Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leiderschap is van alle tijden, in welke vorm dan ook. Het zijn de omstandigheden waaronder u leidinggeeft, die steeds weerbarstiger worden. De 21e eeuw brengt verandering aan in de context van organisaties. Met ook de nodige consequenties voor u als leidinggevende.

 

Dit evenement is geweest. Bekijk de overige events van MT

Meer dan ooit moet u:

  • leidinggeven en coachen op afstand
  • anticiperen op steeds sneller gaande veranderingen
  • onpopulaire beslissingen nemen
  • mensen meekrijgen
  • bevoegdheden afstaan, en toch de regie houden
  • complexe dilemma’s oplossen

 

Datum: start 27 november
Locatie: Nyenrode
Prijs 995 euro

 

 

 

 

Hoe blijft u ‘voor de troepen uit’ lopen?
Hoe loodst u uw organisatie naar nieuwe tijden?
U moet het verschil maken voor uw organisatie

U kent de uitdrukking ‘de vent maakt de tent’. U heeft enerzijds de uitdaging om aan uw eigen ontwikkeling te werken. Anderzijds heeft u als leidinggevende de verantwoordelijkheid om meer dan goed op ‘de winkel’ te passen. U bent en blijft de eindverantwoordelijke die wordt afgerekend op resultaten, op geleverde prestaties. U wordt ervoor betaald om uw medewerkers – en uzelf – te motiveren tot gewenst gedrag om de doelstellingen voor de organisatie te behalen.
Het mes snijdt aan twee kanten. Hoe zorgt u zelf dat u scherp blijft, met succes mee beweegt in lijn met de tijdgeest, én het verschil voor uw organisatie kunt blijven maken?

Speciaal voor u organiseren wij deze collegereeks over leiderschap in de 21e eeuw, waarin u wordt voorzien van actuele kennis, inspiratie en praktische handvatten voor vertaling naar uw eigen werksituatie.

Meer informatie? Download de brochure


Het ‘dit doe ik nog wel effe zelf’-syndroom, heb jij het ook?

‘Dat doe ik nog wel effe zelf’ of ‘Als ik het nu gewoon even doe, dan is het sneller klaar’. Herkenbare gedachten? Organisatiepsycholoog Mariska Wijbenga vertelt waarom je dit beter niet kunt doen en hoe je ervan af komt.

ondernemen taken delegeren
Foto: Getty Images

Ook al heb je inmiddels al een tijd een team waar je mee samenwerkt, toch doe je vaak nog even dingen zelf. Je denkt: voor ik het heb uitgelegd, heb ik het zelf al gedaan. Ook herkenbaar voor jou? Toch kun je dit beter niet doen.

Waarom liever niet?

Waarschijnlijk merk je dat je elke dag best wat op je bordje hebt. Je to-do-lijst is rijkelijk gevuld en je bent vaak ’s avonds nog aan het werk. Al die ogenschijnlijk kleine ‘dat doe ik wel even zelf’-acties zorgen uiteindelijk toch voor een hele pens werk. Werk dat anderen toch echt net zo snel (of zelfs sneller) kunnen doen.

En als het goed is, heb je allemaal capabele mensen zitten. Want je hebt ze zelf aangenomen om je juist werk uit handen te nemen. Doe je een deel van dat werk toch ‘nog even zelf’, dan heeft dit het neveneffect dat het op de ander overkomt als ‘oh, vertrouw je me niet helemaal?’ en zal diegene ook minder de neiging hebben verantwoordelijkheid te nemen.

Dat je het doet is niet zo gek

Je bent niet de enige. Ik hoor het terug bij veel ondernemers met personeel. Het zit vaak in niet durven loslaten en belemmerende overtuigingen. Want je bedrijf is nou eenmaal je kindje. Je hebt het met bloed, zweet en tranen opgebouwd en je lat ligt hoog. Dus wil je controle houden en zorgen dat er altijd volgens jouw standaarden geleverd wordt. Als je het zelf doet, weet je dat dit goed zit.

Daarnaast merk ik dat er vaak nog veel belemmerende overtuigingen in de weg zitten. Overtuigingen als dat je het zelf sneller kan, dat iemand anders het vast niet even goed kan als jij, dat het lang duurt om het uit te leggen en je het dan al zelf gedaan hebt.

Begrijpelijk en logisch, maar kloppen deze gedachten wel? Vaak zijn ze niet waar, zeker niet als je naar de lange termijn kijkt. En ze zorgen dat hierdoor altijd alle energie vanuit jou moet blijven komen om de zaak gaande te houden. Dit belemmert groei. En je bent zelf dus nog steeds, ondanks je team, het drukst van iedereen.

Hoe je dit kunt veranderen

Ook al lijkt het lastig, om jezelf de ruimte te kunnen geven om te doen wat jij moet doen in je rol en om je team door te laten groeien, zal je toch echt af moeten van het ‘ik doe het nog wel even zelf’-syndroom. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Hierbij drie tips.

#1 Neem alleen de beste mensen aan

Investeer aan de voorkant. Dat betekent dat je altijd werkt met je beste team. En daarvoor heb je ook de beste mensen nodig. Zorg dat je de beste mensen die passen bij jou en jouw bedrijf aantrekt in je team.

Ga dus niet voor handjes en paniekvoetbal ‘omdat het zo druk is’. Zorg dat je mensen hebt die beter zijn, sneller zijn, passie hebben en die je kunt vertrouwen. Dat maakt loslaten al een stuk makkelijker.

#2 Durf het te doen

Nu je je er bewust van bent dat je vaak nog iets zelf doet, kies er bewust voor om taken en opdrachten juist bij je team te beleggen. Het is een kwestie van doen. Ook al voelt het out of control, probeer het gewoon. Zijn je teamleden het nu niet gewend? Help ze dan om de taken uit te voeren op het niveau dat jij graag ziet. Het is voor hen een leerproces. Daarna kunnen ze het zelf of zelfs beter, en daar hebben jij en je bedrijf op de lange termijn profijt van.

Je zult er versteld van staan, zeker als je de juiste mensen hebt zitten, wat ze in hun mars hebben en laten zien als je ze de ruimte geeft om het te doen. Dus laat los, geef het werk aan de ander. En hou vanuit interesse (niet bemoeizucht) een vinger aan de pols.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3 Vraag jezelf niet hoe, maar wie

En een foefje wat je kan helpen om het ook daadwerkelijk uit handen te geven, is jezelf een andere vraag stellen dan je tot nu toe waarschijnlijk deed. Nu heb je waarschijnlijk vaak dat je denkt als er nieuwe dingen, acties of taken opkomen: HOE ga ik dit ook nog doen? Ga maar eens na. Die vraag zit er vaak onder.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar als je die vraag nou eens vervangt bij alles wat er opkomt door: WIE gaat dit doen? Dan gaat het er ineens anders uitzien. Het antwoord is altijd iemand uit je team, of als je het nog even niet weet ‘niet ik’. Het helpt je om opdrachten, taken enzovoorts ook echt te beleggen in je team. Zodat jij je kan focussen op strategie, richting geven en je team beter laten presteren.

Lees meer over werk & leven:

Van AI tot Gen Z: professionals zijn overweldigd door alle veranderingen op het werk

Meer dan de helft van de Nederlandse professionals voelt zich overweldigd door de vele veranderingen op hun werk. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van LinkedIn. 'Met de snelle opkomst van AI moeten verschillende generaties hun vaardigheden veranderen. Maar een grote vraag is: hoe dan?'

werkvloer veranderingen generatie z ai
Foto: Getty Images

Het is bijna dagelijkse kost voor Marjolein Kleijn, director Benelux talent solution van LinkedIn. Gesprekken over de snelheid van de veranderingen op de werkvloer en hoe overweldigend dat kan zijn voor medewerkers en managers.

Tijd om daar eens een onderzoek op los te laten. Wordt dat sentiment ook in bredere zin bevestigd? Jazeker, zo blijkt na het bevragen van 2.000 Nederlandse professionals tussen de 18 en 77 jaar. Meer dan de helft (57 procent) voelt zich overweldigd door de vele veranderingen binnen hun werk.

De top drie van de uitdagingen waar ze tegenaan lopen:

  • samenwerken in teams met verschillende generaties;
  • succesvol op afstand werken;
  • opkomen voor de eigen behoeften, zoals het vragen naar flexibele werkregelingen of opleidingen.

Het leven op de werkvloer is het afgelopen jaar nog stressvoller geworden, vinden vier op de tien professionals. De verwachtingen zijn hoger dan ooit tevoren (37 procent). Meer dan een derde (36 procent) vreest door alle veranderingen achter te blijven in zijn of haar carrière.

Is kunstmatige intelligentie weer de grote boosdoener?

Kleijn: ‘We omarmen dat in Nederland. We gebruiken het graag en we zijn daar creatief in. Dus hierin lopen we best wel voorop. Daar ben ik ook een beetje trots op. Ik werk met veel collega’s en klanten uit verschillende landen en daar is AI een veel groter vraagstuk.’

‘Wat er wel speelt, is de vraag wat AI betekent voor de vaardigheden, voor de functies. Daar zijn wel zorgen over. Het is ook goed dat daar vragen over zijn en dat organisaties daarmee bezig zijn. Waar het uiteindelijk op neer komt, is hoe we dankzij AI efficiënter kunnen werken.’

‘Ik ben zelf als leidinggevende altijd op zoek naar meer tijd. Als je hele stukken kunt automatiseren, dan kan er zoveel meer waarde in je functie komen. Voor mij zit die waarde bijvoorbeeld op het persoonlijke vlak, in het meer diepgang in de gesprekken krijgen.’

Lees ook: 13 dingen die AI niet kan

Het woord overweldigd is wel een beetje heftig. Is het echt zo erg?

‘Verschillende generaties zullen met de snelle opkomst van AI hun vaardigheden moeten veranderen. Maar een grote vraag is: hoe dan? Waar moeten we beginnen? Dat is het overheersende gevoel. Ik had laatst een gesprek met een vp die daarover toch een diepe zucht slaakte.’

‘Het is ook nog nooit eerder voorgekomen dat organisaties alles vanuit het perspectief van talent moeten gaan bekijken. Dat thema staat nu voorop. Het gaat minder om de business of om de sales, maar veel meer om wat je strategie voor je mensen is. Welke vaardigheden hebben we nodig? Organisaties moeten dat erkennen, communiceren en faciliteren.’

Toch lijken professionals onzekerder te zijn geworden. Ze vrezen zelfs achter te blijven in hun carrière.

‘Ze zijn zoekende. Daar moet veel meer het gesprek over gevoerd worden. Waar zie je je kracht, waar ben je goed in en waarin juist niet? Het is aan organisaties om die informatie duidelijk in kaart te brengen.’

‘Naar welke vaardigheden ben je zelf op zoek als bedrijf, wat past er bij je mensen? Voor mij gaat het vooral over onduidelijkheid, niet over onzekerheid.’

marjolein kleijn linkedin
Marjolein Kleijn is director Benelux talent solution van LinkedIn. Foto: Marco Hofsté

Vijftig procent wil meer ondersteuning dan voorheen van leidinggevenden. Hebben managers daar wel tijd voor?

‘Vaardigheden zijn geen buzzwoord. Het ontwikkelen daarvan moet een prioriteit zijn voor de hele organisatie. Als manager moet je daarover een goed gesprek kunnen voeren met je eigen mensen. Wat zijn hun skills, wat missen ze, wat ervaren ze zelf? Hoe kan jij ervoor zorgen dat jouw werknemer succesvol blijft?’

‘Voor managers geldt overigens hetzelfde. Ook bij hen moet in kaart gebracht worden wat hun kracht is en wat niet. Wat ze vijf jaar geleden heel succesvol maakte, werkt nu misschien niet meer.’

Lees ook: AI is geen wondermiddel: 6 nuchtere lessen voor managers

Die gesprekken worden toch al gevoerd?

‘Ja, maar ze moeten in een sterkere structuur worden gebracht. Wat doen organisaties met de inhoud van die gesprekken? Hoe kunnen ze de input samenbrengen met de overkoepelende strategie? Is daar al een raamwerk voor?’

‘Een goede eerste start voor bedrijven is skill mapping. Hierbij maak je visuele weergave van de vaardigheden of de vaardigheidseisen in een organisatie.’

Communicatie wordt dus nog belangrijker?

‘De allerbelangrijkste en meest gevraagde vaardigheid vandaag is communicatie. Een manager moet duidelijk kunnen uitleggen waarom verandering belangrijk is, waarom er nu hierop wordt gefocust en niet daarop.’

‘Zeker bij generatie Z. Dat is een directe generatie. Die communiceren duidelijk wat ze willen. Als manager kun je daardoor zelf ook veel duidelijker zijn. Niet meer dingen weghouden van je team, eerlijk zijn, meer het waarom uitleggen. Dit is de situatie waar we in zitten, daarom wordt deze beslissing genomen.’

Lees ook: Lieve Gen Z’ers, werk hoeft niet altijd leuk te zijn

‘Veel van de dingen die je normaal bespreekt, worden nu geautomatiseerd. De interactie die we nog wel met elkaar hebben, moet je niet onderschatten. Een gesprek moet echt goed voorbereid worden. Niet van meeting naar meeting rennen en dan tussendoor even een grote verandering aankondigen.’

‘Denk na over hoe je zo’n gesprek ingaat. Je kunt enkele stappen vooruitdenken. Je weet dat er vragen gaan komen. Zelfs als mensen het niet hardop vragen, dan zitten die vragen wel in hun hoofd. Als manager moet je een goede balans weten te vinden tussen wat je wel en wat je niet kunt delen.’

‘Je moet op zo’n manier communiceren, dat mensen het gevoel hebben betrokken te zijn bij wat er gebeurt met een organisatie. Maar ook als ze er zelf geen invloed op hebben, moet je ervoor zorgen dat ze begrijpen waar een verandering of beslissing vandaan komt.’

Klinkt heel logisch, maar toch geven professionals aan dat ze dit missen.

‘Het is best wel een verandering voor een organisatie dat de focus nu het talent moet zijn. Een traditioneel jaarrapport gaat over visie, over resultaten en er volgt een mooi stuk over hr of talent. Die volgorde is aan het veranderen.’

‘Hoe je als organisatie gaat functioneren is gelinkt aan jouw talent, waar dat talent staat en hoe je dat ontwikkelt. De veranderingen op de arbeidsmarkt zijn ook nog nooit zo snel gegaan. Voor grote en kleine organisaties is het een grote uitdaging om dat allemaal bij te houden.’

Lees ook: Benut het talent dat je al hebt, dat is absolute noodzaak als je verder wil groeien

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En dus ook voor de managers. Vinden die hun baan nog wel leuk?

‘Wanneer je terugkijkt, dan zijn het altijd de uitdagendste tijden die de mooiste zijn. Dat zijn de periodes waarmee je impact kan maken op je mensen. Als alles goed gaat en hetzelfde blijft, heb je als manager de minste impact.’

‘Het is dus geen gemakkelijke tijd, maar dit is wel een kans. Hoe gaaf is het dat je je communicatie zo kunt veranderen dat de verschillende generaties in je team zich gehoord, begrepen en geïnspireerd voelen? Als je hier succesvol doorheen komt, dan ben jij straks wel de manager die de mensen zich zullen herinneren.’