Techbusiness is het platform van MT dat business maakt van technologie. Ga voor briljante business en snelle groei naar techbusiness.nl
Cleantech
Snellaadtopper verkocht Epyon, de Delftse startup die met zijn snelladers voor elektrische auto’s wereldwijd volop aandacht trok, is recent opgekocht door de Zweedse-Zwitserse gigant ABB. Daarmee gaat het bedrijf, dat in 2005 is opgericht door TU-studenten, bedrijven als Liquavista (‘next generation’displays) en Q-go (taaltechnologie) achterna. Die technologiesuccessen uit Nederland werden eerder dit jaar ook al overgenomen door een grote buitenlandse partij, die de wereldwijde doorbraak – hopelijk – kan versnellen. Lees alles over hoe Epyon doorbrak: techbusiness.nl/cleantech
Hardware
Zwitsers Android Horlogefabrikant Tag Heuer heeft zich ontfermd over een Android smartphone. Samen met Mobiado tekenen de Zwitsers voor de ‘Link’, een redelijk goed uitgeruste Android die het vooral moet hebben van zijn uiterlijk. In de eenvoudigste uitvoering kost de Link al 4.700 euro, een veelvoud daarvan behoort ook tot de mogelijkheden. Meer over de duurste mobieltjes ter wereld op: techbusiness.nl/hardware
Fast 50
E-book ‘Technology Rocks’ De snelgroeiende techondernemers van de Fast50 schitteren nu ook in een heus e-book: Technology Rocks. Bedoeld ter lering en inspiratie, vertellen bijvoorbeeld de mensen achter kabelfabrikant Fibremax, mobiel internetbedrijf Icemobile en internetbureau the valley hun verhaal. Vanzelfsprekend gelardeerd met multimedia, en te downloaden als iPad-app. Een voorproefje is te zien op: techbusiness.nl/fast50
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.
Met Pim Berendsen krijgt PostNL een leider met ‘oranje hart’ en Cruijff-mentaliteit
Pim Berendsen is nog relatief onbekend als cfo van PostNL, maar hij staat al jarenlang op polepositie voor het ceo-schap. Vanaf volgend voorjaar neemt hij het stokje ook echt over. Een profiel van de nieuwe ceo. 'Hij is geraakt en geïnspireerd door Johan Cruijff.'
De 51-jarige Pim Berendsen was altijd al de gedoodverfde opvolger van Herna Verhagen. Dat hij ceo zou worden, voorspelden ingewijden al in 2018. Toen was Berendsen net benoemd als cfo bij PostNL. Vanaf 15 april 2025 neemt hij echt het stokje over van Verhagen, kondigde het postbedrijf maandag aan. Zij heeft alvast alle vertrouwen in haar opvolger met ‘een oranje hart’.
‘Ik ben er trots op dat de RvC voor Pim kiest als mijn opvolger – uit de eigen gelederen van PostNL – en daarmee kiest voor continuïteit van de gekozen strategie. Het is zeer verdiend en ik heb alle vertrouwen in Pims kwaliteiten om het bedrijf te leiden en daarmee richting te geven aan de verdere toekomst van PostNL.’
Jan Nooitgedagt, voorzitter van de raad van commissarissen van PostNL, wijst in het persbericht op een unanieme benoeming. Hij roemt de ‘brede en diepe kennis’ die Berendsen heeft van de internationale markt en zijn ‘ruime ervaring’ met de verschillende stakeholders. Ook zijn ‘bewezen scherpte en inhoud op het gebied van strategie, logistiek en commercie’ worden genoemd.
Plezierige teamspeler
Carole Thate, general manager bij World of Johan Cruyff en bestuurslid van de stichting, herkent dat ook. Ze noemt hem een ervaren bestuurder, die anderen in hun waarde laat, ook al houdt hij de tijd en de agenda scherp in de gaten.
Berendsen is voorzitter van de Johan Cruyff Foundation. Daar is hij vooral ‘heel erg zichzelf’, aldus Thate. Hij heeft het daar ook enorm naar zijn zin. Altijd enthousiast, nooit te beroerd om zelf de voetbalschoenen aan te trekken op het jaarlijkse toernooi of tafels voor flinke bedragen te verkopen aan sponsors. Ze kent hem al vijftien jaar zo.
Cv Pim Berendsen
2006 – 2007 Finance Director, Euro Mail 2007 – 2009 Finance Director Cendris, TNT Post 2009 – 2012 Managing Director PostNL Data & Document Management 2013 – 2015 Director Corporate Development, Van Gansewinkel 2015 – 2018 Directeur Internationaal & Groei, PostNL 2018 – heden Chief financial officer, PostNL
‘Hij heeft zich aangemeld als vrijwilliger, puur uit interesse om iets te doen voor de foundation. Ik was daar toen nog directeur’, vertelt ze aan MT/Sprout. Berendsen is ook binnen de foundation gegroeid, eerst naar een bestuursfunctie, sinds 2016 als voorzitter.
Ze is ‘een enorme fan van Pim’, kent hem als een ‘plezierige teamspeler’ die zichzelf nooit in de spotlights plaatst. Zelfs in zijn drukke baan bij PostNL is hij op de achtergrond altijd aanwezig, bereikbaar en bereid om tijd vrij te maken.
Ambitieus en inspirerend
De Young Captain Award merkt de focus, vasthoudendheid en dat verantwoordelijkheidsbesef van Berendsen ook al op in een vroeg stadium. Berendsen wint de prijs voor veelbelovende bestuurders in 2010.
De jury ziet een ‘gedreven leider’ die teams stimuleert rond de vernieuwing van businessmodellen en het verbeteren van hun prestaties. Als een bok op de haverkist zitten, is ook niet zijn stijl als leider. Laat medewerkers maar ondernemen, maar dan wel binnen de strategie en vaststaande uitgangspunten. Dat is nodig om groei te realiseren.
Berendsen heeft een ‘grote mate van ambitie, gekoppeld aan een uitzonderlijke vakbekwaamheid en intelligentie’, gaat het juryrapport verder. Hij is nuchter, authentiek en inspirerend. ‘Ik zou zó voor hem willen werken’, luidt het lovende commentaar van één van de juryleden.
Thate is onder de indruk van zijn betrokkenheid bij de doelstelling van de foundation: zoveel mogelijk kinderen de ruimte geven om te sporten en te bewegen. Met daarbij speciale aandacht voor kwetsbare kinderen. Dat motiveert hem intrinsiek, weet ze.
‘Het maakt een groot verschil als iemand niet alleen achter een doelstelling van de stichting staat, maar die ook ademt. Hij kan strategisch ongelooflijk goed nadenken, ook om activiteiten voor de lange termijn te waarborgen. Maar bij alles sijpelt zijn betrokkenheid door. Dat kenmerkt hem als persoon en ook als leider.’
Berendsen heeft de familie Cruijff leren kennen, ook de legendarische voetballer Johan toen hij nog leefde. ‘Dat heeft hem geraakt en geïnspireerd. Hij had een mooie band met wat Johan in zijn hoofd had. Omdat Pim zelf ook zo begaan was met de doelstelling en de kinderen, kreeg hij dat ook weer terug. Dan krijg je een automatische wisselwerking en wederzijds respect naar elkaar.’
Aan de zijlijn
Thate komt hem ook af en toe nog tegen bij hockeywedstrijden. Berendsen speelt zelf nog hockey, maar hij staat op toernooien vooral zijn kinderen aan te moedigen. Niet als een hysterische ouder langs de zijlijn, maar ‘rustig en genietend’.
Iets minder rustig is zijn parcours bij PostNL tot nu toe geweest. Na zijn studie economie aan Tilburg University kiest hij voor een baan als belastingadviseur bij het hippe Arthur Andersen. Dat vakgebied vindt hij al snel wat te beperkt.
Het postvak lijkt hem aantrekkelijker. Berendsen stapt in 2000 over en leert het vak in verschillende functies. Zo wordt hij bij Euro Mail in 2006 benoemd tot finance director, een jaar later stapt hij in rol bij TNT Post. Hij klimt in 2009 op tot managing director van de business unit data & document management.
Verzadigde postmarkt
TNT Post verandert in 2011 van naam: het is voortaan PostNL. MT/Sprout pikt Berendsen vanaf 2012 op in de lijst met goudhaantjes. Een jaar later wordt hij director corporate development bij afvalverwerker Van Gansewinkel. In de afvalmarkt zit meer groeiperspectief dan in de verzadigde postmarkt, is zijn motivatie op dat moment.
Weer een jaar later staat hij opnieuw in de Goudhaantjes-lijst, maar dan als executive director bij PostNL. Terug op het oude nest is hij verantwoordelijk voor de internationale business, fusies en overnames. Dat levert hem in 2017 de titel op van beste m&a director van Nederland. Een jaar later wordt hij benoemd tot cfo van PostNL.
Bij de aankondiging daarvan wordt hij ‘toegewijd, intelligent en resultaatgericht’ genoemd. Van de samenwerking met Verhagen wordt ook veel verwacht. De transformatie bij PostNL focust op een snellere digitalisering, de uitbreiding van het netwerk en de groei van de internationale klanten.
Post duurder maken
Bij het postbedrijf werken bijna 34.000 medewerkers. De omzet was vorig jaar 3,2 miljard euro. Daarvan was 62 procent afkomstig uit e-commerce. De strategie waar hij en Verhagen al zes jaar aan werken, vertaalt zich nog niet in betere cijfers voor PostNL.
De eerste drie kwartalen van dit jaar laten een verlies zien van 18 miljoen euro. Dat rode cijfer wordt vooral veroorzaakt door het verplicht afleveren van brieven en kaarten, want de pakjesmarkt blijft booming (+7,4 procent).
Het bedrijf wil het versturen van gewone post liefst nog duurder gaan maken. PostNL blijft ook hameren op het versoepelen van de bezorging van brieven en kaarten. De kosten daarvoor blijven oplopen. Ook wil het bedrijf meer geld zien van de overheid voor de postdivisie.
Onhoudbaar businessmodel
De beslissing in Den Haag over ‘een toekomstbestendige en financieel gezonde postdienstverlening is spijtig genoeg uitgesteld’. PostNL noemt huidige businessmodel van de wettelijk verplichte postbezorging ‘onhoudbaar’.
Al worden het spannende tijden voor hem, Pim Berendsen kan prima overweg met allerlei typen mensen, merkt Thate bij de Cruyff Foundation. ‘Hij beweegt zich gemakkelijk tussen alle lagen van de bevolking. Met de kids op het veld, met de bestuursleden, de ambassadeurs, bekende voetballers en andere grootheden.’ Grillige politici zullen dan ook geen probleem zijn voor hem.
Harry Talen (Engie): ‘Boer worden kan altijd nog, zei mijn vader’
Premium - Op de boerderij van zijn ouders vond Harry Talen (43) de machines interessanter dan de dieren. De liefde voor techniek bracht hem naar Franse energiereus Engie, waar hij in vijftien jaar opklom tot ceo van de Nederlandse divisie. 'Ik ben niet bang om mijn handen vies te maken.'
Harry Talen is sinds mei 2024 ceo van Engie Nederland. 'Ik heb altijd veel vertrouwen gekregen. Dat probeer ik nu door te geven.' Foto: Engie
Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn
Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.
Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.
Dit kost een pensioen voor je medewerkers – inclusief rekenvoorbeelden
In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Pensioen regelen voor je personeel is aantrekkelijk en minder ingewikkeld dan het lijkt. Zelfs de kosten zijn overzichtelijk, vertelt expert Nick Leben van Doenpensioen van a.s.r. Hij geeft uitleg en rekenvoorbeelden.
Wat kost een pensioenregeling voor mijn bedrijf? Het antwoord op die vraag is minder ingewikkeld dan je waarschijnlijk denkt, vertelt Nick Leben. Hij werkt bij Doenpensioen van a.s.r. en helpt startups en scaleups bij het opzetten van nieuwe pensioenregelingen.
Leben: ‘Een goede pensioenregeling kan je als startup of scaleup onderscheiden van andere bedrijven in je zoektocht naar personeel.’
De kosten van een pensioenregeling voor je startup of scaleup bestaan grofweg uit vier delen:
Pensioenpremie
Verzekeringen
Eenmalige opstartkosten
Jaarlijkse administratiekosten
Pensioenpremie
Het grootste deel van de kosten is de inleg in de pensioenpot van de medewerker. Je werkgeversbijdrage kan groot of klein zijn. Je kunt bijvoorbeeld al pensioen opbouwen voor je werknemers vanaf 1% van de zogeheten pensioengrondslag. Je biedt met zo’n regeling een faciliteit en legt de verantwoordelijkheid van voldoende pensioenopbouw bij de werknemers.
Als werkgever kan je in overleg met je medewerkers ook kiezen voor een eigen bijdrage in de pensioenpremie. Zo investeer je samen in het opbouwen van een pensioenkapitaal. Medewerkers kunnen er ook nog voor kiezen om vrijwillig extra in te leggen voor een hoger pensioenkapitaal op hun oude dag. Dit kan tot het fiscaal maximum van de werknemer zelf.
Verzekeringen
Pensioen via de werkgever is meer dan alleen het opbouwen van vermogen. Onderdeel van het product bij Doenpensioen van a.s.r. zijn twee verzekeringen: de module Overlijden en de module Arbeidsongeschiktheid.
Met de overlijdensverzekering krijgt de partner van de werknemer direct een levenslang partnerpensioen als de werknemer overlijdt voor de pensioendatum. Kinderen en jongvolwassenen onder de 25 jaar krijgen daarnaast een wezenpensioen.
De arbeidsongeschiktheidsmodule houdt in dat de verzekeraar de premies en kosten doorbetaalt bij arbeidsongeschiktheid. Hoe jonger de medewerker, hoe lager de kosten van deze verzekeringen.
Eenmalige kosten
Als ondernemer kan je ervoor kiezen om contact op te nemen met een onafhankelijk adviseur om je te adviseren. De adviseur zoekt uit welke regeling het best past bij jouw organisatie. De kosten hiervoor verschillen en zijn vaak een paar duizend euro. Vraag hier vooraf goed naar.
Eventueel kun je een pensioenregeling ook rechtstreeks afsluiten bij Doenpensioen van a.s.r. In dat geval betaal je slechts een paar honderd euro opstartkosten. Goed om te weten is dat zij alleen informeren en geen advies geven over je keuze.
Heb je meer dan 50 medewerkers, dan wordt altijd aangeraden om een adviseur in te schakelen. Het is dan namelijk lastig om zelf inzicht te krijgen in alle behoeften en wensen. Een adviseur of intermediair regelt dat voor je en zoekt vervolgens de beste aanbieder en regeling.
Administratiekosten
Verder betaal je jaarlijks administratiekosten per medewerker. Bij Doenpensioen van a.s.r. is dat een vast bedrag per jaar. De kosten zijn ongeveer 90 euro per jaar per medewerker. Hoe groter je bedrijf, hoe lager het bedrag per medewerker.
Val je onder een sectorverplichting?
Deze verdeling van de kosten geldt voor werkgevers die vrij zijn om zelf invulling te geven aan de pensioenregeling. Dat geldt niet voor iedereen: sommige ondernemers moeten zich verplicht aansluiten bij een bedrijfstakpensioenfonds (bpf).
Of er een sectorverplichting voor jouw bedrijf geldt, hangt af van je bedrijfsactiviteiten en bijbehorende activiteitencode (SBI-code, die krijg je van de Kamer van Koophandel). Op de website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kun je met die code bepalen of je verplicht moet aansluiten bij een bpf.
Zijn er aanvullende of andere kosten?
Bij sommige pensioenuitvoerders betaal je aanmeld- en afmeldkosten per werknemer. Dat betekent dat je een bedrag betaalt als je een nieuwe medewerker aanneemt en aanmeldt bij de pensioenregeling. Je betaalt ook als iemand uit dienst treedt. Bij Doenpensioen van a.s.r. is dat niet zo: je betaalt daar geen aanmeld- of afmeldkosten.
Verder rekenen veel uitvoerders kosten voor waardeoverdracht, Doenpensioen van a.s.r. rekent daar ook kosten voor. Waardeoverdracht betekent dat een medewerker opgebouwd pensioenkapitaal van de ene naar de andere pensioenuitvoerder overzet.
Hoe bepaal je de pensioenpremie per medewerker?
Het percentage pensioenopbouw bereken je niet over het hele salaris van je medewerker, maar over het bedrag van de pensioengrondslag. Die bereken je over het fulltime jaarsalaris plus vakantiegeld, min de AOW-franchise. Die is in 2024 17.545 euro. De meest recente bedragen zie je op de website van de Belastingdienst.
Vervolgens kies je als werkgever een bepaald percentage voor de pensioenopbouw van al je medewerkers. Dit percentage kan tussen de 1% en 30% liggen. Dat is de basispensioenpremie. Vervolgens kan je nog een verplichte eigen bijdrage vragen aan je medewerker. Zo kun je bijvoorbeeld 6% betalen als werkgever en 6% als werknemer. Naarmate jouw bedrijf groeit, kun je jouw percentage aan de bijdrage langzaamaan verhogen.
‘Een goed pensioen’ is subjectief. Toch is het belangrijk om te weten dat vaak van een adequaat pensioen wordt gesproken vanaf 14% opbouwpercentage. De werknemer kan daarnaast zelf kiezen extra in te leggen voor later als die financiële ruimte er is.
Waar moet je op letten als je pensioenregelingen vergelijkt?
De kosten van bedrijfspensioenregelingen liggen tegenwoordig dicht bij elkaar. Kijk dus vooral naar welke uitvoerder het best past bij jouw organisatie. Er zijn pensioenuitvoerders die zich richten op grootzakelijke werkgevers, maar ook uitvoerders zoals Doenpensioen van a.s.r. die meer gericht zijn op startups en scaleups.
Heeft de uitvoerder bijvoorbeeld dezelfde waarde wat betreft duurzaamheid, klantvriendelijkheid en flexibiliteit? Kun je digitaal communiceren? Geeft de pensioenaanbieder je een goed gevoel?
Rekenvoorbeeld
De kosten hangen af van het salaris van je medewerker en het percentage dat je wilt inleggen. In onderstaande rekenvoorbeelden is voor een adequate pensioenopbouw gekozen: 12% of 16%. Zoals hierboven uitgelegd kun je als startende ondernemer ook voor een lager percentage kiezen.
Dit kost een pensioenregeling bij 12% inleg van de pensioengrondslag (instapregeling)
30 jaar, € 44.000 (incl. vakantiegeld en 50% eigen bijdrage), 40u per week
Pensioeninleg (12%) per maand: € 132 p.m.
Verzekering overlijden (nabestaandenpensioen) per maand: € 5 p.m.
Verzekering arbeidsongeschiktheid per maand: € 9 p.m.
Administratiekosten per maand: € 7 p.m.
Dit kost een pensioenregeling bij 16% inleg van de pensioengrondslag (standaard Doenpensioen-regeling)
Wat doen die miljoen bezoekers in de Heineken Experience? IoT-tech moet antwoord geven
In samenwerking met Vodafone Business - De Heineken Experience trekt jaarlijks een miljoen bezoekers, maar weet weinig over wat er gebeurt als gasten binnen zijn. IoT-technologie moet inzicht bieden. 'We hebben een toepasselijk gezegde: als je in de fles zit, kun je het etiket niet lezen', zegt Benjamin David van Heineken.
De Heineken Experience is één van de populairste attracties van Nederland, maar de bierbrouwer weet weinig over wat er gebeurt als de honderdduizenden bezoekers eenmaal binnen zijn.
Ondanks de populariteit staat de Heineken Experience voor een aanzienlijke uitdaging. ‘We weten zoveel over onze gasten, voor én na hun bezoek, maar heel weinig over wat er gebeurt als ze eenmaal binnen zijn’, vertelt Benjamin David, sales & marketing manager Heineken. ‘We willen hen een echte Heineken-ervaring bieden. Wat ervaart men, en hoe beleeft men dit zodra ze het gebouw binnenkomen?’
‘We krijgen wel feedback van ons personeel, maar dat is soms niet tastbaar genoeg’, zegt David. ‘Soms is het een beoordeling, een stukje tekst. We missen een goed inzicht in verblijfstijd en doorstroom, welk deel ze het meest waardeerden. Stopten ze ergens en waarom? Komen ze in groepen of alleen? Hoe bewegen ze zich door het gebouw? Het is voor ons nu een soort black box.’
Samenwerking gebouwd op innovatie
De keuze voor een IoT-oplossing is niet alleen gericht op het verzamelen van meer data, maar vooral op het verkrijgen van relevante inzichten. ‘Hoe meer je verzamelt, hoe minder je weet wat je ermee moet doen’, zegt David. ‘De truc is om alleen relevante data te verzamelen en niet in de val te trappen van te veel data verzamelen. We willen er zeker van zijn dat alles privacy-technisch gedekt is. We verzamelen alleen wat nodig is in termen van de ervaring.’
Zo ontstond er een samenwerking met PFM, een bedrijf gespecialiseerd in het leveren van bruikbare data-inzichten voortkomend uit bezoekersanalyses die handvatten bieden om de consumentbeleving te optimaliseren.
‘We hebben een toepasselijk gezegde: als je in de fles zit, kun je het etiket niet lezen’, lacht David. ‘Door een partij van buitenaf erbij te betrekken, krijgen we een frisse kijk op de zaak. Bovendien hebben zij resources en kennis die wij niet hebben. Maar ik zie het wel écht als een samenwerking.’
Tot acties komen met data
Dat sentiment wordt bevestigd door Bart Schmitz, ceo van PFM. ‘Soms heb je enerzijds een bestaande situatie waar je meer van wilt weten en anderzijds een onderbuikgevoel waarvan je denkt dat iets op een bepaalde manier werkt’, vertelt Schmitz. ‘Dat is het speelveld waar wij in beeld komen, zodat je met data tot de juiste inzichten komt die je kunt vertalen naar acties. In het geval van een pilot leer je altijd iets. Je leert iets, en het heeft niet gewerkt. Of je leert iets, en je kunt er daadwerkelijk iets mee.’
‘Innovatie kost tijd’
De samenwerking is gefaciliteerd door Vodafone Business en The Next Web (TNW). In een pilot van honderd dagen brengt de IoT Challenge een leverancier van vooruitstrevende technologie én een corporate met een innovatievraagstuk samen. ‘Soms ben je zó bezig met de day-to-day van je bedrijf of project, dat je eigenlijk vergeet te innoveren’, vertelt David.
‘Dit is typisch iets dat we anders misschien zouden laten liggen, als we geen ondersteuning zouden krijgen van Vodafone Business en TNW. Doordat we nu op een concrete manier het project aanvliegen, binnen een scope van honderd dagen, komen we straks daadwerkelijk tot resultaten. Innovatie kost tijd, geld én middelen: dat is áltijd zo. Soms heb je een duwtje in de rug nodig.’
Privacy by design
Bij Heineken constateerde Schmitz een tweeledige vraag. ‘Ze willen operationeel sterker worden en beter begrijpen hoe de bezoekers de verschillende belevingen in die de tour ervaren. Welke interacties vinden veel plaats of welke objecten worden beter bekeken? We meten aantallen, intensiteit, gedrag, interacties en belevingen om te vertalen naar verblijfstijd en consumentenbeleving. Een interessant aspect is dat we de data gaan combineren met online reviews. We kunnen de emoties in reviews matchen met wat er in de fysieke ruimte heeft plaatsgevonden.’
Dat gebeurt te allen tijde GDPR-proof. ‘Privacy is áltijd een topic’, zegt Schmitz. ‘Dat begint al vroeg in de selectie van hardware. We kijken naar technologie die ontwikkeld is met het mantra privacy by design. Niet dat je iets neerzet en daarna pas gaat nadenken over hoe je de privacy moet regelen. We gebruiken onder andere technologie die vergelijkbaar is met een zelfrijdende auto, die vangt reflecties die de technologie omzet in datasets. Dit is dus geen beeldverwerking.’
Sterke ondernemersgeest
De implementatie van de nieuwe technologie verloopt zorgvuldig. In december start het pilotproject met de eerste live metingen in de Heineken Experience. ‘Je kunt nieuwe technologie implementeren en meteen beginnen, maar meestal kost het tijd’, zegt David. ‘Er zijn zoveel stakeholders betrokken. We moeten het goed afstemmen met IT, privacy; zijn we GDPR-compliant? Zijn we in lijn met onze doelen? Wat willen we eruit halen? Er zijn zoveel vragen waar je de tijd voor moet nemen.’
‘Ondanks dat Heineken een grote partij is, zie je veel bereidheid en korte lijnen’, zegt Schmitz. ‘De ondernemersgeest is sterk en prevaleert binnen de projectgroepen. Het doel van deze pilot is niet alleen om een onderzoeksvraag te beantwoorden. Er is relatief veel bijvangst mogelijk. We stimuleren andere dingen waar we bij de start niet aan dachten. De breedte van de metingen leidt tot onvoorziene conclusies. Dán komt een project echt tot zijn recht.’
Tech moet ervaring Heineken Experience verbeteren
Ondanks de complexiteit van de pilot kijkt David al vooruit, met optimisme én duidelijke verwachtingen. ‘We willen ons operationele team een dashboard kunnen geven. We willen feedback van maanden geleden kunnen vergelijken met onze huidige bevindingen, ze de tools geven om er dagelijks naar te handelen, maar ook kijken naar innovatie. Hoe kunnen we toekomstige ervaringen bouwen op basis van wat we nu zien? Misschien zijn sommige elementen niet meer zo relevant.’
‘Iedereen is enthousiast’, concludeert David. ‘Ik dacht dat we meer vragen zouden krijgen over privacy, maar alles werd zo goed uitgelegd. De Heineken Experience is voor ons én onze bezoekers een magisch tafereel. Daar zijn we ons erg van bewust. Zodra we daar technologie aan gaan toevoegen, moet het de ervaring alleen maar verbeteren. En ik geloof dat het dat gaat doen.’
Ondernemers kunnen nu een gratis adviesgesprek plannen met een onafhankelijke adviseur. U kunt hem alles vragen over digital marketing, hybride werken of digitale beveiliging.
Maak kennis met My V-Hub
Jouw gepersonaliseerde platform voor digitalisering! Maak nu een account aan en ontvang gratis een op maat gemaakt actieplan voor uw MKB-bedrijf.
Via een inspirerende en interactieve sessie ontdekt u de mogelijkheden en kansen van digitalisering voor uw bedrijf. De volgende sessie – op 23 oktober – gaat volledig over security.
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.