Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Persoonlijke Groei

Hoe ontwikkel je zelfbewustzijn en vergroot je de kwaliteit van je leven? Over het realiseren van je dromen en aspiraties.

Recente artikelen

Van Bob Aan John Onderwerp Managementboeken Beste John, Vanochtend in het managementteam hadden we het erover dat het wel eens goed zou zijn als wij eens een paar actuele managementboeken zouden lezen, zeg maar: ter verrijking. Toen kwam jouw naam op. Er wordt gezegd dat jij die boeken werkelijk verslindt. Grappig, dat verwacht je niet echt van een Assistant Facility Manager. Klopt het? En vooral: heb je tips? Bob Beste Bob, Wat een goed idee van jullie! En ja, het klopt: ik ben helemaal verslaafd aan die boeken, ook al ben ik dan Assistant Facility Manager, want ook bij mijn takenpakket komt véél meer kijken dan checken of alle lampen nog werken en of er geen wc’s zijn overstroomd. Juist ook in die taken pas ik lessen uit die boeken toe, zoals de implementatie van sustainable development goals en operational excellence evenals, natuurlijk, af en toe je box, je comfortzone verlaten en eens lekker de mind laten flowen. Kennen jullie het boek Waarde propositie ontwerp? Echt een must! Het gaat uit van het Waardepropositie Canvas Model en is geïntegreerd in het Businessmodel Canvas en de Environment Map zodat intrinsieke waardeproposities zichtbaar en tastbaar worden gemaakt waarna ze kunnen worden doorontwikkeld, niet alleen binnen, maar vooral dóór de organisatie. Sorry hoor, ik word er wat opgewonden van. John Veraart Assistant Facility Manager John, Klinkt goed, hoor, erg goed. Maar ook wel wat abstract. Onze MT-leden zijn toch erg praktijkgericht, pragmatisch. Ken je geen titels die daar wat meer op inspringen? Bob Bob, Wat dacht je van Cirkel van verandering? Ik werd er zelf helemaal stil van. Het gaat over het ‘rond maken’ van de zelfsturing binnen organisaties aan de hand van zeven stuurmechanismes die samen de holistische cirkel vormen. Heel herkenbaar. En meeslepend geschreven. Ook een aanrader: Business spiritualiteit van de grote denker Paul de Blot. Succesvol leiderschap gaat hierbij uit van een dieper bewust zelfleiderschap via spirituele sturingsmechanismes, gebruikmakend van de vijf P’s: Profit, People, Planet en natuurlijk Pneuma en Peace, waarbij voortdurend in de spiegel wordt gekeken die je wordt voorgehouden. Confronterend. Dan komt het allemaal wel erg dichtbij, hoor. Maar of dit MT dit aankan… John Veraart John, Ik denk eerlijk gezegd van niet. En ja, het klinkt allemaal erg interessant - en dat je daar allemaal echt wat mee kunt als Assistant Facility Manager, goh - maar nogmaals: onze MT-leden, dat zijn toch drukke managers die, als ze al iets lezen, dat liefst meteen willen toepassen, begrijp je? Heb je niet, zogezegd, een soort doe-boek voor ons? Niet te dik, niet te complex? Bob Bob, Nou, heel eerlijk gezegd vind ik die managementdoeboeken wat onder mijn niveau. Maar goed, voor jullie dan: Ontslaan doe je zo! legt in vijf stappen uit hoe je medewerkers ontslaat zonder daar ook maar enige moeite mee te hebben, ja, het leert je zelfs dat medewerkers ontslaan leuk kan zijn. Is dat wat? John Veraart John, Hé ja, dát is wel wat. Kun je zes exemplaren bestellen? En vergeet aub niet over de prijs te onderhandelen. Bob

Bob is nieuwsgierig naar de nieuwste managementliteratuur

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer verdiept hij zich in actuele managementliteratuur.

clock 2 min

De managementlessen van Ricardo Semler

Ricardo Semler deelt op 29 september zijn zakelijke inzichten tijdens een evenement bij The School of Life in Amsterdam. Zijn...

clock 4,5 min

Zo werk je efficiënt samen met een ander conflicttype

De één zoekt conflicten op, de ander vermijdt ze liever. Wil je efficiënt samenwerken met iemand die anders met conflicten...

clock 2 min

Vrijwel iedereen doet het: een attachment bij een e-mailbericht voegen. Of het nu om een simpel verslagje van een meeting gaat, offertes of financiële overzichten, als we iets moeten delen, sturen we een attachment via de email. In het kader van security kun je je al afvragen of dit de beste manier is om bestanden te delen. De meeste cyberaanvallen worden immers geïnitieerd door een malafide bijlage in een e-mail. Waarom geen attachments mailen? Binnen organisaties staan we veel te weinig stil bij de gevoeligheid van de bestanden die we rondsturen. We zijn ons slecht bewust van hoe eenvoudig we bijvoorbeeld omzetcijfers delen met de accountant of even een offerte naar de rest van het team sturen. E-mail is in een zakelijke omgeving vrijwel nooit de beste manier om documenten te delen. Het is eenvoudig voor de ontvanger om de mail samen met het bestand door te sturen. Vraag jezelf altijd af of de inhoud van het bericht en de bijlage doorgestuurd mogen worden. Het bestand dat je meestuurt, wordt op talloze andere plaatsen opgeslagen. Wil je dat er zoveel verschillende kopieën van het bestand bestaan? Veel e-mailprogramma’s kennen een limiet op de grootte van de mails die ze mogen ontvangen. E-mails worden veelal opgeslagen in platte tekst, dat betekent dat als iemand toegang krijgt tot die systemen, alles eenvoudig zichtbaar is. Hoe dan wel? Veel financiële organisaties maken gebruik van beveiligde email systemen om gevoelige informatie te delen, maar niet ieder bedrijf heeft zulke systemen tot zijn beschikking. Een eenvoudige manier om bestanden te delen is door ze op een centrale plek op te slaan, bijvoorbeeld in de cloud, en een link naar het bestand via de mail te delen. Extra veiligheid kan worden ingebouwd door het bestand met een wachtwoord te beschermen. Het wachtwoord verstuur je in een sms of je vraagt de ontvanger je te bellen voor het wachtwoord. Het is bovendien mogelijk om de link te laten verlopen na een aantal dagen. Dat zorgt ervoor dat na het verlopen van de link, niemand meer bij de bestanden kan. Eén versie van de waarheid Een andere reden om te kiezen voor een centraal opgeslagen document is dat het makkelijker is om samen aan dat bestand te werken. Het zal veel mensen niet onbekend voorkomen dat ze een bestand rondsturen aan collega’s met de vraag om feedback. Voor je het weet zit je mailbox vol met bewerkte bestanden die allemaal dezelfde naam hebben. Het kost veel tijd en moeite om al die feedback apart te verwerken. Vrijwel alle clouddiensten bieden de mogelijkheid om samen aan documenten te werken. Een link naar het bestand is voldoende en collega’s kunnen direct in het document hun wijzigingen aanbrengen. Dat voorkomt eveneens dat er meerdere versies van een bestand bestaan waarvan je je vrijwel altijd afvraagt welke nou ook alweer de meest recente was. Dus vraag jezelf iedere keer als je op de paperclip in een e-mailbericht wilt klikken af of dit de beste manier is om het document te delen. Houd rekening met de grootte van het document, met de gevoeligheid van de informatie die het bevat en of je op een efficiënte manier je doel bereikt.

Waarom stoppen met het mailen van attachments een goed idee is

Het versturen van attachments via de mail is niet alleen onveilig, het is bovendien een inefficiënte manier van werken. In...

clock 2 min

Framing, invloed, taal

Gebruik framing om van jouw boodschap hét perspectief te maken

Met framing kader je een verhaal zo dat mensen er geen weerstand meer tegen bieden. Je beïnvloedt anderen onbewust met...

clock 1 min

‘Stop met e-mailen, start met werken’

We krijgen het steeds drukker. Een Britse uitgeverij had het overdag zo druk dat de redacteuren in de avonduren al...

clock 3 min

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. In deze aflevering gaat het gerucht dat zich een spion onder zijn medewerkers bevindt. Van: Anneke Jelgersma Aan: Bob Onderwerp: Mystery Worker Bob, Ik wil een heel duidelijk, eerlijk antwoord: klopt het gerucht dat binnen ons bedrijf een mystery worker actief is? Ik heb dit verhaal nu al van twee mensen vernomen en het hele idee dat een van onze collega’s stiekem voortdurend aan Hoofdkantoor rapporteert wat wij hier doen en laten vind ik ronduit beangstigend. Anneke Jelgersma Chief HRM Beste Anneke, Ik weet dat steeds meer concerns mystery workers inzetten om te achterhalen wat er in hun bedrijven precies gebeurt, maar dat er bij ons ook zo iemand zou rondlopen lijkt me toch pure fantasie. Ik kan me ook niet voorstellen dat Hoofdkantoor zoiets zou doen zonder mij daarover in te lichten. Dus laten we alsjeblieft dit gerucht snel terzijde schuiven eer er op de werkvloer een paranoïde sfeer ontstaat. Bob Hoi Bob, Ik hoorde van Anneke, en trouwens ook van Marcel, dat in ons bedrijf een mystery worker actief is. Ik had van het hele fenomeen nog nooit gehoord, maar ik begrijp dat dit een of andere NSB’er is die achter onze rug aan Hoofdkantoor ons doen en laten rapporteert. Dat iemand zich daarvoor leent! Anneke denkt, en Marcel deelt die mening, dat het om die nieuwe uitzendkracht David van der Heijden gaat. Zou goed kunnen. Hij doet wel heel beleefd en timide, maar da’s natuurlijk nou juist de truc. Ronduit een griezelige ontwikkeling en ik vind, en Anneke en Marcel delen die mening, dat jij snel moet ingrijpen. Alinda van Dijck Deputy Controller Bob, Idee van Alinda en Anneke: waarom zetten we die creep niet in een apart kamertje? Het is nu al zo erg dat iedereen gewoon verstijft als hij ergens binnenkomt. En terecht natuurlijk, want we weten vanaf nu allemaal: elk verkeerd woord tegen David kan je de kop kosten. Maar dan moet je wel zorgen dat dit vandaag nog gebeurt, want nog geen kwartier geleden kwam hij mijn kamer binnen en vroeg (o zo beleefd en timide, maar intussen…) of hij vrijdag de marketingmeeting mag bijwonen. Nou, ik hield me natuurlijk op de vlakte en heb meteen daarna met een smoes die meeting afgelast. Jan-Willem Hooghiemstra Director Marketing Services Bob, Een kamertje apart voor onze mystery worker lijkt me een goed plan, maar niet genoeg. Kunnen we IT niet vragen of zij het mailverkeer van David willen checken? Niet netjes, akkoord, maar als Hoofdkantoor op deze manier te werk wil gaan, dan zullen wij van onze kant eveneens onorthodoxe middelen moeten inzetten. Overigens: ik heb inmiddels het tennistoernooi afgelast, want ik zag dat David zich ook had ingeschreven. Natuurlijk met de gedachte: na een paar biertjes komt dat personeel wel los. Marcel de Haan Director New Business Strategy Marcel, Ho, ho! Wacht nou even! Ten eerste is het helemaal niet zeker dat een van ons een mystery worker is, laat staan dat we weten dat dit David van der Heijden is. Laten we alsjeblieft het hoofd koel houden. Ik zal intussen bij Hoofdkantoor proberen te achterhalen of wij als concern inderdaad met mystery workers werken. Bob Ha Bob, Ik had het er net met Alinda over en ik denk ook dat het om David gaat. Niet alleen omdat hij de enige is die er de laatste tijd is bijgekomen, maar ook vanwege wat er vanochtend gebeurde. Ik had sterk het gevoel dat er iemand achter me stond, en ja hoor: David. Zogenaamd om me wat te vragen, maar intussen stond die creep natuurlijk naar mijn beeldscherm te loeren. Doe er wat aan, Bob, want dit maakt echt de sfeer kapot. Marcel de Haan Director New Business Strategy Bob, Dit geloof je niet: komt tijdens de lunch David ineens naast me zitten. Zogenaamd heel vriendelijk, maar opeens vraagt die creep me: “Heb je het verder wel naar je zin hier?” Nou kun je het krijgen ook, dacht ik, en antwoordde: “Ik vind het een éér om voor dit fijne, efficiënte bedrijf te mogen werken!” Toen pakte ik mijn plate en ging ergens anders zitten. Je had zijn gezicht moeten zien! Alinda van Dijck Collega’s, Nogal geïrriteerd laat Hoofdkantoor weten dat ze überhaupt geen idee hebben wat een mystery worker is. Kortom, mensen, ik denk dat alle ophef voor niets is. Laten we maar weer gewoon aan het werk gaan. Bob Bob, Kon je natuurlijk verwachten, zo’n reactie van Hoofdkantoor: ze moeten er wel omheen draaien, anders is het natuurlijk over en uit met hun mystery workers-beleid. En ook logisch dat ze geïrriteerd zijn: ze vermoeden natuurlijk dat wij weten wie David werkelijk is. Die creep hebben we trouwens inmiddels op een kamertje op de zesde gezet, helemaal achterin, naast Opslag. Hij kan wel acteren trouwens: hij keek ons aan als een geslagen hond. Anneke Jelgersma Chief HRM >> Bekijk ook de andere mailwisselingen van Bob de manager.

Bob neemt de zorgen over een spion weg

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering gaat het gerucht dat zich een...

clock 3,5 min

‘Niet vergeten die klant te bellen. Dat mailtje moet nog worden verstuurd. Ik zou nog naar dat rapport kijken.’ Hoe vaak denken we wel niet aan de dingen die we niet mogen vergeten, maar toch vergeten, stelt Marleen Kwast, senior trainer bij opleider Meereffect. ‘Het alleen maar denken aan dingen die je moet doen of onthouden kost capaciteit in je brein. Met de managementmethode Getting Things Done (GTD) zorg je dat je een waterdicht systeem hebt buiten je eigen brein. Dat voorkomt heel veel ad hoc gestress en brandjes blussen.’ Het systeem van Getting Things Done bestaat uit 5 stappen: Verzamel Als je ergens aan denkt, schrijf het dan direct op. Zo kun je alles dat in je hoofd omgaat verzamelen. Ook andere mensen verzamelen dingen voor je, denk maar aan de mailtjes die je inbox binnenstromen. Op het moment dat deze dingen op papier of in een app staan, kun je ze niet zo eenvoudig meer vergeten en kan je brein het loslaten. Beslis Over alles dat je verzamelt neem je een besluit. Je bekijkt welke actie erin zit en of die actie voor jou of juist voor een ander is. Organiseer Vervolgens zet je deze acties op een van je lijstjes. Uiteindelijk zijn er volgens de GTD-methode zeven mogelijke lijsten die je gebruikt, waarvan er drie voor zaken zijn waar jij zelf geen actie voor hoeft te ondernemen. Op jouw lijst met acties, die we officieel ‘eerstvolgende actielijst’ noemen, groepeer je acties vervolgens bijvoorbeeld naar omgeving, zoals thuis of kantoor. Na deze drie stappen heb je controle. Over alles dat je bezighoudt heb je een besluit genomen en het op de juiste plek gezet. Reflecteer Daarmee wordt bedoeld dat je het totaalplaatje bekijkt en overzicht hebt op wat er speelt en wat er te doen is. Zo weet je of je nog ruimte hebt voor een extra klus of project of dat je te veel op je bord hebt. Op het moment dat je het totaaloverzicht hebt, kun je de juiste keuzes maken. Doe Als je vervolgens gaat kiezen wat je gaat doen, kies dan iets wat je kúnt doen, bijvoorbeeld met je locatie in het achterhoofd. Het heeft namelijk weinig zin om op een thuiswerkdag een taak te kiezen waarvoor je op kantoor moet zijn. Die taak kan nog zo belangrijk zijn, maar je bent nu thuis. Het is niet eenvoudig om een nieuwe manier van werken aan te leren. De ene persoon zal de GTD-methode sneller en vollediger onder de knie krijgen dan een ander. Toch kun je volgens Kwast met enkele handvatten uit de methodiek al verschil maken. Een aantal tips die relatief eenvoudig door te voeren zijn: De ‘wachten op’-lijst Maak een lijst waarop je alle zaken en mensen zet waarop je nog aan het wachten bent. Op deze manier kun je de voortgang in de gaten houden, zodat je je eigen deadlines niet in gevaar brengt. De ‘bespreekpunten’-lijst Datzelfde geldt voor zaken die je met anderen wilt bespreken. Helemaal in een organisatie waar veel wordt samengewerkt, is het handig om de dingen die niet a la minute besproken hoeven worden, op een aparte plek te zetten. Zo voorkom je storende ad hoc interrupties van het werk, maar onthoud je wel de dingen die je nog wilt afstemmen. Zorg voor concrete acties Kwast: ‘Ik zie regelmatig dat mensen het project als actie op een lijst zetten. Een bepaald rapport bijvoorbeeld. Maar dat is geen concrete actie. Bedenk je, als je een rapport moet opleveren, welke concrete acties en taken je moet doen voordat je het gewenste eindresultaat bereikt. Natuurlijk hoef je niet alle acties vooraf al te definiëren, want soms weet je niet wat er gaat volgen. De actielijst bevat de taken die je daadwerkelijk kunt en moet uitvoeren.’ Deze manier van werken kan organisaties veel opleveren. Iedereen komt tijd tekort, maar feitelijk hebben we vaak meer aan creativiteit, ruimte en aandacht. Door de methode Getting Things Done te volgen, krijg je die ruimte en aandacht voor je werk. Bovendien levert het je betrouwbaarheid op, er zijn geen zaken meer die tussen wal en schip vallen. ‘Ik hoor wel eens iemand zeggen dat ze iets gaan doen, maar zie ze dan niets opschrijven. Dan denk ik al gauw, ik hoop maar dat je er op het juiste moment nog een keer aan denkt.’ Aldus Kwast. Zeker in samenwerkende organisaties is het belangrijk dat iedereen erop kan vertrouwen dat mensen hun zaken op orde hebben. Bovendien komt het de kwaliteit van het geleverde werk ten goede, omdat je precies weet wat je moet doen en welke keuzes je maakt.

Getting Things Done in 5 stappen

De managementmethode Getting Things Done levert creativiteit, ruimte en aandacht op, en dat zorgt weer voor hogere kwaliteit en betrouwbaarheid...

clock 3 min

Met onze uitpuilende inboxen, groeiende to do-lijsten en agenda’s vol vergaderingen hebben we niets meer aan de traditionele tijdsmanagement technieken. We kunnen ons beter gaan gedragen als een productiviteitsninja,

Minder stress? Gedraag je als een productiviteitsninja

Met onze uitpuilende inboxen, groeiende to do-lijsten en agenda’s vol vergaderingen hebben we niets meer aan de traditionele tijdsmanagement technieken....

clock 1,5 min

Teresa Amabile (1950) onderzoekt al dertig jaar op hoe organisaties medewerkers gelukkiger, productiever en creatiever kunnen maken. Amabile studeerde ooit Scheikunde, maar moleculen konden haar toch minder boeien dan mensen. Ze storte zich eind jaren zeventig op psychologie en promoveerde aan Stanford University. Tegenwoordig is ze hoogleraar aan de Harvard Business School. MT.nl spreekt professor Amabile over haar boek "The Progress Principle: Using Small Wins to Ignite Joy, Engagement, and Creativity at Work". Amibile schreef het boek samen met Steven Kramer. Het wordt gezien als een van de meest invloedrijke werken over motivatie en creativiteit in organisaties van het de laatste jaren. In september 2017 spreekt Amabile op het event The Future of Work in Amsterdam. Wat is het 'progress principle', en hoe heeft u het ontdekt? 'We deden aanvankelijk onderzoek naar creativiteit en motivatie in organisaties. Wat maakt medewerkers creatief? Daartoe onderzochten we 238 teams in 7 bedrijven in de Verenigde Staten. We stuurden de teamleden elke dag een e-mail met een paar vragen over hun werkdag. "Geef een cijfer voor motivatie, emotionele gesteldheid en de perceptie van je werkomgeving." Die cijfers vergeleken we met de beoordelingen van hun leidinggevenden. Kwam dat overeen? Maar achteraf bleek een andere vraag die we stelden nog veel belangrijker. We vroegen deelnemers ook om hét moment van de dag te beschrijven dat hun was bijgebleven in een soort dagboekfragement. Dat waren vaak dingen als: 'ik kreeg vandaag een prima idee', of 'eindelijk heb ik die bug opgelost'. Maar ook 'weer niet verder gekomen vandaag'. De hoogte van de ratings van hun leidinggevende én hun eigen score van de dag, bleek sterk samen te hangen met hun moment van de dag. Sterker, het bleek allesbepalend. Als mensen vooruitgang hadden geboekt, ook al waren het maar kleine stapjes, dan was alles beter. Hun productiviteit, hun creativiteit. Maar het werkte ook precies andersom. Als medewerkers het gevoel hadden dat ze niet vooruit gingen, kwamen ze in een negatieve spiraal terecht.' Wat is de taak van managers? Vooruitgang bieden klinkt mooi, maar het hangt ook van omstandigheden af. Wat als je organisatie in deplorabele staat verkeerd? 'Het is vooral aan managers gebruik te maken van het progress principle. Het ligt nogal voor de hand, maar in de zeven bedrijven die wij bestudeerden was er maar één bedrijf waar alle managers, van de top en naar beneden, stelselmatig bezig waren mensen perspectief te bieden. In de andere organisaties deed de ene manager het wel, de ander niet. In een bedrijf deed vrijwel niemand het. Met dat bedrijf liep het ook slecht af. Maar dan je vraag... Wat als je bedrijf in een slechte staat verkeerd? Ook dan kun je gebruik maken van het progress principle. Vertel waarom het slecht gaat, wat je daar aan wilt doen en vraag de medewerkers ook om hun mening. Wat denken zij dat moet gebeuren? Daag ze uit. Geef ze het gevoel dat de toekomst van het bedrijf van hen afhangt.' Zijn er bepaalde methodes of management tools die je kunt gebruiken? De scrum-methode bijvoorbeeld? 'Jazeker! De daily standup in scrum, het moment aan het begin van de dag wanneer iedereen vertelt over de resultaten van de dag van gisteren en de plannen van vandaag, dat gaat eigenlijk alleen maar over vooruitgang. Setbacks komen ook aan bod, maar die bespreek je met het team, zodat je toch vooruitkomt.' Scrum invoeren dus. 'Werkt prima bij softwareontwikkeling en ook wel bij ander bedrijven, maar niet altijd. Maar we hebben zeven zaken geformuleerd waarmee je een cultuur creeëren rond vooruitgang. Formuleer duidelijke doelstellingen Geef mensen autonomie Help medewekers wanneer het moeilijk wordt Geef mensen voldoende middelen. Geef mensen tijd. Niet teveel, want tijdsdruk werkt motiverend, maar wel genoeg om creatief te kunnen zijn. Laat mensen leren van fouten. Straf fouten niet af. Respecteer alle ideeën. Je hoeft ze niet allemaal te omarmen, maar brand ze niet af.  Het klinkt prachtig. Maar wat als ik al manager mijn mensen wel stuur op vooruitgang, maar ik zelf een slechte baas heb? 'Dan wordt het heel erg moeilijk. Want het moet eigenlijk beginnen aan de top.' Teresa Amabile spreekt op 29 september op The Future of Work in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Anderse sprekers zijn Alain de botton, Tony Vrabbe en Alexa Clay. Kaarten best je hier. 

Harvard-professor Amabile over hoe je mensen creatiever en productiever maakt

Medewerkers worden creatiever en productiever als ze het gevoel hebben vooruitgang te boeken. Dat moet dan ook de focus zijn...

clock 3 min

In 4 tips van perfectionist naar optimalist

Perfectie is een mooi streven, maar meestal niet realistisch. Een mooie tegenhanger is volgens klinisch psycholoog Roos Woltering het ‘optimalisme’....

clock 1,5 min

non-verbale communicatie, impact, lichaamstaal. verhaal, krachtig, Remco Claassen, Verbaal Meesterschap

Remco Claassen: Hoe gebruik je non-verbale communicatie?

De impact van een verhaal hangt voor een groot deel af van de non-verbale communicatie. Hoe bereik je een optimaal...

clock 0,5 min

Van Lenette Aan Bob Onderwerp Praat mee met het management! Hoi Bob, Dat was weer eens een fijn idee van je: Praat en denk mee met het management! Lever voortaan elke laatste vrijdag van de maand punten in die jij belangrijk vindt! Die bespreken we dan de maandag erop in het MT! Nou, het is nu vrijdag half drie en ik heb inmiddels 86 reacties op de mail. Wil je die echt allemaal maandag bespreken? Lenette Verkouteren HRM Operations Director Hoi Lenette, Hè zeg, waarom kunnen jullie nou niet eens een keer dingen van een positieve kant bekijken? 86 reacties, dat is toch mooi? Dat betekent dat onze mensen betrokken zijn, dat ze voelen dat ze deel uitmaken van een living company. Dan is 86 reacties juist een goed teken. Oké, het wordt lastig om ze maandag allemaal te bespreken en van een reactie te voorzien, zeker met al die andere urgente punten die nog op de agenda staan, zoals de laatste review van Q2 en die almaar zeurende factureringskwestie, maar we gaan ons best doen en, belangrijker nog, we zullen en kunnen er als management veel van opsteken. Al met al stel ik voor dat we maandag als MT om 8 uur beginnen. Bob Bob, Al begin je om 6 uur, dan red je het nog niet. Dit is gewoon een veel te ongerichte actie. Zal ik je eens een reactie voorleggen, zomaar een willekeurige: ‘Waarom is er op ons toilet op de vierde etage altijd maar één rol wc-papier? Dit geeft een erg onzeker gevoel, namelijk dat je op het eind van de middag het toilet bezoekt en te laat merkt dat er geen papier meer over is.' Moet dat echt in en door het MT besproken worden? Lenette Verkouteren HRM Operations Director Lenette, Nou ja, dat is wel een beetje een flauw voorbeeld, bovendien makkelijk op te reageren met de mededeling dat we ervoor zullen zorgen dat de voorraad wc-papier op peil wordt gehouden. Er zullen toch heus wel meer zinnige, relevante reacties bijzitten? Bob Bob, Ja, een hoop clichés, dunkt me. Ik noem maar wat: ‘Ik vind dat de communicatie binnen onze organisatie verbeterd moet worden en het lijkt me goed dat daartoe een beleidsplan komt.' Daar kun je als management toch niks mee? Lenette Verkouteren HRM Operations Director Lenette, Nou, dat weet ik nog zo net niet. Die man of vrouw die dit mailt kon best eens gelijk hebben, het is wat mij betreft een zinnig, relevant signaal. Bob Bob, Bob, kom op zeg, in elke organisatie waar ook ter wereld vinden medewerkers dat de communicatie verbeterd moet worden en dat daartoe een beleidsplan moet komen. We hebben de laatste 5 jaar 3 van die plannen gemaakt, inmiddels hebben we een intranet dat tweemaal daags wordt ververst, 1 keer per week krijgt iedereen een digitale newsletter en elke werknemer heeft inmiddels de gewoonte om in elke mail het halve gebouw te cc'en. Ja, dat zou pas een gezonde reactie zijn geweest: ‘Kan er alsjeblieft wat minder gecommuniceerd worden in deze organisatie?' Ik zit nu trouwens op 95 reacties. Nummer 95 komt van iemand die meent dat ons huidige managementinformatiesysteem faalt. De 14 attachments die erbij zitten heb ik nog niet doorgenomen. Lenette Verkouteren HRM Operations Director Lenette, Doe toch niet zo cynisch, Lenette. We weten allemaal dat ons managementinformatiesysteem gebreken heeft. Misschien heeft deze man of vrouw wel de oplossing. Zijn er overigens ook nog ideeën over mij, mijn manier van leidinggeven? Kan ik me daar alvast op voorbereiden. Bob Bob, Oh jawel, Bob, een hele reeks, bereid je maar goed voor dit weekend. Reactie nummer 13: ‘Kunnen wij niet een meer dynamische directeur krijgen die weet wat hij wil? Lijkt me zo'n verademing!' Nummer 43: ‘Zou u als leidinggevende het goede voorbeeld willen geven en uw energieverslindende auto van de zaak inruilen voor een zuinig model?' En dan deze nog, nummer 94: ‘U heeft 3 jaar geleden laten weten dat het tijd werd om op te stappen, tijd voor nieuwe uitdagingen, maar u zit er nog steeds. Hoe zit dat?' Lenette Verkouteren HRM Operations Director

Bob strijdt voor een ‘living company’ in het MT

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer pleit hij voor een 'living company'.

clock 3 min

Hypnosetechnieken in gesprek

Remco Claassen: Gebruik de ruimte voor een krachtig verhaal

Wil je jouw verhaal krachtiger maken? Gebruik de ruimte op het podium en zet deze in voor het verhaal.

clock 0,5 min

Tedje van de week: Alain de Botton, een aardiger definitie van succes

Filosoof Alain de Bottin onderzoekt de manier waarop we naar succes en falen kijken en trekt de ideeën hierover in...

clock 0,5 min

VAN Bob AAN Linda ONDERWERP Contractbespreking Vilmar Linda, Mooie PA ben je, zeg. Zit ik hier vanmiddag in Parijs te lunchen met die Pierre Vilmar, blijkt dat hij geen woord Engels spreekt, of misschien wel, maar wat ik ook probeerde, hij bleef maar in het Frans doorratelen en dan ook nog in een enorm tempo. Dat is heel lastig, want het zijn wel contractbesprekingen met wat wel eens een hele grote klant kan worden en ik zeg om de zoveel tijd ‘Oui!' en ‘Biensur!' maar ik heb geen idee waar ik dan op reageer. Ja, soms kijkt hij me verbaasd aan, dan begrijp ik wel dat ik geen ‘Oui!' of  ‘Biensur!' had moeten zeggen maar waarschijnlijk ‘Mais non!' Ik voel me er totaal niet prettig bij en vanavond moet ik hem gaan dineren en het is geloof ik - maar ook dat heb ik niet helemaal begrepen - dat we dan de deal closen en dat wordt natuurlijk een ramp als dat weer zo gaat als tijdens de lunch. Waarom heb jij of anders iemand van Sales me niet verteld dat Vilmar alleen maar Frans spreekt? Dat is punt één. Ja, sorry dat ik zo nijdig reageer, maar dat lijkt me wel begrijpelijk in deze omstandigheden. Kom ik aan punt twee: ik eis niet veel als ik op reis ben, hou me keurig aan alle regels van Hoofdkantoor, maar waarom heb je me in een hotel gezet in een niet al te beste buitenwijk tevens hoerenbuurt? Ik moet de douche delen met drie anderen, ik moet vijf trappen op en ik moet, zoals nu, naar een internetcafé want in dat hotel hebben ze natuurlijk geen enkele moderne voorziening. Kijk eens, vijfsterren hoeft voor mij echt niet, je kent me, maar dit is toch het andere uiterste. Ik mail trouwens vanuit een internetcafé omdat mijn mobiel gestolen is in dat hotel, terwijl ik op de gang verderop aan het douchen was. Bob Hoi Bob, Wat erg allemaal, Bob. Sorry hoor, echt sorry. Om te beginnen wat Vilmar betreft: ik heb het Robert van Sales gevraagd en die houdt vol dat Vilmar vast Engels spreekt, maar dat hij dit gewoon weigert om het jou heel moeilijk te maken tijdens de onderhandelingen. Robert zegt wel dat het veiligheidshalve verstandig is om niet meteen de deal te sluiten. Levensgevaarlijk, vindt Robert. Dan het hotel: tja, helemaal mijn fout. Het was de bedoeling dat je zou verblijven in Hotel Villeneuve, vlakbij de Eiffeltoren, mooi hotel in een mooie buurt, maar ik lette even niet op en heb dus een heel ander Hotel Villeneuve geboekt. Volgens Robert moet je trouwens flink veel stennis maken over je gestolen mobieltje met de hoteleigenaar, volgens hem is dat uiteindelijk de enige taal die ze in Parijs verstaan, zeker in dat deel van Parijs waar jij nu zit. Linda Linda, Zo, volgens Robert moet ik niet tekenen. Heeft Robert er ook aan gedacht dat de Raad van Bestuur furieus zal zijn als zo'n belangrijke deal mislukt omdat Bob geen idee had waar Vilmar het over had? Snápt Robert wel wat er op het spel staat? En dat advies om stennis te schoppen met de hoteleigenaar. Die hoteleigenaar is twee meter hoog en breed en heeft me al bijna op straat gezet omdat ik vriendelijk vroeg om een handdoek. Ja, dat begrijp je goed: ik zit in een hotel waar ze je uitschelden als je beleefd om een handdoek vraagt en ik moet naar een diner waar ik vrijwel zeker een heel belangrijke deal ga verpesten. Oh, Linda, ik voel me zo ellendig ineens, en zo alleen. Bob Bob, Komaan Bob, niet zo zielig, ook al is het allemaal niet makkelijk, je bent en blijft wel divisiedirecteur, ook in het buitenland. Je zegt vanavond gewoon in je beste Frans dat je niet tekent. Die Vilmar begrijpt toch ook wel dat een concern sowieso niks tekent zonder dat er eerst een jurist overheen gaat? Nou dan! En misschien kun je ergens in de buurt een handdoek kopen? Oh ja, Bob, nog iets vervelends: helaas zaten alleen rechtstreeks vluchten vol en dus vlieg je via Frankfurt terug, waar je ruim vijf uur moet wachten. Je komt al met al middenin de nacht op Schiphol, heel vervelend allemaal. Maar als je toch zo lang moet wachten in Frankfurt: kun je een lekker flesje Jill Sander voor me kopen? Zoals de Fransen zeggen: Merci beaucoup! Linda    

Bob spreekt zijn beste woordje Frans

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer zit Bob in Parijs voor zaken.

clock 3 min

Stress, brein, lichaam, gezond, stressgevoelig, stressbestendig, veerkracht

Wil je succesvol zijn, train dan het CEO-brein

Onze hersenen zijn maakbaar en wij zijn de baas. Genen zijn van belang, maar niet allesbepalend. Met je eigen gedrag...

clock 1,5 min

Remco Claassen: Deel het podium nooit met een beamer

Gebruik een beamer om je presentatie kracht bij te zetten, maar ga er nooit naast staan. Remco Claassen over de...

clock 0,5 min