1. Zorg dat iedereen naar hetzelfde doel toe werkt
Het is belangrijk voor iedereen in de samenwerking om te weten welke doelen beoogd worden. Niet iedereen hoeft precies dezelfde einddoelen te hebben, als iedereen maar dezelfde verwachtingen heeft. Als iedereen weet waar de rest naar toe werkt, zorg je dat de samenwerking op het juiste pad blijft. Het is belangrijk om ook de bedrijfsdoelen te delen met het team. Leden kunnen dan hun persoonlijke doelen mappen tegen de bedrijfsdoelen. Dat geeft inzicht in hoe zij bijdragen aan het grotere geheel en niets motiveert meer dan het gevoel hebben dat jouw bijdrage er daadwerkelijk tot doet.
2. Zorg voor de juiste tools en technologie
Een van de beste manieren om samenwerking te stimuleren is met de juiste tools en technologie. Om erachter te komen wat het team nodig heeft om te kunnen samenwerken, is een simpele vraag voldoende. Welke app of welk platform zorgt ervoor dat zij beter kunnen samenwerken? Veel werknemers gebruiken in hun privéleven al veel tools en technologie. Kijk in hoeverre je die naar de werkvloer kunt brengen, want mensen gebruiken graag zaken waaraan ze al gewend zijn. Zo kunnen sociale netwerken een krachtige tool voor samenwerking vormen, omdat ze vertrouwen opbouwen en het mogelijk maken om een merk te versterken op een manier die tot voor kort nog niet mogelijk was. Andere tools zijn bijvoorbeeld gedeelde kalenders, een bedrijfswiki, instant messaging, taakbeheertools zoals Basecamp of Asana, maar ook tools als Dropbox of Google Apps voor het centraal opslaan en delen van documenten.
3. Benut de sterke kanten van teamleden
Iedereen heeft zijn eigen sterke en zwakke kanten, ook in samenwerkingen. Zorg dat je zoveel mogelijk de sterke kanten van medewerkers in kaart brengt en stel teams samen op zo’n manier dat ze elkaar zoveel mogelijk aanvullen. Dat betekent ook dat iedereen zijn eigen zwakheden moet kennen en hulp moet durven vragen aan anderen op dat gebied. De samenwerking die ontstaat door iedereen gebruik te laten maken van zijn kracht, is motiverend en inspirerend.
4. Geef grenzen aan
Bij samenwerking gaat het er niet om elkaars beste vriend te zijn. Het gaat erom de sterke kanten van iedereen samen te brengen zodat er op sommige momenten een bepaalde chemie ontstaat, maar op andere momenten ook weer niet. Het is belangrijk om de digitale persoonlijke ruimte van teamleden te respecteren. Sommige mensen vinden het leuk om veel persoonlijke zaken te delen, anderen zijn daar behoudender in. Respecteer ieders grenzen. Het is geweldig als er door een klik tussen mensen nieuwe chemie en connecties ontstaan, maar dit zijn zaken die je niet kunt afdwingen. Focus vooraleerst op het werk, en laat de rest gebeuren.
5. Lucht je hart
Niets ondermijnt samenwerking meer dan wrok. Als er iemand iets dwars zit, moeten teamleden zich veilig genoeg voelen om dat uit te kunnen spreken. Eerlijkheid en openheid zijn hierbij belangrijke waarden. Hoe natuurlijker en opener dit soort zaken besproken kunnen worden in een team, hoe eenvoudiger het wordt en hoe groter de kans op een sterke samenwerking wordt. Immers, een op een goede manier uitgesproken conflict kan vertrouwen en respect geven, waar etterende wrok een samenwerking alleen maar verder ondermijnt. Zorg er wel voor dat de geuite irritaties werkgerelateerd zijn. Persoonlijke ergernissen horen niet thuis in een werkdiscussie.