Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rockefeller Habit #5: Gebruik feedback van medewerkers om kansen te identificeren

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. De Rockefeller Habits van Verne Harnish zijn tien disciplines die helpen bij het managen van de hoofdprocessen. In dit artikel Rockefeller habit 5: hoe je feedback van medewerkers gebruikt om obstakels en kansen te identificeren.

feedback van medewerkers rockefeller habit 5
Foto: Getty

Managers hebben vaak de (onbewuste) overtuiging dat nieuwe ideeën vanuit het management team moeten komen en niet van medewerkers. Dit is jammer, want het zijn de medewerkers die het dichtste bij de klanten staan. Een toekomstbestendig bedrijfsmodel heeft maar één of twee doorslaggevende ideeën nodig.

Rockefeller Habit 5: gebruik feedback van medewerkers

Volgens de Rockefeller Habits methodiek realiseer je de Rockefeller Habit 5 met de volgende 3 acties:

  1. Wekelijks een kort feedbackgesprek met minimaal één medewerker
  2. Verzamel wekelijks input om nieuwe strategische kansen te identificeren
  3. Deel de inzichten wekelijks tijdens het topmanagementmeeting

 

#1 Wekelijks feedbackgesprek

Hoewel je wekelijks veel medewerkers ziet en spreekt, is dit niet hetzelfde als een kort gesprek om gerichte feedback en ideeën te verzamelen. Een simpele methode om die feedback te verzamelen is met de drie vragen: ‘Waar moeten we mee starten?’, ‘Waar moeten we mee stoppen?’ en ‘Waar moeten we mee doorgaan?’.

Tip: Kies hiervoor altijd medewerkers die direct met klanten werken of medewerkers die nieuw zijn in de organisatie. Nieuwe mensen hebben een frisse blik en zien dingen die anderen niet meer zien.

#2 Verzamel input voor nieuwe strategische kansen

Wil je een cultuur van eigenaarschap creëren, dan is het krachtig om medewerkers te laten meedenken over nieuwe kansen. Dit ligt in lijn met de eerder gestelde vraag ‘waar moeten we mee starten?’, het verschil is dat je nu kijkt naar lange termijn kansen in de markt. Om te voorkomen dat je een waslijst aan onrealiseerbare ideeën krijgt, kun je de feedback het beste sturen. Geef bijvoorbeeld de volgende richtlijnen mee:

  1. Het idee is binnen 12 maanden realiseerbaar
  2. Er zijn mensen en middelen beschikbaar om het uit te voeren
  3. Het ligt in lijn met de onze kernwaarden en lange termijn visie
  4. Het is bewezen waardevol voor de kernklant

#3 Deel de inzichten

Het verzamelen van feedback en ideeën werkt niet als het management er niets mee doet. Reserveer minimaal 10 minuten in de agenda van je wekelijkse management meeting, om de binnengekomen feedback te bespreken.

Tip: doe je niets met een idee van een medewerker, laat dan op zijn minst weten waarom dit idee niet wordt uitgevoerd. Is hier weinig tijd voor, maak dan iemand verantwoordelijk om de acties op de feedback terug te koppelen naar de juiste personen.

Lees ook:
#1: Het managementteam zet de toon
#2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn
#3: Zorg voor een goed overlegritme
#4: Creëer een cultuur van verantwoordelijkheid