Succesvolle atleten hebben een sterke ‘core’ nodig om te zorgen voor stabiliteit, kracht en beheersing. Hetzelfde geldt voor succesvolle groeibedrijven, aldus Rockefeller habit 7. Conflicten, focusverlies, werken in eilandjes en onverschilligheid: zonder een sterke kern loopt een groeiende organisatie het risico op instabiliteit. Het is daarom noodzakelijk om te zorgen voor een stabiel ‘midden’ van de organisatie, een sterke kern die bestaat uit de missie, kernwaarden en competenties.
Rockefeller habit 7: Leven vanuit de kern
Zie deze kern als de link tussen medewerkers en strategie. Groeit een bedrijf over de vijftig medewerkers dan wordt het belangrijk om deze kern vast te leggen, er naar te leven en te versterken.
Wil je de kerncompetenties, kernwaarden en de missie laten leven in de organisatie, voer dan de volgende acties uit:
- Definieer je missie, kernwaarden en kerncompetenties
- Breng personeelszaken in lijn met kernwaarden en missie
- Deel kernwaarden binnen het MT
Missie, kernwaarden en kerncompetenties definiëren
Bedenk bij het woord missie dat het gaat om de langdurige ‘why’, oftewel de bestaansreden van je organisatie. Welk langdurig (of blijvend) probleem lost je product op en voor wie? Heeft jouw organisaties over tien jaar daadwerkelijk een verschil gemaakt?
Het vormen van kernwaarden is vaak een meerjarig proces, maar daardoor niet minder belangrijk. Zoals Zappos-oprichter Tony Hsieh aangaf, was zijn grootste ‘fout’ als ondernemer dat hij niet eerder zijn kernwaarden had geformuleerd en uitgedragen richting medewerkers en klanten.
Drie tot vijf kernwaarden opstellen
Wil je starten met kernwaarden, begin dan klein (drie tot vijf kernwaarden is vaak voldoende). Bouw op wat je al ziet in de organisatie, op het gewenste gedrag dat al wordt vertoond door belangrijke mensen in het bedrijf. Vraag alle MT-leden om een lijst te maken van drie medewerkers die in hun ogen het ideale gedrag vertonen, zowel qua prestaties als normen en waarden. Vraag ze vervolgens om deze gedragingen op te schrijven en te ‘labelen’ als belangrijke waarden.
Zie je binnen de MT leden terugkerende thema’s en is hier consensus over dat ze leidend zijn? Kies deze dan als kernwaarden.
Het derde onderdeel van de ‘organisatiekern’ zijn de kerncompetenties. Het is essentieel dat iedere medewerker weet wat de sterke en onderscheidende punten van de organisatie zijn. Een kerncompetentie heeft drie kenmerken:
- Concurrentie kunnen de competentie niet makkelijk imiteren.
- Hij kan voor veel producten en markten opnieuw worden gebruikt.
- De voordelen zijn merkbaar en waardevol voor de eindklant.
Personeelszaken in lijn brengen met de kernwaarden en missie
Missie en kernwaarden zijn lege termen als deze niet worden verwerkt in het kiezen en evalueren van medewerkers. Een goede en praktische manier om dit voor elkaar te krijgen, is het werken met functie-scorecards (zoals beschreven in het boek ‘Who’ van Geoff Smart). In deze scorecards beschrijf je de missie, de resultaten en het gewenste gedrag (in termen van kernwaarden en kerncompetenties) van de functie. Het is belangrijk dat de missie en kernwaarden in deze functie-scorecard in lijn zijn met die van de organisatie.
Heb je voor alle functies in de organisatie een beschreven scorecard, dan is de volgende stap om deze functie-scorecards ook leidend te maken in elke vorm van evaluatie of beoordeling van de medewerker. Op deze manier wordt het gewenste kernwaardengedrag beloond.
Kernwaarden delen binnen het MT
Wil je ook dat de missie, kernwaarden en kerncompetenties leven in het MT? Denk dan eens aan de volgende acties:
- Tijdens de maand- of kwartaalmeeting van het management, deelt ieder MT-lid een kernwaardenverhaal. Dit is een anekdote waarin een medewerker een kernwaarde heeft laten zien op de werkvloer.
- Daarnaast deelt ieder MT-lid een case waarin de missie zichtbaar werd ervaren bij de eindklant. Oftewel, zoals we in onze missie beloven de wereld van de klant te veranderen, zo zien we dit ook terug in de praktijk.
- Ieder MT-lid deelt tenslotte een case waarin een kerncompetentie in de praktijk werd uitgevoerd, met zichtbaar resultaat.
Uiteraard kan één case alle drie de onderdelen raken. Voor de snelheid van de meeting is dit beter, maar voor het versterken van de kern is het wenselijk om alle punten (missie, kernwaarden, competenties) concreet te bespreken.
Lees ook:
#1: Het managementteam zet de toon
#2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn
#3: Zorg voor een goed overlegritme
#4: Creëer een cultuur van verantwoordelijkheid
#5: Gebruik feedback van medewerkers om kansen te identificeren
#6: Analyseer regelmatig de klantfeedback