Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit kun je leren van Jeff Bezos

De afgelopen maanden groeide Jeff Bezos uit tot de rijkste man en ‘zijn’ Amazon tot het waardevolste merk ter wereld. Wat is het geheim van de oprichter en CEO van de Amerikaanse webwinkel? Vijf lessen van Bezos.

Bezos
Foto: Getty Images

1. Maak geen winst

Grote marges gaan meestal gepaard met lage kosten en hoge prijzen, zoals Bezos vaak herhaalt. Het eerste kan ten koste gaan van de kwaliteit van de producten of diensten, het tweede van de groei van het aantal klanten. Grote marges zijn bovendien een magneet voor concurrenten. Zo lang je met zo goedkoop mogelijke producten sneller dan de markt blijft groeien, zullen investeerders je altijd steunen.

De strategie heeft gewerkt. Sinds de oprichting groeide Amazon elk jaar met zo’n 20 procent. Ongeveer de helft van de huidige webinkopen in de Verenigde Staten loopt via Amazon. Maar gedurende 10 van de 24 jaar dat het bedrijf bestaat, is Amazon verliesgevend geweest. Tel je de winsten die Amazon in die andere jaren wel maakte bij elkaar op, dan haal je niet eens één kwartaalwinst van Apple.

2. Laat het altijd dag 1 zijn

Dag 1 is een zogeheten Jeffisme, een gevleugelde uitspraak van de Amazon-topman. Nog steeds, aldus Bezos, zit internet in een vroege fase (de ‘eerste dag’) waarin de ontwikkelingen nauwelijks bij te benen zijn. Amazon moet een dag 1-mentaliteit hebben, dat wil zeggen dat het voortdurend op onverwachte uitdagingen moet anticiperen. Is er eenmaal een stabiele markt, dan is dag 2 aangebroken. Dat is het moment waarop bedrijven hun processen straktrekken en op de kosten sturen, wat meestal ten koste gaat van de inventiviteit. En dat wil Bezos niet hebben.

3. Doe Powerpoint de deur uit

Het Powerpoint-verbod geldt specifiek voor het presenteren van plannen tijdens vergaderingen. Nieuwe plannen worden bij Amazon toegejuicht, maar je mag ze uitsluitend presenteren in de vorm van een essay van minimaal twee pagina’s.

Met zijn losse opsommingen in bullet-lijstjes dwingt Powerpoint zijn gebruikers onvoldoende om goed over hun ideeën na te denken, aldus Bezos. In de essayvorm moet je een samenhangend verhaal op papier zien te zetten. En dus alles goed overwegen. Vergaderingen bij Amazon beginnen vaak met tien minuten stilte, waarin essays worden gelezen.

4. Hou brokkenmakers buiten

Wervingsprocedures bij Amazon beslaan vaak tientallen gesprekken. Uiteindelijk, als alle betrokken managers de kandidaat willen hebben, kan het toch nog anders lopen. Bezos heeft speciale functionarissen in het leven geroepen, de zogeheten ‘bar raisers’. Zij moeten erop toezien dat de kandidaat daadwerkelijk beter is dan de zittende collega’s en hebben een vetorecht over aanstellingen. Mocht de kandidaat nadat die is aangesteld toch tekortschieten, dan moeten zowel de betrokken managers als de bar raiser zich tegenover Bezos verantwoorden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Denk groot

Denk groot, zegt Bezos. Kleine ambities zijn een selffulfilling prophecy: je bereikt er slechts bescheiden resultaten mee. Een grote visie zet een punt op de horizon en maakt energie los. Je moet geduldig zijn, want je doelen worden niet van de ene op de andere dag bereikt.

Dit artikel is een verkorte versie van het stuk dat in het laatste nummer van Management Team is verschenen. Meer weten? Klik hier voor een abonnement.