Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden?
Astrid de Groot is medeoprichter van producent van vrolijke regenkleding voor vrouwen HappyRainyDays, waarmee ze het imago van suffe en niet lekker zittende regenpakken doorbrak. Daarvoor was zij eigenaar van een reclamebureau, dat zij in 2008 verkocht.
Na de verkoop van haar bedrijf-inclusief-leaseauto moest zij, als moeder van 3 kinderen, ineens veel meer fietsen – ook door de regen. “Ik dacht, het kan toch niet waar zijn dat ik zo’n lelijk blauw ding aan moet, zo’n vuilniszak.” Samen met een vriendin en medeoprichter Michelle van der Burgh nodigde ze andere vrouwen uit in haar keuken om haar nieuwe regenkleding te testen.
Bang om haar idee voor een nieuw soort regenpak te delen met anderen was ze niet. “Er is een groot verschil tussen denken en doen. Er zijn maar een paar mensen die het ook echt doen, die doorzetten, durven en het risico nemen.” De doorbraak kwam toen zij na veel bellen een importeur van fietsen, met 600 winkels, aan de haak sloeg.
Uitdagen
De Groot houdt ervan om zichzelf uit te dagen met nieuwe dingen. Zo leert ze naast het ondernemen over een nieuwe cultuur door taalles te geven aan een Marokkaanse vrouw. “Uitdaging, maar ook persoonlijke ontwikkeling. Daar word ik heel blij van.”
HappyRainyDays uitbreiden naar het buitenland was ook een uitdaging die De Groot “per se” wilde aangaan. “Je kan zeggen, we laten het lekker zo, maar dan verveel ik me al snel, want er komt niks nieuws op me af. Doorkabbelen, dat vind ik niks bij het ondernemen.”
De Groot besloot haar merk ook in Duitsland en Groot-Brittannië te lanceren. Het opzetten van webshop is geen hogere wiskunde, maar het vinden van goede agenten heeft meer voeten in de aarde, zegt de ondernemer. “Je moet wel even doorzetten, maar dat moet je met alles.”
Bellen
Veel bellen om nieuwe klanten te vinden heeft De Groot nooit erg gevonden. ‘Nee’ te horen krijgen is wat haar betreft dan ook prima. “Dat zorgt voor duidelijkheid en dan weet je, die route is afgesloten. Ik hoop dat er nog een andere weg is en ik ga weer door met bellen. Het is ook niks persoonlijks. Misschien als je een jaar later belt, dat het wel lukt, dat heb ik vaak genoeg meegemaakt.”
In deze podcast vertelt De Groot ook:
– Hoe De Groot haar eigen frustratie omzette in een succesvol bedrijf
– Hoe zij uitbreidde naar het buitenland, en waarom hulp vragen zo belangrijk is
– waarom de overstap naar de VS niet lukte
– Over het bouwen van een merk
– Hoe zij succesvol werd dankzij cold calling
– Hoe je als ondernemer dicht bij jezelf kunt komen, en steeds meer het werk kunt doen dat echt bij je past.
– Waarom ‘online’ in de kledingbranche nog lang niet zaligmakend is
– Hoe zij de overstap van verkoper naar ondernemer beleefde.
Luister ook naar:
– Marja Ruigrok
– Marcel de Groot (Flexas)
– Janneke van den Heuvel (TryLikes)
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
– Heleen Dura – Van Oord
– Rogier van Camp (Leapp)
– Hugo de Koning (YoungCapital)
– Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
– Mark Vletter (Voys)
– Martijn van Rossum (Studelta)
– Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
– Taco Carlier (VanMoof)
Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone