Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rockefeller Habit #10: Maak plannen zichtbaar met organisatiedashboards

Wil je meer discipline en structuur in jouw groeibedrijf dan zijn de Rockefeller Habits een uitstekend startpunt. Deze tien disciplines van Verne Harnish helpen bij het managen van de hoofdprocessen. In dit artikel gewoonte 10: maak plannen en resultaten voor iedereen zichtbaar met scoreborden.

organisatiedashboards rockefeller habit 10

Steeds vaker plaatsen bedrijven een groot digitaal dashboard in de organisatie. Het gebruik van data dashboards is een goede manier om alle medewerkers te betrekken bij de gezondheid van de organisatie en de kwartaalprioriteiten en -cijfers. De uitdaging bij deze Rockefeller Habit 10 ligt verrassend genoeg niet bij het identificeren van de juiste cijfers – dit lukt de meeste MT’s prima. De uitdaging ligt bij het minimaliseren van het aantal KPI’s en prioriteiten.

Rockefeller habit 10: organisatiedashboards

Een (organisatie)dashboard met vijftig cijfers biedt geen overzicht en zal ook niet inspireren. Kies bij voorkeur voor één algemeen organisatiedashboard, waarbij de toegevoegde waarde (in kengetallen, uiteraard) van elk team wordt weergegeven.

Bijvoorbeeld: aantal nieuwe leads voor marketing of nieuwe klanten voor sales. Het dashboard moet idealiter zichtbaar zijn voor de hele organisatie, plaats het dus in de meest openbare en belangrijkste ruimte van het bedrijf. De teamdashboards kun je in de ruimtes van de desbetreffende teams plaatsen.

Organisatiedashboard om voortgang zichtbaar te maken

KPI’s hebben te maken met ‘business as usual’, oftewel de dagelijks terugkerende werkzaamheden. Daarnaast heb je cruciale getallen, dat zijn bijvoorbeeld de kwartaalprioriteiten. Deze hebben altijd betrekking op het werken aan je organisatie. Het cruciale getal richt zich op de projecten die noodzakelijk zijn om de groei van je organisatie te versnellen (bijvoorbeeld: ‘x aantal nieuwe salesmedewerkers aannemen dit kwartaal’).

Werk je met scoreboards per team, zorg er dan voor dat binnen elk team, iedereen van elkaar weet wat zijn of haar KPI’s zijn en wat de voortgang is. Op deze wijze creëer je verbinding met elkaars rol en de overkoepelende teammissie.

Deel en bespreek ook dagelijks of wekelijks de voortgang van ieder individu op zijn KPI’s. Uiteraard is het belangrijk dat het ‘snelle’ KPI’s zijn, dat zijn KPI’s die wekelijks veranderen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bijhouden en beheren prioriteiten en KPI’s

Zodra een organisatie voorbij 50 medewerkers groeit of meerdere vestigingen krijgt, wordt het bijhouden van de prioriteiten en KPI’s een rol op zich. Een Excel spreadsheet voldoet dan niet meer – wat je nodig hebt is een softwareoplossing waarbij iedere medewerker via zijn telefoon op elk moment de voortgang op zijn KPI’s of Rocks kan veranderen.

Lees ook:
#1: Het managementteam zet de toon
#2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn
#3: Zorg voor een goed overlegritme
#4: Creëer een cultuur van verantwoordelijkheid
#5: Gebruik feedback van medewerkers om kansen te identificeren
#6: Analyseer regelmatig de klantfeedback
#7: Laat de missie en kernwaarden tot leven komen
#8: Medewerkers hebben oog voor de bedrijfsstrategie
#9: Medewerkers hebben wekelijkse KPI’s