Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Persoonlijke Groei

Hoe ontwikkel je zelfbewustzijn en vergroot je de kwaliteit van je leven? Over het realiseren van je dromen en aspiraties.

Recente artikelen

Bob krijgt een lesje ‘spelen met de klant’

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Dit keer geeft Bob een lesje ‘spelen met de...

clock 3 min

Zeg, wees eens eerlijk. Ging jij met veel plezier naar je werk vanochtend? Of was het weer zo’n dag dat je een kop koffie haalt, diep ademhaalt en maar weer aan de slag gaat? Je bent niet de enige Veel mensen hebben het niet naar hun zin op hun werk. Volgens het CBS is één op de vijf werknemers ontevreden over zijn werk. En maar liefst één op de zeven mensen heeft last van burn-outklachten. Zonde! Het kost werkgevers geld en brengt medewerkers persoonlijk leed. Terwijl andersom: met plezier in je werk zit je lekkerder in je vel, gaat het werk je makkelijker af en ben je succesvoller. Maar zin in je werk hebben, dat gaat niet vanzelf. Je moet er wel wat voor doen om het leuk te houden. Hoe doe je dat, zin houden in je werk? Godelieve Meeuwissen, trainer en coach, heeft daar onlangs een praktisch boek over geschreven; ‘Zin houden in je werk’. Daarin laat ze zien hoe je op drie niveaus - individueel, voor je team en als organisatie - maatregelen kunt nemen om met plezier je werk te blijven doen. Haar belangrijkste uitgangspunt: werk vanuit je talent, als basis voor alles wat je doet. Niet verbazingwekkend dus dat je volgens haar moet beginnen met het ontdekken wat dat talent nou precies is. Wat kun jij dat anderen niet kunnen, wat gaat jou makkelijk af? Probeer het in een woord te vangen en ondersteun dat met tien tot vijftien kwaliteiten die er voor jou bijhoren. Ook moet je weten wat je valkuil is: welke onplezierig trekje van jezelf belemmert je soms om je talent in te zetten? Waar heb je wel eens last van? Herken je valkuil en leer er mee omgaan. Dan kun je je talent beter inzetten en werk je met meer plezier. En dan? Weten wat je talent is, is nog geen garantie voor zin hebben in je werk. Misschien sluit je functie niet aan bij je talent, of heb je een lastige baas. Of is jouw werk helemaal niet relevant voor de klant. Zelf werk ik veel met teams waar de samenwerking slecht loopt en mensen het daardoor helemaal hebben gehad met hun werk. Kortom: allerlei factoren kunnen ervoor zorgen dat je iedere dag met tegenzin aan de slag gaat. Meeuwissen schetst een waslijst aan mogelijke oplossingen. Het zijn praktische manieren om ervoor te zorgen dat je wél weer met enthousiasme je werk gaat doen. Sommigen suggesties liggen voor de hand, anderen zijn verrassend of origineel. Sommige kun je als medewerker zelf oppakken, anderen zijn gericht op de leidinggevende om ervoor te zorgen dat zijn team het naar zijn zin heeft. Ik geef een paar voorbeelden uit het boek: #1. Stel je persoonlijke leerthema voor een jaar vast Een leerthema is een onderwerp dat je zelf kiest en gaat over wat je in een bepaalde periode wilt leren, waarin jij je wilt ontwikkelen. Dat is dus net wat anders dan een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP): een POP is een heldere afspraak tussen jou en je werkgever over je ontwikkeling en welke ondersteuning de werkgever daarvoor biedt. Een leerthema kun je breder zien: het is een positief thema over iets dat je graag wilt leren. En dat kan met opleidingen en trainingen, of in de praktijk, met een concreet project. #2. Maak van iedere medewerker een projectleider Als leidinggevende kun je jouw team uitdagen om met verbeterideeën te komen: ideeën waarmee het werk leuker, of makkelijker kan worden en waar zij hun talent kunnen inzetten. Laat mensen zelf projectleider worden van dat idee. Dat kan in principe van alles zijn: aan je collega’s laten zien hoe ze met excel of social media aan de slag kunnen, een nieuwe handleiding schrijven voor klanten, noem maar op. Als het het werk maar beter maakt. Er zijn een paar spelregels voor dergelijke projecten: de leidinggevende moet het beoogde resultaat en plan vooraf goedkeuren, de projectleider is verantwoordelijk voor een planning en brengt in kaart wat er nodig is om het project te laten slagen. En natuurlijk evalueer je achteraf. Het liefst doe je dit als afdeling en gaat iedereen met een project aan de slag. Zo voer je in korte tijd een aantal verbeteringen door en krijgt ieder energie van zijn project. Organiseer ontmoetingen volgens een vast stramien: Stel eerst de bedoeling van de ontmoeting vast. Of het nu gaat om een presentatie, een persoonlijk overleg of een training: zorg dat je helder hebt wat de bedoeling is van de ontmoeting. Kies daarna de vorm van de ontmoeting - een vorm die de bedoeling van de ontmoeting kan ondersteunen. En check tot slot welke mogelijke valkuilen er zijn. Voor wie is dit boek geschikt? Voor iedereen die met meer plezier naar zijn werk wil gaan en niet weet waar hij moet beginnen. En het is geschikt voor leidinggevenden die op zoek zijn naar ideeën hoe zij hun team met meer plezier kunnen laten werken. Via zeven thema’s geeft Meeuwissen concrete tips, voor je eigen werkplezier en dat van je collega's. De structuur van het boek is door zijn extreem doorgevoerde regelmaat helder opgezet - alhoewel het soms wat geforceerd overkomt. Meeuwissen schrijft vlot en met de vele voorbeelden uit haar praktijk krijg je een duidelijk beeld hoe het in jouw werk zou kunnen uitpakken. Wil je het boek graag lezen? Je kunt het hier bestellen. 

Hoe houd je zin in je werk?

MT-columnist Yolanda van Heese leest graag managementboeken. De een is beter dan de ander, dat schrijft ze ook eerlijk op....

clock 3,5 min

Agile #4: Veel mooie plannen? Zo stel je prioriteiten

Net zo succesvol worden als Coolblue, Spotify of Google? Dan moet je volgens Mike Hoogveld ‘agile werken’. ‘Agile is meer...

clock 0,5 min

Tip: zo ga je om met klagende medewerkers

Voor klagers is er op de werkvloer vaak geen ruimte. Klagende medewerkers willen we het liefst opbeuren en veranderen. Maar...

clock 0,5 min

Ha die Bob, Hé, wat hoor ik nou in de spreekwoordelijke wandelgangen? Je naam wordt genoemd om onze divisie in Italië te gaan leiden. Poeh! Nou, je bent er echt aan toe, Bob, aan zo’n nieuw avontuur, want waar je nu zit, daar zit je al een eeuwigheid, toch? Milano, here I come! Teun van der Meyden Deputy Controller Goedemorgen Teun, Joh, ik weet nog van niks! Maar je hebt wel een beetje gelijk, ja: ik zit hier al veel te lang en ben echt toe aan iets anders. En dan komt er zo’n buitenlands avontuur op me af... wow, Teun, ik moet dit wel even op me in laten werken. Ik ga eerst eens uitzoeken wat die Italiaanse divisie zoal doet (en wat de huizenprijzen in Milano doen!). Bob Bob, Wat hoor ik nou van Teun? Proficiat jongen! Dit is een geweldige kans na al die vele, vele, vele jaren almaar op dezelfde post. Erg verdiend! Ik ben daar pas nog geweest, in Milaan. Zeg, zal ik je een lijstje geven van mijn favoriete restaurants? Mijn grote favoriet is de trattoria L’altro Luca & Andrea, waar je bijvoorbeeld tagliatelle met courgette en pancetta kunt eten, delizioso! De beste koffie schenken ze in Caffè Mercanti in Via dei Mercanti, maar sowieso kun je in Milaan echt geen slechte koffie krijgen. Het is wat mij betreft de koffiehoofdstad van de wereld. En je weet het hè: nooit maar dan ook nooit gaan zitten in zo’n Italiaanse koffietent. Staand je espressootje drinken is een heilige traditie daar. Wanneer vertrek je? En er komt toch wel een groots afscheidsfeest? Mag ook wel na al die vele, vele, vele jaren achter hetzelfde bureau. Peter Hofman Vice President Digital Marketing PS: Ben jij eigenlijk voor Inter of voor AC? Goedemorgen Bob, Hoorde net van Peter Hofman het grote nieuws. Complimenti! Wat een verrassing! Ik dacht eerlijk gezegd dat je de rest van je leven op je huidige post zou moeten doorbrengen, ja, zo af en toe had ik toch flink medelijden met je. Zit je al op Italiaanse les bij de nonnetjes te Vught? Zeg, ze zijn nogal druk en extravert hè, die Italianen, dus dat zal voor jou wel even wennen zijn, en autorijden, manmanman, echt níemand houdt zich aan de regels. Heb je trouwens al een Fiatje Cinquecento aangeschaft? Hahaha! Nou, in elk geval veel succes jongen! Robert Raaijmakers Director of Sales Hoi Bob, Allereerst: gefeliciteerd! Je was er natuurlijk ook wel echt aan toe na al die vele, vele, vele jaren bij die divisie. En het is misschien wat vroeg, maar ik wil wel even kwijt dat ik toch het een en ander van je heb opgestoken. Bijvoorbeeld hoe je moeilijke besluiten eindeloos voor je uit kunt schuiven. Daar profiteer ik nog bijna dagelijks van. Het ga je goed, Bob, arrivederci! Anneke de Bie Chief HRM Bob, Sorry, best stom van me: het blijkt om een andere Bob te gaan, die trouwens, begrijp ik nu pas, geen Bob heet, maar Gianluca. Ach joh, Bob, wat maakt het ook uit, dat hele Milaan is zó overrated. Teun van der Meyden Deputy Controller

Bob droomt heel even van het expatbestaan

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 230 mag Bob even dromen over een...

clock 2 min

hoge werkdruk, managers

Geen burn-out door werkstress bij bevlogenheid

Bevlogenheid zorgt voor minder stress en dat mensen prettiger en effectiever werken. Maar hoe zorg je voor bevlogenheid en wat...

clock 1,5 min

Het is onrealistisch om te denken dat je als manager altijd perfect werk kan verrichten. Als leidinggevende krijg je te maken met veel verschillende facetten. Zo krijg je te maken met cijfers en feiten, maar ook met mensen en hun verschillende ideeën en meningen. En een gesprek kun je tot in de puntjes voorbereiden, maar het kan totaal anders lopen dan verwacht. Perfectionisme kost tijd Het streven naar perfectie kost vaak zoveel tijd dat je een heleboel andere dingen moet laten liggen, omdat daar geen tijd meer voor over blijft. Je kunt een plan van aanpak schrijven dat in twee uur voor tachtig procent klaar is. Maar als je er vervolgens nog twee weken over doet om het perfect te krijgen, kun je deze tijd niet meer steken in strategisch overleg met je leidinggevende, een goed gesprek met een medewerker of het creëren van draagvlak voor dat plan van aanpak. Wet van de minste inspanning In de tijd dat je één ding perfect probeert te doen, kun je ook vijf dingen goed doen. De 80-20 regel zegt dat je met een kleine inspanning van twintig procent, tachtig procent van de resultaten kunt behalen. Dit wordt ook wel de wet van de minste inspanning genoemd. Wil je 80 procent van je tijd overhouden, dan moet je genoegen nemen met 80 procent van het resultaat. Hiermee boek je al tijdswinst en is het makkelijker te realiseren dat niet alles perfect hoeft te zijn. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan als je een perfectionist bent. Het gaat er vooral om dat je je beseft dat je veel meer taken kunt afronden als je mikt op de 80-20 regel. Let wel op dat je je richt op de belangrijkste 80 procent. Als je een plan opstelt moet vooral de inhoud kwalitatief goed zijn, de lay-out is minder belangrijk. Een andere valkuil is dat je te veel let op de tijd/kwaliteitsverhouding. Vooral in het begin is dit even wennen, omdat je werkwijze anders wordt. Let erop dat je niet teveel focust op het veranderen van je aanpak, maar dat je je aandacht houdt bij de taak waar je mee bezig bent. 5 tips Hoe creëer je een 'goed is goed genoeg-mentaliteit'? Zo dus: Bepaal vooraf hoeveel tijd je wilt besteden. Het is raar maar waar. Als je besluit hoeveel tijd je wilt nemen om je resultaat neer te zetten en je houdt je hier ook aan, dan zul je zien dat het binnen die tijd af is (het 80 procentsresultaat) Plan de tijd die je wilt besteden in je agenda. Als je er geen tijd voor vrijmaakt in je agenda, zul je er ook niet aan beginnen. Plan precies zoveel tijd als je met jezelf hebt afgesproken. Begin meteen als de tijd is aangebroken. Dus niet eerst nog even je mail checken of een kopje koffie halen of nog even iemand een vraag stellen. Voor je het weet is er een halfuur voorbij en denkt de perfectionist in jou 'het lukt toch niet' en begin je helemaal niet. Werk van grof maar fijn. Maak bijvoorbeeld bij het schrijven van een stuk eerst de kopjes van de paragrafen, bepaal dan de inhoud bij de kopjes en kijk pas als laatste of het een beetje lekker geschreven is. Door een wekkertje te zetten op de helft van de beschikbare tijd, kun je op dat moment checken je of je nog op de juiste wijze bezig bent. Stel jezelf een deadline. Besluit van tevoren dat je tevreden bent met het resultaat dat je op dat moment hebt. Ontdek wat hiervan het resultaat en het effect is op jezelf (als je de onwennigheid voorbij bent). En leg het eens voor aan je omgeving. Wat vinden anderen van het resultaat dat je hebt bereikt, is het goed genoeg? Kortom: een perfecte manager bestaat niet, dus probeer er geen te worden. Gebruik je kostbare tijd om de belangrijkste dingen goed genoeg te doen en durft te kiezen voor die 80 procent. [advertorial]

5 tips om perfectionisme de baas te blijven

Een perfectionist kan zichzelf behoorlijk in de weg zitten. 5 tips om perfectionisme de baas te blijven, zonder aan kwaliteit...

clock 3 min

Pacelle van Goethem, overtuigen, onderhandelen, overtuigingsstijlen, autoriteit, vriend, voorbeeld

Wil je overtuigen, dan moet je de ander eerst ontspannen

Wil je goed overtuigen, dan is het belangrijk om de ander eerst te ontspannen. Dat kan volgens overtuigingsexpert en stempatholoog...

clock 1 min

Jan van Setten #6: ‘Bespreek bij verandering ook visie en gevolgen’

Wil je mensen meekrijgen in een verandering, communiceer dan ‘driedimensionaal’. Dat betekent dat je niet alleen de keuze, maar ook...

clock 0,5 min

Jon Favreau, speechschrijver, Obama, tips

Spreken als Obama? 5 lessen van zijn ex-speechschrijver Jon Favreau

Jon Favreau werkte jarenlang als vertrouweling en speechschrijver van voormalig president Barack Obama. Tegenwoordig helpt hij leiders met speeches en...

clock 2,5 min

Niets is zo ergerlijk als een computer die vastloopt, een bestand dat verdwenen is of een dag eindigen met het gevoel niets te hebben kunnen doen. Wat zijn de grote frustraties waar werknemers gedurende een dag mee te maken krijgen? We zetten er een paar voor je op een rijtje. Herkenbaar? 1. Waar is dat ene document? Werknemers besteden gemiddeld bijna 19 minuten per dag aan het zoeken naar documenten en afbeeldingen, blijkt uit onderzoek van Sharp. Het rondmailen van documenten met cryptische bestandsnamen zorgt ervoor dat er veel verschillende versies bestaan en je bestanden vaak eerst moet openen voordat je ziet wat het ook alweer was. 2. Al die verschillende versies van een bestand Je stuurt het projectplan waar je hard aan hebt gewerkt rond in je team met de vraag of je collega’s het van feedback willen voorzien. Een paar dagen later zit je met zes gereviewde versies die allemaal van elkaar verschillen. Waar begin je in hemelsnaam met het doorvoeren van de wijzigingen? Bovendien hebben meerdere collega’s verschillende meningen over een bepaald punt; de ene heeft het zus gewijzigd en de andere zo. Wier wil is wet? 3. Dat belangrijke document op de laptop van je zieke collega Je bruist van de nieuwe ideeën en staat te popelen om verder te werken. Alleen valt die leuke brainstorm die je met je collega hebt ingepland in het water als blijkt dat hij vandaag ziek thuis blijft. En het document dat jullie gisteren aangemaakt hebben met alle ideeën, losse flodders en links staat natuurlijk… op ZIJN laptop. Je ideeënstroom droogt ter plekke op. 4. Trage software terwijl je thuis voor hetzelfde doel een goede app gebruikt Bijna twee derde van de werknemers gebruikt voor het werk liever zelf gedownloade apps dan de bedrijfssoftware die door de IT-afdeling van de organisatie beschikbaar wordt gesteld, blijkt uit onderzoek van Mobiquity. Maar als je aangeeft dat je voor bepaalde werkzaamheden een hartstikke handig tooltje hebt gevonden, krijg je vaak nul op het rekest van zowel IT als management. Want zelf gedownloade apps worden vaak als bedreiging gezien voor de veiligheid van het bedrijf. Toch kampt 44 procent van de bedrijven wereldwijd met een of andere vorm van deze zogenoemde schaduw-IT. 5. Stoorzenders op het werk Als je opstaat voel je het al: dit wordt een productieve dag! Maar je zit koud achter je bureau of de eerste collega staat al naast je om een kletspraatje te maken. Als je even later geconcentreerd aan het werk bent, zie je ineens een nieuwe mail binnenkomen. Nieuwsgierig als je bent, klik je die tóch even open. Oh, een verzoek van Herman, dat kan wel even snel tussendoor. Waar was je ook alweer gebleven? Telefoon, nóg een collega met een vraag. Méér nieuwe mails. Aan het einde van de dag rijd je naar huis met een onvoldaan gevoel: wat heb ik nou helemaal gedaan vandaag? Niet alle frustraties zijn eenvoudig weg te nemen, maar veel kan voorkomen worden door bijvoorbeeld in de cloud te werken. Op die manier heb je één centrale plek waar je eenvoudig bestanden kunt aanmaken en delen. Het aanbrengen van wijzigingen gebeurt in hetzelfde document. Zo heb je altijd slechts één versie van de waarheid op een plek waar je altijd en overal bij kunt.

Herken jij deze 5 kantoorfrustraties?

Efficiëntie en productiviteit staan hoog in het vaandel bij bedrijven. Maar op de werkvloer worden die zaken nog wel eens...

clock 2,5 min

Het is de nieuwe manier van organiseren bij bedrijven; niet een hiërarchische structuur, maar een organisatievorm die gericht is op samenwerken. Steeds meer bedrijven organiseren zich als een netwerkorganisatie; ING zet in projectgroepen medewerkers met verschillende expertises samen. Dat doet het naar voorbeeld van organisaties als Netflix en Spotify. Finext is een Nederlandse netwerkorganisatie pur sang. Het bedrijf wordt regelmatig als voorbeeld genoemd en is misschien wel de oudste netwerkorganisatie in ons land. Het bedrijf werd bijna twintig jaar geleden – in 1999 – opgericht als zelfstandige onderneming binnen TVW Group dat later werd gekocht door Ordina. In 2011 verzelfstandigde Finext toen een groepje van zeventig professionals de Finext-aandelen van Ordina kocht. Een kers op de taart, noemde consultant Martijn Meuling de buy-out toen. ‘Met deze stap wordt het ondernemerschap maximaal gestimuleerd. Het belang van de organisatie is nu de optelsom van de belangen van de professionals.’ Organiseren rond de keukentafel Finext heeft namelijk geen managers. Doordat de aandelen in handen zijn van de werknemers heeft iedere werknemer evenveel verantwoordelijkheid en zeggenschap. Dat deze constructie werkt blijkt wel uit het jaarverslag van 2015; het bedrijf haalde een winst van 1,8 miljoen euro, 50 procent meer dan een jaar eerder. Dat het bedrijf geen managers heeft, betekent niet dat de organisatiestructuur onduidelijk is. Werknemers – allemaal consultants - zijn verenigd rondom een vraagstuk of opdracht in groepen van vier tot negen mensen. Dat worden business projects (BP’s) genoemd. Past zo’n BP niet meer rond de keukentafel, dan valt het uiteen in nieuwe BP’s. Die BP’s worden weer gegroepeerd in niches. Binnen een BP hebben de Finexters allemaal een andere rol. Een daarvan is de rol van trekker, die soms zelfs wordt gedaan door junioren of beginnend medioren die hiervoor talent hebben. Een trekker houdt het clubje bij elkaar, hij of zij zorgt dat de BP bij elkaar komt. En woont het trekkersoverleg van de niche bij. Vanuit elke niche zit ook weer een trekker bij het overkoepelend overleg van de verschillende niches. Gedeeld leiderschap Besluiten worden gezamenlijk genomen. Een voorbeeld: toen het bedrijf in 2016 ging verhuizen stond er een aantal medewerkers op om de nieuwe locatie te regelen. Gedeeld leiderschap, noemde associate partner Alexander Berkhoff dat tijdens een inspiratiesessie. ‘Dat is op basis van vrijwilligheid maar is zeker niet vrijblijvend; op het moment dat je opstaat krijg je het vertrouwen om het tot een goed einde te brengen. Je kan niet zeggen dat je er even geen zin in hebt.’ Die gezamenlijke besluitvorming gebeurt ook bij het doorvoeren van verbeteringen. Bijvoorbeeld toen bleek dat de missie en visie van het bedrijf niet meer pasten. Berkhoff zei daarover tijdens de inspiratiesessie: ‘Een collega heeft toen een bedrijfsbrede dialoog via een Worldcafe-opstelling georganiseerd. Daar kwamen tachtig Finexters op af. We kwamen toen o.a. tot de conclusie dat onze missie niet meer voldeed en zijn we met elkaar weer in gesprek gegaan over onze missie.’ Naast deze grote besluiten, moeten Finexters er ook samen uit komen bij vraagstukken die anders door een manager worden opgelost. Het aannemen van personeel bijvoorbeeld gebeurt binnen een niche. En Finexters bepalen zelf – in overleg met collega’s - hun salaris. Want, zegt adviseur en oud Finext medewerker Fokke Wijnstra daarover in het boek ‘Impact op (zelf)sturing’: ‘waarom zou een ander het salaris moeten bepalen. Dat gaat eigenlijk op dezelfde manier als je het zakgeld voor kinderen gezamenlijk vaststelt: wat vind je zelf redelijk, gezien wat je tot nog toe kreeg en gezien wat anderen krijgen?’ Eigenaarschap Deze manier van organiseren zorgt voor eigenaarschap bij de werknemers. Wijnstra: ‘In een gezond team pakken de leden een aantal taken op. Je krijgt niet zozeer werk toebedeeld. Ik geloof niet in delegeren, maar wel wanneer mensen zelf taken oppakken. Want het maakt nogal uit of jij een taak toebedeeld krijgt of dat je deze zelf oppakt. […] Als mensen een taak of een klus eigenstandig oppakken, weet je ook zeker dat het geregeld wordt.’

Hoe netwerkorganisatie Finext al jaren succesvol is

Al bijna twintig jaar is financiële dienstverlener Finext georganiseerd als netwerkorganisatie waar werknemers zelf de verantwoordelijkheid dragen. En dat legt...

clock 2,5 min

samenwerking verbeteren

Conflict op de werkvloer: hoe kies je een mediator?

Niemand heeft zin in ruzie op de werkvloer, maar het kan gebeuren dat je tegenover een boze werknemer komt te...

clock 2 min

prestatiedruk

Deze bedrijven bezweken (bijna) onder de prestatiedruk

Je werk op een fatsoenlijke manier doen én ieder jaar weer hogere omzetcijfers halen. Dat loopt een keer spaak. Als...

clock 3,5 min

overvolle inbox, minimalistisch emailbeleid, minimalistisch werken

Zo werk je productiever met een minimalistisch e-mailbeleid

Onopgeloste taken en keuzes zijn funest voor het werkgeluk. Wil je aan het einde van een werkdag niet uitgeput thuiskomen,...

clock 1,5 min

Arjan Broere is Master Trainer bij meereffect, de officiële Getting Things Done Partner van de David Allen Company voor België, Nederland en Luxemburg. Naast training en coaching schrijft hij boeken over gestructureerd werken en lifehacking. Volgens hem zijn netwerkorganisaties gebaat bij de methode Getting Things Done, omdat de traditionele hiërarchische structuur ver te zoeken is in dat soort bedrijven. ‘Met Getting Things Done kun je eenvoudig structuur aanbrengen waardoor de effectiviteit en productiviteit van teams stijgt.’ Hoe implementeer je deze methode in een netwerkorganisatie? ‘Ik zie dat er bedrijven zijn die deze werkwijze verplicht stellen bij indiensttreding. Een training Getting Things Done kan worden opgenomen in het onboarding-traject, waarna afspraken met de nieuwe medewerker worden vastgelegd. Hoewel ik verplicht een groot woord vind, de meeste mensen blijken behoefte te hebben aan een gestructureerde manier van werken. Dwang werkt bovendien meestal averechts. Ik zie dat bedrijven vooral met verleiding werken; ze laten hun werknemers slimme voordeeltjes van deze methode inzien.’ Hoe borg je de methode in de organisatie? ‘Alles valt of staat met de ervaring, en dat men ziet dat het loont. Die roes van een lege inbox aan het einde van de dag, een overzichtelijke lijst met taken, een succesvol afgerond project; probeer dat gevoel vast te leggen en je weet waarom je het doet. Als dat lukt, wordt het een gewoonte. Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat het management werknemers faciliteert om het wekelijks onderhoud van de methode te doen. Dat wekelijks onderhoud van je mailbox en takenlijsten is een vluchtheuvel in de week. Als daar de klad in komt, blijf je vervolgens achter de feiten aanlopen en wordt het moeilijk het werken volgens de methode te adopteren.’ Is er een verschil tussen het gebruik van Getting Things Done in een traditionele organisatie en in een netwerkorganisatie? ‘Ik heb het idee dat netwerkorganisaties van nature meer stilstaan bij hoe zaken geregeld worden. Er worden vaak projecten uitgevoerd met teams op afstand, waardoor nagedacht moet worden over hoe er gecommuniceerd wordt, waar taken worden gedeeld en waar bestanden worden opgeslagen. Voor de 5 stappen van de methode maakt dat niet uit, maar het bewustzijn om zaken gestructureerd te regelen is groter dan bij klassieke negen-tot-vijf bedrijven.’ Wat zijn de voordelen van Getting Things Done voor een netwerkbedrijf? ‘Juist doordat er niet in klassieke patronen van team-emails en vergaderingen worden gewerkt, wordt er veel meer nagedacht over wat er bereikt moet worden, wat een project behelst en wat de gewenste uitkomsten moeten zijn. Daarbij past dat ook nagedacht wordt over hoe en waar acties worden georganiseerd. Je kunt niet altijd eenvoudig even bij een collega binnenlopen. Er is meer structuur nodig, omdat een netwerkorganisatie anders in elkaar zit dan een traditioneel bedrijf. Getting Things Done kan die structuur bieden waardoor de effectiviteit en productiviteit van een team stijgen. Bovendien zorgt de methode voor een duurzame inzetbaarheid van je personeel.’ Wat zijn de valkuilen bij het implementeren van deze methode? ‘Soms zie ik managers die de methode zo intens omarmen en er fanatiek mee aan de slag gaan, dat ze er een soort absolute leer van maken. Tot op het kleinste detailniveau wordt er voorgeschreven welke tools moeten worden gebruikt en hoe een werknemer moet werken. Dan loop je het risico dat je het plat slaat. Door het schetsen van kaders, maar vervolgens medewerkers vrij te laten binnen die kaders, wordt de methode sneller omarmd in de rest van het bedrijf.’ Toch is er altijd iemand die het niets vindt en er niet in mee wil. Hoe ga je daarmee om? ‘Het is heel belangrijk om te kijken wat je wilt oplossen met de implementatie van de methode. Waar wil je werknemers bij helpen? Verdrinken ze in hun mail? Zijn ze het overzicht op hun werk kwijt? Delegeren ze taken, maar weten ze niet waar het blijft? In samenwerkingen ben je afhankelijk van een ander en dat kan soms problemen opleveren. Door uit te zoeken waar de aversie van iemand vandaan komt, en wat diegene graag wil oplossen, kun je de praktische voordelen van de methode laten zien. Mijn ervaring is dat zodra mensen ermee in aanraking komen, ze er stukje bij beetje voor open gaan staan.’ Is het nuttig om je als bedrijf te laten certificeren op het gebied van Getting Things Done? ‘Ik vind dat verstandig. Enerzijds helpt de methode werknemers beschermen die soms buikpijn krijgen van hun werk. Anderzijds kunnen mensen zoveel meer doen door dingen praktisch te regelen. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar je wordt creatiever door georganiseerd te zijn. Voor netwerkorganisaties moet deze methode het nieuwe normaal worden. Pas als je al je zaken op orde hebt, heb je ’s avonds ook echt vrij en kun je vrijdagmiddag écht van je weekend gaan genieten.’

Zo implementeer je Getting Things Done in een netwerkorganisatie

Juist netwerkorganisaties hebben baat bij de methodiek van Getting Things Done. Het biedt structuur, overzicht en helderheid. Fijn als je...

clock 3,5 min

Hypnosetechnieken in gesprek

Remco Claassen: ‘In presentatie focussen we te veel op de inhoud’

Wil je de aandacht van mensen vasthouden, dan moet je volgens Remco Claassen gebruik maken van drie ingrediënten: educatie, entertainment...

clock 0,5 min

Soms vraag ik me af of het allemaal wel zin heeft wat ik doe: energie steken in het coachen van leidinggevenden en het begeleiden van teams. Negen jaar geleden stond ik op het toppunt van mijn carrière: ik was toen 42 en CEO van ING verzekeringen in België. Ondanks de hoge verdiensten en massa’s voordelen die bij deze functie hoorden, voelde ik dat ik mezelf kwijt was. Ik liet mijn handelen bepalen door de omstandigheden eerder dan dat ik mezelf leidde. Mijnenveld Mijn existentiële zoektocht naar zekerheid, mijn overlevingsdrang, deden me capituleren voor een cultuur die niet bij me paste. Op een bijna machiavellistische wijze bespeelde ik het mijnenveld van de onderneming waarin ik actief was. En die werkwijze heeft me tot op het niveau van CEO getild. Heel dicht bij de zon, maar ver weg van de warmte in mezelf. Uiterlijk rijk en succesvol, vanbinnen arm en ongelukkig. Gelukkig zorgen momenten van intens besef soms voor een catharsis, en heeft mijn vertrek bij ING een totaal ander leven ingeluid. Een leven dat ik voor de eerste keer helemaal alleen ten dienste van mezelf heb gesteld. Egoïstisch, denkt u? Wel integendeel! Ik ben namelijk op zoek gegaan naar het antwoord op de vraag ‘wie ben ik?’ en ‘waarom ben ik hier?’ En dat antwoord werd mijn kompas: ‘Ik ben een sociaal en empathisch wezen dat al zijn capaciteiten op de meest effectieve manier in de wereld plaatst ten behoeve van anderen, zodat zij opnieuw zichzelf ontdekken, de schoonheid ervan waarderen en koesteren én de kracht vinden om daar authentiek vorm aan te geven.’ Zo zie je maar dat zelfrealisatie verre van egoïstisch hoeft te zijn. De wereld zoals hij is Maar nu zit ik opnieuw in een volgende fase. Nu ik al negen jaar mijn kompas volg, voel ik mezelf meer een souffleur in het theater terwijl ik ernaar verlang om opnieuw een acteur op de scène te zijn. Maar er is zelfs nog iets fundamentelers dat me bezighoudt. Namelijk, wat is de zin van wat ik doe? Is wat ik doe zo nuttig, zo belangrijk, zo essentieel dat ik me er alle dagen voor uitsloof in de hoop dat dit in het leven van anderen wat meer licht brengt? Heeft die energie wel het gewenste effect? Is de wereld trouwens niet prima zoals hij is? Is het niet net omdat er verschrikkelijke oorlogen bestaan, dat ik me heel erg bewust ben van mijn vredelievendheid? Is het niet net omdat er religies bestaan, dat ik besef dat ieder best de God in zichzelf zoekt en daaraan licht geeft? Met andere woorden, moet ik wel iets veranderen aan een wereld die door haar manifestatie juist de ideale plaats is om onszelf te ontdekken en te realiseren? Een wereld die ons juist door haar verschijningsvorm de kans geeft trouw te zijn aan wie we zijn, niet meer door van alles te presteren, maar gewoon door echt te zijn wie we zijn. Misschien dat ik dus voor anderen het meeste kan betekenen wanneer ik mezelf heb bevrijd van mijn neiging om iets te betekenen? Lees ook zijn vorige column: We zijn vergeten dat we God zelf zijn.  MT-columnist Bart De Bondt is algemeen directeur van YouthStart en founder van Team De Bondt. Hij schrijft over change en happiness@work.

Moeten we de wereld wel willen veranderen?

MT-columnist Bart de Bondt slaat als ondernemer en als mens weer een nieuwe fase in. Misschien kunnen we meer betekenen...

clock 2,5 min