Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden?
Will Ditmeijer is met haar Ditmeijers’ Group een rot in het vak op het gebied van direct marketing en telemarketing. De ondernemer begon haar carrière al in de jaren ’60 bij Laurens Daane, de man die het fenomeen telemarketing naar Nederland haalde. “Ik heb geluk gehad dat ik daar belandde. Ze zochten een ‘rots in de branding’.”
Ditmeijer beleefde een “fantastische tijd” bij Daane. Ze belandde in een mooi, modern ontworpen kantoor, gevuld met kunstwerken van Karel Appel en M.C. Esscher – vrienden van Daane. Een bescheiden baan met het ontvangen van mensen en het bijhouden van de agenda, groeide in 20 jaar uit naar het hoofd van een afdeling telemarketing.
Visionair
Bij Daane zag Ditmeijer ook hoe de eerste huis-aan-huisbladen en vacaturegidsen van Nederland werden opgezet. “Eigenlijk alles wat toen ‘DM’ was, dat deed hij. Hij was een visionair.” Daane verkocht zijn bedrijf uiteindelijk aan uitgever Wegener.
Na een paar jaar bij Wegener begon Ditmeijer voor zichzelf. De kunstliefhebber begon als “ziekelijk verzamelaar” een kunsthandel in Amsterdam. In de kelder – zonder ramen – van datzelfde pand richtte zij ondertussen een marketingbedrijf op met een team van 7 mensen. Een telemarketing-bedrijf c.q. kunsthandel is dan wel geen alledaagse combinatie, maar “communiceren is ook kunst”, zegt de ondernemer.
Met inhoud
Ditmeijer koos bewust mensen uit andere vakgebieden, waaronder musici, modeontwerpers, politicologen, een acteur en een ex-topsporter. “Hoog opgeleid, mensen die inhoudelijk wat te zeggen hebben.” Op dit moment heeft haar bedrijf 88 mensen in dienst. Leeftijd maakt daarbij niet uit, “als je stem maar goed is”.
Behalve kunst houdt Ditmeijer veel van zeilen. “Dat is de enige plek waar ik mijn verstand op nul kan zetten.”
Luister deze podcast ook om te horen:
– Hoe je je echt inleeft in de klant voor wie je werkt
– Dat je daarbij een soort James Bond bent
– Hoe Ditmeijer omgaat met moderne media
– Hoe je je publiek segmenteert en zorgt voor een boodschap waar een klant goed op reageert
– Waarom je er wat haar betreft – als ondernemer helemaal voor moet gaan
– Waarom Ditmeijer van tegenwind veel harder gaat fietsen
Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone
Luister ook naar:
– Patrick de Laive (The Next Web)
– Thomas Bunnik (Pritle)
– Ria Joosten
– Heske Groenendaal (MetaGlas)
– Raymond Klompsma (Srprs.me)
– Janneke Niessen (Improve Digital)
– Astrid de Groot (HappyRainyDays)
– Marja Ruigrok
– Marcel de Groot (Flexas)
– Janneke van den Heuvel (TryLikes)
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
– Heleen Dura – Van Oord
– Rogier van Camp (Leapp)
– Hugo de Koning (YoungCapital)
– Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
– Mark Vletter (Voys)
– Martijn van Rossum (Studelta)
– Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
– Taco Carlier (VanMoof)