Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden?
Marleen Basart is oprichter van BitesWeLove. Toen zij een paar jaar geleden bij een grote supermarkt verantwoordelijk was voor het tussendoortjes-schap, zag ze daar vooral repen en koeken bomvol suiker. Om een gezonder alternatief te ontwikkelen begon zij in eerste instantie FoodWeLove, een maandelijkse box met delicatessen en recepten. Voor haar tweede bedrijf BitesWeLove benaderde zij in 2014 Robert en (broer) PP Menken, ervaren rotten in de notenwereld.
Drie jaar geleden rolden de eerste ‘bites’ van de productielijn, verkopen gingen in eerste instantie via een abonnement. Tot nu toe verstuurde het bedrijf meer dan een miljoen porties naar zakelijke klanten en consumenten in Nederland en België.
Zakelijke klanten
In gesprek met Taco vertelt Basart onder meer hoe zij met haar team een nieuwe visuele identiteit ontwikkelde voor haar bedrijf. “Enerzijds zijn we een beetje uit ons jasje gegroeid. Maar het is vooral het gevolg van een inzicht dat we ongeveer een jaar geleden hadden. We zagen dat we het meeste verkochten aan zakelijke klanten, waaronder cateraars, airlines en hotels.”
Basart realiseerde zich ineens dat hun product daarmee ‘zomaar’ was beland in een zakelijke omgeving. Ondertussen was het bedrijf overgeschakeld op losse verkoop. “Werkt het dan ook? Vertelt dat nog wel het verhaal wie zij zijn, als je het product lostrekt van het abonnement. Dat is de zoektocht die we de afgelopen maanden doorliepen.”
Voor Basart, die zichzelf beschrijft als een perfectionist, was de pivot die daarop volgde “best wel een moeilijk moment”. “Maar ik heb geleerd dat ‘nee’ zeggen tegen dingen ook betekent dat je ‘ja’ zegt tegen andere dingen, en andersom.”
Balans
Een trend waar BitesWeLove, behalve gezond eten, op in wil spelen is het afkalven van de traditionele 3 maaltijden per dagen, ten faveure van meerdere snackmomenten op een dag. “Bij millennials zie je dat het zelfs vaak een maaltijd vervangt.”
Zich puur richten op ‘super foods’ is wat haar betreft niet het antwoord. Mensen zijn op zoek naar een prettige balans tussen gezond en minder gezond eten. “Het eten van noten is een goede manier om dat te doen.”
Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone
Luister ook naar de afleveringen met:
– Rafaël Redczus van Berkel (N8W8)
– Will Ditmeijer
– Patrick de Laive (The Next Web)
– Thomas Bunnik (Pritle)
– Ria Joosten
– Heske Groenendaal (MetaGlas)
– Raymond Klompsma (Srprs.me)
– Janneke Niessen (Improve Digital)
– Astrid de Groot (HappyRainyDays)
– Marja Ruigrok
– Marcel de Groot (Flexas)
– Janneke van den Heuvel (TryLikes)
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
– Heleen Dura – Van Oord
– Rogier van Camp (Leapp)
– Hugo de Koning (YoungCapital)
– Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
– Mark Vletter (Voys)
– Martijn van Rossum (Studelta)
– Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
– Taco Carlier (VanMoof)