Niets zo moeilijk als het gedrag van mensen veranderen. Knappe koppen die zich hierover buigen, concluderen twee dingen. Eén: medewerkers doen het liefst zelf nieuwe ervaringen op de werkvloer op. Ze willen het aan den lijve ervaren. Jij kunt als manager wel vertellen hoe je vindt dat je team zich moet gedragen, maar of dat ook vruchten afwerpt? Mweh.
Twee: zaken beklijven beter als medewerkers het spelenderwijs leren. Als ze er lol aan beleven. ‘Vanuit de wetenschap weten we dat spellen kunnen helpen om gedrag aan te passen’, zegt ook Jan Dirk Fijnheer, die voor de Universiteit Utrecht en Hogeschool Inholland onderzoekt hoe computerspellen gedragsveranderingen inzetten. ‘Je kunt mensen de gekste dingen laten doen voor een virtuele beloning.’
Intrinsieke motivatie
Zo gek hoeft het allemaal niet. In de app Strava kun je als sportivo precies bijhouden hoe lang je doet over een traject, hoeveel kilometer je per uur fietst of loopt en, heel belangrijk: hoe anderen het doen. Stel dat het op een dag regent en je eigenlijk niet zoveel zin hebt om op je fiets naar je werk te gaan. Dan hoef je alleen maar aan die ene collega te denken die dat misschien wel doet, en dat anderen dat dan ook zien. Dat laat je natuurlijk niet op je zitten. Dus hop, je stapt op de fiets. Dat is de kracht van gamification.
Het Amerikaanse leger bijvoorbeeld bespaart veel geld op recruitment met behulp van gamification. Kantoorboekhandel Bruna liet een game ontwikkelen met onder meer als doel de klantenbinding verbeteren en de omzet vergroten. Medewerkers moesten het gesprek met de klant aangaan en experimenteren met verschillende verkooptechnieken (‘Dat is dan 7 euro, en wilt u misschien nog een pakje kauwgom, meneer? Ze zijn in de aanbieding.’). Via een app gingen franchisenemers en medewerkers de strijd met elkaar aan. Welke vestiging haalde de beste resultaten? Werkte als een tierelier.
Gamification implementeren
Met gamification worden gebruikers gemotiveerd andere ervaringen op te doen. Er is uitdaging, progressie en je ziet meteen wat je (verkeerd) doet. Werknemers worden intrinsiek gemotiveerd om actie te ondernemen. Zodra je team energie in het spel heeft gestopt en resultaat ziet, ontstaat het verlangen naar meer.
Whitepaper: Gamification om gedrag te veranderen
Gamification is een laagdrempelige en schaalbare oplossing om nieuw, gewenst gedrag te realiseren en prestaties op de werkvloer te verbeteren. Hoe dat precies werkt, lees je in deze whitepaper.
lees verderHoe je zelf spelelementen op de werkvloer implementeert? Volg deze 7 stappen.
1. Focus op het gedrag dat je wilt zien en maak dat aantrekkelijk
Denk goed na welk gedrag je wilt veranderen, en welke incentives je daarvoor wilt gebruiken. Dat zal niet voor iedere afdeling hetzelfde zijn, omdat iedere afdeling zijn eigen triggers en motivaties kent.
2. Maak je doel duidelijk
Welk doel wil je bereiken, en welke handelingen zijn daarvoor nodig? Beschrijf die duidelijk. Gaat het om klanttevredenheid, betere samenwerking binnen je team, zo snel mogelijk een nieuwe winkelformule introduceren? Beschrijf dat helder, eventueel met subdoelen, en met zoveel mogelijk werkwoorden.
3. Meet de veranderingen
Je wil natuurlijk dat de spelelementen effect hebben. Het is daarom cruciaal het gedrag van je werknemers bij te houden en te volgen, before en after het invoeren van je nieuwe strategie. Houd de data bij, maak alles zo meetbaar mogelijk.
4. Stel spelregels in
Aan welke regels moet jouw team zich houden? Wat is het raamwerk? Wat zijn de limieten? Bijvoorbeeld: maak duidelijk dat het om vrijwillige deelname gaat. En dat elk teamlead zelf zijn prestaties kan verbeteren zonder dat jij daar als teamleider tussenkomt. Bepaal dat alle feedback welkom is, maar dat het altijd opbouwend moet zijn en dat je netjes met elkaar moet omgaan.
5. Wees niet bang voor social media
Het is altijd leuk om aan de buitenwereld te laten weten dat je iets goeds doet. Geef werknemers dan ook de mogelijkheid hun prestaties te delen. Dat kan via een open of gesloten systeem. Delen maakt mensen trots en het geeft je team net die extra motivatie als ze kunnen zien hoe anderen presteren.
6. Neem de tijd
Zoals gezegd: het gedrag van mensen veranderen is vreselijk lastig. Wat motiveert werknemers nou echt? Het kost tijd om te onderzoeken wat werkt en wat niet. Neem die tijd. Als je spelelementen met succes implementeert, krijg je uiteindelijk blije en productievere werknemers. Daar doe je het voor.
7. Maak er budget voor vrij
Of je moet zelf een techbedrijf zijn, maar een app of game ontwikkelen die speciaal is toegespitst op jullie bedrijfscultuur, kost moeite en geld. Gelukkig zijn er veel bedrijven die graag met je om de tafel willen zitten en met je meedenken.
Let the games begin!
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Performance Verbeteren’ op MT.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het radicaal verbeteren van prestaties op de werkvloer, onder andere met behulp van gamification.
Lees ook:
- Hoe voorkom je dat je de klant uit het oog verliest?
- Scrum, agile, lean: met alleen de middelen ben je er nog niet
- Zo voorkom je dat je team rollebollend over straat gaat