Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial Yacht

Wendbaarheid bepalend voor concurrentiekracht  

Yacht, detacheerder van hoger opgeleide professionals, heeft een heldere visie op de wereld van werken. Een wereld waarin organisaties vernieuwingen steeds sneller willen implementeren om hun concurrentiepositie te versterken en waarin arbeidsmobiliteit toeneemt. “Wendbaarheid wordt cruciaal voor organisaties”, stelt Peter Hulsbos, directeur van Yacht.

 

Juist de economische crisis heeft duidelijk gemaakt hoe kwetsbaar bedrijven zijn. “We zien het als onze verantwoordelijkheid om organisaties te helpen succesvol te zijn in een veranderende wereld van werken”, verklaart Peter Hulsbos. “Niet alleen deze economische neergang, maar juist ook langetermijnontwikkelingen, hebben we aangegrepen om de wereld van werk, de arbeidsmarkt van de toekomst en onze rol daarin eens goed te analyseren.”

Wendbaarheid

Het belangrijkste resultaat van die analyse is het besef dat wendbaarheid voor organisaties in de naaste toekomst een kritische succesfactor wordt. Hulsbos heeft daar twee argumenten voor. “Door de toenemende internationale concurrentie, onder meer veroorzaakt door het alomtegenwoordige internet, zullen organisaties voortdurend naar concurrentievoordeel moeten zoeken”, begint hij. “Cruciaal voor de innovatiekracht van organisaties is de beschikbaarheid van relevante kennis. Maar kennis is dynamisch, verandert voortdurend en veroudert. Het in huis halen, houden en ontwikkelen van kennis is echter kostbaar. Voor bedrijven en organisaties is het dan ook steeds minder logisch om zelf specialisten in dienst te houden. In plaats daarvan zullen zij zoeken naar mogelijkheden om steeds op het juiste moment de juiste kennis aan te trekken.”
Die ontwikkeling past naadloos bij Hulsbos’ tweede argument voor grotere wendbaarheid: veranderingen op de arbeidsmarkt. “Vooral onder hoger opgeleiden verandert het arbeidsethos”, legt hij uit. “Zij hebben behoefte aan meer balans tussen werk en privé, aan meer flexibiliteit, en zijn dus minder geïnteresseerd in een vast dienstverband. Illustratief daarvoor is de enorme groei van het aantal zzp’ers de laatste jaren.”
De twee ontwikkelingen leiden er volgens Hulsbos toe dat de rol van organisaties als werkgever gaat veranderen. “Zowel organisaties als hoger opgeleiden hebben behoefte aan dynamische relaties. Organisaties zullen dan ook steeds minder werkgever zijn, maar in toenemende mate ‘projectgever’. Afhankelijk van de specifieke behoefte zullen zij voor de duur van een project de benodigde expertise inhuren.” Een voorwaarde om innoverend en daardoor concurrerend te kunnen zijn, wordt voor veel organisaties dan ook het vermogen om op het juiste moment de juiste kennis beschikbaar te hebben. “Maar kennis zal, zeker op een aantal specifieke vakgebieden, onder andere door de gevolgen van ontgroening en vergrijzing, schaars worden. Juist daarom verwacht ik dat Yacht een belangrijke rol kan spelen in die nieuwe arbeidsmarktdynamiek.”

Portalfunctie

Voor de hoog opgeleide professionals die bij Yacht in dienst zijn, is die rol natuurlijk duidelijk. Dankzij Yachts intensieve contacten met aantrekkelijke opdrachtgevers kunnen zij bijdragen leveren aan innoverende projecten. Maar hoe zit het met zzp’ers en freelancers, die toch bewust voor het zelfstandig ondernemerschap hebben gekozen? Hulsbos: “Ook zzp’ers zijn welkom bij ons. Wij denken bovendien ook voor hen aantrekkelijk te zijn, omdat we ze faciliteiten kunnen bieden. Het belangrijkste is echter dat Yacht voor hen als portal kan fungeren.” Hulsbos bedoelt hiermee dat Yacht een veel grotere actieradius heeft dan een individuele zzp’er en dus een groter scala aan interessante en passende opdrachten kan bieden. Daarmee is de kans groter dat professionals betrokken raken bij projecten die optimaal bij hen passen.
Dat mes snijdt aan twee kanten. Want hoewel organisaties natuurlijk zelf de benodigde kennis en expertise kunnen zoeken, biedt Yacht als tussenpersoon belangrijke voordelen. “Wij hebben een groot arsenaal aan goed opgeleide en ervaren professionals. Bovendien kunnen wij voor de juiste match zorgen. Het is een complexe vaardigheid om de juiste professional op het juiste moment beschikbaar te hebben, maar het is onze meerwaarde dat we dit beheersen.”

Yacht Academy

Kennis en ervaring zijn belangrijk en vragen voortdurend om verversing. Dat geldt ook voor het werven en matchen van professionals. “We hebben dan ook onze eigen organisatie op dat punt weer eens onder de loep genomen”, vertelt Hulsbos. “Dat heeft geleid tot herinrichting van ons recruitmentcentrum. In deze markt zijn persoonlijke contacten altijd belangrijk geweest. Want professionals zoeken elkaar op en willen samenwerken met gekwalificeerde collega’s die ze kennen en vertrouwen. Yacht zorgt ervoor die contacten te kennen en deel uit te maken van de sociale netwerken van die professionals.”
Een belangrijk aspect is daarbij de aantrekkingskracht van Yacht. Een belangrijk ijzer in het vuur is daarvoor als vanouds de Yacht Academy, die de kennis van de interimprofessionals op de vakgebieden waarin Yacht opereert (HRM, ICT, finance, legal, technology, bouwkunde, civiele techniek & ruimtelijke ontwikkeling, marketing & communicatie en logistics) up-to-date houdt. “De medewerkers van onze Academy volgen de ontwikkelingen in de vakgebieden en branches op de voet. Van hieruit kunnen zij onze interimprofessionals adviseren over de opleidingsmogelijkheden om voorop te blijven lopen in het vakgebied.”

Yacht

Diemermere 25, 1112 TC Diemen
Telefoon: (020) 519 77 77
Fax: (020) 519 79 50
E-mail: [email protected]
www.yacht.nl
 

‘Clowns’ bij de overheid, luister naar Adriaan Mol en Robert Vis voordat het te laat is

Succesvolle ondernemers Adriaan Mol en Robert Vis waarschuwen: Nederland jaagt startups het land uit. De overheid moet nu luisteren naar deze 'uithangborden' voordat meer techtalent verdwijnt, schrijft investeerder Jeroen Bertrams in zijn column.

adriaan mol mollie robert vis bird

Ik kan iedereen aanraden de posts van Adriaan Mol (oprichter van onder andere betaalverwerker Mollie) en Robert Vis (oprichter van communicatieplatform Bird) op LinkedIn te volgen. Regelmatig komen ze met ferme taal over allerlei onderwerpen. Zo schreef ik al eens een column op MT/Sprout over de fittie van Adriaan Mol met ABN Amro, waarin hij de bank ‘incompetente idioten’ noemde.

Ondernemersklimaat in Nederland

Natuurlijk praten beide heren graag over hun eigen bedrijven en producten, maar ze hebben het ook vaak over het ondernemersklimaat in Nederland en in Europa. Ze vinden het – en dat is misschien nog wel een understatement – dramatisch.

Adriaan Mol dreigde in 2022 al eens met een vertrek uit Nederland. Tegen Het Parool stelde hij dat hij achteraf bezien nooit in Nederland zijn bedrijf had moeten starten. Zijn letterlijke woorden: ‘Techbedrijven bestaan hier ondanks de overheid, niet dankzij.’

Mol vindt dat allerlei overheidsregels uitermate beperkend werken voor startups, terwijl buitenlandse bedrijven daar helemaal geen last van hebben. Bovendien zijn de regels gemaakt voor ‘ouderwetse’ bedrijven. Dat staat innovatie in de weg en zorgt ervoor dat oude bedrijven bevoordeeld worden.

Lees ook: Ben je ‘geschift’ als je in Nederland blijft? Waarom startups snel/nooit naar de VS moeten verkassen

Ook Vis is vertrokken

Robert Vis denkt er vrijwel hetzelfde over. Niet voor niks vertrok hij recent met zijn volledige bedrijf uit Nederland en keerde zelfs Europa geheel de rug toe. Hij noemde onder meer belastingdruk als reden voor zijn vertrek, maar ook mentaliteit en veiligheid.

Reuters schreef twee weken geleden een uitgebreid stuk over het vertrek van Bird uit Europa. Want: heel Europa is een ‘ramp’ voor startups.

Dat vindt Adriaan Mol trouwens ook. Recent plaatste hij dit plaatje bij een LinkedIn post. Te zien is een sterk dalende lijn van de groei van de Europese economie, waarbij een stel analyserende politici stelt dat het waarschijnlijk ligt aan een gebrek aan… regulering.


En afgelopen week maakte Mol zich boos om het schrappen van een ondernemersvriendelijke regeling in Frankrijk en omschreef hij politici als een stel clowns zonder enig besef van ondernemerschap.

Uithangbord voor jonge ondernemers

Laten we niet vergeten dat Mol en Vis twee uiterst succesvolle ondernemers zijn. Slimme jongens met een enorme drive om mooie zaken te bouwen. Ze hebben duizenden banen geschapen in ons land. Ze weten als geen ander hoe je bedrijven uit de grond stampt.

Het verbaast mij dan ook zeer dat ze niet of nauwelijks worden betrokken bij het startupklimaat in Nederland. Deze heren wil je juist als uithangbord hebben voor jonge ondernemers.

Lees ook: De Quote Top 100 jonge miljonairs: hoe word je nou echt snel rijk?

Dat ze het klimaat voor ondernemers in Nederland slecht noemen, zou tot directe actie moeten leiden. Ik weet dat er binnen de overheid diverse mensen zijn die echt heel graag vooruitgang willen boeken op dit vlak, maar simpelweg de kans niet krijgen om iets voor elkaar te brengen. Klaarblijkelijk vindt de politiek het helemaal niet belangrijk.

Win-win voor overheid en ondernemers

Eerlijk is eerlijk: op bepaalde vlakken doet de overheid wel degelijk haar best om in ieder geval investeerders aan te moedigen om geld te steken in zeer jonge bedrijven. Met ons fonds Dutch Operator Fund maken we gebruik van een vriendelijke regeling van de RVO en mijn contact met die organisatie is uitstekend. Ik proef daar een stevige drive om jonge ondernemers en fondsen te helpen.

Overigens, Adriaan Mol zei in hetzelfde interview met Het Parool dat hij weinig heeft met investeringsfondsen die met andermans geld investeren. Hij doet alle zijn deals met eigen geld, of, zoals hij het stelt: ‘De meeste techinvesteerders neuken niet met hun eigen lul. Ze investeren geld van anderen.’

Bij ons fonds doen we net als Adriaan: allemaal eigen geld en geen cent managementfee. Reken maar dat we hard werken om de startups in onze portfolio maximaal te helpen. Wij winnen alleen als de startups ook winnen. Het zou goed zijn als Nederland en Europa dat ook begrijpen: ze winnen alleen als ondernemers winnen.

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams:

Groeien met coronaschuld kan wel degelijk: dit zijn 4 opties voor ondernemers

Drie jaar na de coronacrisis torsen ondernemers nog altijd een fikse belastingschuld mee. Dat maakt het bijna onmogelijk om kapitaal bij de bank los te krijgen en te investeren in groei. Bedrijven moeten dus op zoek naar alternatieve routes. ‘Wie blijft hangen in het idee dat banken de enige oplossing zijn, loopt vast.’

De coronaschuld van ondernemers bedroeg eind 2024 bijna 7 miljard euro. Die schuld drukt zwaar op de groeiambities. Foto: Getty Images

‘Door de coronaschuld betalen we 14.000 euro per maand terug. Dat drukte zó zwaar op de resultaten dat er nauwelijks ruimte was om te investeren in groei.’

Met deze woorden vat Merijn Janssen, eigenaar van meubelbedrijf NJOJ Living en oprichter van marketing- en salesbureau The Underdog, een groeiend probleem samen: de financiële nasleep van de coronacrisis zet een rem op het mkb.

Hoewel de economie langzaam herstelt, blijven veel bedrijven worstelen met coronaschulden. Banken tonen zich terughoudend, zelfs tegenover bewezen businessmodellen. Voor veel ondernemers betekent dit dat groei stagneert.

Hoe zat het ook alweer?

Tijdens de coronacrisis bood de overheid steun via de regelingen NOW (loonkosten) en TVL (vaste lasten), en kregen bedrijven belastinguitstel. Sinds oktober 2022 moeten ondernemers deze schuld in vijf jaar aflossen, met een rente die inmiddels is opgelopen tot 4 procent.

De gezamenlijke coronaschuld van ondernemers bedroeg eind 2024 bijna 7 miljard euro. Voor veel bedrijven vormt deze last een extra barrière bij het verkrijgen van financiering, waardoor ze in een spagaat belanden: investeren in groei is noodzakelijk, maar zonder externe financiering onmogelijk.

De bank zegt nee – en nu?

Ralph van Dam ziet de gevolgen dagelijks. Hij is medeoprichter van Geldfit Zakelijk, een platform dat ondernemers helpt bij het vinden van financiële oplossingen. ‘Ondernemers hebben keurig gedaan wat er van ze werd gevraagd: ze hielden hun bedrijf overeind met steun van de overheid. Maar nu wordt diezelfde steun als een blokkade gezien. Dat is niet solidair en in strijd met de belofte die toen gedaan werd: hier komen we samen uit.’

Volgens Van Dam zit het probleem in de financiering. ‘Ondernemers kunnen soms hun schulden verlagen via regelingen, maar er is geen bank of andere financiële partij die daarna een zogenoemd saneringskrediet verstrekt om de opgelopen schulden in een keer af te kunnen kopen. Dat betekent dat bedrijven vastzitten: ze moeten groeien om hun schulden af te lossen, maar zonder sanering en herfinanciering met nieuw geld kunnen ze niet groeien.’

Lees ook: 7 tips om financiering bij ‘rotbanken’ los te krijgen

Een van de alternatieve financieringspartijen is BridgeFund, een online platform dat ondernemers met een gezonde cashflow direct toegang geeft tot groeikapitaal, zonder tussenkomst van een bank. Ceo Julian van de Steeg ziet dat ondernemers met een coronaschuld bij traditionele kredietverstrekkers vaak vastlopen. ‘Wij kijken niet alleen naar het verleden, maar naar hoe een ondernemer nu zijn bedrijf runt en welke maatregelen hij heeft genomen om zijn financiële positie te stabiliseren.’

Een ‘nee’ van de bank hoeft dus niet het eindstation te zijn. Er zijn meer manieren om kapitaal aan te trekken.

#1 Crowdfunding: geld ophalen bij klanten en netwerk

Toen banken hem afwezen, besloot Janssen van NJOJ Living zelf een crowdfundcampagne op te zetten. ‘Eerst in mijn eigen netwerk, daarna breder. Als mensen zien dat je omgeving vertrouwen heeft, groeit het enthousiasme.’

Inmiddels werkt hij in fases aan het ophalen van 1,5 miljoen euro via leningen en investeerders, en nog eens 1,65 miljoen euro via pre-orders en bestellingen.

Deze aanpak is niet uniek. In 2024 werd in Nederland ruim 1,1 miljard euro via crowdfunding opgehaald, een stijging van 20 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

‘We vragen niet om een gift’, zegt Janssen. ‘Mensen die meedoen, krijgen echt iets terug: meubels met shoptegoed, een hoog rendement op hun investering én de kans om bij te dragen aan een groeiend bedrijf.’

Crowdfunding werkt vooral voor bedrijven met een consumentenproduct of horecaconcept, omdat zij een breed publiek kunnen aanspreken. ‘Als je goed bent in marketing, kun je op die manier veel geld ophalen’, zegt Van de Steeg (BridgeFund). ‘Maar als je daar niet goed in bent, moet je er niet aan beginnen.’

#2 Private investeerders: meer dan alleen geld

Naast crowdfunding kiezen steeds meer ondernemers voor private investeerders, blijkt uit onderzoek. Die brengen niet alleen geld in het laatje, maar ook kennis en een netwerk. Volgens Van Dam kan dit een sleutel zijn voor ondernemers die nu vastlopen. ‘Banken kijken alleen naar cijfers uit het verleden. Private investeerders kijken naar de toekomst. Dat maakt een enorm verschil.’

Een voorbeeld is het platform NLInvesteert. Zij bieden combinaties van particuliere investeerders en andere financiers. Hierdoor zijn ondernemers minder afhankelijk van banken en hun strenge regels – maar hebben ze ook minder zekerheden.

De belangstelling voor financiering via aandelen groeit, waarbij investeerders mede-eigenaar worden. Dit verlaagt de maandlasten en geeft bedrijven meer ruimte om te groeien.

Toch is investeren via particulieren niet zonder risico. ‘Financieren is een vak’, waarschuwt Van de Steeg. ‘Een lening moet bijdragen aan het toekomstperspectief van een onderneming, niet aan het dichten van gaten.’

#3 Samenwerken met andere bedrijven

Een andere manier om te groeien zonder lening is samenwerken met andere bedrijven: het zogeheten bartering of ruilhandel. Stel je voor: een kleine koffiebranderij ziet de vraag naar hun product stijgen, maar heeft geen budget voor nieuwe apparatuur. In plaats van een lening af te sluiten, maakt de branderij een deal met een grote horeca-leverancier.

Die financiert de extra machines in ruil voor een vaste afname van koffie voor hun cafés. Zo kan de branderij groeien zonder extra schulden en verzekert de leverancier zich van goede koffie.

#4 Subsidies en belastingvoordelen

Verder maken veel ondernemers nog geen gebruik van subsidies en belastingvoordelen, terwijl deze financiering toegankelijker kunnen maken. Regelingen zoals de Borgstelling MKB-kredieten en de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk kunnen uitkomst bieden bij de zoektocht naar krediet.

Bij de eerste regeling staat de overheid garant voor leningen, de tweede biedt belastingvoordeel op loonkosten voor onderzoek en ontwikkeling. Dit verlaagt de kosten van innovatie, wat met name interessant is voor techbedrijven en de maakindustrie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemers die in actie komen, winnen

Volgens Van Dam van Geldfit Zakelijk is het belangrijk om je schulden onder ogen te zien en hierover te communiceren met de kredietverstrekker. Maar nog belangrijker is het heft in handen nemen. ‘Wie blijft hangen in het idee dat banken de enige oplossing zijn, loopt vast. Maar wie breder kijkt en slim inspeelt op alternatieven, heeft nog steeds alle kans om te groeien.’

Dat laat Janssen zien met zijn crowdfundacties. Hij ziet nu de eerste resultaten en hoopt binnenkort de productie van zijn bar-, sta- en eettafels op te schalen. ‘Het is hard werken, maar stilzitten helpt niemand. Als ondernemer moet je vooruit blijven denken.’

Van startblok tot topbestuurder: Rabobank-CHRO Janine Vos over de growth mindset

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Janine Vos, CHRO van Rabobank, leerde al jong dat stilstand achteruitgang is. Of het nu op het startblok van het zwembad was of in de bestuurskamer, ze weet: soms moet je gewoon springen. In de eerste podcastaflevering van 'How to Grow' vertelt ze hoe een growth mindset haar helpt in een sector waar risico’s vaak worden vermeden.

Podcast How to grow - Janine Vos Rabobank

Janine Vos haalt een krachtige metafoor aan uit haar jeugd: het startblok bij het zwemmen. Als kind leerde ze om niet te blijven hangen in angst, maar gewoon te gaan. ‘Ik herinner me nog dat ik als vijftienjarige voor een startblok stond en dacht: en nu door.’ Die mindset helpt haar nog steeds, of het nu gaat om een moeilijke beslissing op het werk of een uitdagende presentatie.

Die gedachtegang sluit perfect aan bij de kern van een growth mindset: het geloof dat je jezelf continu kunt ontwikkelen, fouten mag maken en altijd kunt blijven leren. Maar hoe pas je dat toe in een organisatie waar stabiliteit en structuur vaak leidend zijn?

Een groeimindset binnen Rabobank

Bij Rabobank speelt de growth mindset een centrale rol in de ontwikkeling van medewerkers. Vos vertelt hoe de bank managers traint in het voeren van groeigesprekken in plaats van traditionele beoordelingsgesprekken. ‘We stimuleren mensen om te bewegen tussen verschillende vakgebieden en kijken niet alleen naar prestaties, maar ook naar ontwikkeling en gedrag.’

Toch is een growth mindset geen vanzelfsprekendheid, zeker niet in een sector die historisch gezien gericht is op het vermijden van risico’s. Vos erkent dat het tijd kost om een cultuur te creëren waarin fouten maken niet alleen wordt geaccepteerd, maar zelfs wordt gewaardeerd.

‘We hebben bijvoorbeeld ‘I messed up’-sessies geïntroduceerd waarin medewerkers openlijk leren van hun fouten. In het begin was daar veel weerstand tegen, maar nu zien we dat het mensen helpt om zich veiliger te voelen en te groeien.’

Balans tussen prestatie en groei

Een veelvoorkomende valkuil in bedrijven is prestatiefixatie. Vos gelooft echter dat prestatie en persoonlijke groei hand in hand gaan. ‘Mensen hebben houvast nodig, maar ook de ruimte om zichzelf te ontwikkelen. We combineren KPI’s met een focus op gedragsontwikkeling en persoonlijke groei. Alleen zo houd je een organisatie wendbaar en innovatief.’

Waarom je deze aflevering niet mag missen

In deze aflevering van How to Grow vertelt Janine Vos openhartig over:

  • Haar persoonlijke groeimomenten en hoe ze omgaat met onzekerheid.
  • De impact van haar opvoeding op haar leiderschapsstijl.
  • Hoe Rabobank medewerkers stimuleert om een growth mindset te ontwikkelen.
  • De uitdaging om groei en stabiliteit in balans te houden binnen een bankomgeving.

Benieuwd naar haar inzichten? Luister nu naar de aflevering en bekijk de videoregistratie hieronder.

How to Grow

How to Grow is de podcastserie van MT/Sprout in samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin. In deze serie spreken we topmensen uit het bedrijfsleven. Mensen die niet alleen weten hoe je persoonlijk groeit, maar ook hoe je je organisatie meeneemt in die groei.

Dit is de eerste aflevering. Binnenkort spreken we Simone van Neerven, innovatie-expert en voormalig chief innovation officer over groeimindset en innovatie, het nut van rebelleren en balanceren tussen zinvolle uitdagingen van nodeloze risico’s.

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/

Vesper laat iedereen met een verhaal zijn eigen videogame maken: ‘Dan maak je pas echt impact’

Videogames trekken meer publiek dan boeken en zelfs films. Toch blijft de ontwikkeling ervan voorbehouden aan een select clubje techneuten. Met Vesper verandert Robert Gaal dat radicaal: zijn startup laat schrijvers hun verhalen omzetten in interactieve games zonder dat ze hoeven te programmeren. 'Als je kunt schrijven, kun je een game maken.'

vesper games robert gaal
Robert Gaal wil met Vesper schrijvers hun eigen game laten maken.

Wat is Vesper?

Vesper is een online platform waarmee schrijvers hun eigen videogames kunnen maken. Daarmee wil de startup het ontwikkelen van videogames buiten de muren van de grote gamestudio’s trekken en toegankelijk maken voor een breed publiek van makers. Er worden genoeg spannende en fantasierijke verhalen geschreven die prima geschikt zijn als interactieve game, is de gedachte. Vesper geeft de schrijvers een tool om dat zonder één regel softwarecode voor elkaar te krijgen.

De startup gebruikt onder meer AI om tekst om te zetten in de personages, decors en rekwisieten die een verhalende game aantrekkelijk maken. De schrijver wordt door de software op weg geholpen bij een logische opbouw van de verhaallijn en interactie tussen de hoofdrolspelers. ‘De AI begrijpt je beschrijving van elke scène en zoekt daar de bouwblokken bij die wij hebben klaargezet’, zegt oprichter Robert Gaal. ‘Wil je een kasteel? Dan weten wij hoe dat er van binnen uitziet, dat er ramen in moeten en wat fakkels die licht geven.’

De focus van Vesper ligt op spellen met een verhaal in het fantasy genre. Verwacht dus voorlopig geen first-person shooters of ander geweld.

Wie zit erachter?

Gaal (40) is geen onbekende in de Nederlandse startupwereld, als serial entrepreneur en angel-investeerder. Hij maakte naam met Wakoopa en richtte in de VS Karma op, werkte daar voor Google en is alweer een jaar of tien terug in Amsterdam. Nadat zijn volgende startup ondanks vele pivots niet was gaan vliegen, begon hij in 2022 met Vesper.

‘Ik heb nog nooit zoveel reacties gehad als op dat Twitterbericht dat ik met Quest, waarmee we mensen wilden helpen met netwerken, stopte. Dat gaf de moed om weer opnieuw te beginnen. Al verveel ik me ook nogal snel.’

Startups to Watch

Iedere maand lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup to Watch dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups to Watch terug »

tmf group

De reeks is mede mogelijk gemaakt door TMF Group, internationaal dienstverlener van bedrijfsadministratie. TMF Group helpt scaleups met HR & Payroll, Entity management en Accounting & Tax administratie.

Gaal vond in een oude schoolagenda een idee voor een game dat hij als 14-jarige spelfanaat had opgeschreven. ‘Ik wilde altijd al mijn eigen game bouwen, en ging praten met mensen uit de industrie wat daar allemaal voor nodig is. Al pratende bedachten we: als ik dit wil, zijn er misschien nog veel meer schrijvers die hetzelfde willen en niet zo’n technerd zijn als ik.’

Een mailtje naar verschillende schrijvers bevestigde dat. Gaal kreeg ook programmeurs, game-ontwerpers en investeerders achter zijn plan en zijn nieuwe startup was een feit.

Wie zit op Vesper te wachten?

De doelgroep van Vesper zijn in eerste instantie schrijvers met een publiek, bijvoorbeeld auteurs van boeken, televisieseries of podcastmakers. ‘Zij hebben vaak al een online community die geïnteresseerd is in hun verhalen en ook videogames spelen’, zegt Gaal. Uiteindelijk moet straks iedereen aan de slag kunnen met Vesper. ‘Dat je naar een verjaardag gaat en een game voor iemand maakt, bij wijze van cadeautje.’

Die missie is best serieus: wie een verhaal te vertellen heeft, wil impact maken. Dat kan met letters, en een kleine minderheid van de schrijvers slaagt erin een boek te laten verfilmen. ‘Maar met een videogame maak je pas echt impact. Door de interactiviteit word je onderdeel van het verhaal, je verplaatst je in de personages en het is veel emotioneler. Ik wil Last of Us bijvoorbeeld niet zien op Netflix, dat kan volgens mij alleen maar tegenvallen.’

Wat is het verdienmodel?

Vesper is niet alleen een tool om een videospel mee te maken, het is meteen ook het distributieplatform. Vergelijk het met Netflix of Spotify: gamers betalen per hoofdstuk van een spel dat op Vesper wordt uitgebracht een paar euro. Gaal wil die inkomsten fiftyfifty delen met de schrijvers. ‘Iets ruimhartiger dan de verdeling die andere platforms maken. De verhalen blijven daarbij eigendom van de schrijvers, omdat ze die ook op andere manieren en op andere plekken willen vertellen.’

vesper games chromagy aliza pearl
Chromagy, geschreven door Aliza Pearl.

Hoever is Vesper?

Gaal heeft op dit moment een team van twaalf mensen dat samen met tien schrijvers demo’s ontwikkelt die eind 2025 moeten uitkomen. Wat hij vanuit The Hacker Building aan een Amsterdamse gracht kan laten zien, is al best overtuigend. Een kikker dwaalt door een moeraslandschap, Gaal schakelt over naar developer mode en toont hoe alles wat je ziet in teksten is beschreven, net als de dialogen en hun vele iteraties. Vesper waarschuwt de maker in de kantlijn zelf voor eventuele fouten of gaten in het verhaal.

Zijn team zit verspreid over Europa, vertelt Gaal. ‘Net als de gamewereld zelf. Ik heb mensen die bij Rovio hebben gewerkt, van Angry Birds. Iemand heeft ervaring opgedaan bij Fortnite, weer een ander bij Unity. Ik heb echt geluk dat ik ze heb kunnen overhalen, al gaat het ook niet overal even denderend bij de gamestudio’s. Maar belangrijker is denk ik dat ze allemaal inzien dat de game-industrie toe is aan iets nieuws.’

Vesper is gebouwd voor de pc, maar zal uiteindelijk ook voor spelcomputers en mobiel beschikbaar moeten komen. Het doel is om zo snel mogelijk 50.000 betalende spelers te bereiken. ‘We moeten concurreren met het marketinggeweld van de grote jongens, maar we maken een goede start dankzij de fanbase van de schrijvers met wie we werken.’

Nog geld nodig?

Gaal kan nog jaren vooruit met de 6 miljoen euro die hij heeft opgehaald voor zijn startup. Dat geld komt niet van de minsten: van Gradient Ventures (het investeringsfonds van Google), Cherry Ventures (een Zweeds/Berlijnse club met onder meer mensen van Spotify en Zalando aan boord) en business angels.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met die laatste had hij als actieve angel-investeerder sowieso al veel contact. ‘Ik ben begonnen met langsgaan bij angels, omdat je in het begin behalve naar geld ook vooral op zoek bent naar goede feedback: hoe zou jij dit aanpakken? Dan moet je in gesprek met mensen die zelf ervaring hebben als ondernemer.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met Google waren de lijntjes ook redelijk kort. ‘Het is alweer de vierde startup waarvoor ik geld ophaal. Maar net zoals voor elke andere startup tikt de klok door. Vesper moet bewijzen dat spelers de spellen leuk vinden en blijven terugkomen naar het platform.’

Houd ook deze Startups to Watch in de gaten:

QuantWare haalt 20 miljoen euro op ‘We gaan met onze chips zo snel mogelijk naar 1 miljoen qubits’

Matthijs Rijlaarsdam heeft vers kapitaal geregeld voor QuantWare, de startup die technologie ontwikkelt voor quantumprocessoren. De 20 miljoen is nodig om vaart te maken met een technologie die chips belooft met meer dan 1 miljoen qubits. 'Daar komen we sneller dan iedereen denkt.'

quantware matthijs rijlaarsdam alessandro bruno
Foto: Rebekka Mell

Opnieuw krijgt een Nederlands quantumbedrijf een flinke investering om verder te groeien: QuantWare uit Delft heeft 20 miljoen euro opgehaald in een Series A-ronde.

De ronde, die het totaal brengt op ruim 40 miljoen euro, werd geleid door Invest-NL en regionale investeerder Innovation Quarter. Het Europese EIC Fund lapte ook, net als bestaande investeerders FORWARD.one, alumnifonds Graduate Entrepreneur, QDNL Participations en Job van der Voort, die we kennen als oprichter van Remote.com.

QuantWare verdubbelt in werknemers

De Delftse quantumspecialist noemt zichzelf marktleider in quantumchips en heeft klanten in twintig landen – vaak onderzoekslabs van universiteiten en grote techbedrijven die hun eigen quantumcomputers bouwen. QuantWare werd bekend met zijn eigen chips, maar die zijn eigenlijk niet het uiteindelijke businessmodel, legt medeoprichter Matthijs Rijlaarsdam uit.

‘Op de achtergrond hebben we een technologie ontwikkeld waarmee we quantumprocessoren veel groter en krachtiger kunnen maken, VIO. We gaan VIO leveren aan klanten in volledig verpakte quantum processing units ofwel qpu’s, en via foundry services, waarbij we chipontwerpen van klanten produceren. Tot slot gaan we ook chips gefabriceerd door onze klanten verpakken.’

De extra miljoenen zijn nodig om VIO sneller te ontwikkelen en uit te rollen naar klanten. Ook de productiecapaciteit moet omhoog om aan de groeiende vraag te voldoen, zegt Rijlaarsdam. Het werknemersbestand in Delft verdubbelt daarom naar circa honderd personen, de productie wordt met extra machines uitgebreid maar blijft in Delft.

Lees ook: Quantum bloeit in Nederland, maar waar blijft de ASML van quantum computing?

Schaalvergroting in quantum computing

Alles wat de scaleup van Rijlaarsdam doet, draait om schaalvergroting, de heilige graal van de quantumwereld.

De quantumcomputer belooft een revolutie doordat hij veel sneller problemen en ook heel andere problemen kan oplossen dan de bestaande supercomputers. Die superkracht ontleent hij niet aan de bekende digitale nullen en eenen, maar aan quantumbits ofwel qubits. Dat zijn kleine deeltjes zoals fotonen of ionen in supergeleidend materiaal die op één tijdstip ‘0’ of ‘1’ kunnen zijn, maar ook een combinatie daarvan.

Wereldwijd worstelen quantumbedrijven al decennia om een quantumconputer te ontwikkelen die geschikt is voor de praktijk. Qubits zijn namelijk nogal instabiele onderdelen die erg gevoelig zijn voor verstoringen. Een quantumcomputer heeft er nogal wat nodig om snel en binnen een redelijke foutmarge te kunnen rekenen, liefst een miljoen. Maar zo ver zijn de quantumontwikkelaars nog lang niet.

Google’s Willow als mijlpaal

In die quantumrace maakte Google afgelopen december nog indruk met zijn eigen chip, de Willow, die dankzij 105 qubits bijzonder krachtig is. Rijlaarsdam was destijds dan ook enthousiast over Google’s aankondiging.  ‘Google liet in de praktijk zien dat je met een kleine sprong in het aantal qubits al zo’n enorme sprong in rekenkracht kunt maken, dat is perfect voor ons.’

Lees ook: Google claimt doorbraak met quantumchip Willow: ‘Dit is de talk of the town in onze wereld’

Maar om echt productief te kunnen worden, moet het aantal qubits dus vele malen groter worden, en die schaalvergroting is waar QuantWare met zijn VIO-technologie op inzet. ‘Zie het als het op elkaar stapelen van chips, waarbij je ervoor zorgt dat alle qubits zó goed verbonden zijn dat je aan de buitenkant geen wirwar aan kabels nodig hebt’, legt Rijlaarsdam uit.

QuantWare’s 3D-ontwerp voor miljoen qubits

Door de qubits in zo’n 3D-ontwerp in een chip te verpakken, kunnen er veel meer tegelijk worden ingezet. Hoeveel, daarover blijft de QuantWare-oprichter diplomatiek. De chip die zijn bedrijf onlangs lanceerde, bevatte 17 qubits. Die is nog van voor de VIO-tijd, zeg maar.

‘De eerste generatie die we met VIO in onze foundry service aanbieden, stelt klanten in staat om chips met meer dan honderd qubits te laten fabriceren. Volgende generaties zullen zorgen dat we zo snel mogelijk richting dat miljoen qubits komen.’ Hoe snel? ‘Aanzienlijk sneller dan iedereen denkt.’

Geldronde is Hollands feestje

Wat opvalt aan de geldronde van deze week: het is een puur Hollands feestje, met bekende overheidsfinanciers als gangmaker. Waren er geen buitenlandse vc’s geïnteresseerd in de Delftse quantumschaler? ‘Ik vind het juist mooi’, zegt Rijlaarsdam. ‘Het onderstreept hoe belangrijk deze technologie gaat zijn voor Nederland en Europa, en dat wij een belangrijk waardepunt in de keten aan het opbouwen zijn in een zeer sensitieve technologie. Het is wat dat betreft heel mooi om te zien dat het gewoon kan, financiering ophalen in Nederland. Het is niet alleen maar kommer en kwel.’

In de toekomst verwacht Rijlaarsdam dat de kans groot is dat hij ook buiten Nederland op zoek gaat naar investeerders. ‘Maar we waren in staat om met dit consortium deze ronde te sluiten, en dat was gewoon aantrekkelijk. Het zijn ook partijen die serieus kunnen doorpakken en ons in volgende rondes blijven steunen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De odd one out onder de geldschieters lijkt overigens wel angel Van der Voort, die met Remote.com als geen ander weet wat schalen is, maar niet actief is in hardware. ‘We raakten een keer aan de praat’, verklaart Rijlaarsdam. ‘Vergeet niet dat hij misschien wel een van de beste ondernemers van Nederland is, en iemand die leiderschap toont door uit te dragen wat we als land nog beter kunnen doen om het startup-ecosysteem verder uit te bouwen. En hij weet natuurlijk hoe je goede teams moet bouwen.’

Lees ook: Zo leidt bakfietsvader Job van der Voort (Remote) zijn miljardenbedrijf