Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In aflevering 4 schakelt hij de chef automatisering in als Big Brother.
Beste Thomas
De Raad van Bestuur is van plan om een regel uit te vaardigen die het bezoeken van sekssites verbiedt. Onlangs heeft de rechter namelijk bepaald dat je zonder zo’n regel een werknemer die tijdens werkuren zo’n site bezoekt niet mag ontslaan. Ik wil echter eerst zeker weten of er in onze divisie überhaupt werknemers zijn die sekssites bezoeken. Ik denk niet dat dit bij ons het geval is en dan heeft het uiteraard weinig zin zo’n regel in te stellen. Je kent mijn motto: hoe minder regels, hoe beter. Desalniettemin: zou jij als chef automatisering discreet kunnen onderzoeken of er sekssites bezocht worden?
Groet,
Bob
Beste Bob
Op jouw verzoek heb ik een week lang het bezoek aan sekssites bijgehouden. Dat was nog een hele klus en ik moet concluderen dat jouw verwachting dat het wel mee zou vallen helaas niet overeenstemt met de werkelijkheid. Van de 176 werknemers bezochten er de afgelopen week 38 een seksite. Hierbij moet ik aantekenen dat van die 176 er elf al langere tijd thuis zitten, er zes ziek waren, vier op dienstreis en veertien op cursus. Houden we 141 werknemers over; 27 procent bezocht dus een seksite. De kortste bezoekperiode was 81 seconden. Dat was Rob van den Bent, van de loonadministratie. Die was, zal ik maar zeggen, snel klaar. De langste bezoekperiode was Kees Hagenaars, onze avondportier. Tja, hij is jong en de avond lang, maar 21 uur en acht minuten in een week tijd is toch wel erg veel.
De gemiddelde bezoektijd is 14 minuten per week. Men bezoekt de gehele dag door, maar tussen drie en vijf is men er het drukst mee. Eén werknemer was de hele zondagmiddag ermee bezig. Het betreft ons hoofd juridische zaken Frederik ten Have. Zo te zien (1 uur en 47 minuten) raakt hij vooral opgewonden van aerdenhoutsesletjes.nl. Kennelijk geeft men elkaar ook tips, want veel werknemers bezoeken dezelfde sites. Bovenaan in onze divisie staat viezeplaatjes.nl, gevolgd door annekewiljounu.nl. Vooral marketing is gek op annekewiljounu.nl: twaalf van onze twintig marketeers bezochten de site, onder wie chef marketing Lodewijk de Vries (maar niet meer dan elf minuten die week). Delekkerstekantoorseks.nl staat op drie. Eerst dacht ik dat ikhebzininbizarrespelletjes.nl op drie stond, maar die site blijkt gewelddadige games te bieden. Geldt die regel van de Raad van Bestuur trouwens ook voor gamesites? Anders wil ik daar ook nog wel een week aan besteden. Veelbezocht is ook kommaarschatje.nl, omdat die prominent op de site heeft staan dat bezoek op geen enkele manier te traceren is; dat men daar anno 2003 nog intrapt. Vooral Frank Roblé van sales is gek op kommaarschatje.nl: maandagochtend begon hij om 09.02 uur en was pas om 10.58 uur klaar. Helaas moet ik meedelen dat ook een van de directieleden onder de bezoekers valt. Het betreft onze financiële man Luc van Houten, wat me verrast, want Luc staat bij automatisering bekend als iemand die nauwelijks weet hoe internet werkt. Hij deed het in elk geval wel buiten werktijd: donderdagavond bezocht hij van 18.12 tot 18.24 uur beursplein5hoertjes.nl.
Heb je hier wat aan?
Groet,
Thomas
Beste Thomas
Dank voor je onderzoek. Ik had niet verwacht dat je het zó grondig en gedetailleerd zou aanpakken. Hier heb ik zeker wat aan. Ik zal de Raad van Bestuur vandaag nog melden dat zo’n regel broodnodig is, wat mij betreft ook voor gamessites. Wat ik met Van Houten moet weet ik nog niet. Ik heb hem inmiddels discreet op zijn gedrag gewezen. Hij houdt echter vol dat hij stom toevallig op beursplein5hoertjes.nl terecht is gekomen toen hij de AEX-slotkoersen wilde bekijken en dat vervolgens zijn computer vastliep.
Groet,
Bob
Als manager doorstoten naar de top? Versterk je x-factor met deze 7 tips
Je boert al jaren goed als manager, met prima resultaten. Toch blijft die felbegeerde directiepositie buiten bereik. Wat ontbreekt er? Misschien mis je wat executive presence, zeg maar de x-factor die topmanagers onderscheidt. Zeven tips om die te versterken.
Mary Barra (General Motors) en Sundar Pichai (Alphabet), twee ceo's met executive presence. Foto: Getty Images
Je bent een sterke manager, maar het lukt je maar niet om die topbaan bij de directie te scoren. Kennis, ervaring en uitstekende resultaten zijn belangrijk, maar ze zijn niet genoeg. Wat je ook nodig hebt is executive presence, vrij vertaald de x-factor. Zelfs in het Nederlandse poldermodel.
De Amerikanen zijn zo’n beetje de uitvinders van die executive presence. Al in 1975 verscheen het boek Dress for Success van John T. Molloy. Kleed je net alsof je die topbaan al hebt, was toen het advies. Maar over de juiste kleding gaat het al lang niet meer. Wel over inclusie, luisteren, leren en je virtuele aanwezigheid…
Sylvia Ann Hewlett is econoom, ceo van haar eigen consultancybedrijf, universitair docent en onder meer auteur van het veel recentere Executive Presence 2.0. Daarin beschrijft ze de x-factor aan de hand van drie elementen: gravitas, communicatie en de juiste verschijning. Daar ben je niet mee geboren, daar kun je wel degelijk aan werken.
Vertrouwen wekken
Gerry Valentine is coach, spreker en auteur. Al meer dan 27 jaar werkt hij met topmensen uit de Fortune 100. Hij beschrijft op Forbes executive presence als je vermogen om vertrouwen te wekken. Het vertrouwen dat je bekwaam en betrouwbaar bent, ook in uitdagende tijden.
Met het sturen van de juiste signalen krijg je medewerkers zover dat ze je willen volgen. En gaan senior leiders zien dat je (meer) potentieel hebt. Klinkt dat allemaal nog een beetje vaag voor je? Dan zijn hier zeven concrete tips om je x-factor te verbeteren.
#1 Blijf kalm in alle omstandigheden
Hewlett heeft in 2012 en 2022 onderzoek uitgevoerd naar de x-factor onder honderden topmanagers. Wat zij belangrijk vinden voor toekomstige collega’s is dan wel veranderd, maar het belangrijkste element is nog altijd gravitas. Dat is wat je uitstraalt, een soort natuurlijk overwicht of waardig gezag.
Zelfvertrouwen, besluitvaardigheid en een beetje swagger dragen bij aan jouw gravitas. Observeer en reflecteer dus eerst over hoe je ervoor staat. Nemen mensen je serieus? Kom je daadkrachtig over of eerder koppig? Het respect van anderen krijgen – niet afdwingen – is belangrijk voor je x-factor.
Let daarbij ook op je gedrag onder stress. Ben je dan gehaast, raak je gefrustreerd of overweldigd? Misschien verlies je ook weleens je geduld. Al dat druk, druk, druk zijn, helpt niet voor je x-factor, weet Valentine. Dan wek je eerder de indruk dat je juist niet meer verantwoordelijkheid aankan.
Blijf kalm, evenwichtig, beheerst, wees goed voorbereid en houd de controle. Daarmee wek je het vertrouwen dat je klaar bent om nog meer verantwoordelijkheid te dragen.
Begrijp jij echt hoe anderen jou zien? Vraag regelmatig feedback over jouw impact. Hoe hoger je op de apenrots komt, hoe afhankelijker je wordt van anderen voor je effectiviteit. Natuurlijk zijn er nog altijd dominante leiders die in hun eentje daadkrachtige beslissingen nemen.
Uit het onderzoek van Hewlett blijkt dat daar voor je x-factor veel minder gewicht aan wordt toegekend. ‘Mensen neigen nu meer naar leiders die luisteren en leren van anderen voordat ze beslissingen nemen’, schrijft ze op Harvard Business Review.
Effectief luisteren dus en dat kun je zelf ook prima leren. Valentine voegt nog toe dat ‘mensen met een goede executive presence uitzonderlijke luisteraars zijn’.
‘Ze geven hun volle aandacht en stellen goede vragen. Zo gebruiken ze luisteren als een manier om anderen te betrekken en belangrijke ideeën te verkennen. Er is nog een voordeel: het vermogen om effectief te luisteren geeft blijk van zelfvertrouwen.’
#3 Zet slim in op inclusie
Nog een factor die veel meer mee is gaan tellen voor je gravitas: inclusie. Voeg meer leden met verschillende perspectieven toe aan je team. Daarmee vergaar je de nodige kennis om mensen met een andere achtergrond of identiteit te begrijpen.
Zorg ervoor dat al je teamleden zich gehoord en gewaardeerd voelen. Toon empathie, maar dan op een geïnformeerde manier. Probeer bijvoorbeeld een ja-cultuur te creëren, geeft Hewlett mee als tip. Als medewerkers je dingen vragen waarmee ze hun prestaties of vooruitzichten kunnen verbeteren, dan krijgen ze een ja. En je doet je best om dat ook voor elkaar te krijgen.
Organiseer vrijwilligerswerk met een toegevoegde waarde, waarmee je bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep leert kennen en kunt aanboren. Haal mensen binnen zonder diploma’s en investeer in hun opleiding en werkervaring. Deze talenten zullen je niet alleen direct steunen, maar ze blijven ook langere tijd loyaal aan je.
#4 Communiceer als een leider
Het tweede belangrijke element voor je x-factor uit het boek van Hewlett is communicatie. Niet iedereen is van nature een begenadigd spreker of schrijver. Steek gerust veel tijd in het ontwikkelen en verbeteren van je communicatievaardigheden, raadt Valentine aan. Dat betaalt zich altijd terug.
Neem je presentatie op, is een tip uit het ABC voor executive presence van Brown University. Bekijk op de video hoe vaak je stopwoordjes gebruikt, zoals ‘eh’ of ‘weet je’. Praat je wel verstaanbaar of duidelijk genoeg? Check of je varieert in tempo, maar ook in toonhoogte. Laat je lichaamstaal overeenkomen met je boodschap.
Word behendig genoeg om ‘te lezen’ wie er in de vergaderzaal of je kantoor of… zitten en pas je communicatie daarop aan. Geef ook hier prioriteit aan de behoeften en perspectieven van anderen. Zo boek je effectievere resultaten.
Hoe je communiceert op online platforms, zoals Teams of Zoom, is ook een belangrijke sleutel voor je executive presence geworden, blijkt uit het onderzoek van Hewlett. Daar kun je met enkele ingrepen al heel wat verbeteringen aanbrengen.
Geef je mensen de kans om zich voor te bereiden: stuur vooraf een agenda door en de stukken die ze gelezen moeten hebben. Zorg dat je voor een virtuele vergadering alles even test, dat voorkomt gehannes in beeld met kabeltjes, gedempte microfoons of lichtsterktes.
Spreek altijd helder, duidelijk en beknopt. Laat geen ruis toe op je achtergrond. Hou eventuele visuals strak. Draag ook geen schreeuwende kleuren, die leiden vooral af. Lees geen notities voor, scrol niet door je e-mails of appjes, kijk recht naar dat scherm voor je.
Sluiten er nieuwe mensen aan, dan begin je de vergadering met ze voor te stellen. Bonuspunten krijg je door te vertellen wat ze meebrengen aan kennis of ervaring voor de onderwerpen die worden besproken. Moedig de mensen die stil blijven aan om deel te nemen. Je kunt ze bijvoorbeeld hun gedachten laten delen over een belangrijke vraag.
Besluit ook die virtuele vergaderingen met het samenvatten van de genomen beslissingen en de vervolgstappen. Dat doe je niet zelf, maar je geeft die taak telkens aan een andere collega. Laat je hele team zo aan de beurt komen.
Je uiterlijke verschijning is het minst belangrijke element van de x-factor, maar op dat vlak is er wel veel veranderd, geeft Hewlett aan. Dat gaat echt niet langer over het kopiëren van de look van de mannen en vrouwen op directieniveau.
Wat veel meer gewaardeerd wordt op dat niveau vandaag is authenticiteit. Laat zien wie je bent, inclusief je wortels en je waarden, maar dan wel de gepolijste versie. Laat je uiterlijk vooral niet afleiden van de indruk die je wil maken.
Jij bent een leider, of je nu in de kelder van een startup rondloop of op de top floor van een kantoorkolos op de Amsterdamse Zuidas. Sta rechtop, kijk mensen aan, glimlach en neem een open houding aan (kruis je armen niet).
Zo onderscheidt de topman van Alphabet (het moederbedrijf van Google) Sundar Pichai zich met ‘een toegankelijke, maar professionele stijl’ die mensen in verschillende sectoren zal aanspreken, schrijft Hewlett.
‘Met het combineren van een zwart leren jack met donkere jeans, een T-shirt en high-end sneakers, zelfs voor interviews en presentaties, laat hij zien dat werk en privé naadloos in elkaar overgaan.’
#7 De dresscode bestaat nog
Ook Brown University bevestigt dat de normen voor kleding zijn veranderd (met dank aan remote werken). ‘Maar dat betekent niet dat er geen dresscode is op de werkplek. Elke plek heeft ze – formeel of informeel.’
Neem dus de tijd om te begrijpen hoe je verschijnt. ‘Als iedereen hoodies, jeans en trendy sneakers draagt op kantoor, dan geef je met een overhemd en een blazer de onmiskenbare boodschap dat je niet begrijpt “hoe we de dingen hier doen”.’
Blijf ondertussen flexibel genoeg om je aan te passen als de setting daarom vraagt. Dat laat ook Pichai zien. Wanneer hij voor een ondervraging in het Amerikaanse Congres moet verschijnen, draagt hij een maatpak. Is hij op bezoek bij de Indonesische president, dan draagt hij een shirt met batikachtige motieven.
Daarmee toont hij respect voor anderen, maar ondertussen blijft hij wel zijn rustige, kalme zelf.
Inclusive30: Wie maken Nederlandse bedrijven écht inclusiever?
MT/Sprout publiceert in april de Inclusive 30 van 2025, dé lijst met mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. Wie mag er volgens jou niet ontbreken?
Inclusive30-alumni Eva de Mol (CapitalT), Sander van't Noordende (Randstad), Ingrid Tappin (Techleap), Jasper Kool (Social Capital) en Nancy Poleon (BrandedU).
Als het over diversiteit en inclusie gaat, zijn goede intenties een mooi begin, maar maken daden pas het verschil. Wie zijn de mensen die over de daadkracht, kennis en visie beschikken die de BV Nederland aantoonbaar diverser, maar vooral inclusiever maken?
MT/Sprout publiceerde in 2021 de eerste Inclusive30: hét podium voor inclusieve doeners, leiders en denkers die aantoonbaar impact maken. Die anderen inspireren om hun voorbeeld te volgen, zodat Nederlandse bedrijven inclusiever worden. Iemand aanmelden voor de Inclusive30 van 2025? Dat kan onderaan het artikel.
Wie maakt echt meters?
Waarom een lijst? Diversiteit en inclusiviteit versterken de slagkracht en de kwaliteit van Nederland, dat is al vaak genoeg bewezen. Het beter benutten van (schaars) talent, besluitvorming die is afgestemd op de belangen van alle stakeholders, nieuwe marktkansen door inspelen op behoeften van onderbelichte doelgroepen: nut en noodzaak van D&I zijn zonneklaar. En natuurlijk staan ze op de agenda van elke leider. Maar: wie maakt er echt meters mee?
Die mensen zoeken we, en geven we graag een podium. Zij dragen bij aan inclusiviteit door als rolmodel te dienen en zelf diversiteit en inclusiviteit actief uit te dragen. Door binnen bedrijven concrete projecten op te pakken, of door als leider de transitie op de strategische agenda te verankeren.
De MT/Sprout Inclusive30 geeft een podium aan mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. De jaarlijkse lijst wordt mede mogelijk gemaakt door Whyz Executive Search.
Ondernemers die het goede voorbeeld geven of met hun (tech)producten of diensten het Nederlandse bedrijfsleven pluriform succes brengen, horen wat ons betreft ook op de lijst. En ook de denkers en bestuurders die ‘vanaf de zijlijn’ de BV Nederland in beweging krijgen.
Aantoonbaar verschil maken
MT/Sprout laat zich bij het samenstellen van de Inclusive30 adviseren door D&I-experts, recruiters en andere bronnen uit ons netwerk. Toch willen we geen kandidaten missen voor onze longlist. Daarom vragen we ook jou input, met de vertrouwde vraag: ben jij/ken jij…?
De criteria voor toelating tot de Inclusive30 zijn natuurlijk niet mathematisch. We zoeken boven alles personen die, al dan niet als leider van hun bedrijf, ten minste aantoonbaar verschil hebben gemaakt in de bevordering van inclusiviteit in het Nederlandse bedrijfsleven.
De criteria voor opname in de lijst:
de persoon maakt zich sterk voor de bevordering van inclusiviteit en diversiteit;
binnen, met of gericht op een onderneming;
vanuit een rol als leider, expert, dienstverlener of rolmodel;
die inspanning heeft een meetbaar, aantoonbaar of ten minste inspirerend verschil gemaakt op weg naar meer inclusiviteit en diversiteit in het Nederlandse bedrijfsleven;
de persoon heeft niet eerder in de Inclusive30 gestaan.
Aanmelden kan tot woensdag 5 februari.
Laat ons hieronder weten wie absoluut op de lijst moet:
Nederland voorop met automatisering, bijscholing en diversiteit: ‘Krapte dwingt ons’
Nederland staat wereldwijd aan de top met het versnellen van automatisering, bijscholing van medewerkers en het inzetten op diversiteit, gelijkheid en inclusie. Dat blijkt uit het nieuwe Future of Jobs Report 2025 van het World Economic Forum. 'De krapte op de arbeidsmarkt geldt voor Nederland namelijk in het kwadraat.'
Professor Henk Volberda en het Amsterdam Centre for Business Innovation verzamelden voor Nederland de cijfers voor het Future of Jobs Report. Foto: Getty Images/Maurits Giesen
Vooral kunstmatige intelligentie heeft een prachtige toekomst voor zich als het over werk gaat. Vandaag wordt bijna de helft van alle taken nog door de mens uitgevoerd. Binnen vijf jaar hebben algoritmes en robots het meeste werk overgenomen.
Slechts een derde is in 2030 nog puur menselijk, een derde van het werk wordt uitgevoerd in een samenwerking tussen mens en machine. De rest – 34 procent – is volledig in handen van autonome machines.
Voor het Future of Jobs Report van het World Economic Forum, dat woensdag verschijnt, worden wereldwijd meer dan duizend werkgevers ondervraagd in 55 economieën. Samen zijn ze goed voor ruim 14 miljoen werknemers. Voor Nederland verzamelt het Amsterdam Centre for Business Innovation (UvA) de cijfers onder leiding van professor Henk Volberda.
Snellere automatisering
Zestig procent van de werkgevers verwacht dat digitalisering hun bedrijfsvoering tegen 2030 ingrijpend zal veranderen. Nederlandse bedrijven lopen voorop in deze structurele transitie van de arbeidsmarkt. Niet zozeer met het inzetten van robots, maar wel met het versnellen van de automatisering van processen en taken (86 procent). ‘Deze strategie wordt vaker toegepast dan bij hun mondiale concurrenten’, weet Volberda.
Ze worden daar ook wel toe gedwongen. ‘De krapte op de arbeidsmarkt geldt voor Nederland nog eens een keer in het kwadraat. Maar liefst 56 procent van de Nederlandse bedrijven zegt dat ze echt geen personeel kunnen krijgen. Vandaar dat er zoveel druk staat op automatisering.’
Hij wijst op een ander opvallend cijfer: deze transformatie zal meer banen creëren als verdringen. Er verdwijnen wereldwijd 92 miljoen banen, maar er komen tegelijkertijd 170 miljoen nieuwe banen bij. ‘Netto is dat een groei van 7 procent.’ Die nieuwe werkgelegenheid zit dan meestal in de digitale hoek, maar ook komen er veel banen bij in de energietransitie en vergroening.
Meer bijscholing
Wat voor functies zijn in trek? De snelst groeiende beroepen zijn specialisten in big data, fintech-techneuten, AI- en machine learning-experts, software- en applicatieontwikkelaars. Maar ook zijn er heel wat specialisten nodig in autonome en elektrische voertuigen, milieutechnici en ingenieurs in hernieuwbare energie.
‘Technologie leidt niet tot minder werkgelegenheid op korte termijn’, zegt Volberda. ‘Maar wij moeten wel steeds vaker tot verandering bereid zijn. De komende vijf jaar wordt veel flexibiliteit verwacht.’
Vooral omdat in die periode 22 procent van de huidige banen op de schop gaat. Dat varieert van banen die verdwijnen of die totaal anders ingericht zullen worden. Dat betekent dus bijscholen, omscholen of aanvullende trainingen volgen. Daar zijn Nederlandse werkgevers erg goed in: 83 procent richt zich op het bijscholen van hun werknemers en 71 procent zoekt naar talent met nieuwe vaardigheden.
Daardoor valt het wel mee met het verouderen van belangrijke vaardigheden van de werkende mensen. Die hollen bij Nederlanders en bij Denen het minst hard achteruit vergeleken met de rest van de wereld (30 procent versus 39 procent tegen 2030).
Toch schatten de werkgevers in het rapport in dat uiteindelijk 11 procent van de werknemers niet de benodigde opleiding zal krijgen, en dus hun baan zal verliezen. Kwetsbaar zijn administratieve en secretariële functies. Die zullen het snelst verdwijnen.
Omarmen van diversiteit
Waar Nederlandse werkgevers ook goed mee scoren is ‘het omarmen van diversiteit, gelijkheid en inclusie’, merkt Volberda op. Twee jaar geleden was slechts tien procent daar wereldwijd mee bezig, nu ziet 47 procent dit als een mogelijkheid om de beschikbaarheid van talent te vergoten.
In Nederland is echter 64 procent van de werkgevers van plan specifieke doelstellingen hiervoor te formuleren en 46 procent wil deze principes ook gaan integreren in hun toeleveringsketens. ‘Met deze vooruitstrevende aanpak behoren bedrijven in Nederland tot de internationale koplopers om de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen om te zetten in kansen.’
Welzijn krijgt ook een steeds grotere rol. Het ondersteunen van gezondheid en welzijn is voor 64 procent van de werkgevers een kernstrategie. ‘Natuurlijk is dat weer ingegeven door die grote krapte op de arbeidsmarkt. Maar ook omdat het nog moeilijk is voor een bedrijf om nog het verschil te maken in beloning. Dus dan zoek je het veel meer in intrinsieke beloning: zijn mensen gelukkig met hun werk, hebben ze goede werkplekken, al dat soort dingen.’
Het Trump-effect
Zit er tot slot nog een Trump-effect in het rapport? De toekomstige Amerikaanse president Donald Trump zal voor heel wat ophef gaan zorgen, van protectiemaatregelen tot complete handelsoorlogen.
Werkgevers houden wel degelijk rekening met geopolitieke spanningen, reageert Volberda. ‘Je ziet dat 34 procent van de organisaties verwacht dat daardoor hun bedrijfsmodel verandert.’
Twintig procent noemt ook handels- en investeringsbeperkingen, staatssteun en industriebeleid als belangrijke factoren die hun bedrijfsvoering de komende jaren zullen beïnvloeden. ‘En dat zijn dan met name landen zoals Nederland die sterke handelsrelaties hebben met de VS en China.’
Hoe Elon Musk en de PayPal Mafia de macht grijpen in het Witte Huis
Donald Trump zit binnenkort op het pluche in het Witte Huis. In zijn entourage bevinden zich heel wat bekende techondernemers, zoals Elon Musk en Peter Thiel. Voor het eerst zien zij de federale overheid als een serieuze plek om te disrupten. Wie zijn deze presidentsfluisteraars?
De Trump-fluisteraars, vlnr: Peter Thiel, David Sacks, Elon Musk, Vivek Ramaswamy, Jared Isaacman en Shyam Sankar. Foto: Getty Images
Donald Trump, de 78-jarige toekomstige president van de VS, heeft al heel wat techtycoons aangewezen voor diverse functies. Het is een bedankje voor hun riante campagnebijdragen. Ze krijgen de status van ‘speciale overheidsmedewerkers’. Zo hoeven ze ook geen opening van zaken te geven over hun vermogen en hun belangen.
Silicon Valley heeft lange tijd de neus opgetrokken voor de Amerikaanse politiek. Kandidaten sponsoren, lobbywerk, dat hoort er gewoon bij. Maar voor het eerst zijn de techbro’s wel geïnteresseerd in actieve politieke macht, vooral om de federale overheid te disrupten. Die zet namelijk te veel de rem op hun tomeloze groeiambities.
Het is nog maar de vraag of boomer Trump tegen deze mannen – vrouwen zijn niet in beeld – is opgewassen. Ze kennen elkaar namelijk al veel langer dan Trump. Drie belangrijke spelers zijn zelfs afkomstig uit de PayPal Mafia: Elon Musk, David Sacks en Peter Thiel. Al decennia dikke maten van elkaar met sterke financiële en sociale banden.
Bovendien delen ze hetzelfde rechtse gedachtegoed. Ze hebben niks met inclusie en diversiteit en ze willen geen bemoeienis van overheden. In hun ideale wereld bestaan er ook geen regels of vangrails voor AI en cryptomunten, geen enkele rem op sociale media, geen milieu- of klimaateisen, geen bescherming van werknemers of consumenten…
Dat zullen ze Trump straks allemaal in het oor fluisteren wanneer hij op 20 januari geïnaugureerd wordt. Wie zijn deze presidentsfluisteraars en wat gaan ze doen?
De bekendste: Elon Musk
De bekendste is Elon Musk. De topman van Tesla en SpaceX wordt inmiddels ‘de schaduwpresident’ en ‘first buddy’ genoemd. Zijn vermogen is sinds de verkiezing van Trump met 70 procent gestegen tot 450 miljard dollar.
Hoeveel invloed hij al uitoefent, is recent nog gebleken. Zo willen de activistische MAGA (Make America Great Again) Republikeinen meer beperkingen voor visums voor hoogopgeleide immigranten, zodat die banen door Amerikanen kunnen worden ingevuld.
Musk wil dat niet en laat dat duidelijk blijken op X. Silicon Valley en co zijn te afhankelijk van (goedkopere) softwareprogrammeurs en andere specialisten uit de rest van de wereld. Trump kiest in deze touwtrekwedstrijd de kant van Musk.
Zo laat hij onder meer in de media optekenen: ‘I’ve always liked the visas’. Waarna er in politieke kringen meteen bezorgd wordt geroepen dat Musk te veel invloed heeft op de toekomstige president. Trump was namelijk eerder een fel tegenstander van deze visums. Bovendien was het verwijderen van migranten één van de speerpunten van zijn campagne.
‘Deze jongens hebben Trump geholpen om verkozen te worden. Hij is hen dat gewoon verschuldigd’, verklaart Mark Krikorian, executive director van het Center for Immigration Studies, de draai van Trump aan Politico. Anders gezegd: ze hebben hem in hun zak.
Musk zal samen met Vivek Ramaswamy de hakbijl gaan zetten in de federale overheidsbudgetten. Twee biljoen dollar van de in totaal zeven biljoen wil hij bezuinigen. Dat doen ze via het nieuwe departement van overheidsefficiëntie (DOGE: Department of Government Efficiency).
Ex-presidentskandidaat Ramaswamy is net als Musk een geslaagde ondernemer. Zo stichtte hij onder meer Roivant Sciences, een farmabedrijf dat vergeten patenten opkoopt en weer op de markt brengt. Maar hij is eigenlijk veel bekender van zijn activistische werk tegen woke en ESG (environment, social, governance).
Hij schrijft in 2021 het boek Anti-Woke en spreekt erover in vele podcasts. Ramaswamy richt in 2022 het anti-woke investeringsfonds Strive Asset Management op. Bedrijven die bij hem om funding vragen, hoeven niet politiek correct te investeren. Zijn fonds heeft een jaar later al een miljard dollar in kas.
Het wordt onder andere gesteund door Peter Thiel en Narya Capital. Dat laatste is het durfkapitaalfonds van J.D. Vance, niet alleen Ramaswamy’s vriend van de rechtenfaculteit, maar ook de toekomstige vicepresident van Trump.
Jared Isaacman: adrenalinejunkie
Jared Isaacman is een andere bondgenoot van Musk. Hij wordt in de regering van Trump het nieuwe hoofd van ruimtevaartinstituut NASA. De miljardair, rijk geworden met betaalverwerker Shift4 Payments dat hij op 16-jarige leeftijd oprichtte, staat bekend als adrenalinejunkie.
Hij heeft onder meer de legerpilotenschool Draken opgericht en geniet van het breken van snelheidsrecords met straaljagers. Bij SpaceX vliegt hij in 2021 mee als commandant van de Inspiration4. Afgelopen september heeft hij nog alle media gehaald met de eerste toeristische ruimtewandeling bij SpaceX (in een ruimtepak dat niet eerder in de praktijk was getest).
‘Jared zal de ontdekkings- en inspiratiemissie van NASA aanjagen, en de weg bereiden voor grensverleggende prestaties in ruimtewetenschap, -technologie en -verkenning’, zo klonk het in de aankondiging van Trump op Truth Social. Zelf spreekt Isaacman over ‘een bloeiende ruimte-economie die kansen biedt voor talloze mensen om in de ruimte te wonen en werken’.
David Sacks, techinvesteerder en podcaster, is benoemd tot tech-tsaar, wat inhoudt dat hij Trump advies geeft over AI en cryptovaluta. Twee cruciale takken van sport voor het behouden van een stevige concurrentiepositie voor de VS, aldus Trump.
Sacks is zelf een speler in het AI-ecosysteem: dit jaar lanceerde hij Glue, een AI-app voor op het werk. Hij is tegen vangrails voor AI, want bedrijven moeten kunnen groeien. Bovendien vindt hij dat het grootste deel van wat er op het internet staat beschikbaar zou moeten zijn om AI op te trainen. Net als Musk is hij tegen het censureren van AI.
Ook in de wereld van crypto heeft Sacks flinke belangen, onder meer bij Multicoin Capital, dat investeert in de cryptomunt Solana. Via zijn durfkapitaalfonds Craft heeft hij geïnvesteerd in de cryptobedrijven BitGo en Bitwise. Dat hij vrij baan zal maken voor crypto zal dus geen verrassing zijn.
Suresh Venkatasubramanian, een van de AI-adviseurs van president Joe Biden, wijst in Time op de belangenverstrengeling en het gebrek aan toezicht. ‘Je moet je afvragen of deze benoeming het belang van de techindustrie dient of van een bepaald aantal individuen.’
Het netwerk van Peter Thiel
Musk heeft misschien rechtstreekse toegang tot Trump, en ook Sacks zit goed als tsaar, maar de invloed van Peter Thiel zal nog veel verder reiken. Al in 2016 haalt Trump heel wat mannen uit zijn netwerk om hem bij zijn eerste presidentschap te adviseren. Deze keer is de infiltratie nog groter en diepgaander.
Thiel heeft onder meer een bijzondere relatie met vicepresident J.D. Vance, schrijft Forbes. Ze ontmoeten elkaar in 2011 bij een lezing op Yale. Vance is zo onder de indruk van de hyperintelligente Thiel dat hij contact houdt en in 2015 partner wordt bij Mithril Capital. Thiel is medeoprichter van dit investeringsfonds.
Vier jaar later lanceert Vance, gesteund door Thiel en Marc Andreessen, zijn eigen fonds Narya Capital. Thiel stelt Vance in 2021 voor aan Trump.
Blake Masters en Shyam Sankar
Thiel heeft naast Vance meer (ex-)medewerkers rondom Trump cirkelen. Ook Blake Masters, die voor Thiel Capital en de Thiel Foundation als coo en president heeft gewerkt, krijgt een belangrijke functie. Blake staat op het lijstje van Trump als directeur voor het Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives (ATF).
Masters heeft nog les gekregen van Thiel op Stanford. Ze schreven samen in 2014 het boek Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future. Masters is alvast voor de wapenlobby. Al is het nog even afwachten of hij ook echt op die positie terecht zal komen.
Afkomstig uit dezelfde stal is Shyam Sankar, cto van Palantir Technologies. Het bedrijf, waarvan Thiel medeoprichter is, is onder meer actief in militaire tools voor inlichtingen en verdediging. Trump overweegt Sankar een topbaan in het Pentagon te geven. Sinds de verkiezing van Trump is de koers van het aandeel Palantir verdubbeld.
Sankar staat er namelijk om bekend dat hij de aanbestedingen voor Defensie drastisch wil vereenvoudigen. Afgelopen oktober heeft hij in een artikel er nog op aangedrongen dat het Pentagon meer commercieel beschikbare technologie moet aankopen. Bovendien vindt hij dat het leger meer gebruik moet maken van AI.
Jacob Helberg: meer spierballen tegen China
Nog een getrouwe van Thiel is Jacob Helberg. Hij is senioradviseur van de ceo van Palantir, maar ook founder van het Hill and Valley Forum, een groep van durfinvesteerders en juristen die bezorgd zijn over de impact van China op de Amerikaanse technologie-industrie.
Zij willen dat de VS veel meer zijn spierballen laat zien. Helberg is ook één van aanvoerders in de strijd tegen Tiktok. Trump heeft hem uitgekozen als staatssecretaris voor economische groei, energie en milieu.
Andere bondgenoten van Thiel zijn Michael Kratsios, die het wetenschappelijk bureau van het Witte Huis gaat leiden. Daar komt Sriram Krishnan, partner van Andreessen Horowitz, als beleidsadviseur voor AI bij.
Krishnan heeft overigens ook een nauwe band met Musk, zo werkt hij na de overname van Twitter (nu X) met hem om het bedrijf opnieuw op te bouwen. Ook nog afkomstig uit het clubje van Thiel zijn Trae Stephens, co-founder van defensie-aannemer Anduril, die een topbaan krijgt in het Pentagon, en investeerder Jim O’Neill die plaatsvervangend secretaris van het ministerie van Volksgezondheid wordt.
Witte Huis wordt slangenkuil
Wat er in de praktijk van al die disruptie terecht zal komen, is nog afwachten. De Republikeinen willen eerder terug naar de vorige eeuw, naar het Amerika dat met de maakindustrie groot is geworden. De techbro’s willen vooral vooruit en dan mogen er best wat politieke speerpunten sneuvelen. De recente rel over de visa voor immigranten geeft al een aardig inkijkje wat de toekomst zal brengen.
‘Het Witte Huis loopt het gevaar in een slangenkuil te veranderen wanneer verschillende partijen binnen Trumps wereld strijden om zijn aandacht’, zegt Tom Warrick tegen The Washington Post.
Hij heeft zowel onder Trump I als Barack Obama op het ministerie van Binnenlandse Veiligheid gewerkt. Daar heeft hij gezien hoe het werkt om Trump voor de ene of de andere kar te spannen. Degenen die als laatste spreekt met Trump voordat hij een beslissing neemt, krijgt vaak zijn of haar zin. ‘Ik kan uit eerste hand zeggen dat dit ook echt gebeurt.’
CEO Sopra Steria Nederland: ‘Eindverantwoordelijken moeten meer kennis hebben van techniek’
In samenwerking met Sopra Steria - Kennis in de board over technologie is onmisbaar, stelt Joost de Bruin, CEO van Sopra Steria Nederland (voorheen: Ordina). 'Een directeur hoeft niet te kunnen programmeren, maar eindverantwoordelijken moeten méér kennis hebben van technologie.'
Joost de Bruin, CEO van Sopra Steria Nederland, over AI voor leiderschap.
Afgelopen jaar ging Ordina officieel samen met het in Frankrijk beursgenoteerde techbedrijf Sopra Steria. Voor Ordina werkte De Bruin onder andere bij TNO. ‘Daar leerde ik hoe belangrijk het is om innovatie praktisch en tastbaar te maken. Die insteek zie ik nog steeds als een belangrijke basis’, vertelt hij.
Bij Ordina begon hij als financiële man en in samenwerking met het directieteam verbeterden de financiële resultaten aanzienlijk. Dit succes leidde uiteindelijk tot zijn benoeming tot CEO van Ordina in Nederland.
Inmiddels is hij CEO van Sopra Steria Nederland. Daarnaast zet De Bruin zich in als bestuurslid van NL Digital en vertegenwoordigt hij de IT-sector in de Cyber Security Raad, die het kabinet adviseert op het gebied van cybersecurity.
Bedrijven die een sterke focus delen
De overname van Ordina door Sopra Steria verliep soepel. Volgens De Bruin zijn er veel overeenkomsten tussen beide bedrijven. ‘We hebben daar fors onderzoek naar gedaan en natuurlijk heel veel gesprekken gevoerd’, vertelt hij.
Die voorbereiding bleek cruciaal. Beide bedrijven delen een sterke focus op kennis van specifieke markten. Ze willen niet alleen technologie leveren, maar ook diepgaande expertise in specifieke sectoren, van publieke diensten tot financiële dienstverlening. ‘Onze visie om klanten te ondersteunen met kennis van hun domein ligt heel dicht bij elkaar’, legt De Bruin uit.
In de praktijk betekent dit dat Sopra Steria, net als Ordina, actief is in sectoren waar uitdagingen voorkomen. Zo kampen veel organisaties in het publieke domein met verouderde systemen en de complexe interactie met burgers, wat De Bruin ook ziet in landen als België en Nederland. ‘Wet- en regelgeving verschillen, maar verouderde infrastructuren en de vraag hoe technologie die kan ondersteunen, zijn heel herkenbaar in West-Europa’, zegt hij.
Een cultuur van leren en ontwikkelen met AI
Sopra Steria ziet AI als een essentieel hulpmiddel om hun eigen bedrijfsvoering efficiënter te maken. De Bruin benadrukt dat AI niet alleen het bedrijf zelf vooruit helpt, maar daarmee ook een signaal afgeeft naar hun klanten over de waarde van AI.
‘Het is belangrijk dat we hiermee een voorbeeld stellen’, zegt hij. ‘Als we onze klanten adviseren over AI, moeten we zelf ook laten zien dat we met deze technologie werken. Op alle niveaus.’
Daarom heeft Sopra Steria besloten om álle medewerkers met AI te laten werken. Voor veel techmedewerkers is dat geen grote verandering, omdat zij vaak al met AI-tools werken. Maar ook onze ondersteunende rollen worden getraind in AI’, zegt De Bruin. ‘Voor hen zal AI iets anders betekenen dan voor onze techconsultants, maar we willen dat iedereen, ongeacht hun functie, kennismaakt met deze technologie.’
Volgens De Bruin wordt dit door medewerkers positief ontvangen, omdat het hen helpt zichzelf te ontwikkelen en employable te blijven. ‘Het gaat er niet alleen om als bedrijf sneller of efficiënter te werken’, zegt hij, ‘maar ook om onze mensen te helpen om relevante vaardigheden te ontwikkelen die hen toekomstbestendig maken.’
Wat AI betekent voor leiderschap: kennis van techniek is essentieel
De Bruin benadrukt dat kennis van tech en AI ook voor eindverantwoordelijken geldt. ‘Het helpt niet als ik op directieniveau met iemand praat die geen enkele kennis van de techniek heeft’, zegt hij. ‘We vragen niet aan een directeur om te kunnen programmeren, maar eindverantwoordelijken moeten meer kennis hebben van techniek.’
De Bruin benadrukt dat dit niet altijd het geval is en dat dat ook niet zo gek is, omdat de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen. ‘Ik zie het ook als mijn taak, als verantwoordelijkheid van de digitale sector, om die bal op te pakken.’
Deze visie vertaalt zich ook in de manier waarop Sopra Steria hun klanten adviseert. De Bruin legt uit dat ze regelmatig gesprekken voeren met klanten over AI, waarbij koudwatervrees, obstakels en risico’s aan bod komen. Voor hem is dit een essentieel onderdeel van modern leiderschap: de wil om voortdurend te leren en zich aan te passen aan nieuwe technologieën.
Zijn boodschap aan andere leiders is duidelijk: blijf niet achter, maar zorg ervoor dat je als leidinggevende voldoende kennis hebt om waardevolle gesprekken te voeren over de rol van AI in je organisatie.
De kracht van een bijdrage leveren
Bij Sopra Steria wordt gewerkt met multidisciplinaire teams, samengesteld uit experts met verschillende achtergronden die gezamenlijk aan oplossingen werken. Dat levert op de eerste plaats snelheid en efficiëntie op. Daarnaast moedigt De Bruin zijn teams verder aan na te denken over wat hun werk oplevert voor de samenleving.
‘Ik vraag dan altijd: wat heeft het opgeleverd, naast het feit dat je een stukje technologie voor de klant gebouwd hebt?’, vertelt hij. Hij wil dat medewerkers het belang van hun bijdrage zien en ervaren hoe hun werk bijdraagt aan het grotere geheel.
De Bruin raadt andere leiders aan ook bewuste keuzes te maken over de doelen waaraan hun organisatie wil bijdragen en daar transparant over te zijn. ‘Mensen willen ergens onderdeel van zijn en zien dat ze een maatschappelijke bijdrage leveren’, zegt hij. In een tijd waarin het moeilijk is om gekwalificeerd personeel te vinden, gelooft hij dat dit soort betrokkenheid en het gevoel deel uit te maken van een groter geheel essentieel zijn voor de binding en motivatie van medewerkers.
Verbinding als essentiële pijler in een wereld met AI
Voor De Bruin is verbinding het sleutelwoord voor een succesvolle toekomst, juist in een tijd waarin technologie en AI steeds meer invloed krijgen. Hij kijkt optimistisch vooruit, maar ziet ook uitdagingen, vooral voor Europa.
‘Als je kijkt naar bijvoorbeeld productiviteitsniveaus beginnen we in Europa toch wat achter te lopen’, ziet hij. ‘Ik ben een optimist en zie de toekomst heel positief – mits we de verbinding kunnen maken.’
En wat is dan de rol van kunstmatige intelligentie in deze toekomst? Zal AI helpen om die verbinding te maken? De Bruin is daar helder over: ‘Niet met de verbinding, want we zijn mensen, dat zullen we zelf moeten doen.’
Explore the 4 key AI categories guiding leaders in making smarter investments, scaling AI, and driving business value—tailored for real-world decision-making.
AI is reshaping industries at an unprecedented pace. Discover practical insights to build a successful AI strategy that aligns with your business goals and unlocks innovation.
Explore how NextGen AI Search reshapes digital customer experiences. Watch the video to learn how AI-driven solutions boost search efficiency and revolutionize business performance.
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.