Leiderschap is van alle tijden, in welke vorm dan ook. Het zijn de omstandigheden waaronder u leidinggeeft, die steeds weerbarstiger worden. De 21e eeuw brengt verandering aan in de context van organisaties. Met ook de nodige consequenties voor u als leidinggevende.
anticiperen op steeds sneller gaande veranderingen
onpopulaire beslissingen nemen
mensen meekrijgen
bevoegdheden afstaan, en toch de regie houden
complexe dilemma’s oplossen
Datum:
start 27 november
Locatie:
Nyenrode
Prijs
995 euro
Hoe blijft u ‘voor de troepen uit’ lopen?
Hoe loodst u uw organisatie naar nieuwe tijden?
U moet het verschil maken voor uw organisatie
U kent de uitdrukking ‘de vent maakt de tent’. U heeft enerzijds de uitdaging om aan uw eigen ontwikkeling te werken. Anderzijds heeft u als leidinggevende de verantwoordelijkheid om meer dan goed op ‘de winkel’ te passen. U bent en blijft de eindverantwoordelijke die wordt afgerekend op resultaten, op geleverde prestaties. U wordt ervoor betaald om uw medewerkers – en uzelf – te motiveren tot gewenst gedrag om de doelstellingen voor de organisatie te behalen.
Het mes snijdt aan twee kanten. Hoe zorgt u zelf dat u scherp blijft, met succes mee beweegt in lijn met de tijdgeest, én het verschil voor uw organisatie kunt blijven maken?
Speciaal voor u organiseren wij deze collegereeks over leiderschap in de 21e eeuw, waarin u wordt voorzien van actuele kennis, inspiratie en praktische handvatten voor vertaling naar uw eigen werksituatie.
Natuurlijk overwicht is aan te leren: zo ga je van chihuahua naar olifant
Jij bent de expert, maar in vergaderingen kom je er amper tussen. Je begint met je uitleg, maar je wordt onderbroken of zelfs gekleineerd. Wat jij mist is natuurlijk overwicht. Het goede nieuws: dat is aan te leren.
De knop van Marinda Hall gaat om wanneer ze als 15-jarige een bijbaantje krijgt in een subtropisch zwemparadijs. Het is haar taak om op te letten: wie leegt zijn fles shampoo in het bubbelbad? Wie smeert zich in met mayonaise om sneller van de glijbaan te gaan?
Ze doet eerst haar mannelijke collega’s na, maakt zich groot en schreeuwt tegen bezoekers dat ze moeten ophouden. Het gevolg: ze wordt totaal genegeerd of ze krijgt een grote bek terug. Soms wordt ze zelfs in het water gesmeten. Afdruipen, maar dan letterlijk.
Zo leert Hall dat ze voor meer natuurlijk overwicht gewoon haar eigen stijl moet ontwikkelen. Ze zoekt voortaan oogcontact en geeft subtiele nee-knikjes aan jongens die de fout in dreigen te gaan. Dat werkt, ook omdat niemand gezichtsverlies lijdt.
Natuurlijk overwicht is niet zo natuurlijk
Natuurlijk overwicht is dus niet zo natuurlijk. Het vereist zelfkennis, het goed kunnen inschatten van situaties en het publiek. En de flexibiliteit om gedrag en de boodschap aan te passen om het doel te bereiken. Maar die mix moet wel authentiek blijven; kopiëren en acteren werkt niet.
Vandaag staat Hall als dagvoorzitter op vele podia in Nederland, werkt ze als communicatiedeskundige en expert in natuurlijk gezag. Op 15 mei wordt haar eerste boek Stil, ze gaat wat zeggen gelanceerd. Daarin vertelt ze over dat bijbaantje in het zwembad, maar er staan meer eigen ervaringen in.
Ze helpen allemaal om uit te leggen hoe je van binnen en van buiten meer natuurlijk gezag kweekt. Hall koppelt aan de lancering van haar boek een symposium en de oprichting van een nieuw genootschap voor vrouwen.
Het spotlight-effect helpt
Voor MT/Sprout focussen we op een aantal tips uit haar boek die werken voor iedereen: m/v/x. Wat doe je niet en wat doe je wel om je natuurlijk gezag te versterken?
Niet doen: je publiek vertellen hoe bloednerveus je bent voor die presentatie. Zelfs al staan de rode vlekken in je nek en het zweet in je handen, schrijft Hall. Door je zenuwen te delen, geef je je toehoorders een ongemakkelijk gevoel. Ze kunnen je namelijk op dat moment niet helpen.
Wel doen: vertel iemand die je vertrouwt hoe nerveus je bent. Vraag hem of haar om een bemoedigende knik, glimlach of duim omhoog tijdens je presentatie. En als die collega niet aanwezig is, vertrouw dan wat meer op het spotlight-effect.
Mensen denken vooral aan zichzelf, niet aan jou. Je bent niet het centrum van de aandacht, de wereld draait echt niet om jou. Zelfs wanneer je op het podium staat, zitten mensen vaak niet op te letten.
Tem die bewijsdrang
Niet doen: overcompenseren wanneer je je onzekerheid wil verbloemen. Je bent jezelf dan groter aan het maken dan je bent. Je bezig met hoe deskundig je overkomt. Hoe je slim kunt inhaken met je opmerkingen.
Juist omdat je zo met jezelf bezig bent, legt Hall uit, mis je de connectie met je gesprekspartner en sla je de plank mis.
Bewijsdrang gaat ook over kilo’s aan woorden gebruiken om een zo compleet mogelijk beeld te schetsen. Vooral in online vergaderingen is dat een valkuil, omdat je de reacties van de luisteraars niet goed kunt zien, vooral de non-verbale niet.
Zie dat niet als een signaal om jouw punt op een andere manier uit te gaan leggen, meer voorbeelden te geven, of verder te gaan verdiepen. Betrouwbaar overkomen is niet alles wat jij weet of belangrijk vindt in de hoofden van anderen te persen.
Wel doen: Gun jezelf de rust in je hoofd om te focussen op je werk in plaats van je imago. Maak je opmerkingen, wanneer ze relevant zijn, niet wanneer je onzekerheid oplaait.
Betrap je jezelf erop dat je maar aan het doorratelen bent? Stop, zegt Hall. Onderbreek jezelf, zeg dat het wel genoeg is geweest van jouw kant. Vraag liever hoe je collega’s ertegen aankijken.
Niet doen: de oplossing in de groep gooien, zelfs al zie jij die van mijlenver aankomen. Dat zal alleen maar tot weerstand en frustratie leiden. Jij hebt al de kans gehad om over risico’s, stakeholders en andere zaken na te denken.
De anderen niet en dus word je genegeerd of wordt jouw oplossing meteen aan de kant geschoven.
Wel doen: Natuurlijk overwicht gaat niet over op de troepen vooruitlopen. Het gaat over ze meekrijgen en over invloed hebben. Geef je collega’s de tijd en de ruimte om zelf tot een conclusie te komen.
Breng eerst het probleem in de groep. Laat de anderen er even over nadenken. Wanneer ze er klaar voor zijn, breek je in op het gesprek met de oplossing. Formuleer die oplossing niet als een vraag, wees stellig, kort en krachtig en kom met duidelijke argumenten.
Maak van die chihuahua een olifant
Niet doen: bewegen als een chihuahua. Druk doen, zigzaggend door de kamer gaan, snel afgeleid zijn, onrustige blikken werpen, zo beschrijft Hall jouw gejaagde gedrag. Daarmee wek je alleen maar de indruk dat je zenuwachtig bent.
Zo maak je de mensen om je heen onrustig. Je laat ze namelijk onbewust denken aan gevaar, ze worden alert.
Wel doen: gecontroleerd en bewust bewegen, levert meer aanzien op. Laat je inspireren door de bewegingen van de olifant, is de tip van Hall. Doelbewust, kalm, jij laat je niet gek maken en door niets intimideren.
Sta rechtop, zo straal je meer kracht uit. Houd je hoofd stil in plaats van schuin en knik niet te vaak om iets te bevestigen. Let ook even op je gezicht wanneer je geconcentreerd bent. Frons je je wenkbrauwen en knijp je je ogen dicht?
Met zo’n resting bitch face lijk je chagrijnig, afwijzend, veroordelend, waarschuwt Hall. Mensen worden dan bang van je. Voeg iets toe aan je uitdrukking. Hou je duim en wijsvinger bij je kin, zodat je een meer denkende houding aanneemt.
Loop je altijd met een Barbie-glimlach rond? Dan vragen de mensen zich af of die wel echt is. Maskeer je hiermee je onzekerheid? Wil je soms aardig worden gevonden? Je komt met een brede glimlach wel warm over, maar ook minder competent. Zet die glimlach dus niet vast op je gezicht, wees selectiever voor meer natuurlijk overwicht.
Stil, ze gaat wat zeggen – Iedereen overtuigen met natuurlijk gezag is geschreven door Marinda Hall. Het boek is onder meer te bestellen via managementboek.nl.
Spijt van de overstap? Zo krijg je je oude baan terug
Niet iedere carrièrestap is een succes. Soms blijkt die droombaan toch niet wat je ervan verwachtte. Zo kom je terug bij je oude werkgever en sleep je er ook een promotie uit.
Je had een goede baan, maar ineens kwam er een kans langs die je niet kon laten lopen. Je vertrok. Maar inmiddels zit je een paar maanden tot een jaar bij je nieuwe werkgever en je kan het niet langer ontkennen. Niet alleen is het niet je droombaan, deze baan is ook nog eens minder leuk dan je vorige.
Je merkt dat je steeds vaker dagdroomt over je oude baan. Alleen, hoe pak je dat aan? Don Raskin, auteur van het boek The dirty little secrets of getting your dream joblegt in vijf stappen uit hoe je succesvol kan terugkeren bij je oude baas.
1. Bedenk waarom je ook alweer wegging
Als je fantaseert over terugkomen bij je vorige werkgever begin je met een aantal vragen als: willen ze me wel terug? Zouden ze al iemand hebben voor mijn oude baan? Zo ja, zouden ze ergens anders in het bedrijf plek voor me hebben?
Het is slim om eerst een stap terug te doen. Voordat deze vragen aan de orde komen, moet je je eerst afvragen waarom je ook alweer vertrok. Bedenk goed of de redenen van je vertrek je ervan weerhouden om weer terug te komen bij je oude werkgever.
Grote kans is dat de omstandigheden niet veranderd zijn, dus dat de ergernissen en hindernissen die je eerder tegen kwam er nog steeds zijn. Als dat geen obstakel vormt, dan kan je je prima weer melden.
Neem contact op met iemand bij je vorige werkgever die jou goed kent: een chef, een mentor of een collega. Bespreek met diegene jouw idee om terug te komen. Vraag ze eerlijk te zijn over hoe ze jouw kansen inschatten. Belangrijk daarbij is niet alleen hoe er intern over jouw prestaties en vaardigheden werd gedacht, maar ook hoe je vertrek werd ervaren.
Als je onder goede omstandigheden bent vertrokken en het bedrijf nog behoefte aan je heeft, ga dan in de ‘soft-sell’ modus. Praat dan over de nieuwe vaardigheden die je in je nieuwe baan hebt opgedaan. Je wilt jezelf presenteren als nieuwe medewerker die meerwaarde heeft, niet als dezelfde oude medewerker die met hangende pootjes terugkomt.
3. Meld je formeel
Als je informele contact groen licht geeft, is het tijd om contact op te nemen met HR of de persoon die gaat over het aannemen van nieuwe mensen. Reken erop dat dit gesprek meer weg zal hebben van een sollicitatiegesprek dan een onderhandeling over de voorwaarden van je terugkeer. Je moet een goed verhaal hebben waarom ze jou weer moeten aannemen en reken erop dat er ook nog andere kandidaten voor deze functie zijn.
Onderstreep de ervaring die je hebt opgedaan in je nieuwe baan en alle nieuwe vaardigheden die je je eigen hebt gemaakt. Leg daarnaast de nadruk op de kennis die je hebt van het bedrijf. Maak duidelijk dat je het bedrijf en de medewerkers kent, dat je weet hoe de hazen lopen. Benadruk dat als jij straks weer aan het werk bent, hoe snel je dan ingewerkt bent en dingen gedaan kunt krijgen.
4. Bereid je voor op een ander type sollicitatiegesprek
De kans is groot dat je een heel ander gesprek krijgt dan als je nooit bij het bedrijf gewerkt had. Het gesprek zal waarschijnlijk voor een groot deel gaan over waarom je bent vertrokken en waarom je nu weer terug wilt komen. Het bedrijf zal huiverachtig zijn om iemand die wegging weer aan te nemen. Iemand die vertrekt omdat er iets beters langskomt, kan dat de volgende keer natuurlijk weer doen.
Focus in het gesprek op de vaardigheden en expertise die je weer terugbrengt naar het bedrijf, maar benadruk ook wat je in je nieuwe baan allemaal hebt geleerd. Wees ook niet bang om het boetekleed aan te trekken, durf toe te geven dat je een fout hebt gemaakt door weg te gaan. Je moet mensen ervan zien te overtuigen dat je de eerste keer een waardevolle werknemer was, en dat je nu nog veel waardevoller bent geworden.
Je kan nog zo dankbaar zijn dat je je oude baan weer terug hebt, maar wees niet bang om meer te vragen. Meer salaris en meer verantwoordelijkheden.
Jouw verhaal dat je nieuwe kennis en nieuwe vaardigheden hebt opgedaan lijkt in vruchtbare aarde te vallen, dus gebruik dat. Vraag om meer geld, een betere functieomschrijving en meer verantwoordelijkheid.
Als je gewoon je oude baan met het daarbij horende salaris krijgt aangeboden, is het aan jou of je daarmee akkoord gaat. Maar wat je ook doet, accepteer nooit een lagere functie of minder salaris dan je had voordat je wegging.
Het wordt helemaal ongemakkelijk – niet alleen voor jou, maar ook voor anderen – als mensen die eerst onder je vielen, nu ineens je chef zijn. Het is een teken dat het bedrijf je minder waardeert dan de vorige keer en dat je terugkeer er een is uit zwakte. Als dat het geval is, kan je beter ergens anders een baan zoeken.
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.