Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Remco Claassen: Hoe gebruik je non-verbale communicatie?

De impact van een verhaal hangt voor een groot deel af van de non-verbale communicatie. Hoe bereik je een optimaal effect? Remco Claassen geeft tips.

Volgens Albert Mehrabian, hoogleraar psychologie, is er bij communicatie sprake van drie niveaus: woorden, tonaliteit en non-verbaal. De woorden hebben voor zeven procent impact, de tonaliteit  (volume, toonhoogte, klanksoort) voor 38 procent en non-verbaal (bewegingen, lichaamstaal) heeft het grootste aandeel: 55 procent.

Lichaamstaal

Lichaamstaal geeft de melodie van het verhaal mee. Volgens Claassen kan je het aandeel van 55 procent oprekken met ‘stacken’. Praat je over begrippen als hoog, keuzes maken of voortgang? Laat je lijf dan meedoen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar mensen die geanimeerd een anekdote vertellen, het lichaam gaat automatisch meebewegen.

Bekijk ook:
#1: Maak je verhaal krachtig met hypnose
#2: De impact van anekdotes
#3: Deel het podium nooit met een beamer
#4: Gebruik de ruimte voor een krachtig verhaal