Groei-expert en bestseller auteur Verne Harnish was gefascineerd door groei in organisaties. In zijn onderzoek hiernaar ontdekte hij dat voor de meeste organisatie gold dat er drie groeifases zijn: de opstartfase (muis), de groeifase (gazelle) en de neergangsfase (olifant).
Maar opvallender was zijn bevinding dat het een paar succesvolle organisaties lukte om de neergangsfase om te buigen naar verdere groei. Hoe deden ze dat?
Scaling up methodiek: Rockefeller Habits
Er zijn een aantal verschillende factoren die meespelen in het continueren van deze groei en in de Scaling Up methodiek – met de Rockefeller Habits – worden deze ingedeeld in vier gebieden:
- Mensen
- Strategie
- Uitvoering
- Cash
In dit artikel zoomen we in op de het tweede gebied: strategie. Volgens Verne Harnish kun je de stijgende lijn uit de groeifase als organisatie voortzetten als je op dit gebied het volgende doet: definieer een strategie die echt onderscheidend is.
De strategie als bepalende factor voor duurzame groei
De meest belangrijke vraag die je jezelf op het gebied van strategie moet stellen, is volgens Harnish: ‘Kun je de strategie van je bedrijf in eenvoudige woorden omschrijven? En is deze strategie de aandrijfmotor van duurzame groei van de omzet en de brutomarge?’ Voor de meeste mensen geldt helaas dat het antwoord hierop ‘nee’ is, of op zijn minst wordt er getwijfeld. En dat is vanuit de groeiformule gedacht geen goede zaak.
Het is essentieel om een duidelijk geformuleerde en gedifferentieerde strategie te hebben die wordt ondersteund door een sterke bedrijfscultuur die de merkbeloften kan waarmaken. Dit is een belangrijke sleutel voor bedrijven die willen groeien. Maar hoe weet je wanneer je een strategie hebt waarmee je je bedrijfstak domineert en waarmee je je concurrenten het nakijken geeft?
Volgens Verne Harnish zijn er twee financiële indicatoren om naar te kijken wanneer je het antwoord op deze vraag wilt weten. De eerste is een duurzame omzetgroei en de tweede is een toenemende brutomarge. Een andere belangrijke indicator is of klanten de deur bij je platlopen en iedereen vertellen hoe goed je bent. Is dat bij jou het geval?
Waarom is strategie eigenlijk zo bepalend?
We worden ermee om de oren gegooid dat strategie bepalend is, dus we stellen er braaf eentje op, maar gaandeweg zijn we zo druk met andere zaken dat het toch vaak op de achtergrond raakt. Toch is er volgens Harnish een duidelijk consequentie als je jouw strategie niet actueel en onderscheidend genoeg houdt. ‘Als je geen winnende strategie hebt, komen je prijzen onder druk te staan omdat je producten en diensten steeds breder verkrijgbaar worden in de markt.’
En hij zal de eerste zijn die toegeeft dat het lastig is om strategie continu prioriteit te blijven geven. In een markt die continu in beweging is, gaat daar natuurlijk veel tijd in zitten. Toch valt of staat de groei van de organisatie ermee en is het dus van levensbelang dat het leiderschapsteam de strategie elke week bijschaaft. En hierbij niet wordt gehinderd door dagelijkse beslommeringen binnen het bedrijf. Elke week? Ja, elke week!
Tip van Verne Harnish bij het scherp houden van de strategie!
‘Schakel de hulp in van mentors, adviseurs en consultants die een ruime ervaring hebben met het ontwikkelen van bedrijfsstrategieën. Zij hebben in hun trukendoos waarschijnlijk meer tegenzetten dan jij.’
Handige tool: Het One-Page Strategic Plan (OPSP)
De Scaling Up methodiek van Verne Harnish staat bol van de handige tools, waaronder het One-Page Strategic Plan (OPSP). Harnish: ‘Als je wilt dat alle neuzen dezelfde kant op staan, heb je als eerste dit plan nodig. Dit is onze bekendste en meest gebruikte tool en is bedoeld om ieders activiteiten op elkaar af te stemmen. Zo krijg je duidelijkheid over de verantwoordelijkheden en meer focus.’
Volgens Harnish bestaat het plan uit zeven kolommen, die zijn ingedeeld rondom de zeven fundamentele (en eenvoudige!) vragen die je moet beantwoorden. Deze vragen worden vervolgens gekoppeld aan standaardtermen op het gebied van strategische planning, zoals: kernwaarden, missie en jaarlijkse prioriteiten. Dit zijn ze:
- Wie?
- Wat?
- Waar?
- Wanneer?
- Hoe?
- Waarom?
- Geboden/verboden?
Meer weten over de Scaling Up methode en de Rockefeller Habits?
Lees de tien artikelen over de Rockefeller habits:
#1: Het managementteam zet de toon
#2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn
#3: Zorg voor een goed overlegritme
#4: Creëer een cultuur van verantwoordelijkheid
#5: Gebruik feedback van medewerkers om kansen te identificeren
#6: Analyseer regelmatig de klantfeedback
#7: Laat de missie en kernwaarden tot leven komen
#8: Medewerkers hebben oog voor de bedrijfsstrategie
#9: Medewerkers hebben wekelijkse KPI’s
#10: Maak plannen zichtbaar met organisatiedashboards