Van meer aandacht voor duurzaamheid tot games die steeds beter zijn toegespitst op de individuele gebruiker: de wereld van gamification is volop in beweging. De 7 trends en ontwikkelingen waar je als bedrijf je voordeel mee kunt doen.
#1 Gamification op de werkvloer
Sinds Sebastian Deterding het begrip gamification in 2008 introduceerde, hebben bedrijven spelelementen vooral extern ingezet om te komen tot een hogere conversie en een sterkere klantenbinding. ‘Inmiddels ontdekken steeds meer bedrijven en organisaties dat gamification ook een uitstekend middel is om de eigen medewerkers beter te laten presteren en hun gedrag te beïnvloeden’, legt Jan Dirk Fijnheer uit. Hij onderzoekt voor de Universiteit Utrecht en Hogeschool Inholland hoe computerspellen gedragsveranderingen inzetten.
Gamification-expert Maarten Holland van House of Performance ziet daarbij dat games steeds vaker op de werkplek zelf worden ingezet. ‘Bewustwording creëer je niet in één of enkele sessies in een vergaderzaal. Door ons ontwikkelde games vinden steeds vaker plaats op de plek waar mensen werken. We kunnen dan bijvoorbeeld betere samenwerking of het werken aan concrete doelen belonen.’
#2 Spelen voor een beter klimaat
Het klimaat is wereldwijd een hot topic. Gamification blijkt een prima middel om klimaatvriendelijk gedrag uit te lokken, vertelt Fijnheer. ‘Zo kunnen bezitters van een Toyota Prius meer punten verdienen naarmate ze zuiniger en milieubewuster gaan rijden. Ook Ford en Nissan bieden hun klanten soortgelijke beloningen voor ‘groen’ rijgedrag. Zelf ben ik betrokken bij Powersave Game, een app waarmee we deelnemers uitdagen om energie te besparen in huis.’
Ook op kantoor wordt gamification steeds vaker ingezet om de ecologische footprint te verkleinen. Bijvoorbeeld door werknemers te belonen als ze hun computer ’s avonds en in het weekend uitzetten. House of Performance ontwikkelde recent een game voor een grote Nederlandse multinational, vertelt Holland. ‘Een van de doelen van het spel is om mensen bewuster met hun mobiliteit om te laten gaan of zoveel mogelijk online samen te laten werken. Dat doen we door hen spelenderwijs kennis te laten maken met alternatieven voor overleg op locatie.’
#3 Meer personalisatie en adaptability
Nu machine learning-technieken en algoritmes steeds geavanceerder worden, passen spellen zich steeds sneller en beter aan de individuele gebruiker aan. Fijnheer: ‘Zo krijgen verschillende mensen vaker verschillende opdrachten voorgeschoteld, passend bij hun specifieke profiel. Ook het gebruik van unieke, gepersonaliseerde avatars die lijken op de speler, wordt steeds populairder.’
#4 Analoge speltechnieken en de echte wereld winnen terrein
Van oudsher worden games vooral digitaal ingezet. Maar analoge spelelementen – zoals speelkaarten of bordspellen – en het ‘invlechten’ van de echte wereld in de digitale wereld winnen terrein, constateert Fijnheer. ‘Dan kun je bijvoorbeeld denken aan brainstormsessies, waarbij spelkaarten worden ingezet om mensen te stimuleren om out of the box te denken. Of opdrachten die op specifieke locaties moeten worden uitgevoerd, zoals je ook ziet bij Pokémon GO’.
‘70 procent van wat mensen leren, leren ze op de werkvloer’, vult Holland aan. ‘Vandaar dat de offline-component van spellen op de werkvloer zo belangrijk is. Spelelementen op de werkvloer worden dan ondersteund door een goed online platform, voor maximale resultaten.’
#5 Meer aandacht voor effectiviteit
In hoeverre is een spel écht effectiever dan maatregelen zonder game-elementen? Op wetenschappelijk niveau groeit de aandacht voor gamification, schetst Fijnheer. ‘Hoe kun je het effect van een spel zo groot mogelijk maken? Onderzoek wijst uit dat een betekenisvolle beloning beter werkt dan een ‘standaard’ beloning met punten. Zo zullen consumenten of medewerkers die zien hoeveel geld ze besparen met bepaald gedrag eerder geneigd zijn hun gedrag aan te passen. Ook competitie-elementen – waarbij bijvoorbeeld meerdere vestigingen van een bedrijf tegen elkaar spelen – blijken de effectiviteit van games te vergroten.’
#6 Aandacht voor intrinsieke motivatie en autonomie
Volgens gamification-expert Yu-kai Chou komt de nadruk binnen games meer te liggen op het vergroten van de intrinsieke motivatie. Het ontwerp van spellen is steeds vaker niet slechts gericht op beloningen, maar op het bieden van een aangename spelervaring. De gedachte is dat dat de intrinsieke motivatie verhoogt en op de langere termijn meer bijdraagt aan daadwerkelijke gedragsverandering.
In lijn hiermee ziet Maarten Holland dat medewerkers steeds meer autonomie krijgen. ‘Steeds meer organisaties werken met zelforganiserende teams. Die wil je liever niet van bovenaf iets opleggen. Zo ontwikkelden we recent voor een grote organisatie een spel waarin alles draaide om het thema bergwandelen. Deelnemende teams konden daarin meerdere routes kiezen en zélf bepalen hoeveel begeleiding en coaching ze nodig denken te hebben. Door medewerkers vrijheid te bieden, worden ze intrinsiek gemotiveerd en komen ze sneller met creatieve ideeën.’
#7 Fun
Ten slotte, misschien wel het belangrijkst: fun. Holland: ‘Wij merken dat onze klanten steeds vaker op zoek zijn naar een verandermethode die iets meer fun de organisatie in brengt. Wij ronden elk ontwerp van onze spellen dan ook af met de vraag: hoe kunnen we het nog leuker maken? De ene keer zit dat in een gave overkoepelende verhaallijn die de doelgroep aanspreekt. De andere keer zit het in kleine dingen, zoals het toevoegen van kleine fysieke extraatjes als ansichtkaarten of chocoladerepen.’
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Performance Verbeteren’ op MT.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het radicaal verbeteren van prestaties op de werkvloer, onder andere met behulp van gamification.
Lees ook:
- Hoe je met data de customer performance verhoogt
- Wat je moet doen als je team niet meewerkt
- Verbeter in 7 stappen je teamprestaties met gamification