Door klagers te willen veranderen, wijzen we ze in essentie af en zeggen we eigenlijk: ‘je mag er niet zijn.’ We gaan contrasterend gedrag vertonen, willen ze opbeuren of streng toespreken. Volgens Gunster is dit een typisch voorbeeld van vastdenken; van een probleem een catastrofe maken.
Luisteren
Wat moet je dan wel doen? ‘Luisteren en de ander oprecht proberen te begrijpen’, zegt Gunster. Door mee te bewegen erken je de ander, dat staat lijnrecht afwijzing. Waar afwijzing leidt tot irritatie, zorgt erkenning voor verbinding.
Beste Business Events 4 topexperts op seminar ‘Nooit meer te druk’
Hoe kan je zorgen dat je het minder druk hebt en tegelijkertijd je productiviteit op peil houdt? Vernieuwende inzichten en technieken leer je van Tony Crabbe, Jan van Setten, Margriet Sitskoorn en Wouter de Jong. Buitenkans!
lees verderLees ook:
Een week lang niet klagen: frustrerend of opluchting?
Last van zeurende collega’s? Zo ga je om met geklaag op de werkvloer