Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Impact maken met data? Deze bedrijven doen het al

In samenwerking met House of Performance - Van klantgegevens en social mediaposts tot gegevens uit sensoren en apps: hoe zet je die data slim in om je businessimpact te vergroten? Drie uiteenlopende voorbeelden uit de praktijk.

Je leest nu: Impact maken met data? Deze bedrijven doen het al

Bedrijven en organisaties hebben de beschikking over een steeds grotere berg aan data. Data die je bijvoorbeeld kunt gebruiken om je businessprocessen te stroomlijnen, een compleet nieuwe dienst te introduceren of je omzet te vergroten.

Toch worstelen veel bedrijven nog steeds met de vraag hoe ze al die verzamelde data kunnen gebruiken om de businessimpact te verhogen. Dat het wel kan, bewijzen deze drie voorbeelden van uiteenlopende bedrijven. Ontdek hoe zij data op een slimme manier inzetten en zo het onderste uit de data-kan halen.

1. ProRail: onderhoudsbehoefte voorspellen

Vallende bladeren, bevroren wissels en defecte bovenleidingen: wie regelmatig de trein pakt, krijgt onherroepelijk wel eens te maken met vertraging. ProRail doet er alles aan om storingen en vertragingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Slimme data-analyse is daarbij een steeds belangrijkere troef voor de spoorbeheerder. Zo slaat ProRail op het gebied van onderhoud de laatste jaren flinke slagen door in te zetten op predictive maintenance. Op basis van historische data en actuele gegevens uit sensoren kan ProRail steeds beter voorspellen waar storingen en slijtage op zullen treden. Daardoor steekt het spoorbedrijf het onderhoud steeds meer preventief in plaats van reactief in.

Minder sein- en wisselstoringen

Dankzij een netwerk van hightech sensoren daalde het aantal wisselstoringen in 5 jaar tijd van 1.248 naar 928 en het aantal seinstoringen van 250 naar 156. Ook het percentage treinen dat op tijd rijdt steeg: met 3 procent, tot 92,9 procent.

Intussen wil ProRail ook steeds vaker data afkomstig van reizigers inzetten. Zo werkt het bedrijf aan een app die de smartphones van treinreizigers laat functioneren als bewegingssensoren. Detecteren voldoende sensoren bij hetzelfde punt op het spoor een afwijking, zoals een hobbel? Dan neemt een onderhoudsploeg ter plekke poolshoogte en worden eventuele problemen meteen verholpen.

2. OddSpot: snel de juiste diagnose

Op het snijvlak van kunstmatige intelligentie en gigantische hoeveelheden data ontstaan ook voor de medische wereld interessante mogelijkheden. Door grote hoeveelheden medische gegevens – zoals labuitslagen, ziektegeschiedenissen, scans en röntgenfoto’s – te analyseren en met elkaar te vergelijken, kan steeds beter en sneller een goede diagnose worden gesteld.

En dat is goed nieuws voor de patiënt. Dankzij steeds complexere modellen kan het individuele ziekteverloop steeds beter worden voorspeld. En kan de behandeling steeds beter worden gepersonaliseerd.

Huidkanker herkennen via een app

Inmiddels ontwikkelen tal van bedrijven interessante, datagedreven toepassingen op het vlak van model based decision making. Een voorbeeld is het Eindhovense OddSpot, dat een app ontwikkelde die huidkanker kan herkennen. Maak je je zorgen over een plekje op je huid? Dan beantwoord je via de app veertien eenvoudige vragen over onder meer kleur, grootte en gevoeligheid van de betreffende plek. Ook beantwoord je vragen over je leeftijd, huidtype en zongedrag, aangevuld met een foto van het plekje. Op basis van die informatie geeft OddSpot vervolgens de kans dat het gaat om twee van de meest voorkomende voorstadia van huidkanker (actinische keratose of een basaalcelcarcinoom).

Inmiddels blijkt dat OddSpot huidkanker beter herkent dan de huisarts, en net zo goed als een dermatologisch verpleegkundige. In 90 procent van de gevallen klopt de diagnose. Ook presteert de app bijna net zo goed als de specialist in het ziekenhuis. Een goede manier dus om via data te komen tot efficiëntere zorg en zo zorgverleners te ontlasten.

3. Beer in a Box: speciaalbier op maat

Van fietsen en boxershorts tot scheermesjes en maaltijdpakketten: de subscription economy, waarbij consumenten een abonnement afsluiten voor een bepaald product, is booming. Ook al jaren booming: de markt voor speciaalbieren. Steeds meer bierliefhebbers kiezen niet voor het traditionele pils, maar voor een craft beer van een grote of juist een microbrouwerij.

De werelden van de abonnementeneconomie en speciaalbier komen bij elkaar in Beer in a Box. Dit Alkmaars bedrijf stelt maandelijks een bierpakket op maat samen voor zijn klanten. Gebruikersdata zijn hierbij cruciaal. Nieuwe klanten krijgen een korte vragenlijst voorgeschoteld over hun smaakvoorkeuren. Daaruit volgt een algemeen smaakprofiel: houdt de klant meer van blonde, zure, bittere of donkere bieren?

Op basis van het smaakprofiel krijgt de klant periodiek een bierpakket thuisgestuurd. Vervolgens kan de klant elk afzonderlijk biertje beoordelen. Op basis van deze gebruikersdata schat Beer in a Box steeds beter in welk bier iemand lekker vindt. Tegelijkertijd stuurt Beer in a Box klanten ook altijd één afwijkend biertje toe. Zo voorkomt het bedrijf dat klanten in een ‘smaakbubbel’ terechtkomen.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Performance Verbeteren’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het verbeteren van prestaties op de werkvloer door datagedreven werken te implementeren.

Lees ook:

Lean vs Agile

Lean een overgewaaide hype en Agile the next thing? Echt niet! Lean en Agile zijn twee state-of-the-art managementfilosofieën die je helpen om in een veranderende omgeving je doelen te behalen. In deze whitepaper zetten we Lean en Agile naast elkaar.

Download gratis whitepaper

Gamification is een schaalbare veranderaanpak, waarmee je blijvende gedragsverandering realiseert en prestaties op de werkvloer verbetert. Maar wat maakt een game nu effectief? Hoe zorg je dat het écht bijdraagt aan de gestelde doelen?

Download gratis whitepaper
/