Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe horecakoningin Ria Joosten haar medewerkers als groep laat excelleren

In de podcast Drive luister je naar exclusieve diepte-interviews met Nederlandse topondernemers, gepresenteerd door Taco Oosterkamp. In deze aflevering: hoe Ria Joosten de 150 medewerkers van haar horecabedrijf laat swingen.

Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden?

Ria JoostenDeze week praat Taco met Ria Joosten, eigenaar van een gelijknamig cateringbedrijf uit Limburg, met 150 mensen in dienst. Dat bedrijf exploiteert ook hotels en vergaderruimtes, en bewijst dat je ook in een zorginstelling best een restaurant met een mooie open keuken en verse producten kunt bouwen.

Joosten organiseerde op haar 16e al trouwfeesten en partijen voor kennissen en mensen uit de buurt. Op jonge leeftijd nam ze al tientallen mensen aan. Haar eerste miljoen omzet als ondernemer behaalde ze ‘gewoon’ naast haar reguliere baan. In 2013 werd zij uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer van Nederland, gevolgd door de titel Zakenvrouw van het jaar 2014.

Ambitie

Als Joosten weer eens een bedrijf overneemt of een nieuw initiatief start, denkt de buitenwacht nog wel eens ‘Zo, nog meer?’. Maar dat ‘meer’ is niet per se de ambitie, zegt Joosten tegen Taco. “De ambitie is ondernemen.” En: Ik vind het een spel om organisaties neer te zetten, daar een visie in te vormen, om dat met goede mensen neer te zetten. Door te delegeren en vrijheid te bieden. Daar ben ik dan wel trots op.”

Het laten groeien van mensen is wat haar betreft het leukste aan ondernemen, zegt Joosten. “Ik zit meer in de hoek van het begeleiden, mensen coachen en ruimte te geven. Om mensen als groep te laten excelleren.”

Ria vertelt in deze aflevering ook: 
– Wat er met je medewerkers gebeurt als je je echt richt op hun talent
– Waarom zij regionale producten gepassioneerd promoot
– Wat volgens haar de allerbelangrijkste eigenschap is voor elke ondernemer.
– Hoe zij kansen pakt om haar bedrijf te laten groeien, ook door het overnemen van andere bedrijven.
– Het échte antwoord op de vraag ‘1 + 1 = ?’

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Luister ook naar:
– Heske Groenendaal (MetaGlas)
– Raymond Klompsma (Srprs.me)
Janneke Niessen (Improve Digital) 
Astrid de Groot (HappyRainyDays)
– Marja Ruigrok 
– Marcel de Groot (Flexas) 
Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
Heleen Dura – Van Oord
Rogier van Camp (Leapp)
Hugo de Koning (YoungCapital)
Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
Mark Vletter (Voys)
Martijn van Rossum (Studelta)
Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
Taco Carlier (VanMoof)

Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone