Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob mailt met ‘de vrouw van’

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In deze aflevering krijgt Bob te maken met ‘de vrouw van’.

 
 
 
 
 
 
Van Bob
Aan Maarten
Onderwerp Q2
 
Beste Maarten,
Ik weet dat je op vakantie bent, en na die loodzware maanden is dit je ook zeker gegund, maar ik moet je toch echt even storen, wetende dat je af en toe in je mail kijkt. Hoofdkantoor meent namelijk dat er fouten zijn geslopen in jouw voorlopige Q2-berekening en nou willen ze binnen 24 uur toelichting. Maar de enige die dit kan doen ben jij. Zou je me alsjeblieft snél kunnen terugmailen. Bellen kan ook, nog liever zelfs, maar ik begrijp dat waar jij zit nauwelijks of geen bereik is.
Bob
 
Geachte Bob,
Ik ben de vrouw van Maarten, we hebben elkaar op een receptie wel eens kort gesproken. Maarten is met onze oudste dochter een dagje naar Boedapest en ik heb geen idee hoe laat ze weer hier zijn. Maar ik zal Maarten melden dat je hem dringend nodig hebt. Wat ik overigens niet begrijp: ik ken mijn Maarten heel goed en die maakt nooit fouten. Daarentegen zegt Maarten altijd wel dat hoofdkantoor wordt bevolkt door een stel Neanderthalers, dus is de kans groot dat daar de fout ligt. Maar dat is slechts mijn mening, en die van mijn Maarten.
Ineke
 
Beste Ineke,
Ik denk niet dat het zin heeft om hoofdkantoor te melden dat het hun schuld is, daar zijn ze niet zo van. Overigens, met alle respect: het is niet de eerste keer dat Maarten een fout heeft gemaakt in een kwartaalberekening. We waarderen hem zeer, maar enige slordigheid is hem af en toe niet vreemd. Vraag hem in elk geval alsjeblieft of hij contact met me opneemt – maakt niet uit hoe laat het is. Dit is echt urgent, anders zou ik hem uiteraard tijdens zijn welverdiende vakantie niet storen.
Bob
 
Bob,
Ja, zeg dat wel: een welverdiende vakantie – die jij nu cru verstoort. Mijn Maarten heeft zich maandenlang kapot gewerkt. Elk weekend werk mee naar huis! Zeg ik hem: dit is niet normaal meer, Maarten. Ja, zegt hij, Bob schuift alles wat met cijfers te maken heeft op mij af, is hij zelf lekker van het gedoe af. Ja, geen wonder dat je dan onder die druk en met al die bergen werk wellicht eens een foutje maakt. En wat doe jij vervolgens? Los je het zelf op? Nee, natuurlijk niet, je zou niet eens weten hoe. Nee, je belt Maarten die eindelijk een beetje rust heeft. Je zoekt het maar uit! Je lost het zelf maar op! Wij vieren hier vakantie.
Ineke
 
Ineke,
Ik vind dat je wel erg doordraaft. Het is echt niet zo dat ik alles op Maarten zijn schouders schuif. Maar hij is onze cfo en dit is gewoon zijn taak. En als hij het teveel vindt, en zich niet correct behandeld voelt, dan moet hij dat niet boos aan jou melden maar gewoon nuchter aan mij. En verder wil ik heus nog wel een poging doen het zelf op te knappen, maar dan heb ik wel de files nodig en om die te verkrijgen heb ik Maartens wachtwoord nodig. Dat heeft hij niet achtergelaten. Hoe dan ook: vraag hem alsjeblieft contact met mij op te nemen.
Bob
 
Bob,
Cfo? Ja, in náám! In de praktijk gebruik je hem als je cijferslaafje! Maarten, reken jij het even na en vertel me dan waar ik op moet letten? Maarten, zet je het even helder op een A4-tje? Maarten, kun jij morgen de financiële rapportage aan Hoofdkantoor doen, want ik moet toevallig lunchen met een belangrijke klant? Jaja, we lachen ons thuis altijd suf als Maarten jouw zoetsappige, slijmerige toontje van je imiteert. ‘Volgens mij,’ zei Maarten laatst, ‘denkt Bob dat Ebita een Afrikaanse voetballer is.’ En nou ben je ineens in paniek omdat het je even zonder mijn Maarten moet doen. Nou, los het maar een keer zelf op, slijmbal!
Ineke
 
Ineke,
Oh, zegt die Maarten van jou dat over mij? Nice to know! Weet u wat, mevrouw Ineke? Ik los het dit keer inderdaad zelf wel op, helemaal in mijn eentje, zonder Maarten. Dat wachtwoord mag hij trouwens in zijn reet stoppen. Prettige vakantie! En vertel die Maarten van jou dat ik na die vakantie een héél goed gesprek met hem wil.   
Bob
 
> Lees hier een overzicht met de verhalen van Bob de manager

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het tegendraadse advies van Wouter Glaser om te groeien: ‘Neem afscheid van klanten die niet bij je passen’

Groeien met behoud van bedrijfscultuur lijkt een spagaat. Maar volgens Wouter Glaser, oprichter van pr-bureau Glasnost en scaleup-studio Go Delphi, is het de sleutel tot succes. 'Consequent handelen naar je kernwaarden is essentieel.'

wouter glaser go delphi werkprofessor

‘We dare to be open’ en ‘We lead the revolution’. Het klinkt misschien als loze marketingpraat, maar voor Wouter Glaser waren deze kernwaarden de sleutel tot het succes van zijn pr-bureau Glasnost. En niet zomaar wat woorden op de muur – hij nam er zelfs afscheid van klanten die er niet bij pasten.

Investeren in mensen

Het bureau, dat hij in 2012 oprichtte en in 2020 verkocht aan communicatiegroep Ace, groeide uit tot een van de toonaangevende spelers in de Nederlandse pr-markt, met klanten als Google, Unilever en VodafoneZiggo.

In de podcast De Werkprofessor vertelt Glaser hoe hij deze groei realiseerde. Opvallend detail: waar in de consultancywereld een winstpercentage van 20 procent als zeer goed wordt gezien, haalde Glasnost 30 procent. En dat terwijl het bedrijf flink investeerde in zijn mensen.

‘Investeren in mensen is gewoon belangrijk’, zegt Glaser. ‘Als mensen na twee of drie jaar weer weggaan, moet je het aan de klant uitleggen dat het team weer verandert. Dat creëert instabiliteit. Daarnaast heb je ook veel kosten voor het recruiten en opleiden.’

Sterke kernwaarden

De sleutel tot het succes is volgens Glaser een sterke bedrijfscultuur met onderscheidende kernwaarden. ‘De meeste bedrijven hebben geen goede kernwaarden’, stelt hij. ‘Ze kiezen voor holle begrippen als integer of professioneel. Als je een bank bent en mensen aanneemt, mag ik aannemen dat ze integer zijn.’

Bij Glasnost werden sollicitanten niet geselecteerd op cv, maar op hun match met de kernwaarden. Ervaren medewerkers voerden de eerste gesprekken, puur gericht op culturele fit. ‘Zij vroegen bijvoorbeeld: vertel eens over een moment waarop je open wilde zijn, dat niet durfde, maar uiteindelijk toch deed?’

Deze aanpak betaalde zich uit in loyale medewerkers én klanten. Glaser: ‘We hebben wel eens twee klanten de deur gewezen, omdat ze niet bij onze kernwaarden pasten. Een van hen gaf ons team nooit de credits voor prachtige resultaten. In Londen viel de manager van zijn stoel – dat had hij nog nooit meegemaakt.’

Openheid en vertrouwen

Na de verkoop van Glasnost aan communicatiegroep Ace in 2020 richtte Glaser Go Delphi op. Met deze scaleup-studio helpt hij nu andere ondernemers bij het professionaliseren en opschalen van hun bedrijven. Zijn ervaringen deelt hij in een boek dat begin 2025 verschijnt.

Een van zijn favoriete methodes is de ‘Start, Stop, Continue-conversatie’, afkomstig uit de Rockefeller Habits. Deze aanpak, waarbij teams aangeven wat ze moeten starten, stoppen of continueren, voerde hij vaak uit tijdens wandelingen. ‘Dat droeg bij aan een sfeer van openheid en vertrouwen’, aldus Glaser.

‘Het loont om je in te lezen in de beste methodieken’, zegt Glaser. ‘En soms moet je dingen doen die tegennatuurlijk lijken, zoals klanten laten gaan die niet bij je kernwaarden passen. Iedereen heeft mij toen afgeraden om bepaalde zaken zo aan te pakken. Maar die keuzes hebben allemaal goed uitgepakt.’

3 takeaways uit de podcast met Wouter Glaser:

  1. Formuleer een BHAG om te inspireren en richting te geven
    Een groot, ambitieus doel motiveert je team en trekt klanten aan. Het geeft richting op lange termijn, terwijl tussendoelen helpen om de voortgang te bewaken.
  2. Gebruik kernwaarden als kompas
    Kies kernwaarden die onderscheidend en actiegericht zijn. Selecteer medewerkers, klanten en partners op basis van deze waarden om een sterke cultuur te bouwen.
  3. Betrek je team bij verbeteringen
    Start, Stop, Continue-conversaties helpen om vertrouwen te herstellen en medewerkers te betrekken bij besluitvorming. Dit leidt tot betere prestaties en een positieve werksfeer.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.