Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial Yacht

Wendbaarheid bepalend voor concurrentiekracht  

Yacht, detacheerder van hoger opgeleide professionals, heeft een heldere visie op de wereld van werken. Een wereld waarin organisaties vernieuwingen steeds sneller willen implementeren om hun concurrentiepositie te versterken en waarin arbeidsmobiliteit toeneemt. “Wendbaarheid wordt cruciaal voor organisaties”, stelt Peter Hulsbos, directeur van Yacht.

 

Juist de economische crisis heeft duidelijk gemaakt hoe kwetsbaar bedrijven zijn. “We zien het als onze verantwoordelijkheid om organisaties te helpen succesvol te zijn in een veranderende wereld van werken”, verklaart Peter Hulsbos. “Niet alleen deze economische neergang, maar juist ook langetermijnontwikkelingen, hebben we aangegrepen om de wereld van werk, de arbeidsmarkt van de toekomst en onze rol daarin eens goed te analyseren.”

Wendbaarheid

Het belangrijkste resultaat van die analyse is het besef dat wendbaarheid voor organisaties in de naaste toekomst een kritische succesfactor wordt. Hulsbos heeft daar twee argumenten voor. “Door de toenemende internationale concurrentie, onder meer veroorzaakt door het alomtegenwoordige internet, zullen organisaties voortdurend naar concurrentievoordeel moeten zoeken”, begint hij. “Cruciaal voor de innovatiekracht van organisaties is de beschikbaarheid van relevante kennis. Maar kennis is dynamisch, verandert voortdurend en veroudert. Het in huis halen, houden en ontwikkelen van kennis is echter kostbaar. Voor bedrijven en organisaties is het dan ook steeds minder logisch om zelf specialisten in dienst te houden. In plaats daarvan zullen zij zoeken naar mogelijkheden om steeds op het juiste moment de juiste kennis aan te trekken.”
Die ontwikkeling past naadloos bij Hulsbos’ tweede argument voor grotere wendbaarheid: veranderingen op de arbeidsmarkt. “Vooral onder hoger opgeleiden verandert het arbeidsethos”, legt hij uit. “Zij hebben behoefte aan meer balans tussen werk en privé, aan meer flexibiliteit, en zijn dus minder geïnteresseerd in een vast dienstverband. Illustratief daarvoor is de enorme groei van het aantal zzp’ers de laatste jaren.”
De twee ontwikkelingen leiden er volgens Hulsbos toe dat de rol van organisaties als werkgever gaat veranderen. “Zowel organisaties als hoger opgeleiden hebben behoefte aan dynamische relaties. Organisaties zullen dan ook steeds minder werkgever zijn, maar in toenemende mate ‘projectgever’. Afhankelijk van de specifieke behoefte zullen zij voor de duur van een project de benodigde expertise inhuren.” Een voorwaarde om innoverend en daardoor concurrerend te kunnen zijn, wordt voor veel organisaties dan ook het vermogen om op het juiste moment de juiste kennis beschikbaar te hebben. “Maar kennis zal, zeker op een aantal specifieke vakgebieden, onder andere door de gevolgen van ontgroening en vergrijzing, schaars worden. Juist daarom verwacht ik dat Yacht een belangrijke rol kan spelen in die nieuwe arbeidsmarktdynamiek.”

Portalfunctie

Voor de hoog opgeleide professionals die bij Yacht in dienst zijn, is die rol natuurlijk duidelijk. Dankzij Yachts intensieve contacten met aantrekkelijke opdrachtgevers kunnen zij bijdragen leveren aan innoverende projecten. Maar hoe zit het met zzp’ers en freelancers, die toch bewust voor het zelfstandig ondernemerschap hebben gekozen? Hulsbos: “Ook zzp’ers zijn welkom bij ons. Wij denken bovendien ook voor hen aantrekkelijk te zijn, omdat we ze faciliteiten kunnen bieden. Het belangrijkste is echter dat Yacht voor hen als portal kan fungeren.” Hulsbos bedoelt hiermee dat Yacht een veel grotere actieradius heeft dan een individuele zzp’er en dus een groter scala aan interessante en passende opdrachten kan bieden. Daarmee is de kans groter dat professionals betrokken raken bij projecten die optimaal bij hen passen.
Dat mes snijdt aan twee kanten. Want hoewel organisaties natuurlijk zelf de benodigde kennis en expertise kunnen zoeken, biedt Yacht als tussenpersoon belangrijke voordelen. “Wij hebben een groot arsenaal aan goed opgeleide en ervaren professionals. Bovendien kunnen wij voor de juiste match zorgen. Het is een complexe vaardigheid om de juiste professional op het juiste moment beschikbaar te hebben, maar het is onze meerwaarde dat we dit beheersen.”

Yacht Academy

Kennis en ervaring zijn belangrijk en vragen voortdurend om verversing. Dat geldt ook voor het werven en matchen van professionals. “We hebben dan ook onze eigen organisatie op dat punt weer eens onder de loep genomen”, vertelt Hulsbos. “Dat heeft geleid tot herinrichting van ons recruitmentcentrum. In deze markt zijn persoonlijke contacten altijd belangrijk geweest. Want professionals zoeken elkaar op en willen samenwerken met gekwalificeerde collega’s die ze kennen en vertrouwen. Yacht zorgt ervoor die contacten te kennen en deel uit te maken van de sociale netwerken van die professionals.”
Een belangrijk aspect is daarbij de aantrekkingskracht van Yacht. Een belangrijk ijzer in het vuur is daarvoor als vanouds de Yacht Academy, die de kennis van de interimprofessionals op de vakgebieden waarin Yacht opereert (HRM, ICT, finance, legal, technology, bouwkunde, civiele techniek & ruimtelijke ontwikkeling, marketing & communicatie en logistics) up-to-date houdt. “De medewerkers van onze Academy volgen de ontwikkelingen in de vakgebieden en branches op de voet. Van hieruit kunnen zij onze interimprofessionals adviseren over de opleidingsmogelijkheden om voorop te blijven lopen in het vakgebied.”

Yacht

Diemermere 25, 1112 TC Diemen
Telefoon: (020) 519 77 77
Fax: (020) 519 79 50
E-mail: [email protected]
www.yacht.nl
 

De noodzakelijke draai van Orderchamp: ‘Op het hoogtepunt verbrandden we een miljoen per maand’

Joost Brugmans en zijn medeoprichters begonnen Orderchamp als online marktplaats voor retailers, die er hun inkopen kunnen doen bij merken. Nu geven ze diezelfde merken de tools om hun eigen b2b-shop te bouwen. Een twist in het businessmodel. 'De echte transformatie was in 2022. Toen werden we een écht bedrijf.'

joost brugmans orderchamp

Hij is van nature nogal ongeduldig. Gelukkig, zegt Joost Brugmans, dat zijn team hem af en toe duidelijk maakt dat sommige dingen gewoon tijd nodig hebben.

Toch was hij deze maand blij dat hij er eindelijk mee naar buiten mocht: Orderchamp, de startup die retailers en merken online bij elkaar brengt, heeft het afgelopen jaar zijn software compleet herbouwd en boort er een nieuwe markt mee aan.

De grote lijn: de Amsterdamse startup dreef tot voor kort een online marktplaats waar winkeliers terechtkunnen voor hun inkoop. Een digitale tegenhanger van de beurzen, reizen en catalogi waar ze traditioneel hun assortiment insloegen. Op Orderchamp kopen inmiddels honderdduizenden retailers door heel Europa bij 6.000 merken in. De marktplaats handelt de hele achterkant af, van ordering tot betaling en verzending.

SEOshop-erfenis en een nieuwe missie

Dat vak van e-commerce hadden de oprichters – naast Brugmans Max Verduyn en Menno Wolvers – geleerd bij SEOshop, de aanbieder van webwinkelsoftware die een paar jaar geleden is overgenomen door het Canadese Lightspeed. Samen met SEOshop-founders Ruud Stelder en Dennis Cuijpers begonnen ze in 2019 met hun nieuwe startup Orderchamp. En nu lijkt de cirkel rond.

Met de lancering waar Brugmans zo lang naar uitkeek, volgt hij zijn legacy: alle software die merken nodig hebben om hun eigen b2b-webwinkel te openen, inclusief ondersteunende verkooptools. Orderchamp Cloud is de suite gedoopt.

Ja, er bestaan al massa’s SaaS-partijen in e-commerce software. Maar Shopify, Magento en de rest zijn er toch vooral voor b2c, de webshops die verkopen aan consumenten, terwijl retailers toch heel andere behoeften hebben als ze inslaan. Vaste afname, grote aantallen, staffelkorting, dat werk.

Besturingssysteem voor b2b e-commerce

Volgens Orderchamp is zijn pakket helemaal afgestemd op wat b2b-partijen nodig hebben, dankzij alle lessen uit die jaren ervaring met de marktplaats. Tot slot belooft de nieuwkomer ook nog eens softwareprijzen die op een derde tot een vierde liggen van die van de gevestigde orde.

orderchamp cloud software

Oké, van buiten lijkt het alsof de SEOshop-boys terug zijn bij hun leest. ‘Maar ik kan je de slide laten zien: we begonnen vanaf dag één als ‘besturingssysteem voor b2b e-commerce’, en we wisten precies hoe we dat moesten bouwen’, zegt Brugmans. ‘Die inkoop-marktplaats werd simpelweg de eerste toepassing, omdat merken dat destijds als belangrijkste behoefte hadden aangegeven. We willen retailers beter online kunnen bereiken. De groothandel was toen nog mega inefficiënt, met een hoop papierwerk, handmatige orders, mailings en beurzen. Op hun beurt gaven we de winkeliers een manier om nieuwe merken te ontdekken.’

Tot kantoor omgebouwde bar

Dat de merken ruim vijf jaar later via Orderchamp Cloud ook hun eigen verkoopsites kunnen inrichten om direct zaken te doen, is een logische vervolgstap, stelt Brugmans. ‘We hebben er anderhalf jaar aan gewerkt, maar we zijn begonnen met een survey onder die 6.000 merken om de behoeften te peilen. Daaruit bleek dat de helft nog überhaupt geen webshop had, en van de andere helft was 30 procent hard op zoek naar een andere leverancier. Dat was dus een mega opportunity waar we in zijn gedoken.’

Brugmans vertelt het in de voormalige bar bij het Leidseplein die met minimale ingrepen is omgebouwd tot kantoor. Jimi Hendrikx, Tina Turner en andere overleden sterren hangen er nog gewoon aan de muur, een verdieping hoger is de keuken wel eruit gesloopt voor extra werkplekken. Wie door de rafelige voordeur de dito trap opgaat, loopt eerst tegen die enorme bar aan. ‘Sommige kantoren installeren een bar, wij deden het andersom.’

Volle bak na corona

Misschien is er af en toe wel stevig aan die bar gehangen, want Orderchamp heeft wel wat pieken en dalen achter de rug sinds de eerste versie van zijn marktplaats vanaf de herfst van 2019 meteen ging vliegen. Het voorjaar erop sloeg corona toe en stond de retailwereld compleet op zijn kop. ‘En eigenlijk is sindsdien in de retail niets meer bij het oude geweest.’

orderchamp oprichters joost brugmans max verduyn menno wolvers
Orderchamp-oprichter Joost Brugmans (L) en zijn co-founders Max Verduyn (M) en Menno Wolvers.

‘Eerst de shutdown, waarin ook bij ons alles on hold ging. Retail gaat eraan, zei iedereen. We hebben de eerste maanden onze marketing teruggeschroefd, maar dat bleek niet zo’n goed besluit. Want alle retailers wilden ineens online gaan en iedereen ging als een dolle zijn huis opnieuw inrichten. Dus toen zijn we volle bak gegaan.’

22 miljoen van investeerders

Die e-commerce bonanza werd zoals bekend gevolgd door een enorme dip toen de wereld weer een beetje terug naar normaal ging, met inflatie die consumenten nog eens extra koopschuw maakte.

Orderchamp had bij al dat geweld weinig te klagen over zijn groei. Ook investeerders, waaronder henQ, Prime en Vinted-ceo Thomas Plantenga zagen het zitten met de b2b-marktplaats en staken in de loop van 2020 en het jaar erop in totaal 22 miljoen euro in de scaleup.

Eind 2021 werkten er tachtig, negentig mensen, vertelt Brugmans. Er was een kantoor geopend in Duitsland, inmiddels de belangrijkste markt en hij was een ‘heel grote’ fundingronde aan het voorbereiden.

Burnrate van miljoen per maand

‘En toen stopte de fundingmuziek. We waren natuurlijk nog niet winstgevend en verbrandden veel geld, op het hoogtepunt een miljoen per maand. Zo’n burnrate was toen normaal. Maar als ik nu terugkijk, vind ik het niet meer normaal.’

In die periode van ‘gratis geld’, waarin zijn concurrenten op miljardenwaarderingen vele malen meer geld ophaalden, was Orderchamp niet eens overdreven bezig. ‘In die tijd dachten we: we moeten dit doen om de grootste te worden, we moeten ons niet de kaas van het brood laten eten.’

‘En we zijn ook echt een van de drie grootste ter wereld geworden in onze regio, en een echte merknaam. Maar in 2022 moesten we in feite terug naar de tekentafel om een bedrijf te bouwen voor de toekomst. We moesten een weg vinden naar winstgevendheid, zorgen dat we nooit meer geld nodig hebben.’ 

Transformatie van een raket

Bijna drie jaar later telt Orderchamp de helft van het aantal medewerkers. Dat de omzetgroei heeft doorgezet, zegt veel over wat Brugmans de ‘transformatie’ van zijn bedrijf noemt. ‘We moesten naar een burnrate van nul met een sustainable groeistrategie. We waren in gesprek met heel wat nieuwe mensen, die hebben we uiteindelijk niet aangenomen. En we moesten ook wel mensen laten gaan. We zijn gaan kijken wat we intern konden automatiseren, dat was trouwens nog voor de doorbraak van AI. We doen nu hetzelfde werk met minder mensen.’

orderchamp kantoor

En mensen vertrokken ook wel uit zichzelf, zegt Brugmans. ‘Het bedrijf transformeerde van een fundingbedrijf in een gewoon, écht, bedrijf, als ik dat zo mag noemen. We waren een raket en ineens gingen we in de vertraging, dat ligt niet iedereen. En net zoals we onze investeerders moesten overtuigen van de nieuwe strategie moesten we ook het team overtuigen met een realistisch plan over hoe we zouden doorgaan zonder nieuwe investeringen.’

Klein beetje extra funding

Meer doen met minder was een rode draad, maar minstens zo belangrijk was de samenwerking die Orderchamp opzocht met het ‘offline’ deel van zijn markt, plekken als TICA en Trademart Brussel waar winkeliers hun inkopen traditioneel deden. Ook zij wilden een online kanaal naar die retailers openen en de Amsterdamse startup leverden daarvoor de software.

‘Dat was echt een motor achter onze groei, en later zijn we ook een systeem gaan leveren voor dropshipment-automatisering. Of we echt op omvallen stonden? Nee. We hebben wel een paar keer een klein beetje extra funding gevraagd van onze aandeelhouders, maar we zijn inmiddels de ene maand break-even, de andere maand net niet.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Compleet van mening veranderd

Met nu dus een uitgebreid aanbod om zowel de retailers als de merken te voorzien van e-commerce gereedschap. ‘Het was voor mij heel frustrerend als persoon dat de afgelopen anderhalf jaar de rem erop ging, omdat we moesten bouwen aan het nieuwe product. Maar nu het is gelanceerd en we harder kunnen doorgroeien, is dat bevredigend. We hadden echt kippenvel toen we dit naar buiten brachten.’

Naar dat flufbedrijf hoeft Brugmans niet meer terug. ‘Ik ben echt compleet van mening veranderd. Áls we nu geld ophalen, is dat niet omdat we het nodig hebben. Als ik nu startups adviseer die me benaderen en al een pitchdeck klaarhebben om geld op te halen, zeg ik: zorg eerst dat je omzet hebt, kijk wat je voor elkaar krijgt zonder funding, je kunt altijd nog geld ophalen.’

Vergeet diploma’s: waarom houding belangrijker is dan opleiding op de arbeidsmarkt

In samenwerking met Goodhabitz - In een arbeidsmarkt waar verandering de enige constante is, zijn diploma’s steeds vaker bijzaak. Organisaties zoeken mensen die nieuwsgierig zijn, fouten durven maken en zich moeiteloos aanpassen aan nieuwe technologieën. Maar hoe herken je deze ‘Next Level Talents’? En belangrijker nog: hoe zorg je dat ze blijven?

webinar Next Level Talent - GoodHabitz

Wat is eigenlijk next level talent? En hoe zorg je als organisatie dat je zulke mensen niet alleen vindt, maar ook behoudt en laat groeien? In een wereld waarin veranderingen elkaar in rap tempo opvolgen, is dat een vraag waar veel ondernemers en HR-professionals mee worstelen.

Tijdens een webinar van MT/Sprout in samenwerking met GoodHabitz gingen drie experts hierover in gesprek: Nadine Klokke (CEO KNAB), Maximilian Krijgsman (CEO RGF Staffing) en Nanique Dik (Manager HR Business Partnering GoodHabitz). Onder leiding van host John van Schagen spraken zij over de vraag hoe je vandaag én morgen aantrekkelijk blijft voor talentvolle mensen – jong én oud.

Terugkijken?

Het volledige webinar is hier terug te kijken:

Wat is Next Level Talent?

Volgens de sprekers draait het bij Next Level Talent niet om leeftijd, functie of opleiding, maar om houding. Het zijn mensen die nieuwsgierig zijn, durven te experimenteren, zich snel aanpassen en fouten durven maken. Of zoals Krijgsman het verwoordde: ‘Het zijn niet de uitvoerders, maar de vernieuwers.’

Nadine Klokke voegde daar aan toe dat het ook draait om impact maken: ‘Het gaat om mensen die hun potentie benutten, zich willen ontwikkelen, en het verschil maken – op hun eigen manier.’

Leeftijd speelt geen rol

Een opvallend voorbeeld kwam van Krijgsman zelf: bij zijn organisatie werken ook consultants van 65 jaar oud. ‘Leeftijd is totaal irrelevant. Het gaat om de vaardigheden en de mindset.’

Ook Dik benadrukte dat diploma’s steeds minder leidend zijn. ‘Soft skills als veerkracht, aanpassingsvermogen en lef zijn veel belangrijker geworden. En dat geldt voor iedere generatie.’

AI en verandering

Een belangrijk thema in het gesprek was de impact van technologie. AI verandert het werk van veel mensen, maar maakt ook ruimte voor meer ‘menselijk werk’. Creativiteit, empathie en probleemoplossend vermogen worden juist belangrijker. Krijgsman: ‘AI kan veel, maar creativiteit blijft voorlopig mensenwerk.’

GoodHabitz stimuleert medewerkers om met nieuwe technologieën te experimenteren. ‘We creëren ruimte om te proberen, en ook om fouten te maken’, aldus Dik.

Employer branding: geen windowdressing

De boodschap aan werkgevers was duidelijk: laat écht zien waar je voor staat. Purpose, cultuur en leiderschap moeten in lijn zijn. ‘Wat je laat zien in een vacaturetekst of op je website, moet ook kloppen met de dagelijkse praktijk’, zei Klokke. ‘Anders prikken kandidaten daar snel doorheen.’

Investeren in mensen blijft cruciaal

Tot slot werd besproken hoe je talent vasthoudt. En wat als mensen na twee jaar vertrekken? Volgens Dik is dat geen probleem: ‘Het is veel erger als je níet in iemand investeert en diegene blijft zitten.’

Leiderschap speelt daarin een grote rol. Een leidinggevende die ontwikkeling actief ondersteunt, blijkt volgens polls onder kijkers de belangrijkste factor voor blijvende groei.

Sollicitatievragen die ertoe doen

Om het juiste talent te herkennen, is het stellen van de juiste vragen cruciaal. Krijgsman deelde een krachtige sollicitatievraag die hij zelf vaak stelt: ‘Wat vond je spannend of wat durfde je eigenlijk niet, en heb je toch gedaan?’

Volgens hem zegt het antwoord op die vraag veel over lef, veerkracht en het vermogen om te leren. Klokke voegde daar een eigen variant aan toe: ‘Als je straks hoort dat je het niet geworden bent, wat zou dan een goede reden zijn waarom niet?’

Zo’n vraag helpt om te ontdekken of iemand kritisch kan reflecteren op zichzelf – een kernkwaliteit van mensen met een growth mindset.

Kortom: voor wie wil weten hoe je de juiste mensen vindt, aantrekt, ontwikkelt en kan behouden in een snel veranderende arbeidsmarkt: bekijk hier het webinar terug.

Lees ook:

‘Zonder verduurzaming bestaan onze grootste klanten over enkele jaren niet meer’

In samenwerking met Vattenfall Nederland - De industriële energietransitie is geen vrijblijvende keuze, maar een kwestie van overleven. Vattenfall-expert Jocco Nieuwenhuis ziet hoe bedrijven worstelen met netcongestie én tegelijk kansen grijpen voor de toekomst. 'Zij zien verduurzamen echt als license to operate.'

Waar veel industriële processen nu nog draaien op fossiele brandstoffen, moet dat binnen afzienbare tijd anders zijn. ‘Als we naar de toekomst kijken, en dat staat ook in het Klimaatakkoord, produceren fabrieken straks op elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals zon en wind. Of er wordt energie ingezet afkomstig van aardwarmte, waterstof of groengas. Het energieverbruik moet in ieder geval duurzamer worden, we moeten ernaartoe dat we minder fossiele brandstoffen gebruiken voor onze energievoorziening.’

Bedrijven zijn daar al druk mee bezig, ziet Nieuwenhuis. ‘Een goede eerste stap is energiebesparing. Machines en assets worden steeds duurzamer en gebruiken minder energie. Daarnaast kunnen bepaalde processen nog slimmer en efficiënter worden ingericht. Digitalisering en AI kunnen helpen bij die efficiëntieslag.’

‘Ook moeten er dus minder fossiele brandstoffen worden gebruikt door de industriële sector. Dit kan door het elektrificeren van productieprocessen, maar het is vervolgens wel belangrijk dat hiervoor elektriciteit uit hernieuwbare bronnen wordt gebruikt. Toch moeten we ook realistisch zijn, er zullen altijd processen zijn waar fossiele brandstoffen voor nodig zijn, al is het maar als back-up.’

‘Een mogelijk andere duurzamere oplossing is het afvangen van CO2 die vrijkomt bij het productieproces en die opslaan en weer als grondstof gebruiken. Die opslag zou bijvoorbeeld kunnen plaatsvinden in lege gasvelden in de Noordzee.’

Volatiele markt

Doordat het aandeel hernieuwbare energie groeit ontstaat er ook steeds meer volatiliteit op de energiemarkt, aldus Nieuwenhuis. ‘Er is immers niet altijd wind en zon op momenten dat er elektriciteit moet zijn. De energieprijzen zie je dan ook vaak sterk oplopen. Dat is een nieuwe situatie waar bedrijven mee om moeten leren gaan en hun productieprocessen en hun energieverbruik op moeten aanpassen. Dat biedt tegelijk mogelijkheden voor sommige bedrijven, bijvoorbeeld door slim in te kopen.’

Interne drijfveer

Nederlandse en Europese wetgeving verplicht bedrijven om te verduurzamen. ‘Maar we zien dat de industrie ook intrinsiek gemotiveerd is. We hebben ruim een jaar geleden onderzoek gedaan onder onze grootste klanten met de hoogste CO2-uitstoot. Zij zien verduurzamen echt als ‘license to operate’. Anders bestaan ze over een aantal jaar niet meer. Die continuïteit van de organisatie vormt een belangrijke drijfveer. En bij steeds meer bedrijven zie je ook nadrukkelijk de wens om de wereld een stukje beter achter te laten. Het generatie-denken, hoe laten we de wereld achter voor de generatie na ons, komt steeds meer naar voren.’

Netcongestie

Dat is een mooi streven. Hoe gaat het in de praktijk? ‘Er zijn een aantal barrières. Netcongestie is zo’n uitdaging. Dat is filevorming op het elektriciteitsnet. Op het moment dat bedrijven gaan elektrificeren, moet er voldoende elektriciteit beschikbaar zijn om dat te kunnen doen. Die capaciteit is in een groot deel van Nederland op sommige momenten van de dag een uitdaging. Vooral in de piekuren. Dat betekent dat we, tot het elektriciteitsnet is uitgebreid, slim moeten omgaan met de beschikbare elektriciteit.’

‘Op dagen met veel zon en wind is er veel elektriciteit uit hernieuwbare bronnen beschikbaar. Zoveel dat er soms geen plek voor is op het elektriciteitsnet. De prijs wordt dan in extreme gevallen negatief. Bedrijven ontvangen dan niks voor de elektriciteit die ze opwekken met hun zonnepanelen, maar moeten er zelfs voor betalen. Op zo’n moment is het logischer om zonnepanelen even uit te zetten of bij Vattenfall zelf windmolens af te schakelen.’

‘In toenemende mate zie je nu ook, afhankelijk van de energiemarkt, dat er met marktpartijen afspraken worden gemaakt om de productie tijdelijk te stoppen of hen af te schakelen van het net. Vaak zijn dat maar kwartiertjes of halfuurtjes op een dag. Doen veel bedrijven dit, dan vangen we gezamenlijk de pieken op en ontstaat meer ruimte. Die flexibiliteit biedt ook kansen. Daar bieden wij ook diensten voor aan, zodat bedrijven daar optimaal op in kunnen spelen.’

Meer uitdagingen

‘Een andere uitdaging is de timing van investeringen’, vervolgt hij. ‘Hoe staat het met de afschrijving van bestaande assets en machines die nog produceren met behulp van fossiele brandstoffen? Maar ook: zijn de juiste technieken al (voldoende) beschikbaar? Soms voldoet een warmtepomp of e-boiler, maar dat geldt niet voor alle industriële processen.’

‘En dan is er nog het stukje kennis en ontwikkeling: het elektrificeren van het productieproces leidt naast het productieproces ook tot aanpassingen van producten of recepturen. Is die kennis beschikbaar in het team? Tot slot spelen vergunningen een rol. Is het toegestaan om een batterij op het terrein te installeren? Mag ik zomaar een e-boiler plaatsen? Daar komen bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen bij kijken. Dat kost tijd en bovendien ben je afhankelijk van diverse overheden.’

Verduurzamen door de hele keten

Maar al die uitdagingen ga je niet alleen aan, zegt Nieuwenhuis. ‘Daar is de hele keten voor nodig. Waar ik voor pleit, is dat we veel meer in die keten gaan denken. Zo heeft een klant onlangs een nieuw pand geopend. Bij het hele ontwerp van pand, infrastructuur en productieproces zijn diverse partijen meegenomen. Alle betrokkenen hebben met elkaar samengewerkt: het bouwbedrijf, de leverancier van de machines, de netbeheerder tot wij als energieleverancier.’

‘Het gevolg is dat er 40 procent minder netcapaciteit nodig was dan werd gedacht. Dat komt omdat het bedrijf zelf elektriciteit opwekt, een batterij heeft, slim de voertuigen oplaadt, productie kan op- en afschakelen en al dan niet elektriciteit levert aan omliggende bedrijven. Het is dus die hele keten die je bij zo’n project betrekt, die als geheel samenwerkt om zo tot een duurzaam succes te komen.’

Genoeg hernieuwbare energie

Met de elektrificatie van de industrie is veel elektriciteit gemoeid. Aan energieproducenten en -leveranciers de taak om die benodigde elektriciteit te leveren, het liefst uit hernieuwbare bronnen. Dat doet Vattenfall met diverse windparken op zee. Vorig jaar opende het windpark Hollandse Kust Zuid. De bouw van Zeevonk, een windpark van twee gigawatt met daartussen een drijvend zonnepark van 50 megawatt, start binnenkort.

Daar komt ook een elektrolyser bij op land, waarmee duurzaam opgewekte elektriciteit wordt omgezet in waterstof. ‘Met waterstof kun je uiteindelijk hogere temperaturen behalen. Voor bepaalde productieprocessen is dat een vereiste. Een voorbeeld is een project in Zweden waar we betrokken zijn bij het produceren van fossielvrij staal. Dat doen we daar ook met groene waterstof.’

Complexe puzzel

Nieuwenhuis omschrijft de industriële energietransitie als een puzzel die in elkaar moet vallen. Daarbij heeft Vattenfall ook een aantal stukken in handen. ‘Allereerst is de leveringszekerheid van duurzaam opgewekte elektriciteit belangrijk. Daar zijn we druk mee bezig. Daarnaast kunnen we een rol spelen in het verduurzamen van industriële machines. We kunnen een bijdrage leveren aan de bouw en het onderhoud van e-boilers of industriële warmtepompen. Financiering hiervan behoort ook tot de mogelijkheden. De vraag is dan of we assets leveren en onderhouden of dat de assets in ons bezit blijven en we in feite stoom leveren.’

‘De energievoorziening wordt steeds complexer. De hele puzzel moet in elkaar vallen: van de beschikbaarheid van duurzaam opgewekte elektriciteit, voldoende capaciteit op het net, het inrichten van bedrijfsprocessen en het inspelen op de energiemarkt met flexibiliteitsdiensten. Energie wordt een totaaloplossing. Met onze kennis en ervaring kunnen we een belangrijke bijdrage leveren. Uiteraard in samenwerking met alle partijen die erbij betrokken zijn.’

Kennisevent

Op 22 oktober organiseert Vattenfall op het landgoed van Nyenrode Business Universiteit speciaal voor de industriesector een kennisevent over alle thema’s die in dit interview aan de orde zijn gekomen. Deelname is kosteloos, aanmelden kan via deze link.

Eindelijk: Nederlandse startups kunnen om talent concurreren met optieregeling

Startups en scaleups krijgen eindelijk waar ze al jaren om vragen: een gunstiger fiscale behandeling van werknemersopties en -aandelen. Minister Beljaarts van Economische Zaken belooft per 1 januari 2027 de regels te versoepelen met een gunstiger belastingtarief en een later 'heffingsmoment'. Vijf vragen over de nieuwe regeling.

startups optieregeling nederland 2027
Foto: ChatGPT

1. Waarom moest het fiscale regime op de schop?

Voor startups is het aantrekken en binden van talent essentieel, al kunnen ze niet de salarissen bieden die corporates of internationale scaleups beloven. Talentvolle medewerkers blijven daardoor niet: ze vertrekken naar bedrijven in andere landen of naar grote bedrijven die meer kunnen betalen.

Het huidige stelsel frustreert niet alleen ondernemers, maar beperkt ook de groei van het Nederlandse startup-ecosysteem, stelt Economische Zaken. Op dit moment groeit slechts 19 procent van de Nederlandse startups door naar scaleup, terwijl het Europees gemiddelde op 22 procent ligt. Vergeleken met niet-Europese landen is het verschil nog groter.

Daarnaast blijft een ‘vliegwieleffect’ uit, waarbij medewerkers van succesvolle startups zelf gaan investeren of nieuwe startups beginnen. Startupondernemer Robert Gaal nam eerder dit jaar het initiatief tot de petitie Vliegwiel.nl. ‘Er zijn te weinig investeerders uit voortgekomen door het gebrek aan werknemersparticipatie, dat weet iedereen’, legde hij toen uit aan MT/Sprout.

Lees ook: Startups slaan alarm over Nederlandse optieregeling: ‘We verliezen in rap tempo bedrijven aan VS, VK en Israël’

2. Hoe is het in het buitenland geregeld?

Beter. Nederland loopt achter bij andere landen als het gaat om fiscaal aantrekkelijke regelingen voor werknemersparticipatie. Uit onderzoek van venture capital-firma Index Ventures blijkt dat Nederland op de 20e plaats staat in een vergelijking van 23 landen. Dit is een ernstige handicap in de internationale strijd om talent.

In landen met een florerende startupcultuur worden werknemersopties en -aandelen gunstig behandeld. Uit het onderzoek blijkt dat Letland, Estland en Litouwen het meest aantrekkelijke fiscale stelsel hebben voor medewerkersparticipatie. Ook Israël, Canada, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk scoren hoog.

In landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten betalen werknemers pas belasting zodra ze aandelen verkopen en daadwerkelijk geld ontvangen uit de verkoop. In deze landen was het belastingtarief ook vaak lager dan in Nederland, vergelijkbaar met de vermogenswinstbelasting in plaats van de inkomstenbelasting.

Slechts 4 procent van de aandelen van Nederlandse bedrijven is in handen van medewerkers, vergeleken met 19 procent in de VS. Dat bleek uit het rapport Opties voor groei van fiscaal adviesbureau Archipel.

3. Wat verandert er nu in Nederland?

De huidige wetgeving, die in 2023 werd aangepast, bepaalt dat medewerkers pas belasting betalen op het moment dat hun aandelen verhandelbaar worden. Dat was al een verbetering ten opzichte van de eerdere situatie, waarbij belasting direct bij toekenning van de opties moest worden betaald. Het pijnpunt bleef: je moest nog steeds belasting betalen terwijl je het geld nog helemaal niet hebt.

De nieuwe regeling pakt dit probleem, waar startuporganisaties als Techleap, Dutch Startup Association en de Vliegwiel-campagne op hamerden, nu eindelijk aan: medewerkers gaan pas belasting betalen op het moment dat zij hun aandelen daadwerkelijk verkopen.

Dit is een cruciale verbetering, stelt Economische Zaken, omdat het de drempel voor werknemersparticipatie verlaagt. Medewerkers hoeven niet langer hun spaargeld aan te spreken of leningen af te sluiten om belasting te betalen over papieren winst die ze nog niet hebben gerealiseerd.

4. Hoeveel belasting draag je straks af over de winst bij verkoop?

Dat is een tweede belangrijk element waarmee de nieuwe regeling tegemoetkomt aan een oud verlangen van de startupscene: een milder belastingtarief. Op dit moment worden voordelen uit aandelenopties belast tegen het tarief van box 1 (inkomstenbelasting), dat kan oplopen tot 49,5 procent voor inkomens boven de 76.000 euro.

In de nieuwe regeling wordt de grondslag van het inkomen uit aandelenopties versmald tot 65 procent. Je betaalt dus slechts over dat deel van de opbrengst inkomstenbelasting, waardoor het effectieve tarief naar maximaal 32,17 procent gaat. Dit is ongeveer gelijk aan het tarief dat zou gelden als de aandelenopties in box 2 (inkomen uit aanmerkelijk belang) zouden worden belast.

5. Zijn startuporganisaties blij met de wetswijziging?

De fiscale gunstigere behandeling van startupaandelen is in de Voorjaarsnota opgenomen en zou in 2027 moeten ingaan. Structureel scheelt het de schatkist 25 miljoen euro per jaar, gemiste belastinginkomsten die het kabinet goedmaakt door de afschaffing van de meewerkaftrek en de stakingsaftrek.

De startupscene is blij met de doorbraak, al moeten de ondernemers nog geduld hebben tot 2027. ‘Dit is te gek natuurlijk’, reageert Robert Gaal. ‘Het is precies waar al zo lang voor wordt geknokt. Ik hoop dat de Tweede en Eerste Kamer ook inzien hoe gigantisch cruciaal het is dat dit zo snel mogelijk wordt geïmplementeerd. We missen dit vliegwiel, en ik ben blij dat dit de aandacht krijgt die het verdient.’

‘We zijn ontzettend blij dat er — eindelijk — na jaren van hard werken en doorzettingsvermogen van vele startuporganisaties en een paar politieke partijen, nu een concurrerende regeling komt in Nederland’, zegt DSA-voorzitter Lucien Burm op LinkedIn, met reacties van onder anderen Picnic-cto Daniel Gebler: ‘Very important and essential step up for the entire Dutch startup ecosystem. Big shout out and thanks to everybody involved.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Techleap-boegbeeld Constantijn juicht: ‘Ladies & gentlemen: we got ‘m!‘ Zijn organisatie stelt verder op LinkedIn: ‘Startups en scaleups concurreren wereldwijd om talent. Een eerlijke en aantrekkelijke aandelenoptieregeling helpt hen om topmensen aan te trekken en te behouden — cruciaal om technologische innovatie in Nederland te versnellen en bedrijven te helpen opschalen.’

Lees ook: Hoe krijgen we meer universitaire startups? ‘Laat het vaker over aan mensen van buiten’

BeSirius haalt 3 miljoen op om duurzaamheidsdata te managen: ‘ESG zoals we dat kennen is dood’

Net nu veel bedrijven verlost lijken van verplichte rapportages over hun duurzaamheid, haalt de Amsterdamse startup BeSirius geld op voor zijn software die duurzaamheidsdata managet. Slechte timing? Helemaal niet, zegt ceo Anastasia Kuskova. 'ESG zoals we dat kenden is dood. Nu is er eindelijk weer aandacht voor het feit dat duurzaamheidsdata goed zijn voor je business.'

sirius anastasia kuskova
Sergey Tyan (cco), Seva Martynov (coo en cto) en Anastasia Kuskova (ceo). Foto: Sirius

Dinsdag maakte BeSirius, dat grote mijnbouw-, energie- en metaalbedrijven helpt bij het toegankelijk maken van hun duurzaamheidsdata, een nieuwe investeringsronde bekend.

Met de seedronde is 3 miljoen euro opgehaald bij het Duitse NAP (voorheen Cavalry Ventures) en bestaande aandeelhouders Fund F, Techstars, Blackwood Ventures uit Denemarken, het Duitse Wepa Ventures en Golden Egg Check, het fonds van startupanalist Thomas Mensink.

Duurzaamheidsdata bevrijden uit de spreadsheets

Met het geld wil BeSirius – tot voor kort heette de Amsterdamse startup nog Sirius, maar dat klonk toch te veel als een Amerikaanse muziekstreamer – zijn productontwikkeling versnellen, zijn team van 17 uitbreiden met AI- en duurzaamheidsexperts en meer klanten werven voor zijn platform.

Het doel daarvan: het moetje van de statische duurzaamheidsrapportage vervangen door realtime intelligentie die beslissingen rond deals, inkoop en strategie kan ondersteunen.

‘Metalen en mijnbouw zijn zo’n beetje de basis van alles wat de moderne wereld aandrijft: energie, technologie en defensie. Maar de sector blijft hangen in het vertalen van complexiteit naar statische rapporten’, legt ceo Anastasia Kuskova uit. ‘We willen duurzaamheidsdata uit dat keurslijf van de spreadsheet bevrijden. Alleen dan kun je die data gebruiken om je besluitvorming te verbeteren, je inkomsten veilig stellen, je strategie te bepalen en betere deals te sluiten.’

CSRD-regels afgezwakt

Dat was al de ambitie van Kuskova toen we haar begin 2024 spraken bij de lancering van haar startup. Intussen is de wereld behoorlijk veranderd.

Destijds zagen Europese bedrijven allerhande rapportageverplichtingen op zich afkomen uit Brussel, met CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) als beruchtste voor de grotere corporates. Eerder dit jaar zette de Europese Commissie met de operatie Omnibus het mes in de rapportageverplichtingen met als rode draad: afzwakking en uitstel, met een beroep op de concurrentiekracht van Europa.

Lees ook: 40 Nederlandse bedrijven willen geen versoepeling EU-klimaatwetten: ‘Waardevolle tijd gaat verloren’

Kuskova, die voordat ze BeSirius oprichtte al ruim tien jaar erop had zitten als sustainability officer bij mijnbouwbedrijven, weet alles van die Brusselse regels. ‘ESG zoals we het kenden is dood.’ Maar dat is niet per se slecht nieuws voor haar bedrijf. ‘Het draait voortaan gelukkig niet langer om verplichte rapportages — het gaat meer om data die echt relevant is voor je bedrijf en je stakeholders.’

Geen budget meer voor bomen knuffelen

‘Je kunt weer nee zeggen tegen duurzaamheidsdoelen die goed staan, maar niks doen voor je business. Het gaat weer echt om de inhoud. Voor bomen knuffelen is ook geen budget meer, duurzaamheidsdoelen die een relatie hebben met je business komen prima door deze storm.’

Wat Kuskova betreft waren de regels te complex en eenvormig, en is het goed als ze straks in werkbare vorm terugkeren. ‘Omnibus is op zich geen slechte ontwikkeling, al is de manier waarop het is gegaan wel een ramp. Na twee jaar hard werken aan de voorbereiding zagen duurzaamheidsmanagers in één klap het resultaat verdwijnen. Zo jammer dat er een Trump voor nodig was om het zover te laten komen. Maar goed, dat zijn gedane zaken.’

Duurzaamheidsteam verdrinken in informatieverzoeken

BeSirius is nooit gebouwd voor een specifieke rapportageverplichting als die uit de CSRD, maar ontwikkeld om duurzaamheidsdata structureel bruikbaar te maken, zegt Kuskova. Met als doel: concurrentievoordeel ermee behalen.

Blijkbaar snappen de eerste gebruikers, waaronder giganten als staalproducent ArcelorMittal en koper- en gouddelver Freeport-McMoRan dat ook. ‘We groeien alleen maar in aantal klanten, die ons aanbevelen bij hun relaties. En bij die klanten wordt de software steeds vaker gebruikt. De sustainability-mensen zitten tot wel 30 procent van hun werktijd op ons platform.’

Dat was ook de bedoeling. Duurzaamheidsteams verdrinken in eindeloze verzoeken, waarbij elke stakeholder om data op een andere manier vraagt. Dat gaat dus lang niet alleen om de wetgever die een verplicht CSRD-rapport vraagt, maar ook om banken en verzekeraars die beter zicht willen hebben op de duurzaamheidsrisico’s om hun rentes en premies op af te stemmen.

Anders dan de aandelenmarkten prijzen dergelijke partijen wel degelijk die risico’s in. ‘Na de maatregelen uit Brussel denken veel mensen dat de aandacht voor duurzaamheid inzakt, maar het tegendeel is het geval, ook door de onzekerheid in de wereld.’

Gebruiksvriendelijke software is onorthodox

Dat aanleveren van data – vaak het invullen van formulieren of het reageren op e-mails met eindeloze vragenlijsten – is traag, gebeurde handmatig en houdt slimme mensen zoet met rapporteren in plaats van dat ze strategisch meedenken met hun bedrijf, zegt BeSirius.

In plaats daarvan ziet het zijn systeem als een ‘universele adapter’. De investeerder, afnemer of toezichthouder die duurzaamheidsdata nodig heeft, krijgt ze na toestemming uit de database geserveerd op de manier en het format die het beste past.

Die database bijhouden is ook geregeld, met een Sustainability Twin, een up-to-date digitaal profiel van het bedrijf dat alle duurzaamheidsdata verzamelt, actueel houdt en toegankelijk maakt voor de buitenwacht. Het vermindert handmatig werk met 70 procent, claimt BeSirius, en signaleert ook welke informatie ontbreekt of juist extra relevant blijkt voor pakweg investeerders en klanten.

De bedrijfskleur van Kuskova’s startup is pimpelpaars, haar software oogt gebruiksvriendelijk. ‘We zijn best onorthodox wat dat betreft. Mensen zijn het echt niet gewend. Rapportagesoftware is meestal zo lelijk dat niemand er graag mee werkt.’

Lees ook: Door de rem op CSRD moest Engyon zijn auditsoftware aanpassen: ‘80% van onze markt viel weg’

Duurzaamheidsdata om geld mee te verdienen

‘Het helpt bedrijven zich te richten op wat er écht toe doet bij de volgende onderhandeling’, aldus Kuskova. Want daar draait het wat haar betreft om bij duurzaamheidsdata: niet dat verplichte dansje voor wetgevers, maar geld verdienen. ‘Ik kom uit een redelijk cynische omgeving: als iets geen geld oplevert, krijgt het geen aandacht.’

‘Dat doe je dus met duurzaamheidsdata die wél van waarde is voor je strategie en voor je stakeholders.’ Denk aan autoproducenten die van een metaalproducent willen weten waar het kobalt in hun accu’s vandaan komt, of een bank die inzicht wil in de manier waarop je het risico op milieuschade minimaliseert rond een bepaalde mijn.

‘AI-specialisten zijn onbetaalbaar voor startups’

Kuskova haalde in 2024 al 1,2 miljoen euro op en kan dankzij de nieuwe investering weer verder bouwen aan haar team. Net als haar compagnons Seva Martynov en Sergey Tyan werkt ze vanuit Nederland (‘Ik ben trots op mijn Nederlandse paspoort en proudly building in the Netherlands’), maar het team van BeSirius werkt over de hele wereld. Dat krijg je als je afhankelijk bent van schaars AI-talent.

‘We hebben iemand in Vietnam zitten, in Portugal, maar ook in de VS. We houden rekening met de voorkeuren van mensen. Helaas is het voor Nederlandse startups onbetaalbaar geworden om AI-specialisten voldoende te betalen om hier te komen wonen en werken. Als mensen horen dat ze bij OpenAI in München een half miljoen kunnen verdienen, zijn ze vertrokken.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elk bedrijf een sustainability twin

Nu de seedronde officieel is, concentreert Kuskova zich alweer op de volgende, een grotere Series A-ronde die volgend jaar zou moeten worden geregeld. ‘Met elke ronde moet je je alfa vinden: het bewijs dat je de markt kunt verslaan. Dat waren eerst de ervaring en skills van ons als oprichters. De investering van deze week danken we aan ons product, en hoe goed dat aanslaat bij gebruikers.’

Begin volgend jaar wil BeSirius serieuze omzet maken en bewijzen dat ze sneller groeien dan de markt. ‘Uiteindelijk zou elk bedrijf in de wereld over een sustainability twin moeten beschikken, met data die op afroep beschikbaar is.’