Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dankzij deze details signaleer je financiële problemen op tijd

Zo'n 1,2 miljoen Nederlanders hebben moeite om rond te komen. Naast al het persoonlijk leed dat hiermee gepaard gaat, kosten betalingsachterstanden de samenleving miljoenen euro's.

betalingsachterstanden wanbetalers wereld zonder wanbetalers
Foto: Getty

In 2017 klopten 94.000 Nederlanders aan bij de schuldhulpverlening. Dat waren er 5.000 meer dan het jaar ervoor. De branchevereniging voor schuldhulpverleners vermoedt dat mensen tegenwoordig minder schroom hebben om aan te kloppen voor hulp. Het is echter meer dan wat cijfers. Achter elke niet betaalde rekening schuilt een verhaal.

Soms wordt een factuur gewoon vergeten en dat is het dan. Maar vaak is er meer aan de hand. Een ondernemer bij wie het water tot aan de lippen staat. Een werknemer die door zijn gokverslaving diep in de schulden is geraakt. Een alleenstaande moeder van wie de huurtoeslag werd ingekort en die nu niet meer kan rondkomen. Vaak zijn het verhalen die gepaard gaan met veel emotie en persoonlijk leed.

Stressvolle periode

De ene brief na de andere. Weer een aanmaning op de deurmat. Geconfronteerd worden met betalingsachterstanden zorgt in veel gezinnen voor heel wat stress. Mensen voelen zich daardoor al snel buitengesloten, zien geen uitweg meer en melden zich bijvoorbeeld ziek van hun werk.

Ook voor ondernemers die hun rekeningen even niet kunnen betalen, is het flink afzien. Wanneer het echt de verkeerde kant op gaat en ze niet worden geholpen, kan dat leiden tot het ontslag van personeel of zelfs een faillissement. Met alle negatieve gevolgen van dien.

Kosten voor de samenleving

Voor ondernemers en huishoudens die geen financiële zorgen hebben, kan het klinken als een ver-van-mijn-bed-show. Toch is dat slechts gedeeltelijk waar. Indirect heeft iedereen er namelijk mee te maken.

Elk huishouden dat met ernstige financiële problemen kampt, kost de samenleving namelijk al snel 100.000 euro. Het Nibud becijferde dat enkele jaren geleden in een rapport. In dit bedrag zitten onder meer de kosten van hulpverlening, uitkeringen, ziektekosten, verloren arbeidsuren, oninbare facturen en huisuitzettingen.

Schuldenvrij

Een maatschappij zonder schulden. Voor de 1,2 miljoen Nederlanders die nu nog alle zeilen moeten bijzetten om elke maand de rekeningen te kunnen betalen, zou het een uitkomst zijn. Helemaal geen wanbetalers meer hebben is misschien niet haalbaar, maar het is een goed streven om de schulden zoveel mogelijk terug te dringen.

En niet alleen degenen met schulden hebben daar baat bij. Zo krijgt volgens Stichting Betalingsachterstandenregistratie ruim de helft van alle bedrijven in ons land wel eens te maken met betalingsachterstanden van klanten. Ze moeten daardoor gemiddeld 2,1 procent van hun omzet afschrijven.

Een schuldenvrije maatschappij betekent voor bedrijven dus concrete winst. En niet alleen dat. Het scheelt ook een hoop gedoe en kosten als je klanten ‘gewoon’ betalen. Niet meer achter je geld hoeven aangaan, opletten of alles betaald is, vervelende telefoontjes plegen, etc. Daarnaast mag je waarschijnlijk veel langer voor jouw klant leveren als je hem helpt en proactief meedenkt hoe hij de schulden kan terugdringen en in de toekomst kan voorkomen.

Vroegtijdig signaleren

Kortom, reden genoeg om als bedrijf je steentje bij te dragen aan een schuldenvrije maatschappij. Het verkleinen van de schuldenberg in ons land is echter niet van vandaag op morgen geregeld. Toch kan iedereen een steentje bijdragen. Dat begint met het vroegtijdig signaleren van problemen. Daarmee voorkom je veel ellende.

Denk bijvoorbeeld aan de medewerker die telkens een paar dagen voor de salarissen worden overgemaakt om een voorschot komt vragen. Of zich standaard een paar dagen voor het salaris wordt overgemaakt ziekmeldt. In dat soort gevallen is het verstandig het gesprek eens aan te knopen en bijvoorbeeld een budgetcoach te adviseren. Mensen schamen zich in eerste instantie vaak, maar zijn later blij als ze uiteindelijk geholpen worden.

Voorkomen

Een andere manier om als bedrijf je steentje bij te dragen aan een schuldenvrije maatschappij is door duidelijk en simpel te communiceren naar klanten. Ook op de factuur en de eventuele herinneringen en aanmaningen.

Dat betekent zo min mogelijk jargon, afkortingen of lange woorden gebruiken. Hoe minder verwarring en ruis er ontstaat, hoe groter de kans dat de factuur sneller voldaan wordt. En een betaalde factuur is een wanbetaler minder. Het loont dus om hier als bedrijf aandacht aan te besteden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Debiteurenbeheer’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders. Zij gebruiken hun kennis en ervaring in adviestrajecten om schulden te voorkomen.

Lees ook: