Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inspidere uit Eindhoven wint Nederlandse finale Chivas Venture

Het Eindhovense biotechbedrijf Inspidere heeft maandagavond de Nederlandse finale gewonnen van de sociale startupwedstrijd Chivas Venture. Het bedrijf mag in mei tijdens de wereldwijde finale strijden om de grootste taartpunt van de miljoen dollar aan prijzengeld.

Inspidere van directeur Jalila Essaïdi richt zich op oplossingen voor zowel de landbouw- als kledingindustrie. Het bedrijf gebruikt mest om een grondstof te verkrijgen waaruit de onderneming duurzame ecologische stoffen produceert. Essaïdi Laat een jurk zien, die vervaardigd is middels de gepatenteerde methode van Inspidere.

We want to create a world where people give a shit about the planet

Tijdens haar pitch, waarin Essaïdi jammer genoeg wat onzeker overkomt, vertelt de in 1980 geboren ondernemer dat ze met haar methode de verspilling in de vee-industrie wil aanpakken. “We want to create a world where people give a shit about the planet“, eindigt ze met – het moet gezegd – een lachsalvo van het publiek.


Fotocredits: © Presstigieux

Voetbalcompetitie

De juryleden zagen haar optreden als de beste. De jury, bestaande uit onder anderen Johnny de Mol en Judith Joan Walker van African Clean Energy, wil de winnaar helpen met diens volgende ondernemersstappen. “Vergelijk het met een voetbalcompetitie. Wij geloven dat je de finale haalt.” Nadat Essaïdi hoort dat ze gewonnen heeft, zegt ze: “We’re gonna conquer the world!” Inspidere heeft geïnspireerd, zoveel is duidelijk.

Inspidere heeft daarmee 47 kandidaten achter zich gelaten. Tijdens de finale moest ze het nog opnemen tegen vier andere startups. Om te beginnen Bluerise, dat oceaanwater gebruikt om gebouwen te verkoelen en generatoren aan te drijven, zodat elektriciteit opgewekt kan worden. “We besparen energie en produceren hernieuwbare energie”, aldus mede-opricher Berend Jan Kleute.

De oceaan is een onontdekt gebied, mensen kennen het potentieel nog niet

De jury was te spreken over het feit dat Bluerise al 650.000 euro heeft opgehaald, maar zette wel vraagtekens bij de leeftijd van de startup: Bluerise werd al in 2010 opgericht. Waarom duurt het zo lang tot die doorbraak? “De oceaan is een onontdekt gebied, mensen kennen het potentieel nog niet”, verweerde Kleute zich.

Lees ook: hoe je de wereld kunt veranderen als sociale ondernemer

Bomen planten

Veel overtuigender was James Liu van Land Life Company, een bedrijf dat bomen wil planten in droge gebieden. Klinkt als een onbegonnen zaak, maar door een slimme coconoplossing weet Land Life Company 90 procent van zijn bomen te laten overleven na een jaar. Liu wil klimaatverandering bestrijden door natuur terug te geven. Hij geeft als enige van de finalisten een sterke pitch, zonder daarbij te haperen of onzeker over te komen. Tot nu toe heeft zijn bedrijf 250.000 bomen geplant, vertelt de ondernemer.

Het best schaalbaar is het businessmodel van Yellow Pallet, een onderneming die bananenvezelf gebruikt als grondstof voor pallets. Door in plaats van hout bananenvezels te gebruiken, hoeven minder bomen gekapt te worden, gaat het idee. VillagePump werkt tot slot aan een systeem voor het zuiveren van water. Mensen die op plaatsen zonder schoon drinkwater wonen, kunnen dit systeem gebruiken om zelf eenvoudig water te zuiveren.

Fotocredits (hoofdfoto): © Presstigieux