Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Creëer een happy (cash)flow

In samenwerking met Buckaroo - Kopen, afrekenen, leveren. In de ideale wereld ziet je cashflow er happy uit. Maar wat doe je als klanten facturen niet betalen en herinneringen negeren? Tips om ook die unhappy flow op een positieve manier aan te pakken.

happy cashflow Getty
Je leest nu: Creëer een happy (cash)flow

Betalen en betaald worden is vaak een kwestie van gemak. Wie online iets koopt, wil daarna niet heel lang bezig zijn met een ingewikkeld betaalproces. Moet dat wel, dan is de kans groot dat de klant voortijdig afhaakt.

Tegelijkertijd is er niet zoiets als een one-size-fits-all-betaalproces. Want zoveel klanten, zoveel wensen. Of het nou iDEAL is, betalen per creditcard, PayPal of een digitale machtiging, niet iedereen heeft dezelfde betaalvoorkeuren. Verdiep je daarom in het betaalgedrag van je doelgroep.

Unhappy flow

Uiteraard is het fijn als er direct betaald wordt of het bedrag zonder problemen van de rekening van de gemachtigde kan worden afgeschreven. De zogenoemde happy flow. Maar toch zal het ook af en toe mis gaan. Doordat de klant de factuur bijvoorbeeld is vergeten te betalen of onvoldoende saldo heeft waardoor de periodieke machtiging niet kan worden uitgevoerd. Dat is de unhappy flow.

Direct een incassobureau inschakelen is dan niet altijd de beste keuze. Het is effectiever om ook het vervolgtraject in eigen hand te houden. De praktijk leert dat het inningspercentage dan een stuk hoger ligt. Na een vriendelijk berichtje van een bedrijf dat de klant kent is de bereidheid om te betalen meestal groter dan wanneer er een brief van een incassobureau ligt. Bovendien stijgt de kans dat de klant later nog een keer bij je terugkomt.

Gelukkig zijn er verschillende alternatieven om die unhappy flow op een positieve manier aan te pakken:

#1. Overweeg een digitale machtiging

Door je betaalstrategie vanaf de start al goed in te richten, krijg je minder problemen met incasseren. De klant heeft immers een (digitaal) akkoord gegeven voor de afschrijving. Deze zogeheten e-mandates zijn eenmalige of doorlopende machtigingen die geldig worden met een digitale handtekening. Deze e-mandates zijn een alternatief voor de bekende ‘1-cent-transacties’ via iDEAL, waardoor je zeker weet dat je over de juiste bankgegevens beschikt. Het grote voordeel van e-mandates is bovendien dat het aantal storneringen afneemt.

#2. Stuur zelf een herinnering

Stuur een brief of mail met daarop je eigen logo met een tekst in de communicatiestijl van je bedrijf. De klant herkent jouw bedrijf direct en herinnert zich meteen weer wat hij bij jou heeft gekocht en dat er nog een rekening ligt.

De voordelen hiervan zijn groot:

  • Het inningspercentage is hoog
  • Als een herinnering volgt op een mislukte betaling – bijvoorbeeld door saldotekort – ondernemen mensen sneller actie
  • Je bepaalt zelf of en wanneer je administratiekosten in rekening brengt
  • Je bepaalt zelf de tone-of-voice
  • Je kunt de toon en de inhoud van je bericht aanpassen aan je verschillende doelgroepen

#3. Stuur een betalingslinkje per sms

Hoe makkelijk wil je het hebben. Stuur een kort, vriendelijk betalingsverzoek via sms met daarin een linkje waarmee de klant meteen terechtkomt in de app van zijn eigen bank. Datzelfde kun je doen met herinneringen.

#4. iDEAL QR-code

Deze betaalmethode is nog niet overal ingeburgerd, maar zal volgens insiders een belangrijke brug slaan tussen online bankieren en fysieke transacties. Een QR-code bevat een betaallink die rechtstreeks opent in de mobiel-bankieren-app van de klant.

De QR-code kan op papier geprint worden – denk bijvoorbeeld aan de rekening van een restaurant. Maar het kan ook op andere manieren uitkomst bieden. Bijvoorbeeld online, in de check-out van een webshop. Of op een collectebus of T-shirt van een vrijwilliger om doneren te versimpelen. De QR-code is bovendien geschikt als vervanger van de (mobiele) pinautomaat. Daardoor is het ook ideaal voor bedrijven die producten of diensten aan huis bezorgen.

Conclusie

Zoveel klanten, zoveel wensen, dus bied diverse betaalmogelijkheden. Maak het je klanten zo eenvoudig mogelijk om te betalen. En als het dan toch een keer mis gaat, bied dan de mogelijkheid om het heel gemakkelijk alsnog te doen. Daar wordt iedereen happy van tenslotte. Ook je cashflow.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Verbeter je cashflow’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Buckaroo. Deze Payment Provider biedt een totaaloplossing voor alle financiële processen waardoor je betalingen en vorderingen sneller en klantvriendelijker, zowel online als offline worden geïnd.

Lees ook:

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download Whitepaper

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download Whitepaper
/