Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Bob de manager

Je leest nu: Bob de manager

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In aflevering 4 schakelt hij de chef automatisering in als Big Brother.

Beste Thomas

De Raad van Bestuur is van plan om een regel uit te vaardigen die het bezoeken van sekssites verbiedt. Onlangs heeft de rechter namelijk bepaald dat je zonder zo’n regel een werknemer die tijdens werkuren zo’n site bezoekt niet mag ontslaan. Ik wil echter eerst zeker weten of er in onze divisie überhaupt werknemers zijn die sekssites bezoeken. Ik denk niet dat dit bij ons het geval is en dan heeft het uiteraard weinig zin zo’n regel in te stellen. Je kent mijn motto: hoe minder regels, hoe beter. Desalniettemin: zou jij als chef automatisering discreet kunnen onderzoeken of er sekssites bezocht worden?
Groet,
Bob

Beste Bob

Op jouw verzoek heb ik een week lang het bezoek aan sekssites bijgehouden. Dat was nog een hele klus en ik moet concluderen dat jouw verwachting dat het wel mee zou vallen helaas niet overeenstemt met de werkelijkheid. Van de 176 werknemers bezochten er de afgelopen week 38 een seksite. Hierbij moet ik aantekenen dat van die 176 er elf al langere tijd thuis zitten, er zes ziek waren, vier op dienstreis en veertien op cursus. Houden we 141 werknemers over; 27 procent bezocht dus een seksite. De kortste bezoekperiode was 81 seconden. Dat was Rob van den Bent, van de loonadministratie. Die was, zal ik maar zeggen, snel klaar. De langste bezoekperiode was Kees Hagenaars, onze avondportier. Tja, hij is jong en de avond lang, maar 21 uur en acht minuten in een week tijd is toch wel erg veel.
De gemiddelde bezoektijd is 14 minuten per week. Men bezoekt de gehele dag door, maar tussen drie en vijf is men er het drukst mee. Eén werknemer was de hele zondagmiddag ermee bezig. Het betreft ons hoofd juridische zaken Frederik ten Have. Zo te zien (1 uur en 47 minuten) raakt hij vooral opgewonden van aerdenhoutsesletjes.nl. Kennelijk geeft men elkaar ook tips, want veel werknemers bezoeken dezelfde sites. Bovenaan in onze divisie staat viezeplaatjes.nl, gevolgd door annekewiljounu.nl. Vooral marketing is gek op annekewiljounu.nl: twaalf van onze twintig marketeers bezochten de site, onder wie chef marketing Lodewijk de Vries (maar niet meer dan elf minuten die week). Delekkerstekantoorseks.nl staat op drie. Eerst dacht ik dat ikhebzininbizarrespelletjes.nl op drie stond, maar die site blijkt gewelddadige games te bieden. Geldt die regel van de Raad van Bestuur trouwens ook voor gamesites? Anders wil ik daar ook nog wel een week aan besteden. Veelbezocht is ook kommaarschatje.nl, omdat die prominent op de site heeft staan dat bezoek op geen enkele manier te traceren is; dat men daar anno 2003 nog intrapt. Vooral Frank Roblé van sales is gek op kommaarschatje.nl: maandagochtend begon hij om 09.02 uur en was pas om 10.58 uur klaar. Helaas moet ik meedelen dat ook een van de directieleden onder de bezoekers valt. Het betreft onze financiële man Luc van Houten, wat me verrast, want Luc staat bij automatisering bekend als iemand die nauwelijks weet hoe internet werkt. Hij deed het in elk geval wel buiten werktijd: donderdagavond bezocht hij van 18.12 tot 18.24 uur beursplein5hoertjes.nl.
Heb je hier wat aan?
Groet,
Thomas

Beste Thomas

Dank voor je onderzoek. Ik had niet verwacht dat je het zó grondig en gedetailleerd zou aanpakken. Hier heb ik zeker wat aan. Ik zal de Raad van Bestuur vandaag nog melden dat zo’n regel broodnodig is, wat mij betreft ook voor gamessites. Wat ik met Van Houten moet weet ik nog niet. Ik heb hem inmiddels discreet op zijn gedrag gewezen. Hij houdt echter vol dat hij stom toevallig op beursplein5hoertjes.nl terecht is gekomen toen hij de AEX-slotkoersen wilde bekijken en dat vervolgens zijn computer vastliep.
Groet,
Bob

Ine Stultjens (Koninklijke Auping): ‘De grootste Marketing & Sales trend is personalisatie’

In samenwerking met Schouten & Nelissen - In videoserie Leiders over... laten we toonaangevende leiders aan het woord over vier verschillende onderwerpen. In deze aflevering komen Marketing & Sales trends als personalisatie en datadriven aan bod. Maar ook: hoe belangrijk is het om mee te gaan met de tijd en hoe doe jij dat dan als leider?

leiders over ine stultjens auping
Je leest nu: Ine Stultjens (Koninklijke Auping): ‘De grootste Marketing & Sales trend is personalisatie’

In deze aflevering geven Noëll Visée-Wever (Transavia), Randy Soet (Achmea), Shirley Kind (Nederlandse Loterij) en Ine Stultjens (Koninklijke Auping) hun visie op Marketing & Sales. De vier leiders vertellen uit eigen ervaring over trends, datadriven en hoe je met de tijd mee kunt gaan.

Wat is de Marketing & Sales trend anno 2022?

Noëll Visée-Wever is Head of Strategy, Data & Intelligence  bij Transavia. ‘We zetten vaak met nieuwe trends in op de uitersten. Ik zie nu dat we een balans vinden waarin trends elkaar versterken. Zo kunnen we data en digitalisering én creativiteit gezamenlijk inzetten om personalisatie effectief te laten zijn.’

Ook Randy Soet (Manager Betalingsverkeer bij Achmea) beaamt dat het tegenwoordig draait om platformen, het ontsluiten van data, snelheid en personalisatie. ‘Klanten willen graag dat zaken snel uitbetaald worden en willen ook graag een soepele user experience die ook heel persoonlijk is’.

Lees ook: Zo zorg je dat je organisatie datagedreven wordt (en deze skills heb je dan nodig)

Ine Stultjens (Head of Marketing & Communication Koninklijke Auping) zegt ook dat personalisatie de trend anno 2022 is. Auping gaat daarin ver: ‘Dat zit in data en in campagnes,Maar voor ons betekent dat ook personalisatie van producten.’

Shirley Kind is Directeur Sales & Services bij de Nederlandse Loterij en zegt dat personalisatie en digitalisering allemaal ontzettend belangrijk zijn. ‘Voor Nederlandse Loterij betekent dit dat wij gewoon continu aan het kijken zijn wat de klant wil? Welke insights hebben we? Op basis daarvan maken wij onze plannen.’

Hoe ga je mee met de tijd?

Meegaan met de tijd als het gaat om Marketing & Sales is ontzettend belangrijk zegt het viertal leiders. Shirley Kind: ‘In mijn geval probeer ik mensen te stimuleren om vakbladen te lezen om zich te verdiepen. En om naar congressen te gaan. Bovendien vraag ik ze om inspiratiesessies te organiseren, vooral ook om te kijken hoe het bij andere bedrijven gaat. Zodat je breder kijkt dan je eigen organisatie.’

Hoe zit het met datadriven in hun organisatie?

Datadriven daar kun je echt niet meer omheen. Maar hoe krijg je de organisatie mee? Noëll Visée-Wever zegt daarover: ‘Om de rest van de organisatie mee te krijgen, kijken we heel erg naar waar echt de informatiebehoefte ligt. Hoe kunnen we ze inspireren met cases en resultaten en op die manier te laten zien wat ook de kracht van data is.’

/

Ine Stultjens (Auping): ‘Van beddenmaker naar aanbieder van persoonlijke rust’

In samenwerking met Schouten & Nelissen - Hoe ga je als bedrijf mee met ontwikkelingen om ons heen? Hoe voer je marketing die bij het merk past én in de huidige tijd? Ine Stultjens (Koninklijke Auping): 'Ga mee met je sterktes, houd koers en stuur bij.' Zo ging Auping in 130 jaar van matrassen- en beddenmaker naar aanbieder van persoonlijke rust, op een menselijke manier.

ine stultjes koninklijke auping
Je leest nu: Ine Stultjens (Auping): ‘Van beddenmaker naar aanbieder van persoonlijke rust’

Rustgevende muziek en een camera die mensen van dichtbij filmt als ze op de dansvloer staan of een lezing geven. Vervolgens liggen ze aan het einde van de dag in bed met hun dierbaren. Met deze nieuwe campagne ‘Ode aan je hoofd’ heeft Auping het thema ‘mentale rust’ geclaimd, zegt Ine Stultjens, hoofd Marketing & Communicatie bij de beddenfabrikant.

‘Een boeiend onderwerp. Corona gaf spanningen omdat we dingen niet meer konden doen, of anders moesten doen dan we gewend waren. Steeds meer mensen krijgen te maken met burn-out en stress door werk, door zaken die spelen in hun privéleven of door externe omstandigheden. Mentale rust is een actueel thema in de samenleving. Als je daar als beddenmerk niet bij stil staat, dan ga je aan een belangrijk inzicht voorbij.’

Aanbieder van persoonlijke rust

‘We zijn een familiebedrijf dat al bestaat sinds 1888, dus in die zin hebben we al bewezen dat we meegaan met de tijd’, aldus Stultjens. We gaan mee met onze sterktes: goede producten maken zodat mensen fijn kunnen uitrusten, op een manier waarmee we óók de planeet rust gunnen. Een verhaal dat we door de jaren heen meer en op een andere manier zijn gaan vertellen.’

Meer emotie

Vanaf 2018 is Auping op een emotionelere manier aan het merk gaan bouwen. ‘Als je kijkt naar de markt, dan waren er veel matrassen- of beddenverkopers die vooral heel hard schreeuwden over de functionele eigenschappen en prijzen van hun producten. Een concurrerende context waarin we ons nog steeds begeven. We zijn als merk opgehouden met strooien met kortingspercentages. We doen ook aan promoties, alleen formuleren we ze anders, met zachtere woorden en andere beelden.’

Zo startte de beddenfabrikant met zijn Magic Moments-campagne. ‘We lieten zien dat de slaapkamer meer is dan alleen die plek om te slapen. Het is de plek waar je wordt getroost als je hart is gebroken, waar je het goed maakt als je spijt hebt. De slaapkamer ziet eruit als thuis – niet als een strak showroommodel.’

Auping maakte zo een transitie van functionele bedden- en matrassenmaker naar aanbieder van persoonlijke rust, op een menselijke manier. ‘Dat was ongebruikelijk in de markt’, aldus Stultjens. ‘Ja, dat deden we om ons te onderscheiden. Maar achteraf is het heel logisch. De menselijke factor staat in ons familiebedrijf centraal, of het nou gaat om medewerkers of klanten, en dat voel je in onze reclame-uitingen.’   

De strategische marketingaanpak viel op. In 2020 is Auping uitgeroepen tot Adverteerder van het Jaar door Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN). ‘De jury beloonde ons voor ons consistente verhaal. We waren blij verrast met de winst. Dit hadden we in 130 jaar nog niet beleefd.’

Bekijk ook onze videoserie ‘Leiders over…’ Daarin komen Marketing & Sales-trends als personalisatie en datadriven aan bod.

Blijf veerkrachtig en flexibel

‘Je als merk op die manier positioneren, begint met inzicht in wat er gebeurt in de beddenwereld en daarbuiten’, zegt Stultjens. ‘We doen onderzoek, zelf of met andere partijen, naar gedrag van consumenten, trends en nieuwe technologische ontwikkelingen.’

De wereld verandert snel. Zo zijn we een paar jaar geleden wakker geschud omdat er nieuwe matrassenaanbieders kwamen die one-size-fits-all matrassen oprolden in een doos en naar je huisadres stuurden. Dat is totaal anders dan de manier waarop wij tegen matrassen aankijken. Wij maken maatwerk, want ieder mens is anders. Niks blijft zoals het was, je moet als merk veerkrachtig zijn en flexibel, ook als er nieuwe toetreders komen.’

Koers houden en bijsturen

De huidige ontwikkelingen – oorlog in Oekraïne, stijgende prijzen, krapte op de arbeidsmarkt – maken de toekomst onzeker en onvoorspelbaar. ‘Belangrijk is daarom dat je een goede strategie hebt. Dat je niet als een trein doordendert, maar koers houdt en waar nodig bijstuurt. Vraag je af wat de essentie is van je bedrijf, waartoe je op aarde bent. Kijk of er elementen zijn die relevant zijn voor deze tijd. Dan kan je die opnieuw benutten en heb je een mooi verhaal waarop je kunt voortbouwen.’

In de toekomst gaat het bedrijf verder met het verbeteren van zijn producten. ‘Zo maken we slimme bedbodems met een antisnurkfunctie. Die fungeren ook als stille wekkers. Afhankelijk van jouw slaapcyclus word je op een goed moment gewekt, doordat je bed omhoog gaat of doordat je een klein duwtje krijgt. De smid uit Deventer, Johannes Auping, begon ooit met het maken van spiraalbodems. Die bodems maken we nu smart met nieuwe technologie. Prachtig.’

Droomtijd

Of Stultjens zelf toekomt aan rust? ‘Het is soms een uitdaging om die rust te pakken. In mijn agenda blok ik daar tijd voor. Droomtijd noem ik dat, die verschuif ik niet. Die tijd pak ik om na te denken. Dan ga ik buiten lopen, het liefst ergens waar je horizon hebt, aan zee of het platteland. Plezier in mijn werk vind ik belangrijk. Dat je lol hebt met elkaar en het goed hebt. Dat brengt ook rust in je hoofd.’

/

Thuiswerken maakt je dommer! Tenzij je deze tips toepast

In welke omgeving je werkt, maakt veel uit voor hoe productief je bent. En zo zijn er meer tips voor thuiswerken, schrijft columnist Remco Claassen. Hij put inspiratie onder meer uit Albert Einstein.

thuiswerken tips uit onderzoek
Je leest nu: Thuiswerken maakt je dommer! Tenzij je deze tips toepast

Leiderschap gaat enkel over koers. Vooruitkijken en richting geven aan jezelf en je collega’s. En dan heb ik het niet alleen over die figuurlijke ‘stip op de horizon’, maar juist ook wáár je fysiek naar kijkt.

In veel branches is gebleken dat thuiswerken ons productiever maakt. En, na een periode van wennen, werken veel medewerkers ook best graag thuis.

Zelf moet ik er niet aan denken, want het podium met livepubliek is mijn favoriete plek. Zonder ‘warm vlees’ in zaal komt mijn kwispelstaart niet op gang.

Maar het idee ‘minder reizen, meer presteren’ klinkt natuurlijk mooi. Goed voor het milieu en direct minder kosten voor huisvesting. ‘Grote werkgevers stoten rigoureus kantoorruimte af’, kopte het FD.

Maar maakt thuiswerken je ook creatiever of slimmer? Is dat thuiskantoortje, de hoek van de slaapkamer of je zolderkamer waar je de hele dag Teams-meetings aan het houden bent wel goed voor je?

Je bent echt geen computer

Daar is natuurlijk onderzoek naar gedaan. Veel van dat onderzoek is verzameld in het fascinerende The Extended Mind van Annie Murphy Paul.

Het begint met een algemene misvatting die je overal terug ziet komen; een vergelijking die je vast zelf ook weleens maakt: je brein is net een computer. Soms een handige metafoor, maar je kunt de plank er ook volledig mee misslaan.

Thuiswerken op je zolderkamertje maakt je vaak letterlijk dommer

Neem je laptop. Of hij nu diep verstopt in een kelder ligt of met zijn webcam gericht op het mooiste uitzicht van het land, die elektronica doet altijd hetzelfde. Dat is bij jou en mij echt wel anders.

Hoe anders voelt het om tegen een muur aan te kijken dan met een prachtig uitzicht over een meer? De conclusie van Paul verwondert me dan ook niets: thuiswerken op je zolderkamertje maakt je vaak letterlijk dommer.

Maar zoals altijd zijn er kanttekeningen en zaken te leren uit het onderzoek.

Meer bereiken met minder energie

Je kunt je omgeving slim inzetten, als je weet hoe. De eerste stap is om jezelf de vraag stellen: wat heb je nu nodig? Creativiteit? Productie? Focus? Ontspanning?

Als je ervoor zorgt dat waar jij aan de slag gaat past bij wat je voor elkaar wilt krijgen, dan beloof ik je dat je sneller en beter werkt. Bovendien kost het dan ook nog eens minder energie.

De ruimte waar je bent, heeft direct effect op hoe goed je kunt nadenken, en zelfs op hoe je je voelt. De ene keer is creativiteit belangrijk, de andere keer meters maken met je rapport. Daar moet je je werkomgeving op aanpassen.

Er is dus ook geen ‘one size fits all’ ideaal kantoorontwerp. Je wilt niet weten hoeveel energie het je brein kost om in een kantoortuin een gesprek te negeren, zo eentje waarvan je nét kunt verstaan wat er gezegd wordt. Probeer je dan maar eens te focussen op het schrijven van een memo.

Kies je plek, afhankelijk van het doel

Dus kies je plek afhankelijk van je doel: lekker veel contact met collega’s kan je op nieuwe ideeën brengen. Moet je gefocust zijn, zorg dan dat je zo min mogelijk afgeleid wordt. Dan is die zolderkamer misschien toch niet zo’n gekke plek.

Wil je creatief zijn en je gedachten de ruimte geven, maar heeft je werkplek niet zo’n lekker uitzicht? Hop, naar buiten! Want gedegen onderzoek laat zien dat je meetbaar minder creatief bent, alleen al als je verder van het raam zit dan je collega’s.

Misschien is het je weleens opgevallen dat als je wandelt er gemakkelijker ideeën ontstaan? Daar ben je absoluut geen uitzondering in. Weidse uitzichten geven ruimte voor grootse ideeën. Zoals Nietzsche ooit zei: ‘Geloof nooit een idee wat niet geboren is in open lucht van de vrije beweging.’

Of doe het zoals Duncan Wardle, voormalig creative director bij Walt Disney. Hij zweert bij time gaps en activity switching. Hij propt bijvoorbeeld de grove kaders van een beginnend idee in zijn hoofd en gaat daarna iets totaal anders doen. Om vervolgens een paar uur later, vies of niet, de douche in te stappen en daarna zijn hoofd leeg te schrijven.

Zes op de tien keer heeft hij direct een geweldig idee, de volgende 30 procent komt wanneer hij de volgende dag wakker wordt. En de laatste 10 procent van de gevallen komt er enkel bagger en cancelt hij het initiatief compleet.

Motivatie met reminders

Maar er is meer wat je kunt doen om je omgeving zó in te richten dat deze jou net dat beetje voordeel geeft. Een simpele truc is om je werkplek een beetje aan te kleden, bijvoorbeeld met reminders over wie je bent.

Zelf werk ik door het hele land, dus dat principe heb ik gehackt met mijn clipboard. Mijn plankje heeft, naast de gegevens van mijn optreden, een vision board dat mij consequent helpt herinneren WAAROM ik WAT allemaal HOE doe. Op de andere kant prijkt mijn mission statement. Mijn non-stop motivatiecoach om telkens weer het beste te leveren.

Met papier heb je geen afleiding door pop-ups, mailtjes of pagina’s die niet willen laden

Heb je wel een vaste plek, dan mag wat de wetenschap betreft de clean desk policy overboord. Want als een rommelig bureau betekent dat je een rommelige geest hebt, wat betekent een leeg bureau dan? (Vrij naar iemand die denken tot een kunst heeft verheven, de alom bekende Albert Einstein.)

Hoewel een opgeruimd bureau mooi staat, die ‘rommel’ is geen afleiding, maar – mits goed ingezet – juist een manier om het plekje vertrouwd te maken, en zo te zorgen dat je beter kunt nadenken. En juist dat vertrouwde, veilige gevoel geeft (onbewust) meer zelfvertrouwen en minder afleiding.

Beter onthouden? Pak de pen

Laat ik dan meteen doorpakken op Einstein. Die wist, net als andere wetenschappers, ruimte in zijn hoofd te maken door zijn ‘werkgeheugen’ uit te breiden. Hoe hij dat deed was even simpel als geniaal: papier en potlood.

Hoe mooi alle digitale tools ook lijken, ouderwets schrijven is nog steeds de beste methode. Het fysieke element van schrijven maakt ook dat het gewoon beter werkt dan typen of swipen. Ook heb je met papier geen afleiding door pop-ups, mailtjes of pagina’s die niet willen laden.

Door te schrijven maak je letterlijk meer ruimte in je hoofd, het papier werkt als een soort verlengstuk van je werkgeheugen. Of je dat nodig hebt? Dat zal ik je laten zien, Doe je mee aan een mini-experiment?

Hack je werkgeheugen

Ook al denken we er soms anders over, het menselijk geheugen is verre van betrouwbaar, zeker op detailniveau. Denk dan maar eens aan een tijger. Stel je hem zo goed mogelijk voor, de snorharen, de oren, de strepen. Heb je een aardig beeld? Mooi! Bekijk hem nog maar eens goed in je hoofd en neem daar heel even te tijd voor…. Oké, en dan nu de test. Hoeveel strepen heeft jouw tijger?

Gewoon even tellen.

Iedereen die dit echt meegedaan heeft, weet nu dat je meteen vastloopt. Zó scherp had je die tijger blijkbaar toch niet. Logisch, iedereen faalt hierin, want zo werkt je hoofd helemaal niet.

Stel je eens voor dat je die tijger getekend had? Hoe mooi de tekening was, maakt niet uit. Maar je weet dat het dan een eitje is om de strepen te tellen. Darwin paste dit al toe in zijn tijd. Het is ongelofelijk hoeveel boekjes hij allemaal vol geschreven en getekend heeft. Veel te veel om überhaupt te onthouden. Zo kon hij zijn werkgeheugen vrijmaken om verbanden te ontdekken. En zoals we nu weten, daar wist hij, eenmaal thuis, behoorlijk interessante conclusies uit te trekken.

Dus zonder te zwoegen kun je jouw creativiteit, productiviteit én energie beter vinden en benutten, door eenvoudigweg bewust te kiezen waar – en hoe – je gaat werken. Zorg dat jouw werkplek je in ieder geval niet dommer maakt.

En vaker douchen is voor een aantal mensen die ik ken sowieso geen slecht idee.

Lees meer columns van Remco Claassen:

Krappe arbeidsmarkt? Soms is een personeelstekort je eigen schuld

En wéér verlaat een topmedewerker je bedrijf. En wéér wordt een openstaande vacature niet opgevuld. Werkgevers wijzen al snel naar de krappe arbeidsmarkt als schuldige. Maar soms ligt het aan henzelf, schrijft MT/Sprout-columnist Kirsten de Roo. 'Verander je mindset.'

kirsten de roo personeelstekort
Kirsten de Roo
Je leest nu: Krappe arbeidsmarkt? Soms is een personeelstekort je eigen schuld

Nu de ene na de andere crisis elkaar lijkt op te volgen, hebben veel ondernemers het zwaar te verduren. De personeelscrisis is daar één van. Maar liefst een kwart van de mkb-ondernemers in Nederland ligt ’s nachts wakker van een tekort aan personeel.

Als ik ondernemers vraag waar hun grootste pijn zit, wijzen ze op hun frustratie dat ze het plezier in het ondernemen (bijna) kwijt zijn. En dat wijten deze ondernemers in eerste instantie volledig aan het personeelstekort, terwijl het eigenlijk komt door een gebrek aan een goede visie en strategie, vanuit de mindset die ze hebben.

De mindset van werkgevers

Veel werkgevers hebben echt een andere mindset nodig wanneer het gaat om het vinden en behouden van medewerkers. Te lang hebben bedrijven dit gezien als een kostenpost. Ze zagen het als iets wat alleen maar tijd kost in plaats van als een waardevolle investering, die zich gauw terugverdient wanneer je er goed mee omgaat.

En daar betalen ze nu de prijs voor. Een heel hoge prijs. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt, waar het voor veel bedrijven lijkt alsof nergens mensen te vinden zijn. Of mensen vertrekken die ze graag hadden willen behouden.

Vinden en behouden van medewerkers

Het werven, selecteren en behouden van je medewerkers kan niet los van elkaar worden gezien. Je kunt niet het één heel goed doen en het andere compleet links laten liggen. Negen op de tien werkgevers maakt zich zorgen over het behoud van medewerkers, iets wat dus ook de nodige aandacht behoeft.

Immers: je kunt wel mensen werven, maar wanneer ze vervolgens binnen afzienbare tijd weer (gillend) wegrennen, blijf je in een vicieuze cirkel draaien. Ook wil je graag goede mensen behouden die al langere tijd voor je werken. Zij verdienen oprechte aandacht in plaats van dat alle aandacht gaat naar het vinden van nieuwe medewerkers. En daar wordt te vaak aan voorbijgegaan.

Stop met kortetermijndenken

Om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen én te behouden is een strategie nodig. Eentje die niet alleen op de korte termijn gericht is, maar juist ook op de langere termijn. Waarin mensen als een cruciale succesfactor worden gezien. En laat nou net vaak het probleem zijn dat bedrijven er maar niet in slagen om mensen te vinden én te behouden.

Ze zijn te veel gericht op de korte termijn en die overheerst de langetermijnvisie: wat wil je bereiken met je bedrijf, waar sta je voor en waar hecht je waarde aan? Wat betekenen deze zaken voor de mensen die je om je heen nodig hebt om dit te kunnen bereiken? Wat vraagt dat vanuit leiderschap? Nu en in de toekomst?

Maar wat vaak overheerst is het kortetermijndenken:

  • ‘Het is nu druk, dus we hebben nu extra mensen nodig.’
  • ‘Het is toch minder druk, zet de vacature maar weer stop.’
  • ‘We zoeken een kopie van die topmedewerker.’
  • ‘We hebben het nu erg druk, dus voor het inwerken hebben we geen tijd. Het zal wel goed komen.’
  • ‘Mensen ontwikkelen kost te veel tijd en geld. Dat gaan we nu niet doen.’
  • ‘Ik heb geen tijd om met mijn mensen in gesprek te gaan over hoe ze hun werk hier ervaren. Ik krijg ook geen signalen, dus het zal wel goed zijn.’

Verander de mindset

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tijd is een groot goed voor veel ondernemers en leidinggevenden. Het is vaak hét excuus, terecht of onterecht, maar ze hebben niet in de gaten dat een kortetermijnvisie uiteindelijk veel meer tijd, geld én energie kost en de snelste route is naar personeelstekort in hun bedrijf.

Het wordt dus tijd om die mindset voor eens en voor altijd te veranderen. Kijk naar medewerkers als een cruciale succesfactor die jouw bedrijf kan maken of breken. Zie ze het als een investering om je klanten tevreden te houden en torenhoge kosten te voorkomen.

Start daarom met een concrete en duidelijke strategie. Vanuit de juíste mindset. Gericht op nu én de toekomst. Zodat je met de juiste mensen op de juiste plek verder kunt bouwen aan jouw bedrijf. En krijg regie over je personeelstekort, dat scheelt een hoop kopzorgen.

Lees meer over personeelstekort:

Hoge druk in je bedrijf? Zo houd je medewerkers aan boord

Harder werken en meer geld betalen heeft niet zoveel zin als je medewerkers zich niet gezien voelen, schrijft columnist Mariska Wijbenga. Zo doorbreek je de vicieuze cirkel van hoge druk en verloop.

Hoge druk in je bedrijf? Zo zorg je dat je je medewerkers behoudt
Getty Images
Je leest nu: Hoge druk in je bedrijf? Zo houd je medewerkers aan boord

De hoge druk in je bedrijf. Het duurt al een tijd, en je ziet je team eronder lijden. Maar heel eerlijk, je weet niet wat je er precies aan moet doen.

Door de krappe arbeidsmarkt en de banen die voor je mensen voor het oprapen liggen, raak je medewerkers kwijt. Die gaten krijg niet zomaar weer gevuld.

Je doet je best om alle ballen hoog te houden. Elke week hoop je weer dat er nu toch echt goede mensen komen op die openstaande vacatures.

Wat als het probleem nog groter wordt?

Want je ziet de bui al hangen. Dat er zo meteen nog meer mensen uit je team vertrekken of gewoon omvallen. Ze werken met liefde een tandje harder, ze zijn loyaal, maar ook jij voelt wel aan dat hier een grens aan zit. Toch steek je liever je kop in het zand. Je weet de oplossing ook niet, behalve harder werken.

Je loopt gaten dicht, lost problemen op en maakt je druk over alle todo’s op je lijst. Nog even volhouden, jongens, denk je regelmatig. Maar nu zie je het verloop en het verzuim oplopen en wordt het alleen nog maar lastiger. Hoe doorbreek je deze cirkel?

De rek is eruit

Je team een keer vragen een stapje extra te doen is helemaal niet erg. Veel medewerkers vinden doen het met liefde. Het wordt alleen een probleem als de balans volledig zoek raakt. Als er gevraagd wordt om steeds veel te geven, maar ze er weinig voor terug ontvangen.

Als de balans lange tijd zoek is, dan gaat het in elke relatie mis

Als de balans lange tijd zoek is, dan gaat het in elke relatie mis, ook op het werk. Je raakt de verbinding met elkaar kwijt. En dan stapt op een gegeven moment één van de twee eruit. Door weg te gaan, of door te verzuimen en de rust te pakken die nodig is (‘nu ben ik aan de beurt’).

Wat kan je doen om de balans weer te herstellen?

Je wil heus wel extra geld betalen voor extra uren en inspanningen. Maar alle prijzen zijn omhoog gegaan, dus het kan gewoon niet uit. Daarnaast zet je zelf alle zeilen bij en geef je wat je kan om al die ballen hoog te houden. Meer dan dit is gewoon niet mogelijk.

Of toch wel?

En kun je dit oplossen zonder extra geld? Zou een andere keuze qua focus al een verschil kunnen maken?

Iedereen wil gezien worden

Een groot struikelblok is dat medewerkers zich niet gezien en gewaardeerd voelen.

Natuurlijk snappen jouw teamleden dat niet altijd alles gladjes verloopt, dat de omstandigheden soms vragen om een stapje extra. Maar dat begrip verdwijnt wanneer ze de indruk krijgen van een bodemloze put, en wanneer ze niet worden gezien.

Want iedereen wil gezien worden. Iedereen.

Wat doet er toe?

Vorige week was ik bij een bedrijf waar al lange tijd veel gevraagd wordt van medewerkers. Daarvoor krijgen ze best veel terug, zoals opleidingen en ondersteunende apparatuur. Maar waar het structureel aan ontbreekt is aandacht. Gezien en gehoord worden. Waardering krijgen.

De vraag die je jezelf in deze situatie mag stellen is: wat doet er echt toe? Wat maakt het verschil?

Je mensen maken je bedrijf. Het is je medewerkers eerst.

Kies voor een andere focus

In plaats van zelf meer uren te werken om de tent draaiende te houden, zou je meer nadruk kunnen leggen op het ‘zien’ van je mensen.

Dat kost je niks extra’s. Het vraagt alleen dat je je tijd anders besteedt.

Wat nou als je in die tijd bij ze langs zou lopen? Of met ze in gesprek zou gaan. Oprecht geïnteresseerd zijn in hoe het met ze gaat, en wat hij of zij op dit moment nodig heeft. Als je je waardering zou uitspreken.

Invloed op verzuim

Wat zou dit teweeg brengen? En wat zou dat voor invloed hebben op het verloop en het verzuim?

Iedereen wil gezien worden. Dat is een wetmatigheid.
Een wetmatigheid die ook geldt in je team.

Lees ook:
Moeiteloos werken met je team? Stop met deze 5 dingen
Maak jij qua leidinggeven ook de verkeerde keuze als ondernemer?
Twijfel over je leidinggevende rol? Geef niet te snel op

Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu:
Je leest nu: