Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tip: zo ga je om met klagende medewerkers

Voor klagers is er op de werkvloer vaak geen ruimte. Klagende medewerkers willen we het liefst opbeuren en veranderen. Maar met die houding maken we het probleem alleen maar erger, zo vertelt Berthold Gunster in deze video.

Door klagers te willen veranderen, wijzen we ze in essentie af en zeggen we eigenlijk: ‘je mag er niet zijn.’ We gaan contrasterend gedrag vertonen, willen ze opbeuren of streng toespreken. Volgens Gunster is dit een typisch voorbeeld van vastdenken; van een probleem een catastrofe maken.

Luisteren

Wat moet je dan wel doen? ‘Luisteren en de ander oprecht proberen te begrijpen’, zegt Gunster. Door mee te bewegen erken je de ander, dat staat lijnrecht afwijzing. Waar afwijzing leidt tot irritatie, zorgt erkenning voor verbinding.

Lees ook:
Een week lang niet klagen: frustrerend of opluchting?
Last van zeurende collega’s? Zo ga je om met geklaag op de werkvloer