Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gebruik framing om van jouw boodschap hét perspectief te maken

Met framing kader je een verhaal zo dat mensen er geen weerstand meer tegen bieden. Je beïnvloedt anderen onbewust met taal en beeld, waardoor jouw verhaal automatisch voor waarheid wordt aangenomen. Framing-expert Sarah Gagestein vertelt in de onderstaande video hoe dat precies werkt.

Maak je gebruik van framing-technieken, dan ben je opeens een stuk overtuigender. Of het tegenovergestelde gebeurt: je bent juist niet overtuigend, omdat je per ongeluk het verkeerde frame aanwakkert. ‘Taal is een machtig middel maar alleen als je het goed gebruikt’, zegt Gagestein. ‘Op het moment dat jouw boodschap precies aansluit bij de belevingswereld van de ontvanger, door bijvoorbeeld het gebruik van de juiste woorden en beelden, dan wordt dat automatisch hét perspectief.’

Kleine aanpassingen

Een kleine aanpassing in je woordkeuze kan al een wereld van verschil maken. Maak je daar gebruik van, dan krijg je veel meer voor elkaar. Bij framing geldt bijvoorbeeld: ontkenning is erkenning. Een voorbeeld: wanneer je zegt ‘Ik ben geen leugenaar’, dan slaan de hersenen van jouw gesprekspartner automatisch een brug tussen ‘jou’ en ‘leugenaar’. Zonde om hier je podium aan te verspelen. Beter is daarom: ‘ik ben te vertrouwen’. In dat geval wordt er op neurologisch niveau een link gelegd tussen ‘jou’ en ‘vertrouwen’. Een stuk positiever.

Daarnaast is framing de kunst van het weglaten. In een eerder interview met MT vertelde Gagestein: ‘Schrap voor een krachtige boodschap alle onbelangrijke informatie; kill you darlings. Pik de essentie eruit. Wat moet blijven plakken?’