Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Start Top/Flop

TOP

Daf Truck & Tata Nano slaan de goede weg in

Tijdens de malaise van de autoindustrie duiken ineens twee opmerkelijke positieve berichten op. Allereerst van DAF Trucks, dat eind maart bekend maakte dat de omzet en winst in 2008 stegen. Het bedrijf merkt de invloed van de crisis en voorziet krimp van de markt, maar is desondanks positief over de toekomst. Net zo positief is de introductie van de Tata Nano, de goedkoopste auto ter wereld. Inwoners van India betalen omgerekend nog geen 1.700 euro per exemplaar, een prijs die het bezit van een (milieuvriendelijke) auto in dat land zal gaan bevorderen.

FLOP

De muziekindustrie nog steeds op een dood spoor

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

YouTube komt niet tot een akkoord bij de onderhandelingen met de Britse ‘BumaStemra' en blokkeert muziekvideo´s voor liefhebbers uit Groot-Brittannië. Fabchannel, een bedrijf dat concerten aanbiedt op internet, moet stoppen omdat advertentie-inkomsten te laag zijn en niet alle platenmaatschappijen toestemming geven voor uitzending. Weinig muziekliefhebbers reageren enthousiast op het nieuws dat website LastFM binnenkort voor de tot op heden gratis webradiodienst geld gaat vragen. Kortom, de muziekindustrie is nog steeds behoorlijk zoekende. Ondertussen blijft de jeugd vrolijk (illegaal?) downloaden.

Waarom ‘bleisure’ de nieuwe norm is voor zakenreizigers

In samenwerking met Pillows Hotels - Wie op zakenreis gaat, combineert steeds vaker business met leisure. Die combinatie, door de toeristenindustrie wat onhandig 'bleisure' gedoopt, biedt kansen voor de aanbieders in die sector.

pillows hotel zwolle
Pillows Hotel in Zwolle.

Bleisure, waarbij zakenreizigers werk en plezier combineren, mag een opvallende trend genoemd worden en belooft een belangrijke rol te gaan spelen in het zakenreissegment. Meer dan tachtig procent van de zakenreizigers maakte het afgelopen jaar een bleisure-reis, wijst onderzoek uit.

Volgens dataplatform Statista wordt de waarde van de wereldwijde bleisure-toerismemarkt geschat op 594 miljard dollar (cijfers 2023). Met een geprognosticeerde groei tot 3,5 biljoen dollar in 2033.

Alles in huis

Pillows Hotels – bekend om haar elegante design, oog voor detail en hooggewaardeerde restaurants – is al jaren bekend met de trend. De hotelcollectie met zes hotels in Nederland en België in de vier- en vijfsterrencategorie, waaronder Amsterdam, Brussel en Gent, ziet de afgelopen jaren een groeiend aantal bleisure-reizigers.

Marcel Reijnen, general manager van Pillows Hotels in Gent in België ziet steeds meer zakenreizigers die hun verblijf verlengen met gezin of partner. ‘Daarom verzorgen we vaker activiteiten, workshops en ervaringen, tijdens of na de zakelijke reis. Want naast gratis wifi – nog altijd de belangrijkste voorziening – wil je je gasten in de watten leggen.’

Culturele ervaringen

Voorbeelden daarvan zijn de meetingsalons en de wellnessfaciliteiten in de verschillende Pillows-vestigingen. De gunstige ligging brengt zowel zakelijke verplichtingen als culturele ervaringen binnen handbereik.

‘Werk en ontspanning gaan bij ons perfect samen’, zegt Reijnen. ‘Daarom zorgen we voor mooi vormgegeven salons, moderne technologie, comfortabele stoelen en lunches, borrels en diners van hoog niveau. Ook verzorgen we verschillende activiteiten, zoals wijnproeverijen, private dining en stadstours.’

Loes Dingemans, ceo van Pillows Hotels, focust zich al op bleisure voordat de term überhaupt bestond. ‘Pillows Hotels is ontstaan vanuit de filosofie dat alles draait om genieten en kwaliteit, ongeacht het type gast’ , stelt Dingemans. ‘Een zakelijke gast mag ook genieten tijdens een zakelijke trip. Ik denk dat dat alleen maar goed is voor het resultaat.’

Dingemans is dan ook blij met de groeiende trend. ‘Ik zie regelmatig gasten vol inspiratie hun dag afsluiten met collega’s, om ze vervolgens te zien genieten in onze restaurants met hun partner. Ik vind het fantastisch dat we zoiets mogen betekenen voor iemand.’

Betere werk-privébalans

Onderzoek onderbouwt de zienswijze van Dingemans. Volgens National Car Rental ervaren werknemers die een zakelijke reis combineren met leisure een betere werk-privébalans dan werknemers die dat niet doen. Uit onderzoek van travelplatform TravelPerk blijkt dat bij 34 procent van de ondervraagde zakenreizigers hun meest innovatieve ideeën tijdens een zakenreis zijn ontstaan.

Dingemans: ‘Een bleisure-reis betekent dus niet alleen tevreden medewerkers, maar ook direct voordeel in termen van productiviteit, innovatie en creativiteit, wat weer bijdraagt aan betere werkprestaties.’

Continu aanpassen

De mix van business en leisure vraagt om een andere gastbenadering in hotels. ‘Het Pillows-team is erop getraind continu te anticiperen op de veranderende behoefte van de gast’, vertelt Dingemans. ‘Wil je een snelle sandwichlunch en weer door, of juist groots uitpakken met fine dining? Wil je na een lange dag direct inchecken of heb je tijd om met je partner te genieten van een glas bubbels? We zijn continu bezig met wat de gast nu en later nodig heeft.’

Dus, reis jij voor business of leisure? Voor je eigen carrière en bedrijf doe je er goed aan jezelf ontspanning te gunnen tijdens een zakelijke reis. Ook Reijnen en Dingemans zien bleisure-reizen als een must.

Dingemans: ‘Het komt regelmatig voor dat een gast bij ons eindelijk goed geslapen heeft en onze kussens of zelfs het bed bestelt voor thuis. Waardevoller dan dat kan een bleisure-reis toch niet worden?’

Unilever slankt de voedingstak af: de strategie is ‘minder, beter en meer impact’

Unox en Conimex gaan in de uitverkoop bij Unilever. De Vegetarische Slager zou volgens geruchten ook al in de etalage staan. Wat is er aan de hand bij het concern? Drie vragen en antwoorden.

hein-schumacher-unilever
Foto: Unilever

#1 Zet Unilever de hele voedingstak in de uitverkoop?

Nee, maar de levensmiddelendivisie wordt wel afgeslankt. Unilever-ceo Hein Schumacher heeft verschillende merken op zijn radar staan die moeten ‘inkrimpen’, aldus de Financial Times. Deze merken hebben gezamenlijk een omzet van 1,2 miljard.

De voedingsmiddelentak als geheel heeft vorig jaar 13,2 miljard euro binnengebracht. Daarvan is 60 procent afkomstig van de grootste knallers, Knorr en Hellmann’s. De totale omzet van het concern was in 2023 net geen 60 miljard. De opkomende markten spelen hierin een steeds grotere rol. 58 procent van de omzet nemen zij al voor hun rekening.

Op dit moment staan volgens diverse media de merken Unox, Ola, Cornetto, Magnum, Ben & Jerry’s, Conimex en de Vegetarische Slager in de etalage. Dit wordt niet officieel bevestigd door Unilever. Daar zitten dus ook twee oer-Hollandse merken bij. Wat iets zegt over de keuzes die Schumacher maakt. Unox en Conimex zijn gewoon te klein voor zo’n gigant als Unilever.

#2 Wat is de strategie hierachter?

Unilever voert wereldwijd 400 merken. De strategie van Schumacher is focussen op de dertig die het meeste opleveren. ‘Power brands’ noemt hij die. Samen zijn ze al goed voor 75 procent van de totale omzet. Dove is er zo eentje, maar ook Magnum.

Het concern is in 190 landen actief, maar ook hier heeft hij de focus verscherpt naar de 24 belangrijkste afzetlanden. Daarbij worden vooral India, Indonesië en Brazilië naar voren geschoven.

Alleen de merken die nog flink (internationaal) kunnen groeien en waar hogere winstmarges te halen zijn, mogen aan boord blijven bij het concern. Schumacher wil minder diversiteit, meer focus op mondiale schaalgrootte en marketing en op grotere innovaties. ‘We doen minder, maar beter en met grotere impact’, zei hij bij de presentatie van de laatste kwartaalcijfers.

Lees ook: Unilever-baas Hein Schumacher neemt definitief afscheid van gedachtegoed Paul Polman: ‘Hij zit gevangen in kuddekapitalisme’

Die strategie is wel een uitdaging voor de food business, laat Corné van Zeijl, analist van Cardano, aan RTL Nieuws weten. ‘Je gaat niet veel meer eten als je meer verdient.’ Wie minder verdient, stapt voor voeding ook gemakkelijk over naar de huismerken van de supermarkten.

Dat gebeurt niet zo snel voor beautyproducten, producten voor persoonlijke verzorging en schoonmaakmiddelen. Die takken van sport zijn voor Unilever sowieso al veel winstgevender dan food.

Schumacher heeft bovendien te maken met activistische beleggers. Die willen dat hij vooral inzet op het maximaliseren van de aandeelhouderswaarde. Een beruchte figuur onder deze beleggers is de Amerikaan Nelson Peltz, die inmiddels commissaris is bij het concern.

Deze babyboomer, zo schreven we al eerder op MT/Sprout, is ‘meedogenloos in het nastreven van zijn eigen doel: waardecreatie’. De miljardair kan tevreden zijn, het aandeel Unilever is sinds begin dit jaar bijna 30 procent meer waard geworden.

#3 Zijn kopers wel in deze merken geïnteresseerd?

De ijsdivisie, met merken zoals Magnum en Ben & Jerry’s, staat al een tijdje te koop. Het is geen kleintje, met 20 procent is deze divisie zelfs de grootste op de wereldmarkt. Concurrent Nestlé komt aan 10 procent marktaandeel wereldwijd, weet NRC.

De waarde van de ijsjesdivisie wordt geschat rond de 15 miljard euro. Maar het runnen van deze business is niet zo eenvoudig. IJsjes doen het vooral goed in warme zomers. De klimaatverandering zorgt dan wel voor warmere, maar ook voor meer regenachtige zomers. Opslag en transport zijn bovendien complex, en kosten ook steeds meer geld.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een overnamepartij is nog altijd niet gevonden, daarom is besloten om de ijsdivisie te verzelfstandigen. De afsplitsing ligt op schema, meldt Schumacher. ‘We boeken vooruitgang met het opzetten van de juridische entiteit, het zelfstandige operationele model en de afgesplitste financiële gegevens.’ De operatie moet eind 2025 rond zijn.

Geen woord over de lastige relatie die Unilever met Ben & Jerry’s heeft. Nu liggen ze weer met elkaar in de clinch over de Palestijnse kwestie. Unilever zou de ijsmaker hierover het zwijgen willen opleggen.

Het verkopen van de andere merken kan nog best een uitdaging worden. Unox piekt als merk vooral in de winter, legt Thijs Geijer, voedingsmiddeleneconoom bij ING, uit aan RTL. Dat moet doorbroken worden. De nieuwe eigenaar zou met meer producten voor andere jaargetijden moeten komen.

Conimex kan bijvoorbeeld profiteren van de groeiende interesse voor de Thaise en Japanse keuken. De koper kan ook investeren in meer kant-en-klaarmaaltijden, suggereert Geijer.

De Vegetarische Slager kampt met toenemende concurrentie in vleesvervangers, schrijft Retaildetail. Maar er zit nog veel groeipotentieel in voor een koper. De interesse voor plantaardige voeding neemt nog altijd toe.