Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe wielrenclub BEAT Cycling het nét wat anders aanpakt

In samenwerking met Buckaroo - BEAT Cycling is een jonge, professionele en bijzondere wielerploeg. Het team wordt namelijk niet alleen ondersteund door een paar grote sponsors, maar door een groeiende community van betalende leden. ‘Wielrennen is bij uitstek een volkssport. Dat zette me aan het denken: zou er niet een ander verdienmodel mogelijk zijn?’

BEAT Cycling verdienmodel

Het is 2016 als Geert Broekhuizen op het idee komt om een nieuwe wielerploeg op te richten. In de vijftien jaar daarvoor, waarin hij als Marketing & Communicatie-manager actief is bij wielerploegen als Quick-Step en Team DSM, heeft hij gezien hoe veel ploegen in het peloton afhankelijk zijn van slechts één of twee grote sponsors.

Dat zette hem aan het denken, vertelt hij. ‘Ik zag met eigen ogen dat de wielersport voor een groot deel wordt gedragen door grote bedrijven. Wie betaalt, bepaalt. Vaak zijn het de sponsors die achter de schermen de dienst uitmaken bij een ploeg.’

‘En dat terwijl wielrennen nou juist bij uitstek een volkssport is, waar veel mensen plezier aan beleven en waar ze wellicht ook graag – net als bij een voetbalclub – deel van willen uitmaken. Dat zette me aan het denken: zou er niet een ander model mogelijk zijn?’

Betalende leden voor BEAT Cycling

Broekhuizen komt tot een subscription model, waarbij iedereen die dat wil lid kan worden van de nieuwe, inmiddels tot BEAT Cycling omgedoopte wielerploeg. ‘Dat leverde al vrij snel een community op van zo’n duizend betalende members die het wel zagen zitten om bij ons aan te haken.’

‘Door die snelle opkomst kwamen we op het netvlies bij enkele partijen uit de fietsindustrie. Zij haakten aan als sponsor en konden vrij snel een baanploeg samenstellen. Die ploeg acteert al een tijdje op het hoogste niveau, met renners die deelnemen aan wereldbekerwedstrijden, WK’s, EK’s en de Olympische Spelen.’

Eigen verhaal, stevig fundament

Inmiddels is er ook een wegploeg geformeerd en is de BEAT-community uitgegroeid tot ’een paar duizend leden. Daarnaast werkt BEAT inmiddels samen met een grote partnergroep van 35 bedrijven en bestiert de ploeg haar eigen webshop waar wielerliefhebbers terecht kunnen voor kleding, fietsmaterialen en accessoires. Een van die sponsors is Buckaroo, deze payment provider ondersteunt de wielerploeg met subscription payments.

Broekhuizen: ‘We zijn erin geslaagd om in relatief korte tijd een community-gedreven wielerploeg neer te zetten in het wielerpeloton, met een eigen verhaal, een eigen naam en een eigen identiteit. Een ploeg bovendien, met een stevig fundament die – dankzij onze members – niet zomaar omvalt als een commerciële sponsor stopt.’

Tekst gaat verder onder de foto

BEAT Cycling professionele wielerploeg

Sterke binding als businessmodel

Het businessmodel van BEAT is niet onopgemerkt gebleven in de wielerwereld, merkt Broekhuizen. ‘Je ziet nu al dat meerdere ploegen ontdekken dat zo’n aanpak zorgt voor een sterke binding met jouw merk.’

‘Kijk, misschien is de snelste weg naar sportief succes nog altijd om één hele grote sponsor te vinden en daaromheen zo’n wielerclub te bouwen. Maar juist onze brede, met zorg opgebouwde basis zorgt voor de broodnodige continuïteit en garandeert dat we te allen tijde zélf aan het roer staan.’

Laag verloop van leden

De uitdaging is uiteraard om de betalende members zoveel mogelijk vast te houden. Het verloop is tot nu toe laag, constateert Broekhuizen. ‘We organiseren regelmatig interessante evenementen voor onze leden en bieden korting op artikelen in onze webshop. Ook krijgen leden toegang tot exclusieve online trainingen en webinars en kunnen ze via ons deelnemen aan toertochten, Granfondo’s en (eRacing-)wedstrijden.’

‘Op dit moment zijn we druk bezig om onze plannen uit te stippelen voor de komende jaren, zodat we het interessant kunnen houden voor onze leden en we deze trouwe volgersgroep ook over een langere periode kunnen vasthouden. Daarnaast willen we uiteraard continu nieuwe aanwas hebben. We kijken voortdurend naar ons aanbod: hoe kunnen we het interessant houden voor onze bestaande én voor nieuwe members?’

Op naar de Tour de France

Parallel hieraan heeft BEAT uiteraard de nodige sportieve ambities, schetst Broekhuizen. ‘Je houdt members uiteraard ook vast door op sportief vlak goede prestaties te leveren. Onze baanploeg is al jaren ons vlaggenschip. Onze wegploeg is nog in opbouw, maar we rijden wel al op het tweede internationale profniveau – wat betekent dat we nu al rijden tegen de ‘grote jongens’, zoals Quick-Step, DSM en Jumbo-Visma.’

‘De volgende stap is dat we de komende jaren mee gaan doen in klassiekers als de Amstel Gold Race en dat we hopelijk een licentie weten te bemachtigen voor een grote ronde als de Tour de France. Dan krijg je vanzelf meer exposure en gaat je community waarschijnlijk nog veel sneller groeien. Op die manier gaan onze sportieve en commerciële ambities hand in hand, zo is het idee.’

Tekst gaat verder onder de foto

BEAT Cycling wielrennen

Flinke ambities voor BEAT Cycling en Buckaroo

Recent gingen BEAT Cycling en Buckaroo een partnership aan, waarbij Buckaroo de wielerclub ondersteunt in haar sportieve ambities én actief bijstaat bij de ontwikkeling van het (subscription) businessmodel. Beide partijen hebben flinke groeiambities, constateert Broekhuizen.

‘Buckaroo wil flink groeien op de bestaande Nederlandse en Belgische markt, net zoals wij op een steeds hoger niveau willen acteren. Je ziet nu al dat we niet alleen members trekken uit de Benelux, maar ook uit andere Europese landen, uit de VS en zelfs uit Japan.’

‘Erg tof om te zien, maar ook een uitdaging om dat digitaal allemaal in goede banen te leiden. Daarbij kunnen we de expertise van Buckaroo op het gebied van e-commerce, online transacties en subscriptions natuurlijk goed gebruiken.’

Community based wielerploeg is pionieren

Een community based wielerploeg als BEAT hanteert een iets ander model dan een traditionele ploeg met een of twee grote sponsors, benadrukt Broekhuizen nogmaals. ‘In die zin is het wel echt pionieren geweest de afgelopen jaren. Tegelijkertijd is het tot nu toe een supergaaf avontuur, waarbij het ons nu al gelukt is om de sport een beetje op te schudden.’

‘Wielerliefhebbers die dit lezen en die ook willen bijdragen aan de ontwikkeling van de wielerploeg van de toekomst, nodig ik van harte uit om in te stappen en zelf deel uit te maken van dat avontuur. Uiteindelijk willen we gewoon een zo groot mogelijke groep wielerliefhebbers binden aan BEAT.’

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/