Conflictvermijdende types gaan meningsverschillen uit de weg en hechten waarde aan harmonie en positieve relaties. Collega’s kwetsen ze liever niet en bij heftige discussies veranderen ze van onderwerp. Conflictzoekers daarentegen accepteren onenigheid, gaan de confrontatie aan en deinzen er niet voor terug om de boel eens flink op te schudden. Ze hechten waarde aan directheid en eerlijkheid. Deze types verliezen hun geduld wanneer anderen dit niet zijn.
Om als verschillende conflicttypes goed samen te kunnen werken, is het belangrijk om eerst goed te achterhalen hoe de ander reageert op een gespannen situatie. Beoordeel de collega en schat in met wat voor type je te maken hebt. Zegt deze persoon altijd waar het op staat of draait diegene om de feiten heen? Met deze drie tips achterhaal je iemands persoonlijke conflictstijl:
#1 Zoek naar patronen
Of je de wederpartij nou goed kent of niet, speel de rol van observeerder. Hoe gaat iemand om met een pittige discussie tijdens de vergadering? Welke houding heeft diegene wanneer iemand het oneens is? Oftewel, wat kun je allemaal ontdekken over de manier van communiceren?
Collegereeks Samenwerken in allianties en netwerken
Efficiënter samenwerken? Leer in deze collegereeks de fijne kneepjes van het slimmer werken in allianties, ketens en netwerken.
lees verder#2 Verzamel input van anderen
Vraag aan je collega’s hoe ze de persoonlijkheid van de medewerker zouden omschrijven. Bevestigen of ontkennen ze jouw bevindingen? Voorbeeld: ‘Tijdens de vergadering zag ik Jim de discussie vermijden, is dat typisch?’. Het is uiteraard niet de bedoeling om mensen te ‘grillen’.
#3 Vraag het direct
Maar niet té direct. Wil je het gesprek aangenaam starten, leg dan bijvoorbeeld je bevindingen voor of begin bij je eigen voorkeuren: ‘Zoals je misschien hebt gemerkt deins ik er niet voor terug om een discussie aan te gaan, hoe kijk jij daar tegenaan?’.
Zo ga je met elkaar om
Begrijp je eenmaal hoe de ander in elkaar zit, dan is het makkelijker bepalen hoe jullie onenigheid kunnen oplossen. Vermijden jullie allebei het liefst een conflict? Dan is het belangrijk dat iemand de leiding neemt, benader elkaar op bedachtzame wijze en ga zaken niet uit de weg als het even wat lastiger wordt.
Zijn jullie allebei geneigd het conflict op te zoeken, neem dan extra tijd voor de voorbereiding van het gesprek. Realiseer je dat jullie beiden ongeduldig kunnen zijn en plan de discussie daarom zo dat jullie de mogelijkheid hebben om pauzes te nemen. Bereid je er op voor dat de discussie verhit kan zijn. Neem een koffiepauze of loop even weg als de emoties te hoog oplopen.
Ben jij een conflictzoeker maar gaat jouw collega discussies uit de weg? Vraag dan aan je collega om actief deel te nemen aan het gesprek en direct zijn of haar mening te geven. Wees geen pestkop en probeer je geduld te bewaren.
Vermijd jij conflicten en zoekt de wederpartij de confrontatie op, geef dan expliciet aan wat je nodig hebt. Voorbeeld: ‘Voor een productief gesprek is het belangrijk dat je geduldig met me bent.’ Verdien het respect van je collega door direct en to the point te communiceren.
Niet het conflict is het probleem, maar de afwezigheid ervan
Drs. Rosi Dhaenens MBA is spreker tijdens de collegereeks Samen bouwen aan kansrijke ketens en partnerships die start op 26 september. Bestel hier een ticket.