Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De gedrevenheid van Joost Istha (Zigt): ‘Ik noem mezelf liever ondernemer, dan ceo’

In podcast Drive spreekt Taco Oosterkamp met topondernemers. In deze aflevering: Joost Istha, de oprichter van onafhankelijk mediabureau Zigt (80 medewerkers).

Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden?

Joost Ishta is oprichter van Zigt. Daarmee werkt hij gedreven aan zijn missie: bedrijven helpen bij hun mediastrategie en adverteerders helpen bij hun inkoop. Opgericht in 2001, telt het bedrijf inmiddels 80 medewerkers, waaronder 10 in de Belgische vestiging. Een van de manieren waarop het bedrijf van Istha zich onderscheidt – in een wereld die wordt gedomineerd door 5 grote, internationale merken – is dat Zigt puur voor opdrachtgevers werkt, en niet wordt betaald door andere leveranciers, mediapartijen of uitgevers. Daardoor heeft Zigt altijd toegang tot essentiële data.

We bezoeken Istha in Hilversum, vlak na zijn vakantie. “E-mail is altijd”, is het credo van de ondernemer. Dus ook tijdens vakanties. Op zijn horloge, tablet of mobiel: Istha reageert steevast snel. Dagelijks krijgt hij wel honderd tot tweehond mails, het hele jaar door. Gewoon reageren, en in die chaos zorgen voor orde en rust ziet Istha als “een soort basis” van ondernemerschap.

Istha noemt zich dan ook graag ondernemer, niet ceo. “Je onderneemt. Je zet stappen om verder te komen. Dat is wat mij iedere ochtend motiveert.” Als hij weleens voor de klas staat en kinderen hem vragen op welke manier een ondernemer zich onderscheidt van andere mensen, zegt hij: “Een ondernemer is iemand die zijn werk zo leuk vindt, dat hij zelf nieuw werk creëert.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In deze podcast vertelt Istha ook:
– waarom ondernemers altijd druk zijn
– wat zijn manier is om zich geen zorgen te maken over zijn financiën
– wat Zigt op mediagebied anders doet dan de rest
– hoe hij weet te concurreren met grote internationale bedrijven
– dat je je moet realiseren dat je soms als ondernemer een “beperker” bent
– hoe je je medewerkers motiveert, door ze meer fouten te laten maken

Luister alle afleveringen van Drive:
– Caroline van der Lande (Buurtboer)
Eline Vrijland-Van Beest (NightBalance) 
Hanneke Stegweg (iLost)
Johan van Mil (Peak Capital)
Jonnie en Thérèse Boer (De Librije)
Kristian Valk (Hotelchamp)
Bastiaan Hagenouw (Fietsenwinkel.nl)
Bart van Olphen (FishTales)
– Marleen Basart (BitesWeLove)
– Rafaël Redczus van Berkel (N8W8)
Will Ditmeijer 
Patrick de Laive (The Next Web)
Thomas Bunnik (Pritle)
 Ria Joosten
– Heske Groenendaal (MetaGlas)
– Raymond Klompsma (Srprs.me)
Janneke Niessen (Improve Digital) 
Astrid de Groot (HappyRainyDays)
– Marja Ruigrok 
– Marcel de Groot (Flexas) 
Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
Heleen Dura – Van Oord
Rogier van Camp (Leapp)
Hugo de Koning (YoungCapital)
Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
Mark Vletter (Voys)
Martijn van Rossum (Studelta)
Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
Taco Carlier (VanMoof)