Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leiderschap is van alle tijden, in welke vorm dan ook. Het zijn de omstandigheden waaronder u leidinggeeft, die steeds weerbarstiger worden. De 21e eeuw brengt verandering aan in de context van organisaties. Met ook de nodige consequenties voor u als leidinggevende.

 

Dit evenement is geweest. Bekijk de overige events van MT

Meer dan ooit moet u:

  • leidinggeven en coachen op afstand
  • anticiperen op steeds sneller gaande veranderingen
  • onpopulaire beslissingen nemen
  • mensen meekrijgen
  • bevoegdheden afstaan, en toch de regie houden
  • complexe dilemma’s oplossen

 

Datum: start 27 november
Locatie: Nyenrode
Prijs 995 euro

 

 

 

 

Hoe blijft u ‘voor de troepen uit’ lopen?
Hoe loodst u uw organisatie naar nieuwe tijden?
U moet het verschil maken voor uw organisatie

U kent de uitdrukking ‘de vent maakt de tent’. U heeft enerzijds de uitdaging om aan uw eigen ontwikkeling te werken. Anderzijds heeft u als leidinggevende de verantwoordelijkheid om meer dan goed op ‘de winkel’ te passen. U bent en blijft de eindverantwoordelijke die wordt afgerekend op resultaten, op geleverde prestaties. U wordt ervoor betaald om uw medewerkers – en uzelf – te motiveren tot gewenst gedrag om de doelstellingen voor de organisatie te behalen.
Het mes snijdt aan twee kanten. Hoe zorgt u zelf dat u scherp blijft, met succes mee beweegt in lijn met de tijdgeest, én het verschil voor uw organisatie kunt blijven maken?

Speciaal voor u organiseren wij deze collegereeks over leiderschap in de 21e eeuw, waarin u wordt voorzien van actuele kennis, inspiratie en praktische handvatten voor vertaling naar uw eigen werksituatie.

Meer informatie? Download de brochure


8 irritante types op de werkvloer – en hoe daar toch de positieve dingen van te zien

Je kent ze wel: die collega die overal 'ja, maar' op zegt of die betweter die altijd gelijk moet hebben. Irritant? Zeker. Maar juist deze 'lastige' types kunnen onmisbaar zijn voor je team, schrijft innovatie-expert Simone van Neerven. Kijk maar eens anders naar hun gedrag.

irritante collega's werkvloer kantoor
Foto: Getty Images

Johan Cruijff wordt wereldwijd gezien als een van de beste voetballers aller tijden. Niemand anders dan hij doorgrondde het spelletje zo intens. Hij werd geroemd om zijn techniek, snelheid en spelinzicht. Maar hij was ook iemand die het vaak beter wist. Hij kwam met talloze ongevraagde adviezen op de proppen en gaf opdrachten aan zijn medespelers.

Cruijff floreerde onder trainers die daar goed mee om konden gaan. In zijn beginjaren bij FC Barcelona vormde hij een magische combinatie met Rinus Michels.

Maar toen die half 1975 werd ingeruild voor trainer Hennes Weisweiler, zakten de prestaties van het team direct in. Weisweiler stond erom bekend geen raad te weten hoe om te gaan met sterspelers en het boterde dan ook helemaal niet met Cruijff. Toen Cruijffs contract een jaar later afliep, wilde hij alleen bijtekenen als Michels zou terugkeren. En zo geschiedde.

Omgaan met onmogelijke collega’s

Cruijff was niet de makkelijkste om mee samen te werken. Maar als hij in zijn kracht werd gezet, dan was hij niet te stoppen. Daarin zit een parallel met de werkvloer. Want ook daar moeten verschillende types met elkaar samenwerken.

Omgaan met lastige collega’s blijkt een van de meest uitdagende aspecten op de werkvloer te zijn, zo blijkt uit talloze onderzoeken. En op bijna iedere werkplek zijn ze wel te vinden, van die collega’s die het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen.

Maar je groen en geel ergeren en niets doen verergert de situatie en zal snel leiden tot conflicten. Hoog tijd dus om de positieve kanten te zien van die onuitstaanbare collega’s.

Acht irritante types op de werkvloer

#1 De ja-maarder

Gooit altijd de kont tegen de krib en komt voortdurend met bezwaren. Deze medewerkers zijn fantastisch als je weer eens iets groots gaat implementeren, zoals een IT-systeem of een procesverandering. Want deze mensen zien alle beren op de weg en helpen je om de risico’s in kaart te brengen waardoor er geen puinhoop ontstaat als je overgaat op de nieuwe manier van werken.

#2 De ja-enner

Ben je net lekker toe aan het werken naar een besluit, wordt de boel weer opengegooid met “Ja, en ….”. Deze types zijn ideaal voor brainstorms, want de stroom aan ideeën houdt nooit op. Maar houd ze ver weg als je projecten gaat implementeren, want anders haal je helemaal nooit meer een deadline.

#3 De controlfreak

Wil van de hoed en de rand weten en overal grip op houden. Deze types kunnen ontzettend irritant zijn als ze zich gaan bemoeien met jouw werk, maar zijn ideaal om een implementatie van een verandering te leiden. Ze zitten strak op het proces, waken erover dat niets over het hoofd wordt gezien en zorgen dat de deadlines worden gehaald.

#4 De volharder

Bijt zich in iets vast en laat zich dan niet meer van de wijs brengen. Die standvastigheid wordt weleens verward met stugheid, maar zorgt er juist voor dat iedereen continu op scherp wordt gezet en dat het team niet van de rails af raakt, ook als het even moeilijk wordt.

#5 De aanpakker

Gaat al in de actie nog voordat er helder is wat er precies moet gebeuren of afspraken zijn gemaakt. Dit kan contraproductief zijn en tot veel extra werk zorgen. Maar deze persoon is goud waard, want ben je met iets nieuws of innovatiefs bezig? Dan leer je veel meer door te doen dan door er ellenlang over te praten. En als het wel duidelijk is wat er moet gebeuren, is het voor je het weet gepiept.

#6 De klager

Zeurt over alles wat niet goed gaat, maar komt nooit met oplossingen. Kan een flinke domper geven aan het moraal van het team, maar is ook een fantastische ‘bullshit-spotter’. Met zijn scherpe oog voor onnodige regels of onbegrijpelijke procedures weet deze persoon als geen ander de vinger op de zere plek te leggen.

#7 De betweter

Corrigeert anderen vaak en lijkt overal een antwoord op te hebben. Wees eerlijk, vaak hebben ze ook wel een punt maar brengen ze het wat onhandig. In het verleden zijn ze daardoor vaak genegeerd en zijn ze wat cynischer geworden. Prik daardoor heen en luister echt naar ze. Meestal hebben ze goede ideeën waar je echt wat aan hebt of verder op door kunt bouwen. Laat de betweter met de klager en de aanpakker werken en de bureaucratie verdwijnt als sneeuw voor de zon.

#8 Kwik, Kwek en Kwak

Zo’n kliekje dat altijd bij elkaar zit en vaak grappen maakt. Ze vormen een blok waar bijna niet tussen te komen is. Maar als puntje bij paaltje komt, zijn ze loyaal en bedenken ze creatieve oplossingen als het echt lastig wordt. Ideaal dus als je een verandering wil doorvoeren, want met hun vindingrijkheid zorgen ze voor betere oplossingen. En met hun humor maken ze het tegelijkertijd ook leuk.

Omarm de diversiteit

In plaats van gedrag te snel als lastig te bestempelen, helpt het om stil te staan bij de mensen in het team en na te gaan wat de positieve kanten van hun gedrag zijn. Als je dat eenmaal weet, ga je ook beter zien waarom dingen in het verleden mis gingen en hoe je het team juist kunt laten vliegen.

Sterker nog: mis je een van deze types in je team, zorg dan als de wiedeweerga dat je die aan boord haalt.

Lees ook deze columns van Simone van Neerven:

Deze eigenschap verraadt direct of iemand geschikt is voor de top

Wat hebben de beste leiders met elkaar gemeen? Het is niet hun diploma's of ervaring. Eén eigenschap valt volgens headhunter en columnist Ralf Knegtmans direct op tijdens interviews. En de Nederlandse arts en bestuurder Marcel Levi is daarvan een schoolvoorbeeld.

leiders helder communiceren

Hun cv’s zijn indrukwekkend, hun diploma’s gerenommeerd. Toch zie je tijdens interviews meteen wie écht geschikt is voor de top.

Vorige keer schreef ik over het belang van leervermogen. Deze keer komt een minstens zo cruciaal kenmerk van toptalent aan bod: het vermogen om complexiteit te reduceren. In gewoon Nederlands: dingen simpel maken.

Overdreven managementjargon

Veel directieleden en managers maken hun werk onnodig complex, ondanks al hun (post)academische studies aan prestigieuze universiteiten en business schools. In de dagelijkse aansturing van hun teams communiceren ze bewust omslachtig. Sommigen doen dit uit onzekerheid. Anderen denken indruk te maken op jongere collega’s, of willen zo hun hoge salaris rechtvaardigen.

Als executive searcher gaan bij mij de alarmbellen direct af wanneer kandidaten zich verstoppen achter overdreven managementjargon. Zeker bij leiderschapsfuncties is dat een slecht teken. Want wie wil er nou een leider volgen die onbegrijpelijk praat?

Moderne leiders moeten juist mensen inspireren en in beweging krijgen. Daarom is het vermogen om zaken simpel te houden zo belangrijk. Het is een van de kenmerken die echt toptalent onderscheidt van de rest.

Lees ook: Deze eigenschap mist op elk cv, maar is cruciaal voor het vinden van toptalent

De kunst van het simplificeren

In mijn dagelijkse executive searchpraktijk valt het mij meteen op: échte toptalenten proberen zich niet beter voor te doen dan ze zijn. Ze kennen meestal hun sterke punten, maar zijn ook open over wat ze nog kunnen verbeteren.

De beste mensen leggen alles glashelder uit, ongeacht hun vakgebied of discipline. Middelmatige kandidaten doen precies het tegenovergestelde tijdens interviews. Ze verliezen zich voortdurend in vaktaal en vluchten in gecompliceerde terminologie. Ze denken indruk te maken, maar het effect is averechts.

Voor mijn boek Toptalent sprak ik met ongeveer 65 leiders uit allerlei werelden. Van de opperbevelhebber der strijdkrachten tot de allerbeste koks. Van ceo’s tot toezichthouders en superspecialisten. Zonder uitzondering waren ze in staat om snel en simpel tot de kern te komen. Ze konden mij als leek diep inzicht verschaffen in de essentie van hun vakgebied.

Marcel Levi als schoolvoorbeeld

Zo sprak ik onder anderen met prof. dr. Marcel Levi. Destijds nog internist en voorzitter van het stafconvent en van de patiëntenzorgcommissie van het AMC-ziekenhuis aan de rand van Amsterdam. Levi werd al benoemd als hoogleraar toen hij 35 jaar oud was.

marcel levi
Marcel Levi is een voorbeeld van een leider die helder communiceert.

Op het moment van het interview bestond de baan van Levi uit vier componenten. Allereerst was dat de patiëntenzorg op de afdeling interne geneeskunde. Daarnaast deed hij onderzoek en gaf hij ook nog gewoon les aan studenten.

Alsof dat niet genoeg is, had Levi er ook nog een stevige managementtaak bij. Als manager van het stafconvent was hij eindverantwoordelijk binnen een model waar de ‘professional in the lead’ is.

Effectief communiceren

Wat is Levi’s grootste talent? Hij kan niet alleen veel ballen tegelijk in de lucht houden, maar blinkt vooral uit in communicatie. ‘Ik kan makkelijk communiceren op alle niveaus en daarnaast is het een persoonlijke missie om dingen simpel en behapbaar te maken’, aldus Levi zelf.

Veel artsen hebben de neiging om dingen nodeloos ingewikkeld te maken én onbegrijpelijk jargon te gebruiken. Lei doet precies het tegenovergestelde. Hij breekt met de norm in de medische wereld.

Maar Levi trekt zich weinig aan van wat ‘hoort’. Tijdens zijn middelbare school haalde hij bijvoorbeeld ook horecadiploma’s. Los van de vakkennis, ook goed voor de sociale ontwikkeling en het leren praten met gewone mensen.

Lees ook: Waarom ‘copycat-leiders’ falen en toptalenten schitteren: lessen van sterrenkok Jonnie Boer

Kruistocht tegen ingewikkeldheid

Tijdens ons interview pakte Levi een leeg vel papier en tekende een helder plaatje over zijn vakgebied. In tien minuten legde hij mij in lekentaal uit waar zijn vak in essentie over gaat. Hij is in staat om zijn specialisaties van interne geneeskunde en hematologie (de studie van bloed, bloedziekten en bloedvormende organen) op eenvoudige wijze te ontrafelen.

Hij begrijpt goed dat dit ook nu nog ongebruikelijk is in de medische wetenschap. Zelf zegt hij daarover: ‘Als je met een groot deel van mijn vakgenoten spreekt over bijvoorbeeld bloedstolling, hebben ze vaak nog de neiging om te roepen dat het ingewikkeld is. Mijn kruistocht is juist om het te zien als gemakkelijk. Het is met de beste intenties heel ingewikkeld gemaakt door mensen die te veel naar de details keken.’

Als hij met patiënten werkt, heeft Levi dezelfde benadering. Hij maakt op heldere wijze duidelijk hoe het zit. Geen jargon, maar in simpele taal vertellen welke behandelmethodes er zijn, en tegelijkertijd ook je mening als specialist niet onder stoelen of banken steken.

Nederlander van het jaar

In 2016 werd Levi door weekblad Elsevier uitgeroepen tot Nederlander van het jaar, vanwege de manier waarop hij het AMC bestuurd had. Daarna nam zijn carrière een vlucht.

In 2017 ging hij naar Londen waar hij chief executive werd van de groep van University College London Hospitals, een vooraanstaande keten van zorginstellingen die bekend staat om het leveren van eersteklas acute en specialistische zorg vanuit meerdere ziekenhuizen. Sinds 2021 is hij voorzitter van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Het zou mij niet verbazen als we Marcel Levi de komende jaren nog een keer terugzien als minister of staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Met zijn vermogen om ingewikkelde dingen toegankelijk te maken, kunnen ook gewone Nederlanders begrijpen waar de politicus het over heeft.

toptalent ralf knegtmans

Toptalent: de 9 niet te onderschatten universele criteria van toptalent is geschreven door Ralf Knegtmans. Het boek is onder meer te bestellen via managementboek.nl.