Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob de manager

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In aflevering 4 schakelt hij de chef automatisering in als Big Brother.

Beste Thomas

De Raad van Bestuur is van plan om een regel uit te vaardigen die het bezoeken van sekssites verbiedt. Onlangs heeft de rechter namelijk bepaald dat je zonder zo’n regel een werknemer die tijdens werkuren zo’n site bezoekt niet mag ontslaan. Ik wil echter eerst zeker weten of er in onze divisie überhaupt werknemers zijn die sekssites bezoeken. Ik denk niet dat dit bij ons het geval is en dan heeft het uiteraard weinig zin zo’n regel in te stellen. Je kent mijn motto: hoe minder regels, hoe beter. Desalniettemin: zou jij als chef automatisering discreet kunnen onderzoeken of er sekssites bezocht worden?
Groet,
Bob

Beste Bob

Op jouw verzoek heb ik een week lang het bezoek aan sekssites bijgehouden. Dat was nog een hele klus en ik moet concluderen dat jouw verwachting dat het wel mee zou vallen helaas niet overeenstemt met de werkelijkheid. Van de 176 werknemers bezochten er de afgelopen week 38 een seksite. Hierbij moet ik aantekenen dat van die 176 er elf al langere tijd thuis zitten, er zes ziek waren, vier op dienstreis en veertien op cursus. Houden we 141 werknemers over; 27 procent bezocht dus een seksite. De kortste bezoekperiode was 81 seconden. Dat was Rob van den Bent, van de loonadministratie. Die was, zal ik maar zeggen, snel klaar. De langste bezoekperiode was Kees Hagenaars, onze avondportier. Tja, hij is jong en de avond lang, maar 21 uur en acht minuten in een week tijd is toch wel erg veel.
De gemiddelde bezoektijd is 14 minuten per week. Men bezoekt de gehele dag door, maar tussen drie en vijf is men er het drukst mee. Eén werknemer was de hele zondagmiddag ermee bezig. Het betreft ons hoofd juridische zaken Frederik ten Have. Zo te zien (1 uur en 47 minuten) raakt hij vooral opgewonden van aerdenhoutsesletjes.nl. Kennelijk geeft men elkaar ook tips, want veel werknemers bezoeken dezelfde sites. Bovenaan in onze divisie staat viezeplaatjes.nl, gevolgd door annekewiljounu.nl. Vooral marketing is gek op annekewiljounu.nl: twaalf van onze twintig marketeers bezochten de site, onder wie chef marketing Lodewijk de Vries (maar niet meer dan elf minuten die week). Delekkerstekantoorseks.nl staat op drie. Eerst dacht ik dat ikhebzininbizarrespelletjes.nl op drie stond, maar die site blijkt gewelddadige games te bieden. Geldt die regel van de Raad van Bestuur trouwens ook voor gamesites? Anders wil ik daar ook nog wel een week aan besteden. Veelbezocht is ook kommaarschatje.nl, omdat die prominent op de site heeft staan dat bezoek op geen enkele manier te traceren is; dat men daar anno 2003 nog intrapt. Vooral Frank Roblé van sales is gek op kommaarschatje.nl: maandagochtend begon hij om 09.02 uur en was pas om 10.58 uur klaar. Helaas moet ik meedelen dat ook een van de directieleden onder de bezoekers valt. Het betreft onze financiële man Luc van Houten, wat me verrast, want Luc staat bij automatisering bekend als iemand die nauwelijks weet hoe internet werkt. Hij deed het in elk geval wel buiten werktijd: donderdagavond bezocht hij van 18.12 tot 18.24 uur beursplein5hoertjes.nl.
Heb je hier wat aan?
Groet,
Thomas

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beste Thomas

Dank voor je onderzoek. Ik had niet verwacht dat je het zó grondig en gedetailleerd zou aanpakken. Hier heb ik zeker wat aan. Ik zal de Raad van Bestuur vandaag nog melden dat zo’n regel broodnodig is, wat mij betreft ook voor gamessites. Wat ik met Van Houten moet weet ik nog niet. Ik heb hem inmiddels discreet op zijn gedrag gewezen. Hij houdt echter vol dat hij stom toevallig op beursplein5hoertjes.nl terecht is gekomen toen hij de AEX-slotkoersen wilde bekijken en dat vervolgens zijn computer vastliep.
Groet,
Bob

‘Vurige en doortastende’ Fernandez moet het werk van Hein Schumacher bij Unilever afmaken

Op het cv van Fernando Fernandez prijkt slechts één werkgever, Unilever. De Argentijn klom in 37 jaar op van financieel analist tot topman van de multinational. Nu mag hij gaan afmaken wat vertrekkend ceo Hein Schumacher begonnen is.

fernando fernandez unilever ceo
Fernando Fernandez, de huidige cfo en beoogde nieuwe topman van Unilever. Foto: Unilever

Fernando Fernandez heeft wat je noemt een overzichtelijk cv. Daarop staat slechts één werkgever: Unilever. De Argentijn is wat ze bij Unilever een lifer noemen, iemand die al (vrijwel) zijn hele leven bij de multinational werkt.

De 58-jarige Fernandez studeerde economie aan de Universiteit van Buenos Aires. Na zijn afstuderen begon hij op zijn 21e bij Unilever in Argentinië, als analist bij het financiële team. Hij ging nooit meer weg.

Fernandez zag in zijn bijna 40-jarige carrière bij Unilever veel ceo’s komen en gaan. Nu wordt hij zelf topman, ruim een jaar na zijn benoeming tot financieel directeur. Hij volgt Hein Schumacher op, die afgelopen dinsdag als donderslag bij heldere hemel zijn aftreden aankondigde.

In tegenstelling tot zijn opvolger zat de vertrekkend topman maar kort bij Unilever, nog geen twee jaar. Eind mei verlaat hij het concern definitief.

Wieden in merkportfolio

Het is nu aan Fernandez om de koers die hij als cfo hielp vorm te geven, verder uit te rollen. De Argentijn is een van de architecten achter Unilever’s Growth Action Plan, de strategie om fors te snijden in het portfolio van 400 merken en de focus te verleggen naar de dertig labels die het meeste opleveren. Samen zijn deze ‘power brands’ goed voor 30 procent van de totale omzet.

Minder diversiteit, meer focus op mondiale schaalgrootte en marketing en op grotere innovaties dus. Het achterliggende doel is duidelijk: de aandeelhouderswaarde moet worden gemaximaliseerd.

Lees ook: Unilever slankt de voedingstak af: de strategie is ‘minder, beter en meer impact’

De saneringen treffen vooral de voedingstak: oer-Hollandse merken als Conimex en Unox werden verkocht, De Vegetarische Slager staat in de etalage. Ook de afsplitsing van de ijsdivisie, met merken als Magnum en Ben & Jerry’s, is onderdeel van het plan.

Opmerkelijk duo

Schumacher en Fernandez vormden een opmerkelijk duo, zegt Callum Elliot, analist bij Bernstein, tegen de Financial Times. Hij omschrijft Schumacher als ‘ingetogen’ en Fernandez als ‘vurig en charismatisch’ – meestal is het in de dynamiek tussen ceo en cfo precies andersom.

Elliot: ‘In dat licht is zijn promotie geen verrassing. Het gaat om de timing en de manier waarop.’ Schumacher legt zijn functie vrijwel direct neer, per 1 maart 2025. Dat is over minder dan een week.

Lees ook: Hein Schumacher vertrekt bij Unilever: ‘Beleggers en bestuur willen harder, sneller en meer’

Het lijkt erop dat beleggers ongeduldig zijn geworden. Dat schemert ook door in de aankondiging van Fernandez’ benoeming. Bestuursvoorzitter Ian Meakins prijst zijn ‘doortastende en resultaatgerichte aanpak’ en zijn vermogen om snel veranderingen door te voeren. Eigenschappen die volgens analisten ook in de smaak vallen bij investeerders.

Internationale rollen

fernando fernandez ceo unilever
Fernando Fernandez. Foto: Unilever

Wat verder voor de nieuwe topman spreekt, is dat hij excelleerde in eerdere rollen. De eerste veertien jaar van zijn loopbaan werkt de lifer in Argentinië, waar hij zich breed ontwikkelt.

Na verschillende financiële functies maakt hij de overstap naar inkoop, sales en marketing. Uiteindelijk schopt hij het tot president Hair Care van de Latijns-Amerikaanse markt, vervolgens van de Europese, een functie waarvoor hij naar Frankrijk verhuist.

Fernandez zal nog vaker verhuizen. In 2007 wordt hij executive vice president voor de Filipijnen, daarna voor Brazilië en uiteindelijk voor de Latijns-Amerikaanse markt als geheel.

In New York maakt hij indruk als president van de divisie Beauty & Wellbeing, een van de snelst groeiende onderdelen en niet geheel toevallig ook een divisie waarop meer focus komt te liggen. Met merken als Dove en Vaseline was de tak het afgelopen jaar goed voor ruim een vijfde van de groepsomzet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onderdeel van de strategie is een ‘meedogenloze focus’ op volumegerichte groei, zegt Fernandez daarover in een bedrijfsinterview. Zijn rol omschrijft hij als die van een enabler en simplifier, iemand die zaken simpeler en aangenamer maakt.

Lees ook: Hoe het rebelse Ben & Jerry’s wordt vermalen in de winstmachine van Unilever

Power shift bij Unilever

Nu schuift het bestuur hem – man van de cijfers – naar voren om de onder Schumacher ingezette transformatie van Unilever te versnellen. Wie oplette, kon de power shift de afgelopen maanden al een beetje zien. Fernandez kreeg er begin dit jaar extra taken bij – en een salarisverhoging van 7,5 procent, boven op zijn vaste jaarvergoeding van 1.175.000 miljoen euro (exclusief bonussen).

Naast de financiën komen onder andere ook de toeleveringsketen, inkoop en digitale technologie onder zijn hoede. De uitbreiding van zijn takenpakket is in januari niet het enige item op de rol, er vinden ook veranderingen in het leiderschapsteam plaats. Chief supply chain officer Reginaldo Ecclissato wordt gepromoveerd tot president voor One Unilever Markets, de Nederlander Willem Uijen volgt hem weer op.

Uijen rapporteert direct aan Fernandez en zal dat vanaf maart aan zijn tijdelijke opvolger doen, waarnemend cfo Srinivas Phatak. Unilever is een ‘grondig intern en extern’ zoekproces gestart naar een nieuwe financiële topman.

Hein Schumacher vertrekt bij Unilever: ‘Beleggers en bestuur willen harder, sneller en meer’

Premium - Met het onverwachte vertrek van Hein Schumacher heeft Unilever de navelstreng met Nederland weer verder doorgeknipt. Een nieuwe Argentijnse topman zal hongerige beleggers op hun wenken gaan bedienen. 'Ze willen alleen maar meer. Daar wilde Schumacher geen deel meer van uitmaken.'

hein schumacher unilever vertrek ceo
Unilever-ceo Hein Schumacher moet op 1 maart plaatsmaken voor cfo Fernando Fernandez. Foto: FrieslandCampina / Getty Images

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Jitse Groen verkoopt zijn levenswerk: ‘Misschien wil hij van het gezeik af zijn’

Premium - Na 25 jaar gaat Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen akkoord met de verkoop van Just Eat Takeaway aan techinvesteerder Prosus voor 4,1 miljard euro. Is dit de beloning waar de Nederlandse techpionier altijd op hoopte, of het einde van een droom die nooit helemaal uitkwam?

jitse groen just eat takeaway

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

De superbatterij van LeydenJar is weer een stap dichterbij: ‘Dit is nog niemand gelukt’

Premium - Het Nederlandse LeydenJar heeft een cruciale mijlpaal bereikt in de ontwikkeling van zijn revolutionaire siliciumbatterij. Die kan bijna twee keer zoveel energie opslaan als de huidige technologie. De marktintroductie nadert. 'We verwachten dat de productie vanaf dag één uitverkocht is.'

ewout lubberman leydenjar technologies batterij
Ewout Lubberman is head of product bij LeydenJar.

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Slimme sensoren, snelle resultaten: hoe Vodafone Business grote bedrijven als Heineken in 100 dagen helpt

In samenwerking met Vodafone Business - Innovatie blijft uitdagend door dagelijkse druk en complexe technologie. Vodafone Business versnelt met de IoT Challenge: bedrijven en startups ontwikkelen in 100 dagen IoT-oplossingen. Het motto: minder vergaderen, meer doen. 'Soms is het zo simpel als een sensor plaatsen en meten.'

vodafone iot day
Deelnemers aan de IoT Challenge van 2024 met projecten zoals privacyvriendelijke beveiliging bij Trigion en slimme retailoplossingen voor Heineken.

Van idee naar realiteit in honderd dagen

Met de IoT Challenge brengt Vodafone Business corporates én startups samen om in honderd dagen tijd innovatieve IoT-oplossingen te ontwikkelen en te testen. De kracht van het programma zit in de tijdsdruk, ziet Jelmer Letterie, initiatiefnemer van de IoT Challenge namens Vodafone Business.

‘Honderd dagen geeft de druk van een pressure cooker die waarde toevoegt aan het programma. Het zorgt voor een snelle adoptie van innovatieve oplossingen, iets wat in de dagelijkse gang van zaken misschien niet zou gebeuren.’

De tweede editie van de IoT Challenge bracht grote bedrijven én innovatieve startups samen om met Internet of Things-technologie concrete problemen op te lossen. De challenge van 2024 omvatte projecten zoals privacyvriendelijke beveiliging bij Trigion en slimme retailoplossingen bij Heineken en VodafoneZiggo. ‘Innovatie doe je niet alleen’, stelt Letterie. ‘Je hebt een groot ecosysteem nodig. Daarom werken we bijvoorbeeld ook samen met The Next Web (TNW), dat een gigantisch netwerk aan startups heeft.’

Innovatie van de grond laten komen

‘We willen laten zien wat er mogelijk is met IoT’, vertelt Arno Nijhof van TNW. ‘We willen zorgen dat innovatie echt van de grond komt. Niet eindeloos vergaderen, maar gewoon beginnen. IoT is soms zo simpel als een sensor plaatsen en metingen starten. Dat is dan ook misschien wel het leukste van IoT-testen: je kunt heel snel data genereren. Vervolgens kun je het zo complex maken als je zelf wilt, maar ook de softwarecomponent — waarmee je de data kunt interpreteren — wordt steeds toegankelijker.’

Lessen uit de praktijk: de Efteling

In 2018 werd de challenge voor het eerst georganiseerd. Eén van de deelnemers van die editie van de IoT Challenge was de Efteling. Jonas Rietbergen, nu manager data & inzichten bij het attractiepark, kijkt met veel plezier terug op twee projecten die ze toen hebben uitgevoerd. ‘We hadden twee uitdagingen’, vertelt Rietbergen.

‘Ten eerste wilden we downtime van onze belangrijkste attracties voorkomen door predictive en preventive maintenance oplossingen te implementeren. Ten tweede wilden we de effectiviteit en efficiëntie van onze attracties verbeteren door realtime monitoring van de capaciteit, om zo wachttijden te verminderen.’

‘Denk groot, begin klein’

Die impact is zes jaar later nog steeds tastbaar, vertelt Rietbergen. ‘Een goed voorbeeld is hoe we sensoren hebben geïmplementeerd in onze drukstbezochte attracties om realtime de capaciteit te meten. Dit stelde ons in staat om de bezoekersstromen met een nauwkeurigheid van 95 procent te monitoren. Het succes daarvan heeft ons doen besluiten om deze technologie nu in al onze populaire attracties uit te rollen. Zonder deze challenge hadden we deze stap waarschijnlijk niet zo snel gezet.’

Maar Rietbergen benadrukt het belang van teamcommitment. ‘Zorg dat iedereen vanaf het begin aan boord is. Het programma hielp ons om ons te blijven richten op de doelen en samen door te zetten. Mensen hebben het er nog steeds over; het heeft echt tastbare resultaten opgeleverd. Neem de tijd om samen te innoveren. Dat is precies het doel van dit programma: denk groot, begin klein.’

Seeing without seeing

Acht jaar na de eerste verkenningen rond slimme monitoring blijft de vraag actueel: hoe kunnen we technologie inzetten die veiligheid verhoogt zonder privacy aan te tasten? Tijdens de tweede IoT Challenge toonde de samenwerking tussen beveiligingsbedrijf Trigion en de Engelse tech-startup Sensing Feeling de complexiteit van deze uitdaging.

‘Het draait om seeing without seeing’, stelt Ron Knaap, directeur platformtechnologie bij Trigion. ‘We wilden uitzoeken hoe we technologie kunnen gebruiken om een veilige omgeving te creëren, zonder privacy te schenden. De techniek moet zich bewijzen en moet op zeer zorgvuldige manier gebruikt worden. Je kunt niet zomaar systemen implementeren en zeggen ‘nu weten we het’. Het gaat uiteindelijk om het welzijn van mensen, niet om een businesscase.’

Schaalbare oplossingen

Het resultaat van de pilot is een techniek waarbij camerabeelden worden getransformeerd in abstracte datavisualisaties. De pilot begint in één gebouw, met installaties op vier verschillende locaties. ‘Onze oplossing transformeert camerabeelden in wiskundige en geometrische data, waardoor een digitale twin van de ruimte ontstaat’, zegt Jag Minhas, oprichter van het Londense bedrijf. ‘We kunnen gedragingen detecteren die afwijkend zijn, zonder persoonlijke informatie op te slaan.’

Voor Trigion biedt deze technologie enorme kansen, ziet Knaap. ‘Als we kijken naar onze klantendatabase, zou de helft van onze klanten dit type technologie kunnen gebruiken. We willen zorgen dat we de beste medewerkers beschikbaar hebben die relevant werk doen. Gaat het uiteindelijk werken? Dat weten we niet. Innovatie is nooit efficiënt, maar wel noodzakelijk.’

Lees meer: Als de inbreker binnenkomt, herkent deze camera dat meteen: ‘Je kijkt naar wat er gaat gebeuren’

Elke stap meten

In de retailsector werkten VodafoneZiggo en PFM samen aan het optimaliseren van een nieuw winkelconcept. ‘We wilden ons nieuwe winkelconcept op een data-gedreven manier evalueren’, stelt Hein van Hell, channel manager bij VodafoneZiggo. ‘Door IoT-sensoren te installeren, kunnen we gedetailleerde inzichten krijgen in klantenstromen én gedrag. We kunnen nu elke stap zien die klanten in de winkel zetten en hun interacties analyseren.’

Lees meer: Nieuwe techniek onthult onverwacht klantgedrag: ‘65% loopt via linkerkant de winkel in’

Eenzelfde concept vond plaats in de Heineken Experience, waar PFM samen met Vodafone Business een IoT-project implementeerde om de bezoekerservaring te ontsluiten. ‘We weten zoveel over onze gasten, voor én na hun bezoek, maar heel weinig over wat er gebeurt als ze eenmaal binnen zijn’, stelt Benjamin David, sales & marketing manager van Heineken. ‘De Heineken Experience is voor ons én onze bezoekers een magisch tafereel. Daar zijn we ons heel erg van bewust. Zodra we daar technologie aan gaan toevoegen, moet het de ervaring alleen maar verbeteren. En ik geloof dat het dat gaat doen.’

Lees meer: Wat doen die miljoen bezoekers in de Heineken Experience? IoT-tech moet antwoord geven

‘We staan pas aan het begin’

Letterie ziet de IoT Challenge als een ideale stap in het stimuleren van innovatie. ‘Het gaat erom samen te werken in een soort ecosysteem. Wij brengen onze expertise in, maar willen juist geen rem op de innovatie zetten. Het gaat om het ecosysteem en uiteindelijk de klant die geholpen wordt, de partner die zijn oplossing uitbouwt en voor ons de inzichten in klantbehoeften.’

‘In 2018 was het nog wat ruw en speels, met echte startups die pas net begonnen waren’, zegt Letterie. ‘Dit jaar waren het gerenommeerde partijen. Je ziet dat er steeds meer vertical solutions komen, waarbij partijen niet alleen de technologie, maar ook software en consultancy bieden.’

De impact van AI is ook onmiskenbaar, stelt Letterie. ‘Waar we vroeger alleen konden zien dat iemand zich van A naar B verplaatste, kunnen we nu veel dieper inzicht krijgen in variabelen zoals snelheid en gedrag. Het laat zien dat technologie ons in staat stelt om veel diversere en waardevollere inzichten te creëren. We staan pas aan het begin van wat mogelijk is. De diepgang en relevantie van de cases blijven groeien en ik hoop dat we deze challenges nog lang kunnen voortzetten. Het wordt zeker vervolgd.’

Uw bedrijf succesvol in een digitale wereld

Ondernemers kunnen nu een gratis adviesgesprek plannen met een onafhankelijke adviseur. U kunt hem alles vragen over digital marketing, hybride werken of digitale beveiliging.

Maak kennis met My V-Hub

Jouw gepersonaliseerde platform voor digitalisering! Maak nu een account aan en ontvang gratis een op maat gemaakt actieplan voor uw MKB-bedrijf.

Meer informatie

Bezoek het Experience Center in hartje Utrecht

Via een inspirerende en interactieve sessie ontdekt u de mogelijkheden en kansen van digitalisering voor uw bedrijf. De volgende sessie – op 23 oktober – gaat volledig over security.

Inschrijven
/