Relatiemarketing gaat over een sterke band bouwen met je klant, zodat deze trouw aan jou blijft. Zodat je het juiste aanbod kunt doen op het juiste moment.Trouwe klanten zijn de perfecte ambassadeurs van je product of dienst; mond-tot-mondreclame werkt nog steeds heel goed. Daarnaast is het behouden van je klanten financieel verstandig; het is een stuk duurder om nieuwe klanten aan te trekken dan om bestaande klanten te bedienen.
Op de meeste markten is sprake van veel concurrentie, het is dus belangrijk om loyale klanten te hebben. En de beste manier om jouw bestaande klanten direct te bereiken is niet via email of nieuwsbrief, maar met iets tastbaars: via de deurmat.
4 tips
Relatiemarketing houdt in dat je je bestaande klanten aan je bindt en ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf sympathiek (blijven) vinden. Met deze vier tips zorg je voor direct contact en zo een ijzersterke band met jouw klanten.
1: Direct mail
Direct mail is niets anders dan jouw klant benaderen via de brievenbus. Het is nog altijd de meest effectieve manier voor een goede klantenbinding. Je zou wellicht verwachten dat e-mail van grotere efficiency is, maar doordat mails vaak als spam worden aangemerkt verdwijnt al heel wat mail anoniem in de spam-box. Daarnaast draait direct mail om het versterken van de persoonlijke relatie met de klant, waarin je laat merken dat je de geadresseerde echt ‘kent’.
De beste manier daarvoor is het persoonlijk maken van de brief, folder of brochure. Dit kun je doen door je klantenbestand te segmenteren op bijvoorbeeld leeftijd, interesse en leefgebied. Zo kun je selectief bepalen naar wie je de direct mail wilt versturen en houd je de kosten per klant relatief laag.
2: Maak het spannend
De inhoud kan nog zo pakkend zijn, als de ontvanger de envelop niet opent komt hij daar nooit achter. Zorg dus dat de envelop uitnodigt tot openen. Daar zijn verschillende methodes voor. Denk aan een wervende slogan of pakkende aanbieding op de envelop. Of iets extra’s in de envelop dat ‘gek’ aanvoelt als je de envelop vast hebt, zoals een ballon, grote paperclip of ander cadeautje dat vrijwel niets weegt. Of een ‘persoonlijk’ uiterlijk, waardoor niet direct duidelijk is dat het om een commerciële actie gaat (aan te raden in combinatie met ‘echte’ postzegels).
Ook hier moet je de klant blijven verrassen, want jij zult niet de enige zijn die de klant via direct mail benadert. Je wilt namelijk niet dat al je werk voor niets is geweest en je op de grote stapel ‘oud papier’ belandt.
3: Zet aan tot actie
Een effectieve direct mail moet het niet alleen hebben van een persoonlijke benadering en een spannend/verrassend/onbekend element, het moet ook aanzetten tot een actie van de klant. Want uiteindelijk wil je dat de klant ingaat op je aantrekkelijk aanbod. Om de kans daarop te vergroten, moet niet alleen de aanbieding aantrekkelijk zijn.
Zorg ook dat het gebruik maken ervan zo makkelijk mogelijk gaat. Geef bijvoorbeeld een link naar een speciaal voor deze actie gemaakte website (alleen doen als jouw doelgroep fervent internetgebruiker is), stuur een voorbedrukte antwoordkaart mee die ontvangers kosteloos ingevuld retour kunnen zenden of vermeld een gratis telefoonnummer voor meer informatie.
4: Zorg dat je bereikbaar bent
Service is een belangrijk onderdeel van relatiemarketing. Een goed bereikbare klantenservice is daarbij essentieel. Niets is zo vervelend voor jouw klanten om je brochure of folder te moeten lezen op zoek naar een telefoonnummer, website of emailadres oom met je in contact te komen.
Ook is het belangrijk bereikbaar of vindbaar te zijn wanneer je jouw klanten benadert met een voordeel of aanbieding. Je wilt tenslotte dat ze meedoen; zorg er dan wel voor dat ze dat ook echt kunnen doen.