Van het MT tot de medewerkers op de werkvloer: iedereen moet objectief kunnen antwoorden op de vraag: ‘Heb ik een geweldige dag of week gehad?’.
Rockefeller habit 9: KPI’s voor iedereen
De sleutel is dat iedereen wekelijks verslag doet van één of twee KPI’s. Naast de KPI’s is het belangrijk dat alle teams en medewerkers kwartaaldoelstellingen hebben die in lijn zijn met de jaar- en kwartaaldoelstellingen van de organisatie. Op deze manier weet je dat wanneer je medewerkers qua resultaat een goede dag hebben gehad, dat het dus ook geldt voor de organisatie.
De meetbare effectiviteit van medewerkers kun je versterken met drie factoren:
- Iedere medewerker rapporteert wekelijks één of twee KPI’s
- Elk team heeft max. drie kwartaalprioriteiten (rocks) in lijn met die van het bedrijf
- Een team heeft één cruciaal getal dat in lijn is met die van de organisatie
#1 Wekelijkse KPI’s voor elke medewerker
In het meest ideale geval heeft iedere rol één of twee ‘snelle’ KPI’s, oftewel KPI’s die wekelijks veranderen. Deze KPI’s hebben altijd te maken met de dagelijkse, terugkerende werkzaamheden. Een goede stelregel: kies één proces-KPI en één resultaat-KPI. Een proces-KPI heeft te maken met de activiteit, bijvoorbeeld voor een salesmedewerker: vijftig contactmomenten met nieuwe prospects per week. Een resultaat-KPI zou voor een salesmedewerker kunnen zijn: x euro binnengehaalde nieuwe omzet per maand.
#2 Kwartaalprioriteiten (rocks) voor elk team
KPI’s hebben te maken met ‘business as usual’, oftewel de dagelijks terugkerende werkzaamheden. Rocks daarentegen, hebben altijd te maken met het werken aan je organisatie. Dit zijn de zogenaamde groeidoelen of -projecten, die noodzakelijk zijn om de groei van je organisatie te versnellen. Deze rocks hebben betrekking op cruciale bottlenecks, die groei tegenhouden of processen vertragen. Denk aan het aannemen van een x aantal nieuwe salesmedewerkers of het implementeren van een nieuw CRM-systeem. Volgens de scaling up-methodiek heeft ieder team één tot drie rocks die een directe bijdrage leveren aan het behalen van het cruciale getal.
#3 Eén cruciaal getal voor elk team
Voortbordurend op de kwartaalprioriteiten, is het wenselijk om deze te koppelen aan één cruciaal getal. Het cruciale getal is hét focuspunt van de hele organisatie dat kwartaal. Dit kan te maken hebben met klanten (‘maximaal tien klantopzeggingen dit kwartaal’) of met interne processen (‘medewerker NPS score van >70).
In kleinere organisaties is het cruciale getal van de teams vaak hetzelfde als die van de organisatie. In grote organisaties kunnen deze verschillen. Wees niet te gefocust op het kiezen van unieke getallen per team – het is vaak beter om met verschillende teams te werken aan hetzelfde getal. Zolang je maar onderscheidende activiteiten per team hebt.
Lees ook:
#1: Het managementteam zet de toon
#2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn
#3: Zorg voor een goed overlegritme
#4: Creëer een cultuur van verantwoordelijkheid
#5: Gebruik feedback van medewerkers om kansen te identificeren
#6: Analyseer regelmatig de klantfeedback
#7: Laat de missie en kernwaarden tot leven komen
#8: Medewerkers hebben oog voor de bedrijfsstrategie