Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

‘Een medewerker met financiële problemen kost je bedrijf zo’n 13.000 euro per jaar’

Als werkgever heb je alle reden om je meer te bekommeren om de privéfinanciën van je medewerkers. ‘Financiële fitheid is een hoog renderend onderdeel van duurzame inzetbaarheid.’

werknemer schulden helpen Getty
Je leest nu: ‘Een medewerker met financiële problemen kost je bedrijf zo’n 13.000 euro per jaar’

Hoe krijg ik mijn medewerkers meer betrokken bij de organisatie? Hoe maak ik ze productiever? En hoe zorg ik ervoor dat ze minder snel de deur achter zich dicht trekken of uitvallen? Het zijn vragen waar veel werkgevers mee worstelen. Ze zoeken de antwoorden onder meer in een gezonde kantine, studie-ontwikkelprogramma’s en het werken aan een goede bedrijfscultuur.

Geldzorgen als bron van stress

Volgens Manuela de Jongste, oprichter van DiFfit, is de financiële fitheid van medewerkers hierin een ondergeschoven kindje. Ze is specialist op het gebied van duurzame inzetbaarheid van medewerkers en werkte hiervoor jarenlang als leidinggevende van teams met bewindvoerders en curatoren.

‘Financiële fitheid is een hoog renderend onderdeel van duurzame inzetbaarheid. Wanneer een collega geldzorgen heeft, dan zit zo iemand zeer waarschijnlijk niet lekker in z’n vel en hebben die andere onderdelen eigenlijk geen nut. Financieel fit moet je eigenlijk zien als de basis.’

Signalen herkennen

Werkgevers hebben er dus alle belang bij om al in een vroegtijdig stadium signalen van serieuze geldzorgen bij medewerkers op te pikken. ‘We helpen organisaties daar actief mee’, vertelt Claartje Bom van Janssen & Janssen Incasso en Gerechtsdeurwaarders.

‘Daarvoor zijn we een samenwerking aangegaan met DiFfit, dat advies en trainingen verzorgt. Als iemand betaalproblemen heeft, dan proberen we ook het gesprek aan te gaan met werkgevers. We leren ze hoe ze snel signalen kunnen herkennen. Werkgevers geven aan dat ze dit lastig vinden.’

Voorbeelden

De Jongste herkent dat beeld en wijst op de belangrijke rol die werkgevers hebben in het terugdringen van problematische schulden. ‘Zij zien hun mensen vrijwel elke dag en zijn daarmee bij uitstek in staat om vroegtijdig signalen op te vangen dat het met iemand de verkeerde kant op gaat’, aldus De Jongste. Voorbeelden van dat soort signalen heeft ze te over.

Zo zijn er medewerkers die zich vaak ziek melden, nét voordat het salaris wordt overgemaakt. ‘Mogelijk heeft zo iemand geen benzine meer om naar zijn werk te komen. Geloof me, dat komt voor. Ik heb dat de afgelopen jaren regelmatig zien gebeuren.’

Ook zijn er collega’s die maar blijven vragen of ze misschien nog een paar extra uren kunnen werken. ‘Je kunt je afvragen waar die vraag vandaan komt. Mogelijk is er sprake van geldnood’, zegt De Jongste.

En dan is er nog de medewerker die telkens aan het einde van de maand om een voorschot komt vragen. Volgens De Jongste zouden in dat geval alle alarmbellen moeten afgaan. ‘Ga dan in ieder geval het gesprek aan en probeer zo te achterhalen of er echt iets aan de hand is.’

Extra kosten

Maar toch, gaat het hier niet om een privéaangelegenheid? Moet je je als werkgever eigenlijk wel willen bemoeien met de inkomsten en uitgaven van medewerkers? Het zijn vragen die ook Bom van Janssen & Janssen Incasso regelmatig hoort.

‘Uit onderzoek blijkt dat een medewerker met financiële problemen een werkgever zo’n 13.000 euro per jaar kost. Dan gaat het om directe kosten als verzuim, productieverlies en het administratieve gedoe dat bij een loonbeslag komt kijken. Naast het persoonlijke leed waar zo iemand mee te maken krijgt, betekent een medewerker met geldzorgen dus ook economisch verlies voor het bedrijf.’

Ingrijpende levensgebeurtenissen

Voldoende reden dus om er echt werk van te maken. Door een medewerker met geldzorgen bijvoorbeeld te helpen aan een budgetcoach. Die kan helpen om de uitgaven weer in het gareel te krijgen.

‘In de praktijk zien we dat geldproblemen vaak worden veroorzaakt door grote veranderingen in het leven van iemand’, aldus De Jongste. ‘Een scheiding, de ziekte van een kind of het ontslag van een partner bijvoorbeeld. Mensen schamen zich om hulp te zoeken. Dat ene zetje van een werkgever kan dan net het verschil maken waarmee iemand er weer bovenop komt.’

Loyale medewerker

Werkgevers die hun medewerkers financieel fit houden, krijgen er volgens De Jongste bovendien nog iets extra’s voor terug: loyaliteit. ‘Dit is wat ik de afgelopen jaren heel vaak heb zien gebeuren. Medewerkers die door hun werkgever zijn geholpen om er weer bovenop te komen zijn niet alleen loyaler, maar ook nog eens minder vaak ziek.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Debiteurenbeheer’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders. Zij gebruiken hun kennis en ervaring in adviestrajecten om schulden te voorkomen.

Lees ook: