Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De 9 beste goede voornemens om slimmer te werken in 2023

Staat slimmer werken op jouw lijst met goede voornemens voor 2023? Vitaliteitsexpert Hidde de Vries heeft 9 tips voor leiders.

slimmer werken 2023
Getty Images
Je leest nu: De 9 beste goede voornemens om slimmer te werken in 2023

1. Stop met discussiëren over het ‘hybride werken’

‘Als je het eiland wil veroveren, verbrand dan de schepen achter je’, zei Julius Caesar bij zijn aanval op Engeland destijds. Op die manier kan je je ook niet terugtrekken en is de kans veel groter dat je het tot een succes brengt.

Met focus op het hybride werken blijf je op eenzelfde manier vastklampen aan de oude situatie. Ga dus niet bedenken hoe je zoveel mogelijk in stand kan houden. Pak de kans om het helemaal om te gooien. De schepen achter je te verbranden.
Begin met een schone lei en ga van daaruit de nieuwe manier van werken designen.

Harvard Business Review onderzocht waar werknemers het meest naar zoeken als het aankomt op het hybride werken. Wat blijkt: het gaat met name om een gevoel van autonomie. De mogelijkheid hebben om zelf te beslissen waar en wanneer ze hun werk doen. Of dat nu mogelijk is binnen jouw organisatie of niet, het is iets om in het achterhoofd te houden.

2. Kill your darlings

In welke business zit je met je bedrijf? Wat hoort daar wel bij en moet je heel goed doen en wat moet je vooral niet doen. Wie neem je aan binnen je bedrijf en wat huur je in?

Meer focus op minder levert uiteindelijk meer kwaliteit op. Bovendien versterkt het je boodschap naar de buitenwereld zodat anderen precies weten wat ze van je kunnen verwachten. Pas als je dan echt snelheid hebt, kun je door gaan pakken.

Denk aan Netflix dat nooit advertentieruimte is gaan verkopen, maar de focus hield op abonnementen. Daar zit hun kracht. Maar toen ze groot genoeg waren konden ze wel fantastische series maken, wat weer perfect aansluit bij hun aanbod. Uber kan inmiddels met het netwerk van chauffeurs eenvoudig doorpakken naar maaltijden en pakketjes. Bovendien versterkt dit ook weer hun propositie richting hun chauffeurs.

Maar totdat je groot genoeg bent, is het handig dit soort zijstappen nog even te parkeren. Focus op je corebusiness.

3. Maak goede afspraken met elkaar

Bij het remote werken zijn goede afspraken essentieel. Het nieuwe werken maakt het mogelijk dat iedere werknemer werkt volgens zijn of haar bioritme. Maar, wanneer plan je dan vergaderingen in? Wanneer zijn je werknemers bereikbaar en wanneer kunnen ze juist onbereikbaar zijn om concentreren of te ontspannen? Door over deze onderwerpen duidelijke afspraken te maken, stel je iedereen in staat om optimaal te presteren en creëer je een psychologisch veilige omgeving.

Lees ook: Hard, harder, hardst werken, dé manier om vooruitgang te boeken? Niet helemaal

4. Van preventie naar amplitie

In tegenstelling tot het behandelen (curatie) of voorkomen (preventie) van negatieve toestanden op werk (zoals werkstress of burn-out) voorziet amplitie in het actief bevorderen van de positieve toestanden bij werknemers. Denk daarbij aan bevlogenheid, welbevinden en gezondheid.

Waar preventie in zekere zin beperkt is tot risicogevallen (omdat het gericht is op het voorkomen van problemen) is de reikwijdte van amplitie breder. Door de positieve insteek kunnen namelijk alle medewerkers gebaat zijn bij dergelijke interventies.

5. Focus op verbinding

Een open deur, maar zo belangrijk. Verbinding creëert vertrouwen. En in teams waar het vertrouwen hoog is, zijn de mensen meer betrokken, minder gestrest, energieker en zijn de prestaties hoger. Grote kans dat je dat allemaal al weet, maar ga eens bij jezelf na: hoe vaak bel jij iemand uit je team op gewoon om te checken hoe het gaat?

6. Be nice

Volgens Berkeley-professor Emiliana Simon-Thomas is kindness een van de pilaren die belangrijk zijn voor werkgeluk. Het gaat bij kindness over het creëren van vertrouwen, het delen van inzichten, het geven van feedback en complimenten en goed naar elkaar luisteren.

Werkgeluk wordt in verschillende onderzoeken onder meer gekoppeld aan betere gezondheid, meer creativiteit, effectieve probleemoplossing en verhoogde productiviteit. Ook zijn mensen die veel werkgeluk ervaren meer betrokken en ervaren zij meer flow en betekenis in hun werk.

7. Pauze, pauze, pauze

Ik kan het niet genoeg benadrukken: stimuleer het nemen van voldoende (kwalitatieve) rustmomenten. Je kunt niet verwachten van je medewerkers dat ze continu gas blijven geven als ze tussendoor niet opladen.

Lees ook: Werkstress voorkomen: zo pak je dat aan binnen je bedrijf

8. Pay it forward

Wie goed doet, goed ontmoet. Ook op je werk. Het activeert het beloningscentrum in de hersenen, het maakt gelukkiger en het stimuleert de aanmaak van het hormoon oxytocine (wat weer helpt om beter bestand te zijn tegen stress).

9. Vier successen

De leukste manier om de verbinding in je team te verbeteren. Houd de successen van je collega’s bij en verras ze af en toe in de teammeeting met ieder een vermelding van zijn of haar succes.

Lees ook: Die ‘hinderlijke’ onderbrekingen op het werk komen je productiviteit ten goede