Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden?
Ex-Lehman Brothers-bankier Bastiaan Hagenouw nam in 2009 met een compagnon twee fietsenwinkels in Den Haag over. In 2012 wordt hun International Bike Group (IBG) overgenomen door NPM Capital, en kopen zij webshop Fietsenwinkel.nl.
Iedereen vond het wel goed zoals het ging, terwijl wij een behoefte zagen bij de klant die niet werd ingevuld
Een van zijn succesgeheimen is dat Hagenouw en zijn compagnon “niet werden gehinderd door enige kennis” van de markt. “Mensen doen dingen 10, 20 jaar op een bepaalde manier, en het gaat eigenlijk wel ‘ok’. Wat ons opviel was dat veel van de fietsenwinkels, maar ook een aantal van de grotere leveranciers, niet echt de noodzaak voelden om door te innoveren, om slimmer te werken. Iedereen vond het wel goed zoals het ging, terwijl wij een behoefte zagen bij de klant die niet werd ingevuld.”
Buitenland
Inmiddels telt het bedrijf 25 vestigingen; dit jaar komen daar dertig stuks bij, in Nederland en het buitenland. Afgelopen jaar lag de omzet op 40 miljoen euro, dit jaar wordt dat getal naar verwachting verdubbeld. IBG verkocht in 2016 ongeveer 70.000 fietsen, oftewel bijna 10 procent van alle nieuw fietsen in Nederland. Hagenouw heeft 500 medewerkers in dienst.
Lees ook: Hoe een bankier de Nederlandse fietsenmarkt opschudde (premium)
Luister naar de podcast om onder meer te horen waar Hagenouw zijn tijd aan besteedt en hoe hij ervoor zorgt dat zijn marketingteam bijblijft met de allernieuwste ontwikkelingen. Waarom het een voordeel was dat hij bij de start van bedrijf niet al te veel kennis had van de markt. En waarom er bij IBG overal reviews van klanten hangen, behalve op tv-schermen zelfs in de wc’s.
Groei gaat makkelijker wanneer je als fietswinkel groter bent en efficiënt werkt, erkent Hagenouw. Maar echt onderscheiden doe je wat hem betreft door je klanten zo goed mogelijk te doorgronden en bedienen. “Ons enige bestaansrecht, is luisteren naar de klant.”
Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone
Luister ook naar de afleveringen met:
– Bart van Olphen (FishTales)
– Marleen Basart (BitesWeLove)
– Rafaël Redczus van Berkel (N8W8)
– Will Ditmeijer
– Patrick de Laive (The Next Web)
– Thomas Bunnik (Pritle)
– Ria Joosten
– Heske Groenendaal (MetaGlas)
– Raymond Klompsma (Srprs.me)
– Janneke Niessen (Improve Digital)
– Astrid de Groot (HappyRainyDays)
– Marja Ruigrok
– Marcel de Groot (Flexas)
– Janneke van den Heuvel (TryLikes)
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
– Heleen Dura – Van Oord
– Rogier van Camp (Leapp)
– Hugo de Koning (YoungCapital)
– Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
– Mark Vletter (Voys)
– Martijn van Rossum (Studelta)
– Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
– Taco Carlier (VanMoof)