Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial Yacht

Wendbaarheid bepalend voor concurrentiekracht  

Yacht, detacheerder van hoger opgeleide professionals, heeft een heldere visie op de wereld van werken. Een wereld waarin organisaties vernieuwingen steeds sneller willen implementeren om hun concurrentiepositie te versterken en waarin arbeidsmobiliteit toeneemt. “Wendbaarheid wordt cruciaal voor organisaties”, stelt Peter Hulsbos, directeur van Yacht.

 

Juist de economische crisis heeft duidelijk gemaakt hoe kwetsbaar bedrijven zijn. “We zien het als onze verantwoordelijkheid om organisaties te helpen succesvol te zijn in een veranderende wereld van werken”, verklaart Peter Hulsbos. “Niet alleen deze economische neergang, maar juist ook langetermijnontwikkelingen, hebben we aangegrepen om de wereld van werk, de arbeidsmarkt van de toekomst en onze rol daarin eens goed te analyseren.”

Wendbaarheid

Het belangrijkste resultaat van die analyse is het besef dat wendbaarheid voor organisaties in de naaste toekomst een kritische succesfactor wordt. Hulsbos heeft daar twee argumenten voor. “Door de toenemende internationale concurrentie, onder meer veroorzaakt door het alomtegenwoordige internet, zullen organisaties voortdurend naar concurrentievoordeel moeten zoeken”, begint hij. “Cruciaal voor de innovatiekracht van organisaties is de beschikbaarheid van relevante kennis. Maar kennis is dynamisch, verandert voortdurend en veroudert. Het in huis halen, houden en ontwikkelen van kennis is echter kostbaar. Voor bedrijven en organisaties is het dan ook steeds minder logisch om zelf specialisten in dienst te houden. In plaats daarvan zullen zij zoeken naar mogelijkheden om steeds op het juiste moment de juiste kennis aan te trekken.”
Die ontwikkeling past naadloos bij Hulsbos’ tweede argument voor grotere wendbaarheid: veranderingen op de arbeidsmarkt. “Vooral onder hoger opgeleiden verandert het arbeidsethos”, legt hij uit. “Zij hebben behoefte aan meer balans tussen werk en privé, aan meer flexibiliteit, en zijn dus minder geïnteresseerd in een vast dienstverband. Illustratief daarvoor is de enorme groei van het aantal zzp’ers de laatste jaren.”
De twee ontwikkelingen leiden er volgens Hulsbos toe dat de rol van organisaties als werkgever gaat veranderen. “Zowel organisaties als hoger opgeleiden hebben behoefte aan dynamische relaties. Organisaties zullen dan ook steeds minder werkgever zijn, maar in toenemende mate ‘projectgever’. Afhankelijk van de specifieke behoefte zullen zij voor de duur van een project de benodigde expertise inhuren.” Een voorwaarde om innoverend en daardoor concurrerend te kunnen zijn, wordt voor veel organisaties dan ook het vermogen om op het juiste moment de juiste kennis beschikbaar te hebben. “Maar kennis zal, zeker op een aantal specifieke vakgebieden, onder andere door de gevolgen van ontgroening en vergrijzing, schaars worden. Juist daarom verwacht ik dat Yacht een belangrijke rol kan spelen in die nieuwe arbeidsmarktdynamiek.”

Portalfunctie

Voor de hoog opgeleide professionals die bij Yacht in dienst zijn, is die rol natuurlijk duidelijk. Dankzij Yachts intensieve contacten met aantrekkelijke opdrachtgevers kunnen zij bijdragen leveren aan innoverende projecten. Maar hoe zit het met zzp’ers en freelancers, die toch bewust voor het zelfstandig ondernemerschap hebben gekozen? Hulsbos: “Ook zzp’ers zijn welkom bij ons. Wij denken bovendien ook voor hen aantrekkelijk te zijn, omdat we ze faciliteiten kunnen bieden. Het belangrijkste is echter dat Yacht voor hen als portal kan fungeren.” Hulsbos bedoelt hiermee dat Yacht een veel grotere actieradius heeft dan een individuele zzp’er en dus een groter scala aan interessante en passende opdrachten kan bieden. Daarmee is de kans groter dat professionals betrokken raken bij projecten die optimaal bij hen passen.
Dat mes snijdt aan twee kanten. Want hoewel organisaties natuurlijk zelf de benodigde kennis en expertise kunnen zoeken, biedt Yacht als tussenpersoon belangrijke voordelen. “Wij hebben een groot arsenaal aan goed opgeleide en ervaren professionals. Bovendien kunnen wij voor de juiste match zorgen. Het is een complexe vaardigheid om de juiste professional op het juiste moment beschikbaar te hebben, maar het is onze meerwaarde dat we dit beheersen.”

Yacht Academy

Kennis en ervaring zijn belangrijk en vragen voortdurend om verversing. Dat geldt ook voor het werven en matchen van professionals. “We hebben dan ook onze eigen organisatie op dat punt weer eens onder de loep genomen”, vertelt Hulsbos. “Dat heeft geleid tot herinrichting van ons recruitmentcentrum. In deze markt zijn persoonlijke contacten altijd belangrijk geweest. Want professionals zoeken elkaar op en willen samenwerken met gekwalificeerde collega’s die ze kennen en vertrouwen. Yacht zorgt ervoor die contacten te kennen en deel uit te maken van de sociale netwerken van die professionals.”
Een belangrijk aspect is daarbij de aantrekkingskracht van Yacht. Een belangrijk ijzer in het vuur is daarvoor als vanouds de Yacht Academy, die de kennis van de interimprofessionals op de vakgebieden waarin Yacht opereert (HRM, ICT, finance, legal, technology, bouwkunde, civiele techniek & ruimtelijke ontwikkeling, marketing & communicatie en logistics) up-to-date houdt. “De medewerkers van onze Academy volgen de ontwikkelingen in de vakgebieden en branches op de voet. Van hieruit kunnen zij onze interimprofessionals adviseren over de opleidingsmogelijkheden om voorop te blijven lopen in het vakgebied.”

Yacht

Diemermere 25, 1112 TC Diemen
Telefoon: (020) 519 77 77
Fax: (020) 519 79 50
E-mail: [email protected]
www.yacht.nl
 

Nostics wint Challenger50 als meest uitdagende bedrijf van 2024

Nostics heeft de MT/Sprout Challenger50 Award van 2024 gewonnen. De ontwikkelaar van infectie-testkits mag zich daarmee de grootste marktuitdager van het jaar noemen. Nostics liet finalisten Carbyon en Cradle achter zich.

nostics eva rennen challenger50
Eva Rennen van Nostics nam de (lelijke) wisselbeker in ontvangst. Links MT/Sprout-hoofdredacteur Donovan van Heuven. Foto: Burak Goraler

Wie een infectieziekte heeft, moet vaak dagen wachten op laboratoriumresultaten voordat de juiste behandeling kan starten. Het Amsterdamse Nostics ontwikkelt een diagnostisch platform waarmee artsen binnen vijftien minuten weten welke bacterie een infectie veroorzaakt.

De technologie combineert fotonica, nanotechnologie en machine learning om razendsnel bacteriën te identificeren. ‘Dit kan een revolutie betekenen in de strijd tegen antibioticaresistentie’, aldus medeoprichter Rennen, die donderdag pitchte voor de jury van de Challenger50.

Het eerste product van Nostics richt zich op blaasontstekingen, waar jaarlijks 400 miljoen mensen wereldwijd aan lijden. Het team van 22 medewerkers werkt hard aan de ontwikkeling en klinische validatie. Nostics heeft al een entiteit in de Verenigde Staten opgezet en is in gesprek met de Amerikaanse gezondheidswaakhond FDA voor goedkeuring.

Competent, veelzijdig team

De jury van de Challenger50 is onder de indruk van het team van Nostics. Dat bestaat naast Rennen uit Vincent Laban, Rochelle Niemeijer, Bob de Vos en Jeroen Nieuwenhuis. Een combinatie van wetenschappelijk en zakelijk talent.

‘We moeten wat geduld hebben, maar Nostics heeft een heldere roadmap’, zegt juryvoorzitter Philip Bueters, chef lijsten van MT/Sprout. ‘De bestrijding van infectieziekten wereldwijd, en vooral in de derde wereld, en de strijd tegen onnodig toedienen van antibiotica is een grote en glasheldere missie waarvoor Eva Rennen en haar team een duidelijke weg hebben uitgestippeld. Met een product dat een massale vraag kan uitlokken zodra het op de markt is, met stevige marges bovendien.’

challenger50 2024
De jury van de Challenger50, met in het midden Eva Rennen van Nostics. Foto: Burak Goraler

De jury van de Challenger50 bestond verder uit ondernemers/investeerders Shawn Harris (Orange Wings Investments), Janneke Niessen (CapitalT), Patrick Kerssemakers (Dutch Founders Fund), challenger van 2023 Marissa de Boer (SusPhos) en Erik de Heer (EYnovation).


De Challenger50 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, Vodafone Business, Unique, Gapstars en B. Amsterdam.

De andere finalisten: Carbyon…

carbyon hans de neve challenger50
Hans de Neve, oprichter van Carbyon.

Naast Nostics stond Carbyon in de finale. Hans De Neve ontwikkelt met zijn bedrijf een methode om efficiënt CO2 uit de lucht te filteren en onder meer om te zetten in alternatieve brandstoffen. Direct Air Capture (DAC) lijkt een kansrijke manier om de CO2-uitstoot uit het verleden goed te maken. De Eindhovense spin-off van TNO heeft een technologie ontwikkeld die binnen één minuut een hoeveelheid CO2 uit de lucht filtert waar andere oplossingen twee uur voor nodig hebben.

Carbyon haalde in verschillende rondes 25 miljoen aan kapitaal op. ‘De jury is onder de indruk van de investeerders die aan het bedrijf zijn verbonden’, aldus voorzitter Bueters. Het is een internationaal consortium met onder meer het Duitse Siemens Financial Services, het Franse Omnes Capital en het Amerikaanse Lowercarbon Capital.

Met inmiddels 45 medewerkers ziet Carbyon vooral kansen in de luchtvaart- en scheepvaartsector voor zijn technologie om een alternatief te bieden voor fossiele brandstoffen. Bueters: ‘De grote getallen en het tempo dat je moet maken om razendsnel een deuk in het universum te slaan, echt geweldig.’

…en Cradle

cradle challenger50 2024
Het team van Cradle.

Derde finalist was Cradle. Het bedrijf van Jelle Prins, Stef van Grieken, Elise de Reus, Harmen van Rossum en Eli Bixby bouwt een AI-platform om eiwitten te ontwerpen die gebruikt worden in alles van medicijnen tot wasmiddelen en van voedingsingrediënten tot bioplastics.

De software van Cradle werkt vergelijkbaar met ChatGPT: gebruikers voeren een basisstructuur in met de gewenste eigenschappen, waarna het AI-model suggesties doet voor aanpassingen. Een grote farmaceut wist met behulp van Cradle in één maand een vaccin te ontwerpen, waar dat normaal meer dan twee jaar zou duren en tien keer zo duur zou zijn.

Ook grote namen als Novo Nordisk, Grifols en Novozymes maken gebruik van het platform, waarvoor de oprichters in verschillende rondes in totaal 32 miljoen euro ophaalden bij investeerders als Index Ventures en Kindred Capital. Het veertigkoppige team bestaat uit een mix van biologen, programmeurs en machine learning-experts.

‘Een sterk team met serial founders, zowel in AI als biotech’, zegt juryvoorzitter Bueters. ‘Knap hoe ze de technologie nu al toepassen bij bestaande klanten, zoals grote farmabedrijven. Het businessmodel draait als een tierelier.’

Challenger50: de meest uitdagende ondernemers

De Challenger50 is de jaarlijkse lijst van MT/Sprout met daarop de meest uitdagende ondernemers van Nederland. Ze dagen de gevestigde orde uit door te laten zien hoe zaken anders, sneller, beter, goedkoper of duurzamer kunnen. Om zich te kwalificeren voor de lijst moet een bedrijf een track record hebben van ten minste drie volledige (boek)jaren, omzet van belang boeken en goed gefund zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De winnaar treedt in de voetsporen van bekende namen als Crisp, Picnic, Kipster en 3D Hubs. Zij wonnen eerdere edities van de Challenger50 en groeiden daarna uit tot grote namen op het gebied van innovatieve business.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Challenger50 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, Vodafone Business, Unique, Gapstars en B. Amsterdam.

Bekijk ook:

Wat veel startups na de start belemmert en hoe je dat voorkomt

In samenwerking met LEVEL UP 2024 - Elke startup loopt tegen uitdagingen aan die succes belemmeren. Deze key succesfactoren behoeden je voor veelgemaakte fouten.

startup happiness ondernemen
Een startup succesvol neerzetten en laten uitgroeien tot een scaleup, is een helse klus die veel tijd, aandacht en energie vragen. Foto: Getty Images

Laten we er vooral geen doekjes om winden: een startup succesvol neerzetten en laten uitgroeien tot een scaleup, is een helse klus die veel tijd, aandacht en energie vragen.

Ja, een startup is anders dan een gevestigd bedrijf, maar dat rechtvaardigt nog niet de zweem van mystiek die rond startups hangt, vindt Camilla van den Boom, docent strategisch management aan TIAS en steun en toeverlaat voor bedrijven met groeiambities.

‘Als het gaat om het pad naar succes, dan gelden voor elke onderneming dezelfde bedrijfskundige wetmatigheden. Het draait om een vlijmscherpe focus, de juiste capaciteiten en een continue drive om de ambitie waar te maken’, aldus Van den Boom.

Iwan Michels, senior manager Accountancy, Compliance & Reporting bij EY beaamt dat volmondig. In zijn accountantspraktijk ziet hij successen én mislukkingen van startups en scaleups van dichtbij. Hij destilleert de volgende doorslaggevende succesfactoren:

#1 Ontwikkel iets waar écht behoefte aan is

Een van de grootste valkuilen voor startups is het ontwikkelen van een product of dienst waar geen echte marktbehoefte voor bestaat. Succesvolle startups lossen een echt probleem op dat breed gevoeld wordt en waarvoor klanten bereid zijn te betalen.

  • Valideer dus je idee door bijvoorbeeld marktonderzoek te doen, veelvuldig te praten met potentiële klanten en een prototype of minimaal levensvatbaar product (MVP) te maken en te testen.
  • Zorg voor een duidelijke product-market fit. Sluit je product of dienst goed aan bij de behoeften van je doelgroep? Is er aantoonbaar voldoende vraag om groei te rechtvaardigen?
  • Test met echte klanten. Ga op de markt staan, maak een eenvoudige webshop, ga bij bedrijven langs. Door feedback van echte klanten te verzamelen, leer je snel of er interesse is en hoe je je product kunt verbeteren.
  • Volg de Lean Startup-methode. Ontwikkel in kleine stappen en test voortdurend. Luister goed naar wat klanten werkelijk willen en focus op het oplossen van een echt probleem. Meet vervolgens de resultaten en pas je aanpak aan.
  • Zorg voor inkomsten vanaf het begin, dat helpt je van de kant. Weet dus direct betalende klanten te vinden, vraag partners mee te betalen voor deelname en vermijd gratis pilots

#2 Houd inzicht in je financiële huishouding

Veel startups lopen tegen geldproblemen aan. Dit kan verschillende oorzaken hebben: onvoldoende tijd nemen voor het aantrekken van kapitaal, te laat beginnen met het verdienen van geld en inefficiënt gebruik van beschikbare middelen.

‘Wat wij ook vaak zien’, zegt Michels, ‘is dat de administratie niet op orde is. Als je je verplichtingen niet in beeld hebt, kan dat enorm remmend werken. Of een vervroegd einde betekenen.’

Hij adviseert het volgende.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Maak een financiële planning: Maak een gedetailleerd financieel plan met realistische projecties voor inkomsten en uitgaven.  Houd een buffer aan voor onvoorziene omstandigheden en monitor je cashflow nauwkeurig. Pas vervolgens uitgaven aan waar nodig.
  • Zoek investeerders die passen bij je visie en doelstellingen, verken mogelijkheden voor subsidies of overheidssteun en overweeg crowdfunding als alternatieve financieringsbron.
  • Wees open over je continuïteitspositie en vermeld dat in je jaarrekening. Michels: ‘Als je runway korter is dan 12 maanden, zet dat in je jaarrekening. Zeker als je investeerders aan boord hebt, is het correct rapporteren over je financiële positie van groot belang.’
  • Borg je financiële huishouding door een cfo aan te haken. ‘Dat hoeft geen vaste kracht te zijn, het kan ook een parttime cfo zijn. Maar borg de financiële functie. Dat brengt expertise, helpt je investeerders te vinden en geeft rust.’
  • Monitor je cashflow. Zorg ervoor dat je bedrijf financieel duurzaam is voor je groeispurtjes gaat maken.
  • Werk met een roadmap. Een tijdgebonden routekaart helpt bij het plannen en uitvoeren van je groei. Stel dus doelen en definieer mijlpalen en benoem de middelen en strategieën die nodig zijn om deze te bereiken. Het is essentieel om realistische plannen te maken die haalbaar zijn en de betrokken teams motiveren.
  • Experimenteer en optimaliseer. Omarm een cultuur van experimenteren en optimaliseren. Stel duidelijke financiële KPI’s op en meet deze frequent, experimenteer met verschillende verkoopkanalen en -strategieën, investeer meer in wat werkt en stop met wat niet effectief is.

Natuurlijk zijn er meer succesfactoren. De samenstelling en dynamiek van je team bijvoorbeeld. Ook cruciaal. Uitdagingen daar zijn: niet het juiste team hebben met complementaire vaardigheden, te veel ego of hebzucht bij de oprichters, gebrek aan vertrouwen en micromanagement en onvoldoende afstemming tussen oprichters en investeerders.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook moet je voorzichtig zijn met vroegtijdig opschalen. Dat kan leiden tot overbelasting, verlies van focus op het kernproduct en financiële problemen door te hoge kosten. ‘En last but not least is timing een succesfactor’, weet Michels. ‘Stel je dus niet alleen de vraag waarom er behoefte zou zijn aan jouw product of dienst, maar vooral: waarom nu?’

Trigion zet in op AI-revolutie in gebouwbeveiliging: weten wat er gáát gebeuren

In samenwerking met Vodafone Business - Niet het aantal camera’s, maar de menselijke capaciteit om ze te monitoren is de grootste bottleneck in gebouwbeveiliging. De IoT Challenge van Vodafone Business bracht Trigion en Sensing Feeling samen met één doel: gebouwbeheer slimmer maken met AI en patroonherkenning.

trigion
Trigion zet in op AI-camera’s die zien wat er gaat gebeuren in plaats van wat er is gebeurd. Foto: Getty Images

Stel je voor: een groot kantoorgebouw met honderden beveiligingscamera’s, maar slechts een handvol beeldschermen in de controlekamer. Beveiligers die pas kunnen ingrijpen als er al iets is gebeurd. Een constante stroom aan beelden die worden opgeslagen, zonder dat iemand ze bekijkt.

Het is een scenario dat zich dagelijks afspeelt in duizenden gebouwen wereldwijd, ziet Jag Minhas, oprichter van Sensing Feeling.

Met de AI-startup uit Londen richt Minhas zich precies op dát vraagstuk. ‘Het traditionele cameratoezicht is vooral reactief’, stelt Minhas. ‘Je kijkt naar wat er is gebeurd, in plaats van wat er gaat gebeuren. Dat willen wij veranderen met slimme, AI-gestuurde technologie die proactief risicosituaties kan herkennen, onder het mom van seeing without seeing.’

900 camera’s, negen schermen

Sensing Feeling heeft zijn sporen al verdiend in de wereld van visuele AI-technologie. ‘We begonnen met het ontwikkelen van slimme detectiesystemen voor de spoorwegen’, vertelt Minhas. ‘Network Rail, de eigenaar van het Britse spoorwegnetwerk, vroeg ons om technologie te ontwikkelen die kan helpen bij het detecteren én voorkomen van overtredingen op het spoor en om de spoorwegovergangen veiliger te maken. Dat was een enorme uitdaging. Niet alleen technisch, maar ook qua implementatie in zo’n uitdagende omgeving.’

‘We zien in veel projecten een soortgelijk dilemma’, stelt Minhas. ‘Neem bijvoorbeeld King’s Cross Station in Londen. Daar hangen 900 camera’s, maar er zijn slechts negen schermen in de controlekamer. Er zijn talloze punten waar risico’s kunnen worden beoordeeld, maar eigenlijk te weinig middelen om ze te monitoren.’

Privacy als kernvoorwaarde

Dat is dan ook precies het probleem waar beveiligingsbedrijf Trigion mee kampt. ‘We zijn specifiek op zoek naar technologie die accuraat kan meten, maar niet continu alles in beeld brengt’, stelt Ron Knaap, directeur platformtechnologie. ‘Met reguliere videoanalyse creëer je een enorm datacenter vol beelden die meestal niet relevant zijn. Dat willen we niet. Het gaat om het realiseren van veiligheid en comfort, met maximale privacy voor de gebruiker.’

Die privacy moet dan ook vooropstaan, vindt Knaap. ‘Er is soms best een dunne lijn tussen privacy en beheersmaatregelen, helemaal met de technologie die nu steeds meer mogelijk maakt. De techniek moet zich bewijzen en moet op zeer zorgvuldige manier gebruikt worden. Je kunt niet zomaar systemen implementeren en zeggen ‘nu weten we het’. Het gaat uiteindelijk om het welzijn van mensen, niet om een businesscase.’

IoT Challenge van 100 dagen

Een samenwerking tussen een Britse tech-startup en een Nederlands beveiligingsbedrijf is misschien niet de meest logische. De samenwerking is mogelijk gemaakt door Vodafone Business en TheNextWeb (TNW). Tijdens een pilot van 100 dagen verbindt de Internet of Things (IoT) Challenge een technologieleverancier met een corporate die een innovatief vraagstuk wil oplossen. 

‘Vodafone Business heeft een véél groter bereik in de markt dan ik zelf zou hebben als ik op zoek zou gaan’, stelt Knaap. ‘Innovatie kost een hoop tijd, je hebt soms een aanjager nodig. Een soort ambassadeur die ervoor zorgt dat de neuzen dezelfde kant op staan en zegt: het kost tijd en geld, maar we gaan het doen.’

Menselijk gedrag meten

De pilot begint in één gebouw, met installaties op vier verschillende locaties. ‘Dit project geeft ons de mogelijkheid om onze oplossing in een nieuwe omgeving te testen’, stelt Minhas. ‘We hebben vooral ervaring met buitenruimtes, grote bouwplaatsen, kruispunten en stadspleinen. We hebben wel wat binnenlocaties, maar dat zijn vooral industriële omgevingen zoals fabrieken en logistieke centra. Dit project stelt ons in staat om de technologie binnen te gebruiken, met een sterke focus op menselijk gedrag in compacte ruimtes.’

‘Als uit de test blijkt dat het niet werkt, is dat ook een waardevol resultaat’, zegt Knaap. ‘Maar op basis van wat we nu zien, verwacht ik een positieve uitkomst. Het belangrijkste is dat we niet vooringenomen zijn en zorgvuldig valideren. Het kan best dat onze vraag nog te hooggegrepen is, maar dat betekent niet dat de technologie niet deugt. Het kan ook dat alles spot on is, dan kunnen we ermee verder.’

‘Geen blame and shame

Het potentiële succes vraagt in ieder geval om een intensieve samenwerking. ‘Ik zie het ook echt als een partnership’, zegt Knaap. ‘We communiceren open over alles wat we tegenkomen en lossen het samen op. Geen blame and shame. Je kunt overal spullen inkopen, dat is niet zo moeilijk. Maar ik wil het gedachtegoed van ondernemers meenemen in mijn visie om tot de beste oplossing te komen. Je zoekt ook eigenlijk geen leveranciers; je zoekt partners.’

‘Technologie en innovatie zijn fantastisch, maar als het niet kan worden toegepast op een écht probleem waarvoor mensen willen betalen, blijft het slechts een spannende mogelijkheid’, voegt Minhas toe. ‘Dankzij dit programma hebben we een kans gekregen die we graag als succes willen zien. We willen dit uitbreiden naar een breder aantal usecases. Gebouwbeheer is slechts één toepassing.’

‘Innovatie is noodzakelijk’

Knaap is in ieder geval enthousiast over de mogelijkheden voor zijn Trigion. ‘Als we kijken naar onze klantendatabase, dan zou de helft van onze klanten dit soort technologie kunnen gebruiken als alternatief voor óf aanvulling op fysieke beveiliging. We hebben momenteel 8 tot 9 duizend medewerkers die op locatie werken.’

‘We denken dat we het met 6 duizend zouden kunnen doen. Maar we willen niet van de anderen af, want we hebben al een tekort. We willen juist zorgen dat we de beste medewerkers beschikbaar hebben die relevant werk doen. Gaat het uiteindelijk werken? Dat weten we niet. Maar dat geldt voor iedere vorm van innovatie: het is nooit efficiënt, maar wel noodzakelijk.’

Uw bedrijf succesvol in een digitale wereld

Ondernemers kunnen nu een gratis adviesgesprek plannen met een onafhankelijke adviseur. U kunt hem alles vragen over digital marketing, hybride werken of digitale beveiliging.

Maak kennis met My V-Hub

Jouw gepersonaliseerde platform voor digitalisering! Maak nu een account aan en ontvang gratis een op maat gemaakt actieplan voor uw MKB-bedrijf.

Meer informatie

Bezoek het Experience Center in hartje Utrecht

Via een inspirerende en interactieve sessie ontdekt u de mogelijkheden en kansen van digitalisering voor uw bedrijf. De volgende sessie – op 23 oktober – gaat volledig over security.

Inschrijven
/

Sympower wil met 21,3 miljoen groeigeld nog meer energieslurpers helpen om geld te besparen

Sympower heeft met twee vingers in de neus 21,3 miljoen euro aan groeigeld opgehaald. De Amsterdamse scaleup bespaart energieslurpende bedrijven niet alleen veel geld, het bedrijf versnelt zo ook de energietransitie. Simon Bushell, founder en ceo, kijkt al uit naar 'de spannendste jaren tot nu toe'.

simon bushell sympower

Zijn droom om de energietransitie te versnellen komt met 21,3 miljoen euro aan groeigeld weer een stap dichterbij. Al vindt Simon Bushell, founder en ceo van Sympower, het na negen jaar nog altijd wel een beetje moeilijk om in Jip- en Janneketaal uit te leggen wat zijn bedrijf nu precies doet.

‘Het elektriciteitsnet helpen om meer hernieuwbare energie op te nemen’, begint hij tegen MT/Sprout. ‘Het stroomnet moet altijd in balans zijn: er moet evenveel vraag en aanbod zijn.’ Gas- en koolcentrales zorgen voor die balans, wanneer er niet voldoende energie uit zon en wind kan worden geproduceerd. Die zijn niet echt klimaatvriendelijk.

De Brits-Nederlandse Bushell wil die fossiele centrales overbodig maken. Dat balanceren kan namelijk ook anders, niet via de productie, maar wel via de gebruikers van elektriciteit. Flexibiliteit aan de vraagzijde, noemt Sympower dat.

Machines aan- en uitzetten

Wat dat in de praktijk betekent? De klanten passen hun vraag aan op hoeveel elektriciteit beschikbaar is. ‘We besturen de machines in een papierfabriek, of een staalfabriek, of een cementproducent. Daarvoor installeren we een stukje hardware. Ons softwareplatform zet die machines automatisch aan of uit, harder of zachter, afhankelijk van de situatie op het elektriciteitsnet.’

Bushell is nog altijd dankbaar voor ‘de eerste klanten die gek genoeg waren’ om met hem in dit avontuur te stappen. ‘We waren in 2015 maar een startup met vijf mensen en een idee.’ Maar dat idee slaat wel aan. Bushell haalt er in 2018 in de Europese 30 Under 30-lijst van Forbes mee.

Sympower, in 2020 opgenomen in de Challenger50 van MT/Sprout, heeft inmiddels een klinkende naam opgebouwd. Ook omdat er veel tijd wordt geïnvesteerd in het wegnemen van eventuele zorgen van de klant. Dat er ‘geen kosten aan de voorkant zijn’, neemt al drempels weg.

‘We beginnen vaak met een klein projectje waarin we één of twee dingen aansturen. Als het vertrouwen is opgebouwd, vergroten we de omvang en het bereik.’ Wat ook helpt natuurlijk, is dat de klanten zo tien tot twintig procent kunnen besparen op hun elektriciteitsrekening.

De Amsterdamse startup is daardoor uitgegroeid tot een flinke scaleup met meer dan 200 medewerkers in tien landen en zo’n 200 industriële en commerciële klanten aan boord. Allemaal flinke energieslurpers, van datacenters tot houtzagerijen. ‘Dat zij er voldoende vertrouwen in hebben om de controle van de machines aan ons over te laten, vind ik nog altijd een hele eer’, klinkt het bescheiden.

Lees ook: Duurzame startups hebben het in Nederland harstikke moeilijk

12 miljard besparen

Het bedrijf is marktleider aan de vraagzijde-kant in Scandinavië en Griekenland. Maar Bushell bruist van ambitie. ‘Europese dominantie’ dat is het doel. Het bedrijf speelt namelijk in op hoge Europese noden. Overal is er meer vraag naar flexibiliteit op het elektriciteitsnet, naar meer veerkrachtige netwerken.

Bovendien hoeft er dan minder in die netwerken te worden geïnvesteerd. Tegen 2050 zullen flexibele diensten, samen met andere oplossingen, hier zorgen voor een jaarlijkse besparing van 12 miljard euro.

Investeerders zijn ook gek op alles wat de energietransitie kan versnellen. Het Spaanse A&G Energy Transition Tech Fund heeft de overtekende Series B-ronde voor Sympower geleid. Directe investeringen komen van het Europees Investeringsfonds en bestaande investeerders Activate Capital, Rubio Impact Ventures, PDENH en Expon Capital.

Investeren in batterijen

Met 21,3 miljoen euro vers geld komt het totaal geïnvesteerde kapitaal in het bedrijf op 60 miljoen euro. Wat gaat Bushell met die centen doen? Vooral opschalen: nieuwe producten, nieuwe landen, nieuwe partners. De komende jaren worden ‘de spannendste tot nu toe’.

‘We gaan onze portfolio uitbreiden naar een volwassen aanbod voor energieopslag. Dat is best een nieuwe markt voor ons, maar batterijsystemen zijn enorm belangrijk voor het elektriciteitssysteem van de toekomst.’

Om de groei te versnellen, kijkt hij ook naar partnerschappen, fusies en overnames in de belangrijkste markten van Sympower. ‘Bedrijven met dezelfde missie en visie die ons kunnen helpen met het uitbreiden van onze productportfolio of bij het uitbreiden naar andere landen.’

De samenwerking met verschillende energieleveranciers in Europa wil hij ook verder verdiepen. ‘Om nog beter te begrijpen hoe we meer voor ze kunnen doen dan dat we nu doen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Impact maken

Winst maakt Sympower nog niet, maar dat komt binnen een paar jaar wel in orde, verwacht Bushell. Hij vindt dat op dit moment ook net iets minder belangrijk. ‘Ons doel is om zoveel mogelijk impact te maken. Ook onze investeerders willen dat we een zo groot mogelijk bedrijf worden. Ze zijn meer geïnteresseerd in een verdriedubbeling dan in een verdubbeling, zeg maar. Dat is ook het traject waar wij op zitten: snel groeien.’

Lees ook: Kiwatt helpt mkb verduurzamen met Hollandse batterijen

Stella Fietsen failliet: hoe het succesvolle verkoopmodel juist de ondergang werd

Premium - E-bikefabrikant Stella Fietsen is failliet. Het directe verkoopmodel dat het bedrijf groot maakte, werd uiteindelijk zijn achilleshiel. De curator heeft goede hoop op een doorstart, maar wie durft het aan?

stella fietsen failliet e-bike elektrisch
Foto: Stella Fietsen

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.