Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De 5 geheimen van een succesvolle samenwerking

Samenwerking is cruciaal voor een succesvolle bedrijfsvoering. Het vergroot de kans op bijzondere dingen. Toch kan het lastig zijn om een succesvolle samenwerking voor elkaar te krijgen. Het succesvol samenbrengen van mensen is een belangrijke test voor leiderschap. We zetten 5 geheimen op een rijtje om de kans op succes te vergroten.

Diabetes simuleren Stel: je krijgt de diagnose diabetes. En een arts schrijft je een insulinetherapie voor. Wat komt er dan allemaal op je af? Zo begint het programma ‘Ervaren en Beleven’ van Novo Nordisk, een farmaceutisch bedrijf dat geneesmiddelen voor diabetici van zowel type 1 als type 2 ontwikkelt. Aanvankelijk is het ervaringsprogramma ontwikkeld voor externe zorgprofessionals op nascholingsavonden, maar later is het programma doorontwikkeld . Zo is ‘Ervaren en Beleven’ ook onderdeel van een driedaags programma voor de buitendienst van Novo Nordisk. Volgens Lola Nederhof-Sojinu, programmamanager medische nascholing van Novo Nordisk, geeft de training een extra dimensie aan hun werk. ‘Deelnemers ervaren de praktische handelingen en overwegingen die mensen met diabetes – hun patiënten – moeten maken.’ Deelnemers moeten bijvoorbeeld nagaan hoeveel ze die dag bewogen hebben. Ook moeten ze beslissen of ze wel of geen wijntje of roze koek nemen, en of en wanneer ze hun bloedwaarde meten. Vrijwillig en confronterend Deelname is vrijwillig en Nederhof is niet teleurgesteld als een deelnemer ervan afziet. ‘Weerstand voelen is ook een ervaring,’ stelt Nederhof. ‘De deelnemers moeten elke dag mensen vertellen dat ze diabetes hebben. Nu ervaren ze een deel van dat proces. Ze krijgen een nieuw perspectief op de ziekte en de implicaties. Ineens moeten ze denken over de bloedsuikerspiegel terwijl je een inhoudelijke bijscholing probeert volgen.’ Door het programma krijgen mensen inzicht in de mogelijke bezwaren waar patiënten tegenop zien die met een insulinebehandeling starten. Inzicht krijgen Wat andere bedrijven kunnen leren van Novo Nordisk? Nederhof onderstreept het belang van training op een dieper niveau dan alleen kennisoverdracht. ‘Mensen leren op drie niveaus: door middel van kennisoverdracht, door inzicht en door het aanleren van vaardigheden. In de meeste trainingsprogramma staat kennis centraal, maar het verkrijgen van inzicht wordt vaak vergeten. Wat kou is, of hoe het voelt om een naald in je buik te prikken – dat leer je niet uit een boekje.’ Andere bedrijven kunnen ook zoeken naar manieren om hun medewerkers inzicht te geven in hun klanten, vindt Nederhof. ‘CEO for one month’ Natuurlijk kun je een jonge high potential een baan aanbieden, intern opleiden en op die manier helpen bij hun carrière. Maar wat als je een iets hogere ambitie wilt stellen als organisatie? Dan kun je jonge high potentials de kans geven ervaring op te doen in de top van de organisatie. Dat doet uitzend- en detacheringsbureau Adecco Group met het programma ‘CEO for One Month’. Adecco Group Nederland organiseert dit programma al vijf jaar. Het werkt zo: er is eerst een landelijke competitie voor de CEO voor één maand. De winnaars daarvan lopen eerst een maand mee met de CEO’s van hun landenorganisatie. Deze winnaars doen ook mee aan de wereldwijde competitie, waaraan kandidaten uit de 47 landen waarin Adecco actief is, meedoen. De uiteindelijke winnaar mag een maand lang meelopen met global CEO Alain Dehaze. De winnaar moet meer doen dan zijn CEO alleen maar zwijgzaam volgen. Hij of zij wordt uitgedaagd actief mee te denken met het beleid, de strategie en de innovatie van het bedrijf. Gewend aan reflectie Het programma is een mooie ervaring voor één jong talent, maar het levert ook voor de interne organisatie veel op. Als onderdeel van de competitie draait de top tien van kandidaten een week mee met verschillende directeuren. Tijdens die week wordt hen actief gevraagd om input en kennis. Anouk Rasenberg, HR-directeur van Adecco Nederland: ‘Dat resulteert in heel veel nieuwe inzichten. De uitzendkrachten die wij bemiddelen, zijn jong. Nou zijn en voelen wij ons niet heel oud, maar het is toch anders als je doelgroep ook in je organisatie rondloopt, rondkijkt en meedenkt over jouw werk.’ De jongere generatie in de arbeidsmarkt hecht meer belang aan purpose, aan het waarom van hun werk. Rasenberg onderstreept dat Adecco Group door het programma leert begrijpen dat jongeren de impact van hun werk op de wereld en op hun leven belangrijk vinden. Nog een effect van het programma, is dat de organisatie een vrije feedbackcultuur heeft ontwikkeld. ‘We zijn gewend geraakt aan ontvangen en geven van feedback. Reflectie op je eigen en op andermans werk is geïntegreerd in onze organisatie, ook als de jonge CEO’s na hun maandje meelopen te hebben afgerond weer weg zijn.’ Getty Images
Je leest nu: De 5 geheimen van een succesvolle samenwerking

1. Zorg dat iedereen naar hetzelfde doel toe werkt

Het is belangrijk voor iedereen in de samenwerking om te weten welke doelen beoogd worden. Niet iedereen hoeft precies dezelfde einddoelen te hebben, als iedereen maar dezelfde verwachtingen heeft. Als iedereen weet waar de rest naar toe werkt, zorg je dat de samenwerking op het juiste pad blijft. Het is belangrijk om ook de bedrijfsdoelen te delen met het team. Leden kunnen dan hun persoonlijke doelen mappen tegen de bedrijfsdoelen. Dat geeft inzicht in hoe zij bijdragen aan het grotere geheel en niets motiveert meer dan het gevoel hebben dat jouw bijdrage er daadwerkelijk tot doet.

2. Zorg voor de juiste tools en technologie

Een van de beste manieren om samenwerking te stimuleren is met de juiste tools en technologie. Om erachter te komen wat het team nodig heeft om te kunnen samenwerken, is een simpele vraag voldoende. Welke app of welk platform zorgt ervoor dat zij beter kunnen samenwerken? Veel werknemers gebruiken in hun privéleven al veel tools en technologie. Kijk in hoeverre je die naar de werkvloer kunt brengen, want mensen gebruiken graag zaken waaraan ze al gewend zijn. Zo kunnen sociale netwerken een krachtige tool voor samenwerking vormen, omdat ze vertrouwen opbouwen en het mogelijk maken om een merk te versterken op een manier die tot voor kort nog niet mogelijk was. Andere tools zijn bijvoorbeeld gedeelde kalenders, een bedrijfswiki, instant messaging, taakbeheertools zoals Basecamp of Asana, maar ook tools als Dropbox of Google Apps voor het centraal opslaan en delen van documenten.

3. Benut de sterke kanten van teamleden

Iedereen heeft zijn eigen sterke en zwakke kanten, ook in samenwerkingen. Zorg dat je zoveel mogelijk de sterke kanten van medewerkers in kaart brengt en stel teams samen op zo’n manier dat ze elkaar zoveel mogelijk aanvullen. Dat betekent ook dat iedereen zijn eigen zwakheden moet kennen en hulp moet durven vragen aan anderen op dat gebied. De samenwerking die ontstaat door iedereen gebruik te laten maken van zijn kracht, is motiverend en inspirerend.

4. Geef grenzen aan

Bij samenwerking gaat het er niet om elkaars beste vriend te zijn. Het gaat erom de sterke kanten van iedereen samen te brengen zodat er op sommige momenten een bepaalde chemie ontstaat, maar op andere momenten ook weer niet. Het is belangrijk om de digitale persoonlijke ruimte van teamleden te respecteren. Sommige mensen vinden het leuk om veel persoonlijke zaken te delen, anderen zijn daar behoudender in. Respecteer ieders grenzen. Het is geweldig als er door een klik tussen mensen nieuwe chemie en connecties ontstaan, maar dit zijn zaken die je niet kunt afdwingen. Focus vooraleerst op het werk, en laat de rest gebeuren.

5. Lucht je hart

Niets ondermijnt samenwerking meer dan wrok. Als er iemand iets dwars zit, moeten teamleden zich veilig genoeg voelen om dat uit te kunnen spreken. Eerlijkheid en openheid zijn hierbij belangrijke waarden. Hoe natuurlijker en opener dit soort zaken besproken kunnen worden in een team, hoe eenvoudiger het wordt en hoe groter de kans op een sterke samenwerking wordt. Immers, een op een goede manier uitgesproken conflict kan vertrouwen en respect geven, waar etterende wrok een samenwerking alleen maar verder ondermijnt. Zorg er wel voor dat de geuite irritaties werkgerelateerd zijn. Persoonlijke ergernissen horen niet thuis in een werkdiscussie.