Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je een effectieve contentkalender

Content is king! Maar zonder een slimme verspreiding doen jouw verhalen niets. Met een contentkalender zorg je op een gestructureerde manier dat je jouw doelgroep bindt aan je bedrijf. En een goede contentkalender maak je aan de hand van deze 4 vragen.

‘Af en toe’ wat op je Facebookpagina posten is allang niet meer genoeg om je doelgroep aan je business te binden. Relevante content op het juiste moment plaatsen is belangrijker dan ooit in het oerwoud van tweets (Twitter), posts (Facebook) en stories (Instagram).

Een contentkalender opstellen helpt daarbij, zodat je een succesvolle contentstrategie uitstippelt. Maar hoe maak je een effectieve contentkalender?

Structuur

Als ondernemer wil je direct jouw doelgroep benaderen. De juiste personen bereiken is het meest kansrijk met een goed uitgedachte contentstrategie. En een succesvolle contentstrategie staat of valt met een concrete contentkalender.

Het grote voordeel van een contentkalender is dat je structuur aanbrengt in het publiceren van relevante content. Veel ondernemers beginnen bijvoorbeeld het nieuwe jaar goed met allerlei contentplannen, maar een week of drie na alle goede voornemens is de aandacht alweer verschoven naar het binnenhalen van een investeerder of het opzetten van een nieuwe vestiging.

Met een contentkalender creëer je niet alleen focus voor jezelf, maar ook voor de gehele organisatie. Je brengt taken, verantwoordelijkheden en een structurele werkwijze aan in je contentstrategie.

Vier vragen

Een contentkalender beantwoordt vier belangrijke vragen die van doorslag zullen zijn: wanneer, waar, wat en wie? 

1. Wanneer?

Timing is van groot belang bij het plaatsen van content. Wat is het beste moment van de dag om jouw doelgroep te bereiken? Of in welke periode? Kies je moment van plaatsen en vergeet daarbij niet om rekening te houden met feestdagen, evenementen binnen je eigen branche, inhakers of grote sportevenementen.

2. Waar?

Facebook. Nieuwsbrief. Twitter. Instagram. LinkedIn. Snapchat. Eigen blog. YouTube. Media. AdWords. Pinterest of een online magazine. En zo zijn er nog tientallen mogelijkheden om je boodschap te verkondigen. 

Bedenk goed welke content je het best kunt verspreiden via welk kanaal.

3. Wat?

Zoveel kanalen, zoveel verschillende vormen content. Stel jezelf altijd de vraag welk vorm het beste jouw boodschap ondersteunt. Tekst, beeld, of video? Soms is dat schitterende fotografie die een gevoel bij je doelgroep oproept. Maar het kan bijvoorbeeld ook een infographic zijn naar aanleiding van een eigen onderzoek (waardoor je eigen nieuws maakt!).

4. Wie?

Wie maakt de content? Wie is de eindverantwoordelijke die er voor zorgt dat content daadwerkelijk geplaatst wordt? En wie meet de resultaten? In een marketingteam werken veel mensen, benoem van ieder van hen de taken en verantwoordelijkheden. Zo weet je zeker dat jouw contentkalender wordt uitgevoerd.

Hero, Hub, Hygiene-model

Een handig hulpmiddel om diverse soorten content te plannen en om (potentiële) klanten te binden, is het Hero, Hub, Hygiene-model van Google. De zoekmachinegigant introduceerde deze leidraad voor marketeers die een grote schare fans willen opbouwen. Het geheim? Plannen, plannen, plannen. En kwalitatieve content op het juiste moment publiceren. 

Dit model ligt tegenwoordig ook ten grondslag aan goede contentstrategieën, want volgens Google zijn de 3 H’s en een contentkalender een perfecte aanvulling op elkaar. 

1. Hygiene-content

Deze content typeert zich ook wel als de help-content. Het helpt je doelgroep om een antwoord te vinden op de vraag die er bij hen speelt. Denk dan bijvoorbeeld aan how to-artikelen, reviews van producten, workshops of wat is…-verhalen.

Deze content moet op een reguliere basis gepubliceerd worden en het liefst dagelijks. De content publiceer je het hele jaar door, zodat de doelgroep direct en altijd toegang heeft tot relevante content.

2. Hub-content

Hub-content is content die zich specifiek richt op de interessegebieden van je doelgroep. Deze publicaties moeten de doelgroep stimuleren, prikkelen en inspireren.

Deze content komt iets minder frequent voor dan de hygiene-content, maar wel op een vast moment in de week of maand. Op deze manier kijkt de doelgroep uit naar het maandelijkse inspiratiemoment en blijft je bedrijf op het netvlies.

3. Hero-content

Nu je je doelgroep helpt geholpen met hun belangrijkste vraagstukken en je hebt ze weten te inspireren om maandelijks terug te komen, is het tijd voor de grote klapper. De hero-content is namelijk een blog, een video of een reclame waar het grote publiek niet over op kan houden.

Denk bijvoorbeeld aan content rondom een productlancering, promotie voor een evenement of een fantastische inhaker. Bijna iedereen heeft de video gezien waarin Felix Baumgartner voor Redbull op 39 kilometer hoogte een parachutesprong maakte.

Of de Epic Split van Jean-Claude van Damme voor Volvo. Deze content moet je niet vaker dan viermaal per jaar inplannen, anders verliest het zijn effect.

Met dit model heb je een focus op goede basiscontent (hygiene), regelmatig terugkerende content vol inspiratie (hub) en een aantal grote campagnes per jaar (hero).

Online tools

Tegenwoordig zijn er voldoende online tools die je kunnen helpen een contentkalender op te stellen. CoSchedule is bijvoorbeeld een (betaalde) plugin voor WordPress-websites, waarmee je niet alleen een jaarplanning uit opstellen, maar de plugin biedt ook de mogelijkheid om je content meteen te publiceren.

Een andere contentkalender-tool is het Nederlandse Trello, dat eigenlijk een projectmanagement-system is. Maar doordat je projectmatig aan je contentverspreiding wil werken, werkt het ook goed als kalender. Nog een voordeel: Trello is gratis.

De meest bekende – en de meest gebruikte – kalendertool is Google Calender. Veel zakelijke gebruikers maken gebruik van (veel van de diensten van) Google, waardoor de stap naar de kalender een kleine is. Eenvoudig in gebruik, maar je zult nog wel zelf de contentpublicatie moeten doen.