Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 excuses van mensen die niet willen veranderen (en hoe daarmee om te gaan)

Pionieren is leuk, maar kan ook vermoeiend zijn als je constant wordt tegengewerkt. Innovatie-expert Simone van Neerven zet zeven excuses op een rij van mensen die niet willen veranderen. Plus wat je kunt doen om jouw ideeën toch erdoor te krijgen.

tegengewerkt door collega

In 2015 opende pionier Ole Andreas Underland in de buurt van Oslo een psychiatrisch ziekenhuis waar patiënten voor een behandeling zonder medicijnen kunnen kiezen, zelfs als ze gedwongen zijn opgenomen. Een unicum en totaal afwijkend van de gangbare behandelmethode.

Het bleek een groot succes. Patiënten die jarenlang in een ander ziekenhuis hadden gezeten, waren na een behandeling van een half jaar in staat om weer op zichzelf te gaan wonen. Toch dreigt nu sluiting van het ziekenhuis. De reguliere psychiatrie voelt zich volgens Underland bedreigd door deze nieuwe behandelmethode en probeert politici ervan te overtuigen om de subsidies stop te zetten.

Pionieren gaat vaak gepaard met tegenwerking

Pionieren is ontzettend leuk, maar betekent ook dat je tegengewerkt zult worden. Zeker als je dat doet in een groot bedrijf. Dan kan het als een ware uitputtingsslag voelen, vooral als je sterk gedreven bent om dingen beter te willen maken.

Voor je het weet, heb je iedere dag strijd met dwarsliggers die de dingen vooral hetzelfde willen houden, zelfs als verandering essentieel is voor het voortbestaan van de organisatie.

Lees ook: Oh jee, een rebel in je team! Maar is dat wel zo’n ramp?

Dat komt omdat mensen meestal banger zijn om hun macht of positie kwijt te raken dan dat de organisatie waarin ze werken uiteindelijk overbodig raakt. Toch lukt het sommige mensen wel om grote doorbraken te realiseren. Zij herkennen hoe ze worden tegengewerkt en zijn in staat om die belemmeraars juist mee te krijgen.

Zeven manieren om tegengewerkt te worden

Belemmeringen uiten zich in allerlei verschillende vormen. Hier staan er zeven op een rijtje, inclusief wat je kunt doen als je het tegenkomt.

#1 ‘Dit gaat toch nooit werken’

In iedere organisatie heb je mensen die elk idee wantrouwen. Zij willen gewoon niet geloven dat het kan of zou moeten. Bij deze mensen kun je het beste concrete resultaten laten zien in plaats van met een idee aankomen. Leidinggevenden lopen namelijk geen risico door nee te zeggen tegen een idee, maar wel als ze dat doen tegen een succesvolle oplossing.

#2 ‘Dit is niet volgens de regels of afspraken’

In elke organisatie zijn er mensen die ervoor moeten zorgen dat het bedrijf niet in de problemen komt. Iedereen moet zich dus aan de regels houden en ieder risico moet worden vermeden. Hoe gereguleerder de industrie, des te sterker dit fenomeen. Betrek deze mensen zo vroeg mogelijk, laat ze helder maken wat volgens hen de beperkingen zijn en onderzoek vervolgens samen waar wel ruimte is.

Contacten met belangrijke klanten worden afgeschermd uit angst dat iemand anders ermee vandoor gaat

#3 ‘Dit is niet hoe we de dingen hier doen’

In de grote, vaak meer traditionele bedrijven zitten doorgaans vooral managers met een uitvoerende leiderschapsstijl. Die zijn lang geleden gestopt met het stellen van de vraag waarom de dingen op een bepaalde worden gedaan. De beste tactiek hier is om niet zelf te gaan overtuigen, maar iemand in te schakelen die wel het vertrouwen van deze persoon heeft en tegelijkertijd ook gelooft in jouw initiatief.

#4 ‘Dit zijn míjn contacten’

Vaak is in een groot bedrijf macht inherent verbonden aan iemands territorium. Contacten met belangrijke klanten of leveranciers worden afgeschermd uit angst dat iemand anders ermee vandoor gaat of om ondermaatse prestaties te verbergen.

Wil je toch toegang tot deze klanten of leveranciers omdat ze cruciaal zijn voor de realisatie van jouw idee? Ga dan niet de confrontatie aan. Dat maakt de situatie alleen maar erger. Beter is het om dan te proberen met andere klanten en leveranciers eerste resultaten te behalen en hiervan je die tegenwerkende collega op de hoogte te brengen. Die zal er alles aan doen om snel op de succestrein te springen om te voorkomen dat hij zijn relaties verliest.

#5 ‘Dit levert toch nooit geld op’

Alleen als het idee op korte termijn en zeker geld oplevert, staan zij achter jouw initiatief. Voor de grotere, gedurfdere innovaties steken ze niet graag hun hand in het vuur, omdat ze daarmee een groot risico nemen waar ze op aangesproken kunnen worden.

Vaak is het niet helemaal duidelijk welke informatie zij nodig hebben om aan hun achterban uit te leggen waarom de innovatie belangrijk is. Ga met ze in gesprek om daar zo snel mogelijk achter te komen en zorg dan voor de juiste informatie.

Weerstand is onvermijdelijk als je met nieuwe dingen bezig bent

#6 ‘Dit hebben we jaren geleden ook al eens geprobeerd’

Dit hoor je vaak van mensen die zelf eigenlijk heel innovatief en ondernemend zijn. Zij hebben jaren geleden eenzelfde voorstel gedaan en zijn toen tegen een muur aangelopen, meestal omdat ze hun tijd te ver vooruit waren of niet opgewassen waren tegen de weerstand die ze kregen. Hierdoor raakten zij gefrustreerd en gebruiken ze nu sarcasme als overlevingsmechanisme.

Ga in gesprek met ze, neem de tijd en luister naar ze. En als het mogelijk is, haal ze aan boord van jouw initiatief. Zij hebben er jaren over nagedacht en hebben waardevolle informatie om het traject tot een succes te maken.

#7 ‘Dit is een fantastisch idee!’

Dit zijn de mensen die ja zeggen tegen ieder idee, maar er vervolgens helemaal niets mee doen. Ze zetten je op het verkeerde been om tijd te winnen. Dit heb je vaak pas laat door. Wees er alert op. Vraag door welke acties iemand precies gaat nemen en check her en der in de organisatie of deze ook worden uitgezet.

Mensen aan boord krijgen

Belemmeringen komen in allerlei vormen en maten. Er bestaat een simpele formule met drie factoren die gebruikt kan worden om mensen mee te krijgen.

Er moet onvrede zijn over hoe de dingen nu gaan – hoe groter de onvrede, des te sterker de neiging om mee te willen gaan in iets nieuws. Daarnaast is het belangrijk om een helder beeld te hebben van hoe het zou kunnen zijn of worden in de toekomst. Hoe aantrekkelijker deze visie is, hoe aanstekelijker deze werkt.

Als laatste is het cruciaal om zicht te hebben op de eerste concrete stappen om die visie te bereiken. Gewoon beginnen en laten zien dat het kan, overtuigt.

Lees ook: Zo overtuig je als leider mensen van jouw visie

Als je geen weerstand krijgt, prikkelt je idee niet genoeg

Weerstand is onvermijdelijk als je met nieuwe dingen bezig bent. Het hoort erbij. Sterker nog, als alles op rolletjes gaat moet je je afvragen of wat hetgeen je wil bereiken wel echt zo baanbrekend is.

Ben je in staat bent om de mensen die zich het sterkst tegen jouw idee verzetten mee te krijgen, dan worden zij vaak jouw grootste ambassadeurs en is succes gegarandeerd.

Lees ook: Innovatie aanjagen? 6 tips om rebellen in je team in hun kracht te zetten