukst mee. Eén werknemer was de hele zondagmiddag ermee bezig. Het betreft ons hoofd juridische zaken Frederik ten Have. Zo te zien (1 uur en 47 minuten) raakt hij vooral opgewonden van aerdenhoutsesletjes.nl. Kennelijk geeft men elkaar ook tips, want veel werknemers bezoeken dezelfde sites. Bovenaan in onze divisie staat viezeplaatjes.nl, gevolgd door annekewiljounu.nl. Vooral marketing is gek op annekewiljounu.nl: twaalf van onze twintig marketeers bezochten de site, onder wie chef marketing Lodewijk de Vries (maar niet meer dan elf minuten die week). Delekkerstekantoorseks.nl staat op drie. Eerst dacht ik dat ikhebzininbizarrespelletjes.nl op drie stond, maar die site blijkt gewelddadige games te bieden. Geldt die regel van de Raad van Bestuur trouwens ook voor gamesites? Anders wil ik daar ook nog wel een week aan besteden. Veelbezocht is ook kommaarschatje.nl, omdat die prominent op de site heeft staan dat bezoek op geen enkele manier te traceren is; dat men daar anno 2003 nog intrapt. Vooral Frank Roblé van sales is gek op kommaarschatje.nl: maandagochtend begon hij om 09.02 uur en was pas om 10.58 uur klaar. Helaas moet ik meedelen dat ook een van de directieleden onder de bezoekers valt. Het betreft onze financiële man Luc van Houten, wat me verrast, want Luc staat bij automatisering bekend als iemand die nauwelijks weet hoe internet werkt. Hij deed het in elk geval wel buiten werktijd: donderdagavond bezocht hij van 18.12 tot 18.24 uur beursplein5hoertjes.nl.
Heb je hier wat aan?
Groet,
Thomas

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beste Thomas

Dank voor je onderzoek. Ik had niet verwacht dat je het zó grondig en gedetailleerd zou aanpakken. Hier heb ik zeker wat aan. Ik zal de Raad van Bestuur vandaag nog melden dat zo’n regel broodnodig is, wat mij betreft ook voor gamessites. Wat ik met Van Houten moet weet ik nog niet. Ik heb hem inmiddels discreet op zijn gedrag gewezen. Hij houdt echter vol dat hij stom toevallig op beursplein5hoertjes.nl terecht is gekomen toen hij de AEX-slotkoersen wilde bekijken en dat vervolgens zijn computer vastliep.
Groet,
Bob

Inclusive30: Wie maken Nederlandse bedrijven écht inclusiever?

MT/Sprout publiceert in april de Inclusive 30 van 2025, dé lijst met mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. Wie mag er volgens jou niet ontbreken?

inclusive 30 2024
Inclusive30-alumni Eva de Mol (CapitalT), Sander van't Noordende (Randstad), Ingrid Tappin (Techleap), Jasper Kool (Social Capital) en Nancy Poleon (BrandedU).

Als het over diversiteit en inclusie gaat, zijn goede intenties een mooi begin, maar maken daden pas het verschil. Wie zijn de mensen die over de daadkracht, kennis en visie beschikken die de BV Nederland aantoonbaar diverser, maar vooral inclusiever maken?

MT/Sprout publiceerde in 2021 de eerste Inclusive30: hét podium voor inclusieve doeners, leiders en denkers die aantoonbaar impact maken. Die anderen inspireren om hun voorbeeld te volgen, zodat Nederlandse bedrijven inclusiever worden. Iemand aanmelden voor de Inclusive30 van 2025? Dat kan onderaan het artikel.

Wie maakt echt meters?

Waarom een lijst? Diversiteit en inclusiviteit versterken de slagkracht en de kwaliteit van Nederland, dat is al vaak genoeg bewezen. Het beter benutten van (schaars) talent, besluitvorming die is afgestemd op de belangen van alle stakeholders, nieuwe marktkansen door inspelen op behoeften van onderbelichte doelgroepen: nut en noodzaak van D&I zijn zonneklaar. En natuurlijk staan ze op de agenda van elke leider. Maar: wie maakt er echt meters mee?

Lees ook: De Inclusive30 van 2024: deze leiders maken het Nederlandse bedrijfsleven écht inclusiever

Leiders, rolmodellen, ondernemers

Die mensen zoeken we, en geven we graag een podium. Zij dragen bij aan inclusiviteit door als rolmodel te dienen en zelf diversiteit en inclusiviteit actief uit te dragen. Door binnen bedrijven concrete projecten op te pakken, of door als leider de transitie op de strategische agenda te verankeren.

De MT/Sprout Inclusive30 geeft een podium aan mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. De jaarlijkse lijst wordt mede mogelijk gemaakt door Whyz Executive Search.

Ondernemers die het goede voorbeeld geven of met hun (tech)producten of diensten het Nederlandse bedrijfsleven pluriform succes brengen, horen wat ons betreft ook op de lijst. En ook de denkers en bestuurders die ‘vanaf de zijlijn’ de BV Nederland in beweging krijgen.

Aantoonbaar verschil maken

MT/Sprout laat zich bij het samenstellen van de Inclusive30 adviseren door D&I-experts, recruiters en andere bronnen uit ons netwerk. Toch willen we geen kandidaten missen voor onze longlist. Daarom vragen we ook jou input, met de vertrouwde vraag: ben jij/ken jij…?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor toelating tot de Inclusive30 zijn natuurlijk niet mathematisch. We zoeken boven alles personen die, al dan niet als leider van hun bedrijf, ten minste aantoonbaar verschil hebben gemaakt in de bevordering van inclusiviteit in het Nederlandse bedrijfsleven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor opname in de lijst:

  • de persoon maakt zich sterk voor de bevordering van inclusiviteit en diversiteit;
  • binnen, met of gericht op een onderneming;
  • vanuit een rol als leider, expert, dienstverlener of rolmodel;
  • die inspanning heeft een meetbaar, aantoonbaar of ten minste inspirerend verschil gemaakt op weg naar meer inclusiviteit en diversiteit in het Nederlandse bedrijfsleven;
  • de persoon heeft niet eerder in de Inclusive30 gestaan.

Aanmelden kan tot woensdag 5 februari.

Laat ons hieronder weten wie absoluut op de lijst moet:

Spanningen op de werkvloer escaleren sneller: ‘Zolang niemand stop zegt, gaat het door’

Een team dat vastloopt in onderlinge spanningen. Een leidinggevende die te laat ingrijpt. En een organisatie die daarvan de rekening betaalt. Expert Silvia Prins ziet dat conflicten op de werkvloer steeds sneller escaleren. 'We worden er niet beter in.'

silvia prins de werkprofessor

‘Wat mij vooral opvalt is dat conflicten heel lang blijven liggen’, zegt Silvia Prins. ‘Leidinggevenden hebben moeite om de signalen vroeg op te pikken en snel actie te ondernemen. Daardoor escaleren conflicten vanzelf en worden de problemen steeds groter.’

Als expert in conflicthantering, teamcoaching en leiderschap ziet Prins de laatste jaren een zorgwekkende trend. Organisaties worstelen steeds meer met spanningen die uit de hand lopen, terwijl de oplossing vaak simpel kan zijn: vroeg ingrijpen en het gesprek aangaan.

Oude manieren

Prins weet waar ze het over heeft. Na haar promotie in de organisatiepsychologie aan de KU Leuven richtte ze in 2006 Circles for Connection op, een bureau dat organisaties begeleidt bij het creëren van gezonde samenwerkingsdynamiek. In de podcast De Werkprofessor vertelt ze over haar ervaring met conflicthantering.

‘Veel mensen zitten vast in hun oude manieren van omgaan met ruzies en irritaties’, legt ze uit. ‘Ze maken grapjes, negeren dingen of zwijgen voor de lieve vrede. Daardoor gaan ze het conflict niet aan. De emmer loopt steeds voller, tot het op een gegeven moment ontploft.’

Om te begrijpen hoe conflicten escaleren, gebruikt Prins de escalatieladder van Glasl. Deze ladder beschrijft negen stappen van oplopende spanning. ‘In de eerste drie stappen, de groene fase, kan een leidinggevende nog zelf ingrijpen. Daarna heb je een externe bemiddelaar nodig. En in de laatste fase willen mensen niet meer met elkaar praten.’

Warme en koude conflicten

Prins maakt onderscheid tussen ‘warme’ en ‘koude’ conflicten. ‘Warme conflicten zijn zichtbaar, met drama en gedoe. Die zijn eigenlijk makkelijker aan te pakken. Koude conflicten zijn veel lastiger – die zitten onder de radar, maar escaleren onzichtbaar. Dan is er dertig jaar geleden iets gebeurd en ontploft ineens de boel. Niemand had door dat het al zo lang speelde.’

Het is een misverstand dat je spanningen op het werk kunt negeren, benadrukt Prins. ‘Sommige mensen zeggen: hou je gevoeligheden lekker thuis, op het werk kom je om te werken. Maar deze dingen staan juist in de weg van goede samenwerking en relaties.’

Peaceful Rebel

Om organisaties te helpen ontwikkelde ze de ‘Peaceful Rebel’-methodiek, met vier modules die stapsgewijs helpen bij het herkennen en oplossen van conflicten. Van het vroegtijdig signaleren van spanningen tot het begeleiden van teams die beschadigd zijn door langdurige conflicten.

‘Iedereen heeft het mandaat om aan de bel te trekken’, zegt Prins. ‘Als teamlid kun je aangeven dat een situatie onhoudbaar is geworden. Of dat je er last van hebt. Zolang niemand stop zegt, gaat het door.’

Haar belangrijkste advies? ‘Moed is het kernwoord. De moed om dingen onder ogen te zien, om ze te benoemen, om moeilijke situaties aan te pakken. Daar zie ik veel mensen op vastlopen – ze durven niet, het voelt niet veilig genoeg, ze weten niet hoe. En dan ontstaan er allerlei gekke dynamieken uit die angst.’

Drie takeaways uit de podcast:

  • Moed is essentieel – Het aangaan van conflicten vraagt om lef. Leidinggevenden en medewerkers moeten de moed hebben om moeilijke gesprekken niet uit de weg te gaan, maar juist te benutten voor groei en verbinding.
  • Vroegtijdig signaleren voorkomt escalatie – Conflicten verdwijnen niet vanzelf. Door tijdig in te grijpen en open communicatie te stimuleren, kunnen organisaties veel grotere problemen voorkomen.
  • Goede conflicthantering draagt bij aan een gezondere organisatie én samenleving – Door beter om te leren gaan met conflicten op de werkvloer, ontwikkelen medewerkers ook vaardigheden die bijdragen aan gezondere relaties en samenlevingen.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.

Action-ceo Hajir Hajji: baas van een bedrijf dat 32 miljard euro waard is

Premium - Action blijf een ongeëvenaard groeiverhaal, sinds drie jaar onder leiding van Hajir Hajji. Van vakkenvuller groeide ze uit tot ceo van een Europees bedrijf met een geschatte waarde van 32 miljard euro.

hajir hajji action ceo
Foto: Action

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Nederlands bedrijf jaagt Portugese waterstof-droom na: ‘Energietransitie is een economische kans’

In samenwerking met Invest International - Het Nederlands-Portugese Madoqua werkt aan plannen voor een grootschalige groene waterstof- en ammoniakfabriek in het Portugese Sines, die vanaf 2029 een belangrijke rol moet gaan spelen in de Europese energietransitie. Voor het project van 1,5 miljard euro heeft het bedrijf al financiering toegezegd gekregen van Invest International en de European Hydrogen Bank.

madoqua portugal waterstof sines
Vlnr: Tim Zijderveld (Invest International), Rogaciano Rebelo (ceo Madoqua) en Marloes Ras (cco Madoqua).

‘Het begon allemaal met een memorandum of understanding tussen Nederland en Portugal in 2019’, vertelt Marloes Ras, medeoprichter van de Nederlands-Portugese onderneming Madoqua. ‘Toen werd erkend dat Portugal eigenlijk een ideale locatie is voor de productie van groene waterstof, met Nederland als afname- en doorvoerland via de Rotterdamse haven.’

Samen met haar Portugese partner Rogaciano Rebelo zag ze direct een kans. ‘Wij zijn projectontwikkelaars. We beginnen met een idee en werken dat uit vanaf de basis. In deze sector vliegen de miljarden je om de oren, maar die fabriek staat er nog niet. Die moeten ontwikkeld worden from scratch. Dat is wat wij aan het doen zijn.’

Groen premium blijft uitdaging

De fabriek, een samenwerking tussen Madoqua, het Nederlands-Canadese Power2X en het Deense Copenhagen Infrastructure Partners, moet straks ongeveer 300.000 ton groene ammoniak per jaar produceren. Maar de businesscase is complex, zo stelt Ras. ‘Als ik nú aan een potentiële afnemer vraag: wil je grijze of groene ammoniak? Dan willen óf moeten ze groen. Maar ben je bereid om meer te betalen voor groen? Dan wordt het soms lastig.’

Om die ‘green premium’ zo laag mogelijk te houden, ontwikkelt Madoqua óók eigen wind- en zonneparken. ‘Ongeveer 70 procent van onze kostprijs is stroom. Als we die inkopen met hoge marges, wordt onze groene ammoniak te duur. Door de hele keten te optimaliseren, proberen we competitief te zijn.’

Support uit eigen land

Recent investeerde Invest International 1 miljoen euro in het project, bedoeld voor de ontwerpfase én het maken van commerciële afspraken voor de fabriek. ‘Dit is echt ons mandaat’,  vertelt Tim Zijderveld, Investment Manager bij Invest International. ‘We zijn opgericht door het ministerie van Financiën om juist in het gat te springen waar commerciële banken het open laten, door risico’s of een te lange terugverdientijd.’

‘Er is nog een hele weg te gaan, maar als we naar de langere termijn kijken, willen we in Nederland zorgen dat we onze eigen energie kunnen inkopen. We hebben ook geïnvesteerd in soortgelijke studies en initiatieven in Namibië, Marokko en Zuid-Afrika, maar Portugal blijkt bij uitstek een land met veel kansen om groene stroom op te wekken.’

Voor Ras betekent de financiering meer dan alleen het geld. ‘Het laat zien dat de Nederlandse staat erkent dat wat wij doen belangrijk is. Die waarde is misschien nog wel groter. Dat je weet dat je gesteund wordt door je eigen land met een speciaal platform dat zegt: wij moeten pionieren. Dat is best bijzonder.’

Oók Europese erkenning

Een grote doorbraak kwam toen het project werd geselecteerd als één van de winnaars in de eerste veiling van de European Hydrogen Bank, goed voor 245 miljoen euro aan steun. ‘Ik zat achter de computer en hoorde mensen gillen’, lacht Ras. ‘Zoiets is écht een mijlpaal. Dit gebeurt niet iedere dag.’

Toch blijft Ras nuchter. ‘Dat bedrag ontvangen we  over een periode van tien jaar met als kernvoorwaarde dat je eerst de eindstreep moet halen én vervolgens operationeel bent. Het helpt nu vooral, omdat het erkenning geeft. Afnemers weten: ze hebben alle stappen doorstaan van de EU, terwijl het ons nu een beetje meer lucht geeft om al het juiste onderzoek te doen.’

[Advertorial]

‘We moeten doorpakken’

De EU-steun is tevens een belangrijke stap richting het aantrekken van grotere investeerders. ‘De grote investeerders willen het liefst allemaal instappen op het punt van de finishlijn, of één dag ervoor. Er is dan veel kapitaal beschikbaar. Maar de grote vraag is: hoe kom je daar? Want je hebt ontwikkelbudget nodig om aan te tonen dat het haalbaar is en dat je een businesscase hebt.’

Een lange adem is dus broodnodig. ‘Als je het aan mij vraagt, dan weet ik zeker dat we die fabriek gaan bouwen. Ik word iedere dag wakker en denk: we gaan dit doen. Is het altijd makkelijk? Nee. Soms ook frustrerend. Op een dag met meerdere tegenslagen denk je soms: waarom pakken we als EU niet door als we dit als doel hebben gesteld?’

‘Als het om de energietransitie gaat, dan moeten we af en toe vaart maken en risico’s nemen’, zegt Ras. ‘Ik snap dat iedere investeerder op een ander vlak meespeelt, maar het is wel dunbevolkt aan de voorkant, in de vroege fase van een project — terwijl de investeringen daar juist hard nodig zijn. Dat is waar Invest International voor ons zo’n bijzondere rol speelt.’

‘Beter samen geld inzetten’

Zijderveld van Invest International ziet vooral het nut van een Europese samenwerking. Het project is intussen namelijk een soort samenwerking geworden tussen Nederland, Portugal én Denemarken. ‘Je kunt als Europa beter samen geld inzetten op één project, in plaats van versnipperen.’

‘We zien dit als een belangrijke stap voor Nederlandse bedrijven om in de kopgroep van de waterstofeconomie mee te gaan. En zodra meerdere overheidsgerelateerde financiers erop instappen, dan kun je denken dat je op een van de winnaars inzet.’

‘Je ziet dat de drive enorm is’, voegt Zijderveld toe. ‘Toen ik de toekomstige locatie van de fabriek bezocht in Portugal, voelde je direct het potentieel: hier gebeurt straks iets wat impact heeft ver buiten de regio. We kunnen hier echt iets bereiken, vanuit een Europese samenwerking écht stappen vooruit zetten om een belangrijke transitie te maken.’

300.000 ton groene ammoniak

Voor andere ondernemers in de energietransitie heeft Ras een duidelijke boodschap: het gaat niet alleen om duurzaamheid. ‘Energietransitie is ook gewoon een economische kans, om nieuwe industrieën op te bouwen en je energieonafhankelijkheid te versterken. Bij uitstek zijn wij een commercieel bedrijf: er moet ook gewoon geld verdiend worden.’

Het is een ambitieus project met grote impact: in de eerste fase moet de fabriek al werk bieden aan 115 mensen, met nog eens 3.000 indirecte banen. Als de plannen werkelijkheid worden, kan de fabriek vanaf 2029 jaarlijks 300.000 ton groene ammoniak produceren. Die productie kan in de tweede fase zelfs groeien naar meer dan 1 miljoen ton.

Groene corridor naar Rotterdam en Duisburg

Via een speciaal ontwikkelde ‘groene corridor’ moet de ammoniak vervolgens vanaf 2029 van Sines naar Rotterdam én Duisburg worden verscheept, waar het kan dienen als grondstof voor bijvoorbeeld de industrie en als schone brandstof voor de scheepvaart.

‘Er is veel kritiek dat er niet genoeg werk wordt gestoken in de energietransitie in Europa. Maar er zijn dus partijen, zoals wij, die het gewoon aan het doen zijn. Met een idee, hard werken én de juiste mensen en partners. En we hadden ook geluk: we zaten op de juiste plek op het juiste moment, maar je moet wel gewoon beginnen. Het perfecte plan bestaat namelijk niet.’

De 11 grootste investeringen van januari: tientallen miljoenen voor neusspray en sensoren

In de eerste maand van 2025 struikelde je nog niet over de grote fundingrondes voor Nederlandse startups en scaleups. Leyden Labs scoorde als mogelijke Crucell-opvolger de grootste klapper met een ronde van 70 miljoen dollar, clean tech was een opvallende afwezige in de top 10 van financieringen.

workwize sebastiaan scholten michiel meyer victor dik
Vlnr: Sebastiaan Scholten (cto), Michiel Meyer (ceo) en Victor Dik (cco), de drie founders van Workwize. Foto: Diederik van der Laan/Photo Republic

1. Leyden Labs: 70 miljoen voor anti-virale neusspray

Koen Wiedhaup haalde voor zijn biotech-scaleup Leyden Labs weer 70 miljoen dollar op om de neusspray die werkt tegen griep en andere luchtwegvirussen verder te ontwikkelen. De ronde werd geleid door de Singaporese staatsinvesteerder Temasek en het Amerikaanse Polaris Partners. Ook het Chinees-Amerikaanse Qiming Venture Partners en bestaande aandeelhouders zetten hun geld in op het Leidse biotechbedrijf.

Het is niet de eerste internationale megaronde voor Wiedhaup, die het bedrijf samen met een oprichter van Crucell, een voormalige ceo van dat biotechbedrijf en wetenschappelijk directeur Jaap Goudsmit opzette. Tot nu toe haalde Leyden Labs ruim 250 miljoen dollar op voor zijn missie. ‘We werken hier keihard, met pandemic urgency’, aldus de ceo tegen MT/Sprout. De neusspray is in de eerste klinische tests op de proef gesteld, maar wanneer hij op de markt kan komen, wil Wiedhaup nog niet kwijt.

Lees ook: Koen Wiedhaup (Leyden Labs): ‘We moeten klaar zijn voor de volgende pandemie’

2. Samotics: 20 miljoen voor industriële sensoren

Samotics, de Nederlandse scaleup die met sensoren voorspelt wanneer elektromotoren onderhoud nodig hebben, regelde een lening van 20 miljoen euro bij de Europese Investeringsbank (EIB). Met de financiering wil Samotics zijn technologie voor machinebewaking en energie-efficiëntie verder ontwikkelen, meldt ceo Jasper Hoogeweegen in een persbericht.

Het Leidse Samotics werd in 2015 opgericht als Semiotic Labs, maar wijzigde in 2021 zijn naam. Een belangrijk voordeel van zijn storingsdetectie is dat het systeem direct in de schakelkast kan worden geïnstalleerd, zonder dat toegang nodig is tot de motoren zelf. De EIB-financiering wordt gesteund door de ‘Future Tech’-garantie van het InvestEU-initiatief van de Europese Commissie.

3. Workwize: 12,5 miljoen voor hardwarebeheer

Het Amsterdamse Workwize, dat wereldwijd IT-apparatuur beheert voor bedrijven als Adyen en HelloFresh, haalde 12,5 miljoen euro op voor internationale expansie. De Series A-ronde werd geleid door het Canadese Klass Capital, dat onder meer kapitaal van het prestigieuze MIT in Boston investeert.

Het bedrijf startte tijdens de coronapandemie, leverde drie jaar geleden nog bureaus en koffie aan thuiswerkers en werd door MT/Sprout in 2022 uitgeroepen tot Startup van het Jaar. Nu opent het een kantoor in New York om de Amerikaanse markt verder te veroveren met het management van laptops, telefoons en andere hardware. ‘Bijna 40 procent van onze klanten komt uit de VS’, zegt ceo Michiel Meyer. ‘De deals zijn daar groter en sneller rond.’

Lees meer: Workwize zet koers naar Amerika: ‘We moeten daar fysiek heen’

4. Klearly: 6 miljoen euro voor betaalplatform

De Amsterdamse fintech-startup Klearly haalde zes miljoen euro op bij Global PayTech Ventures, Antler en Shapers, maar ook voormalige kopstukken van Mastercard, Mollie en Adyen. Met het kapitaal wil ceo Sam Koekoek het platform, waarmee klanten ieder apparaat kunnen inzetten als pinapparaat, bijvoorbeeld ook telefoons, doorontwikkelen.

Sinds de lancering van de app in 2023 hebben 4000 gebruikers zich volgens Klearly aangemeld. Klearly is op dit moment actief in Nederland, Duitsland en België. maar wil uitbreiden naar nieuwe Europese markten en investeert in nieuwe functionaliteiten, waaronder geavanceerde fraudedetectie en verbeterde rapportagemogelijkheden voor grootschalige internationale transacties.

5. Photon IP: 4,75 miljoen euro voor baanbrekende chips

De Eindhovense startup Photon IP stelde een investering van 4,75 miljoen euro veilig voor de ontwikkeling van zijn ultra-efficiënte fotonische chips. Innovation Industries leidde de ronde, de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) en PhotonDelta namen ook deel.

Photon IP is voortgekomen uit onderzoek aan de TU Eindhoven en claimt dat zijn chips niet alleen betaalbaar, maar ook zuinig worden. Dat zit hem in de combinatie van silicium met de speciale (III-V) materialen waaruit fotonische chips tot nu toe bestonden. Met het opgehaalde kapitaal wil Photon IP zijn technologie verder ontwikkelen en klaarmaken voor commerciële toepassing. Het bedrijf werkt hiervoor nauw samen met grote chipfabrikanten en verwacht binnen twee jaar de eerste producten op de markt te brengen.

6. Villari: 4 miljoen euro voor scheurdetectie

De Delftse startup Villari haalde extra kapitaal op door een uitbreiding van een eerdere seedronde bij aandeelhouders Forward.one en InnovationQuarter. In 2023 staken die 2,5 miljoen in de spin-off van de TU Delft, dat is nu opgehoogd tot 4 miljoen, met steun van twee strategische angels.

De startup van Olivier Baas heeft slimme draadloze sensoren waarmee kleine scheurtjes in stalen constructies, zoals bruggen en kranen, opgespoord kunnen worden. Met het verse geld wil Villari zijn positie in Europa versterken en andere internationale markten intrekken.

7. OneThird: 3,5 miljoen euro voor avocadoscanner

De Enschedese startup OneThird haalde 3,5 miljoen euro voor zijn scanners waarmee gebruikers snel kunnen vaststellen hoelang een avocado en andere fruit of groente nog houdbaar is. De kapitaalronde werd geleid door staatsinvesteerder Invest International, bestaande aandeelhouders Pymwymic, Shift Invest en Oost NL lapten bij.

Oprichter Marco Snikkers heeft Henrike Langbroek aangesteld als nieuwe ceo. Die krijgt als taak om OneThird verder te internationaliseren. OneThird verkoopt zijn scanners aan bedrijven, die er een abonnement op de achterliggende data bij afsluiten. Op dit moment heeft het in totaal honderd winkelscanners in tien landen in Europa en Noord-Amerika uitstaan, zegt het tegen Business Insider Nederland.

8. Chapter: 3 miljoen euro voor AI-hulpje voor monteurs

chapter team

De Amsterdamse startup Chapter haalde 3 miljoen euro op bij Rubio Impact Ventures en CapitalT om met AI installateurs te helpen bij het plaatsen van zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen. Het bedrijf van voormalig Squla-oprichter André Haardt en Rutger Laman Trip ontsluit de montagehandleidingen en andere informatie van alle leveranciers voor monteurs, die zo niet meer hoeven bellen of appen met hun supportafdelingen.

De kennisbank van Chapter draait op AI van OpenAI en Google Gemini. Het model is getraind met duizenden documenten, van productinformatie en instructievideo’s tot trainingsmateriaal van de fabrikanten. De app is geïntegreerd met diverse kanalen, zoals het CRM-systeem van de fabrikant. En de kennis is beschikbaar in meerdere talen.

Lees ook: Chapter haalt 3 miljoen op voor AI-hulpje voor monteurs: ‘Installatiewerk lijkt steeds meer op IT’

9. Bimini Biotech: 3 miljoen euro voor kankermedicijnen

De Leidse startup Bimini Biotech haalde 3 miljoen euro op voor de ontwikkeling van nieuwe kankermedicijnen. Het geld kwam van het Amerikaanse Torrey Pines Investment. Het Nederlandse InnovationQuarter, Universiteit Leiden en een angel deden ook mee. Het biotechbedrijf, gevestigd op het Leiden Bio Science Park, richt zich op behandelmethoden voor moeilijk behandelbare vormen van kanker.

Daarbij combineert het traditionele medicijnontwikkeling met AI-technologie om nieuwe werkzame stoffen te identificeren. De investering wordt gebruikt voor het uitvoeren van preklinische studies en het voorbereiden van de eerste klinische trials. Bimini verwacht binnen drie jaar de eerste fase van klinisch onderzoek te kunnen starten en werkt hiervoor samen met verschillende academische ziekenhuizen.

10. Scenexus: 1,6 miljoen euro voor AI-gedreven scenarioplanning

Jeroen Borst startte zijn TNO-spin-off Scenexus met 1,6 miljoen euro om een bedrijf te bouwen rond software die met behulp van AI stedelijke planning verbetert. Het kapitaal kwam van de Eindhovense investeerder Lumo Labs, waarmee Scenexus het eerste portfoliobedrijf is van diens nieuwe Rise Fund.

Het Urban Strategy-platform van Scenexus werkt met zogeheten digital twins en doet op basis van data uit verschillende bronnen voorspellingen over mogelijke toekomstscenario’s rond woningbouw, infrastructuur en mobiliteit. Onder andere Amsterdam, San Diego, Singapore en Breda werken al met het SaaS-platform.

Lees ook: Lumo Labs lanceert fonds van 100 miljoen voor startups die met tech ons leven verbeteren

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

11. Blooming Good: 1 miljoen euro voor duurzame bloementeelt

Dane ten Berge en Job Smits van Waesberghe haalden met hun Rotterdamse kunstbloemenmerk Blooming Good 1 miljoen euro aan groeikapitaal op bij Effectus Capital, een investeringsfonds met onder anderen de BN’ers Jaap Reesema, Sander Schimmelpenninck en Ewout Genemans.

Blooming Good biedt zijn kunstbloemen onder meer aan via een zakelijke abonnementsdienst voor bedrijven die maandelijks of per kwartaal hun boeketten kunnen inwisselen. De oprichters willen hun positie in Nederland versterken, maar hebben ook de ambitie om Europees te groeien.