Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leren en ontwikkelen: van ‘moetje’ naar motor voor groei

In samenwerking met Goodhabitz - In een wereld waarin verandering de enige constante is, is talentontwikkeling cruciaal voor groei en succes. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw mensen niet alleen meegaan met de tijd, maar ook bijdragen aan de toekomst van je bedrijf?

Leren en ontwikkelen: van 'moetje' naar motor voor groei
Foto: Getty Images

Leren draait nog te vaak om hard skills, gebeurt nog te vaak traditioneel en is te vaak ‘een moetje’, constateert Jelmer Huigen (GoodHabitz). Volgens hem kan het zoveel leuker en beter. ‘De ontwikkeling van human skills maakt voor elke organisatie echt het verschil in deze snel veranderende wereld.’

Hij merkte het zelf al tijdens een rapportgesprek van zijn zoon op de basisschool. De leraar besprak niet alleen zijn cijfers, maar ook bijvoorbeeld hoe goed hij zijn gevoelens kon uiten, hoe samenwerking met andere kinderen verliep en goed hij anderen kan helpen. ‘Hoofd én hart dus’, zegt Huigen. ‘Het geeft al aan hoe belangrijk we het tegenwoordig vinden dat we op jonge leeftijd bezig zijn met de ontwikkeling van human skills.’

Aanpassingsvermogen

Kijken we naar het reguliere bedrijfsleven, dan ontstaat vaak ineens een ander beeld. Daar wordt ‘leren en ontwikkelen’ grofweg gezegd nogal eens gelijkgesteld aan: het opdoen van technische, ‘harde’ vaardigheden, een paar dagen in een klaslokaal, of: een opleidingsbudget dat ‘op moet’. Huigen, Team Lead Customer Success bij GoodHabitz, ziet het als zijn missie om dat stereotiepe beeld te veranderen.

‘We hebben tijdens de covid-periode geleerd hoe belangrijk het is dat we ons snel kunnen aanpassen. We werden ineens gedwongen om in plaats van mensen in de ogen te kunnen kijken elkaar te ontmoeten in een online wereld. Dat soort ontwikkelingen hebben invloed op ons als mens. Daarin komt ook het belang van human skills naar voren. Dat je niet vastloopt of komt stil te staan’.

Sleutelrol voor manager

Managers spelen hierin een sleutelrol, stelt Huigen. Bijvoorbeeld door mensen te helpen buiten hun comfortzone te treden. ‘Want dat is het gebied waar het meeste leren plaatsvindt.’

Leren moet ‘geen exclusief hr-feestje’ zijn, benadrukt hij. ‘Helemaal bij scaleups en startups en kleine tot middelgrote bedrijven. Die hebben niet altijd een L&D-manager. Dus als dga, ceo of manager zul je aan de slag moeten. Identificeer hiaten en zoek waar nodig hulp bij het ontwikkelen van de benodigde vaardigheden.’

‘Juist deze leiders moeten leren hierover gesprekken te voeren, en afspraken met de medewerkers te maken. Het gaat vaak om moeilijk meetbare vaardigheden, maar ze zijn wel degelijk leerbaar.’

Al heeft de hr-afdeling wel een belangrijke rol, zegt Huigen. ‘Ga nadenken over je strategische personeelsplanning: welke skills zijn van belang voor jouw organisatie om uiteindelijk succesvol te kunnen worden? En dat moet je vervolgens cascaderen naar: wat is belangrijk voor het team? En vervolgens: wat voor het individu? De 21st century skills van het World Economic Forum zijn een goed uitgangspunt. Ga daarvoor in gesprek met je managers: welke kant ga je op? Wat hebben je teams dan nodig? Zeker aan de human skills-kant, daar vindt vaak de meeste groei plaats. En faciliteer je managers daarin, door hen te leren om daarover het goede gesprek te kunnen voeren met hun medewerkers, en door een goed leerplatform aan te bieden.’

De kracht van intrinsieke motivatie

Een lerende organisatie valt of staat met de intrinsieke motivatie van medewerkers om te leren. ‘Ik ben niet zo van het moeten, van het verplichten’, zegt hij. ‘Als je ongemotiveerde leerlingen in een klaslokaal zet, zullen ze niet veel opnemen. Het draait om de balans tussen wat de organisatie nodig heeft en waar een individu zich in wil ontwikkelen. Dat kan ook zijn: het uitvergroten van talenten die iemand al heeft. Ieder individu heeft bepaalde ambities en doelen. Maar mensen weten niet altijd waar hun talenten liggen. Daar kun je ze bij helpen.’

Wil je als organisatie groeien, dan kan dat pas als je je mensen de ruimte geeft om ook te groeien. En er zijn veel manieren waarop dat tegenwoordig kan. ‘Sommige gewoontes verander je bijvoorbeeld al door er dagelijks slechts vijf minuten mee bezig te zijn. Vandaar ook onze naam: GoodHabitz.’

Human skills voor succes

Of het nu gaat over luistervaardigheid of over empathie: human skills gaan altijd over gedrag, benadrukt hij. Vandaar dat volgens hem de manager daarin zo belangrijk is. ‘Die staat dichtbij, ziet degene dagelijks, en ziet ook of iemand voortgang boekt. Leren is verandering. Je wilt iets anders gaan doen dan je voorheen deed. Dat wil je dan ook terugzien in de praktijk.’

Human skills worden nog steeds onderschat, maar ze zijn vaak doorslaggevend voor een succesvolle carrière. Huigen: ‘Als je kijkt naar carrièreontwikkeling, dan zijn human skills vaak veel belangrijker dan harde vaardigheden. De beste in het vak is bijvoorbeeld lang niet altijd de beste manager. Ik geloof in een recruitmentproces waarin human skills net zo belangrijk zijn als hard skills. Een voorbeeld: een cameraman, die moet niet alleen weten hoe de camera werkt (hard skill), maar moet ook goed kunnen samenwerken en communiceren voor het beste eindresultaat (human skill).’

Competentiemodel

GoodHabitz omarmt skill-based leren als dé manier voor kleine bedrijven om gericht te investeren in de ontwikkeling van specifieke vaardigheden, waarmee ze skill gaps effectief aanpakken en hun organisatiedoelen bereiken.

Al verschilt het natuurlijk in de context welke vaardigheden meer en minder belangrijk is. ‘Maar voor ons is het belangrijkste doel om van leren een gewoonte te maken. Denk aan de bekende uitdrukking: wat als je je medewerkers ontwikkelt en ze gaan weg? Nee, wat als je ze níet ontwikkelt en ze blijven? Dan ontwikkel je je dus ook niet als organisatie.’

Veel organisaties weten eigenlijk echter niet goed hoe dit aan te pakken, merkt Huigen in de praktijk. ‘Dan verschuilen ze zich achter: onze medewerkers hebben hier geen tijd voor. Maar wij zeggen dan: betrek je medewerkers en maak het relevant en klein. Er zijn nieuwe manieren van leren waar iedereen tijd voor heeft. Dan wordt leren geen doel op zich, maar een middel om doelen te halen.’