Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Verne Harnish: ‘Heb je genoeg cash om de organisatie te laten groeien?’

Welke organisatie wil nu niet groeien? Juist, die bestaan niet. Maar hoe zorg je ervoor dat er blijvende groei - en dus succes - is? Die kunst heeft Verne Harnish in de vingers en hij heeft de Scaling Up methodiek - met de Rockefeller Habits - bedacht om jou te helpen ook zo'n succesvolle organisatie op te bouwen. In dit artikel zoomen we in op de factor ‘cash’.

Je leest nu: Verne Harnish: ‘Heb je genoeg cash om de organisatie te laten groeien?’

Groei-expert en bestseller auteur Verne Harnish zag in zijn onderzoek naar de groei van organisaties dat voor bijna alle organisatie geldt dat er drie fases zijn: de opstartfase (muis), de groeifase (gazelle) en de neergangsfase (olifant). Het meest opvallende vond hij echter dat het een paar succesvolle organisaties lukte om de neergangsfase om te buigen naar verdere groei. Hoe deden ze dat?

Er zijn een aantal verschillende factoren die volgens Verne Harnish meespelen in het continueren van groei. Deze factoren maken onderdeel uit van Harnish’ Scaling Up methodiek – met bijbehorende Rockefeller Habits – en ze worden ze ingedeeld in vier verschillende gebieden:

  1. Mensen
  2. Strategie
  3. Uitvoering
  4. Cash

In dit artikel zoomen we in op het vierde gebied: cash. Volgens Harnish kun je de stijgende lijn uit de groeifase als organisatie voortzetten als je het volgende doet: zorg voor genoeg cash om stormen te trotseren.

Cash is de zuurstof van groei

Uiteraard zijn de eerste drie gebieden – mensen, strategie en uitvoering – cruciaal om een organisatie door te laten groeien, maar zonder ‘cash’ houd je het volgens Harnish gewoon niet lang vol. Dus de belangrijke vraag op dit gebied die je jezelf volgens hem moet stellen is of er genoeg consistente toevoer van cash is om de groei van de organisatie te voeden? En bij voorkeur is die cash dan ook nog zelf gegenereerd door de organisatie.

Het is volgens Harnish zaak om intern voldoende winst en cashflow te genereren, zodat je niet naar de bank (of woekerinstanties) hoeft om je bedrijf te laten groeien. Harnish: ‘Succesvol groeiende organisaties houden met opzet drie tot tien keer zoveel cash in reserve dan hun concurrenten. Hierdoor kunnen ze stormen weerstaan.’

Zicht houden op de cashflow

Als het gaat om het sluiten van deals met leveranciers, klanten, werknemers, investeerders en banken, kijken veel leiders vooral naar de omzet en de winst in plaats van naar hun kaspositie. En als ze hun financiële maandstaat ontvangen, wordt de cashflow niet bekeken of staat deze er helemaal niet op. Volgens Harnish verlies je op die manier snel greep op de zaak.

Het beste wat je volgens hem kunt doen, is ervoor zorgen dat je van je CFO elke dag een aangepast cashflow overzicht krijgt. Zo kun je zien wat er in de afgelopen 24 uur is binnengekomen en uitgegaan. En heb je een redelijk beeld van hoeveel geld jouw organisatie de komende één tot drie maanden in kas heeft. Hierdoor raakt de kaspositie van je bedrijf niet op de achtergrond en krijg je een goed idee van de geldstromen die door jouw organisatie gaan.

De cashflow versnellen, hoe doe je dat?

Wil je de groei van de organisatie financieren met geld dat door de eigen organisatie is gegenereerd (en niet afhankelijk wilt zijn van banken of investeerders)? Dan heeft de Scaling Up methodiek daar verschillende ‘cashversnellingsstrategieën’ voor. Een dringend advies van Harnish is om elke drie maanden (of wanneer er een belangrijk planningsoverleg is) samen te bedenken hoe de cashflow kan worden verbeterd. Uit alle ideeën die worden bedacht, kies je er vervolgens eentje om prioriteit te geven voor de periode erna.

Harnish: ‘Door de cashflow van je bedrijf voortdurend te verbeteren, werk je aan een beter begrip van de geldstromen die door je bedrijf gaan. En heb je een krachtig middel in handen om je bedrijf als geheel naar een hoger plan te tillen.’

7 belangrijke cashflowversnellers

Harnish noemt zeven belangrijke financiële instrumenten die je als leidinggevende kunt gebruiken om de kaspositie en het resultaat van een bedrijf te verbeteren:

#1 – Prijs: je kunt de prijs van je goederen of services verhogen.

#2 – Volume: je kunt meer eenheden tegen dezelfde prijs verkopen.

#3 – Kostprijs van de verkoop/directe kosten: je kunt je kosten voor grondstoffen en directe arbeid verlagen.

#4 – Operationele kosten: je kunt je operationele kosten verlagen.

#5 – Debiteuren: je kunt uitstaande vorderingen sneller innen.

#6 – Voorraad/werk in uitvoering: je kunt je voorraad verkleinen.

#7 – Crediteuren: je kunt je crediteuren later betalen.

Meer weten over de Scaling Up methode en de Rockefeller Habits?

Volg dan de ééndaagse masterclass Scaling Up waar alle Rockefeller Habits van Verne Harnish aan bod komen. Na afloop begrijp je wat het verschil is tussen succesvolle groeibedrijven en het achterblijven in de middenmoot. Bart van Nol en Berend te Voortwis leiden de masterclass als ervaren scale-up ondernemers en nemen je mee door deze groeiformule. Na deze masterclass weet je zeker dat je alle ins en outs van ‘scaling up’ kent en klaar bent om dit in de praktijk te gaan toepassen.

Eendaagse masterclass Scaling Up met Verne Harnish