Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Direct mail: klanten binden met een cadeautje door de brievenbus

Nieuwe klanten belangrijk? Zeker, maar investeer ook in je bestaande klanten. Met kleine, bijzondere cadeautjes kun je jouw klanten aan je binden en stimuleren tot herhaalaankopen. Zo zet je relatiegeschenken slim in.

Niets is zoveel waard als een blijvende kant. Bestaande en loyale klanten zijn namelijk verantwoordelijk voor het merendeel van je omzet. En toch gaat bij de meeste bedrijven het grootste deel van het marketingbudget op aan het werven van nieuwe klanten. Terwijl het beter is om te focussen op hoe je je bestaande klanten aan je bindt. Natuurlijk doe je dat door een goed product of dienst te leveren. Maar net als in elke relatie, spelen aandacht en waardering een grote rol. En die kun je laten blijken met een klein en tastbaar cadeautje, op de deurmat.

Teruggeven

Een kleine moeite kan voor een groot effect zorgen. Mensen die iets cadeau krijgen, zijn eerder geneigd iets terug te geven. De kans is groot dat ze weer iets bij je bestellen. Als je een bedrukte pen of sleutelhanger met je bedrijfsnaam meestuurt met een bestelling, is dat maar een kleine investering. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de relatiegeschenken langer dan een jaar wordt bewaard. Ook geeft 79% van de ontvangers aan dat zij opnieuw zaken met het bedrijf willen doen. Klanten vinden het leuk om een geschenk te ontvangen en voelen zich gewaardeerd. Bovendien stijgt je naamsbekendheid omdat ze dagelijks je naam terugzien op een gebruiksvoorwerp.

Een andere manier is een korting geven. Stuur jouw bestaande klanten een verjaardagskaart met kortingsbon mee. Of stuur je hele klantenbestand met kerst of eind mei, wanneer het vakantiegeld wordt uitbetaald, een kortingskaart. Dat stimuleert om snel weer een nieuwe aankoop te doen.

En last but not least: trouwe, tevreden klanten zijn de beste promotors. Zij vertellen aan hun vrienden en familie over je bedrijf en mond-tot-mondreclame is de beste die je je kunt wensen.

Cadeau’s weggeven: welke vorm?

Het loont dus om iets weg te geven. Op wat voor manieren kun je dat doen? 

  • Relatiegeschenken: een pen, usb-stick, of andere grappige gimmick met jouw bedrijfsnaam erop als cadeautje op de deurmat. Iedere fysieke verzending naar jouw klant zorgt voor een contactmoment en stimuleert een nieuwe aankoop. Is het een gebruiksvoorwerp dat zij dagelijks zien (denk aan een pen of zelfs een zadelhoes voor op de fiets) dan blijft jouw naam dagelijks terugkomen bij de klant. 
  • Korting geven: bij de eerste aankoop stuur je een kaartje mee met een kortingscode voor de volgende aankoop. De klant zal blij verrast zijn en tevreden het verkoopproces afsluiten. Juist die afronding wordt het beste onthouden en zal zorgen dat hij of zij terugkomt. Zalando, bol.com en H&M, zijn goed in kortingscodes weggeven aan bestaande klanten. Zo zorgen zij ervoor dat klanten die al een tijd niets hebben gekocht verleid worden om een nieuwe aankoop te doen. 
  • Gratis verzending: wil je dat jouw klanten meer bestellen en thuis laten bezorgen? Uit meerdere onderzoeken blijkt dat gratis verzenden één van de belangrijkste lokkertjes is voor online shoppers. Sterker nog, gratis verzenden vinden mensen zelfs aantrekkelijker dan het krijgen van een korting. 
  • Een cadeautje uitdelen: als je klant wordt bij Bol.com vragen ze om je geboortedatum. Rond je verjaardag krijg je een verjaardagskaart op de deurmat. Slim! Het maakt nieuwsgierig en je gaat geheid weer bij ze rondkijken.

Wat moet je op letten?

  • Doelgroep: let op dat wat je weggeeft, past bij je doelgroep. Als je je goed hebt ingeleefd, voelen je klanten zich pas echt gewaardeerd. Zijn het mensen die vaak onderweg zijn, dan past iets als een beker voor in de auto of een hoes voor een fietszadel. Zitten ze veel achter hun pc? Dan wellicht een muismat of usb-stick. Een oudere doelgroep waardeert een notitieblok of pen, bij een jongere doelgroep past eerder een usb-stick.  

  • Functionaliteit: we noemden al de bedrukte pen of sleutelhanger, beide zijn misschien niet erg origineel maar wel functioneel. Het zijn gebruiksvoorwerpen en daardoor zal je naam vaak en lang te zien zijn. Een pen ligt soms maanden op iemands bureau. Een sleutelhanger zie je ook meerdere keren op een dag. Kies iets wat iemand bewaart en liefst waar de gebruiker vaak mee in aanraking komt. Een sleutelhanger of notitieblok doen het dus altijd goed. 

  • Uniek cadeau: natuurlijk is het leuk om iets meer out-of-the box te denken. Maar sla niet door in originaliteit, probeer vooral dicht bij je bedrijf te blijven. Past het bij wat je product, dienst en visie? Een webwinkel van sieraden, zoals Steinperlenwelt, geeft bijvoorbeeld elke eerste besteller een klein hangertje. 

  • Deurmat: verstuur je cadeau’s met de post, ook wel direct mail genoemd. Een fysiek cadeau is voor jouw klanten minder irritant dan een email die vaak in de spambox belandt. Omdat je de naam en adresgegevens van je klanten hebt kun je ze direct bereiken. En dit is in de meeste gevallen binnen de nieuwe privacywetgeving gewoon toegestaan, mits je vooraf duidelijk hebt aangegeven dat je deze gegevens voor direct mail gaat gebruiken. 

  • Duurzaam: klanten worden steeds milieubewuster, laat daarom als bedrijf zien dat dit ook voor jou belangrijk is. Kies een duurzaam cadeautje. Dat is misschien iets duurder, maar wel veel beter voor je imago.