Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Top 10 internationale leiders die de wereld veranderen (en waar jij van kunt leren)

In samenwerking met Young Captain Award - Een nieuw businessmodel voor muzikanten, diversiteit in de digitale wereld, duurzaamheid in de financiële sector… Het zijn slechts een paar voorbeelden van veranderingen die internationale leiders teweegbrengen. Wie zijn deze veranderaars? En wat kun jij van ze leren?

Top 10 internationale leiders die de wereld veranderen (en waar jij van kunt leren)
Foto: Getty Images

Er zijn vele lijsten als het gaat om inspirerend leiderschap. De meest beroemde internationale ranglijst is de TIME 100: een jaarlijkse selectie van de meest invloedrijke personen en organisaties, samengesteld door het Amerikaanse magazine Time. Andere bekende toplijsten zijn de ’30 under 30′ en ’40 under 40′ van Forbes. Deze ranglijsten staan vol opkomend talent waarvan het zakenmagazine grote impact verwacht.

Op nationaal niveau publiceert MT/Sprout jaarlijks de Next Leadership 50: een overzicht van het leiderschapstalent van Nederland tot en met 45 jaar. En dan zijn er nog prijzen en bijbehorende ontwikkelprogramma’s voor de leiders van de toekomst. Zo kiest de jury van de Young Captain Award jaarlijks de meest talentvolle jonge bestuurders.

Wil jij zelf het verschil maken? Kijk dan eens wat je kunt leren van de leiders uit deze toplijsten. Om je op weg te helpen, selecteerden we 10 inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland.

1. Annemarie Jorna (coo bij Royal Koopmans)

We beginnen in eigen land met Annemarie Jorna. Zij won de Young Captain Award 2020 en stond een jaar later in de MT/Sprout Next Leadership 50. Ze staat bekend om haar goede leiderschapsvaardigheden, sterke communicatiestijl en analytische denkwijze. Jorna is een echte specialist op het gebied van operations-, people- en change management.

Wat kun jij van haar leren?

Jorna dankt haar succes aan haar grote hang naar transparantie op alle niveaus in de organisatie, vertelt ze in een interview. Leiders van de toekomst moeten volgens Jorna meer aandacht besteden aan houding en gedrag. Zij vertelt dat ze altijd op zoek is naar verbinding tussen de hiërarchische lagen. Verder heb je ‘een gezonde dosis zelfreflectie nodig’ om een goede leider te zijn, aldus Jorna. ‘Status loslaten en focussen op het gezamenlijke eindresultaat.’

2. Tulsee Doshi (Head of Product bij Google)

De Indiase krant India Times noemt haar ‘een stille heldin’. Tulsee Doshi maakte snel carrière en heeft forse impact op de producten van zoekmachinegigant Google. Daarom staat ze in de lijst ’30 under 30′ van Forbes.

Haar doel: stereotypes en vooroordelen binnen de Google-software voorkomen. Om dat voor elkaar te krijgen, richtte ze haar eigen team op binnen het bedrijf: het ‘Machine Learning Fairness and Responsible AI team’.

Wat kun je van haar leren?

De leider van de toekomst heeft aandacht voor diversiteit en eerlijkheid, zegt Doshi in een interview met vakblad Analytics India Magazine. Om inclusieve producten te bouwen, is het belangrijk dat je team gemixt is. Maar een diverse samenstelling van afkomsten is niet genoeg, benadrukt ze. ‘Erken de verschillende expertises en perspectieven. Vraag je regelmatig af hoe representatief jouw team echt is voor je doelgroep.’

3. Bang Si-hyuk (oprichter HYBE)

Alias: ‘Hitman’ Bang. Bang Si-hyuk is de oprichter van een van de grootste muziek- en entertainmentbedrijven uit Korea: HYBE. Dit bedrijf staat dit jaar in de TIME100 Most Influential Companies.

De coronacrisis raakte de wereldwijde muziekindustrie hard, maar HYBE groeide door. Door in te spelen op trends en technologische ontwikkeling, brak Bang records met virtuele concerten. Zijn bedrijf is inmiddels zo’n 9,5 miljard dollar waard op de Koreaanse beurs.

Wat kun je van hem leren?

Bang streeft naar nieuw businessmodel voor de muziekindustrie op basis van diversificatie. Dat wil zeggen dat zijn artiesten niet alleen geld verdienen via platenverkoop, streamingdiensten en concerten, maar ook met (digitale) merchandise, NFT’s en de metaverse. Bang wil van HYBE ‘s werelds grootste lifestyle-platform maken, waarbij muziek de basis is.

Bangs mottos: blijf continu innoveren en denk niet in beperkingen. ‘Vaak doen mensen dingen alleen maar vanuit gewoonte’, zei Bang in een interview met Time. ‘Ik accepteer dat niet en vraag me altijd af: waarom doen we het zo?’

4. Ivo Steffens (Directeur Commercie en Lead Com-IT bij NS)

De jury van de Young Captain Award benoemde de 39-jarige NS-directeur Ivo Steffens tot Young Captain 2021. Tijdens de coronacrisis voegde Steffens succesvol twee afdelingen binnen de NS samen. Ook gaf hij leiding aan de ontwikkeling van innovatieve ideeën zoals de Treinwijzer (het verantwoordelijk spreiden van passagiers over de dag).

De jury roemt zijn authenticiteit, betrokkenheid en stevig leiderschap. ‘Hij heeft een scherp oog voor de menselijke verhoudingen en onderkent het belang ervan.’

Wat kun je van hem leren?

In het interview over leiderschap benadrukt Steffens het belang van visie en verbinding. ‘Echt uitgaan van je eigen kracht is nodig om alle onzekerheid en complexiteit het hoofd te bieden. En dan hoort verbinding maken er ook bij. Alle soorten meningen heb je nodig.’

5. Hayden Brown (ceo van Upwork)

Freelanceplatform Upwork staat dit jaar in de TIME 100 Most Influential Companies. Net voordat de coronacrisis begon, werd Hayden Brown ceo van het bedrijf. Zij werkt sinds 2011 bij Upwork en vervulde diverse leiderschapsrollen. Zij stond eerder in de lijst ’40 Under 40′ en de ‘Global Power 150—Women in Staffing’.

Upwork groeide fors tijdens de coronacrisis. Het freelance-werkplatform heeft volgens TIME een steeds belangrijkere rol op de arbeidsmarkt. Het speelt namelijk in op de behoefte aan flexibiliteit van werkenden en biedt werkgevers een nieuwe manier om talent te vinden.

Wat kun je van haar leren?

Brown geeft leiding vanuit een missie: ‘create economic opportunities so that people live better lives’. Twee maanden na de uitbraak van de coronacrisis en haar aanstelling als ceo, kondigde Brown aan dat het bedrijf permanent “remote-first” zou gaan werken. Ze zag de vele voordelen, vooral voor de werkenden. ‘Het leidt tot meer gelijke kansen voor vrouwen en minderheden’, vertelt ze in een interview met Time. ‘Ook verlaagt digitaal samenwerken de drempel om toegang te krijgen tot informatie. Het kan een organisatie minder hiërarchisch maken.’

6. Serpil Tascioglu (Director Foods Innovation, Strategy & Transformation bij Unilever)

Serpil Tascioglu begon 19 jaar geleden als stagiair bij Unilever. Inmiddels is ze directeur Global Food Innovation & Strategy bij het bedrijf. Tascioglu is verantwoordelijk voor de groei- en innovatiestrategie van Unilevers internationale voedseldivisie. Tascioglu leidde bijvoorbeeld de oprichting van Unilevers nieuwe R&D-centrum, waarin de activiteiten op dat gebied uit drie landen zijn gebundeld.

Daarnaast werkt bij het World Economic Forum aan mondiale vraagstukken, bezocht ze VN-conferenties en is ze bestuurder en toezichthouder bij cateraar Albron en innovatiehub Foodvalley. Niet zo gek dus dat deze bevlogen leider in de MT/Sprout Next Leadership 50 staat.

Wat kun je van haar leren?

Wat Tascioglu betreft heeft winst niets te maken met geld of toplijstjes. Haar definitie van ‘winnen’? De wereld beter achterlaten dan je hem vond. Volgens haar heeft de leider van de toekomst zowel compassie als een moreel kompas. ‘Het is iemand die rekening houdt met de wereld van morgen.’

7. Rogier Schoute (Chief Product Officer bij betaalbedrijf Mollie)

Rogier Schoute is een van de ‘rising stars’ van de financiële sector en staat daarom in de Next Leadership 50. Bij betaalbedrijf Mollie heeft hij de leiding over de ontwikkeling financiële diensten.

Hij begon zijn snelle carrière bij het Zweedse betaalbedrijf Klarna. Hij kwam binnen als stagiair en werd binnen 9 jaar verantwoordelijk voor de global partnerships organisation. Daarna gaf hij twee jaar leiding aan het team dat betaalproducten ontwikkelt bij Booking.com.

Wat kun je van hem leren?

De leider van de toekomst heeft aandacht voor diversiteit binnen zijn team, zegt Schoute. Hij dankt zijn eigen carrière aan het feit dat hij ‘hele goed mensen’ heeft aangenomen en een sterke band met ze heeft. Zijn dagelijks doel: ‘Diepe en productieve werkrelaties creëren met collega’s van verschillende achtergronden.’

8. Nick Halla (Senior Vice President International bij Impossible Foods)

De Amerikaanse nepvlees-producent Impossible Foods staat in de TIME100 Most Influential Companies of 2022. Dit bedrijf ontwikkelt plantaardige producten zoals hamburgers en worsten. De vraag naar gezonde en plantaardige voeding neemt elk jaar toe en daar profiteert Impossible Foods van. Het wordt nu al gewaardeerd op 8,4 miljard dollar en wil dit jaar naar de Amerikaanse beurs.

Nick Halla was in 2011 de eerste werknemer van Impossible Foods. Hij hielp het bedrijf te groeien en is nu één van de belangrijkste internationale leiders van het bedrijf. Halla won onder andere de Stanford Earth’s 2020 Early- to Mid-Career Alumni Award, een prijs voor alumni die binnen korte tijd forse impact hebben gemaakt.

Wat kun je van hem leren?

Verandering heeft net zoveel te maken met technologische ontwikkeling als met een cultuuromslag, vertelt Halla tijdens de awarduitreiking. ‘Het duurt vaak langer dan je denkt voordat nieuwe techniek klaar is om de wereld te veranderen’, zei hij. ‘Maar zodra het zover is, kan een sector razendsnel transformeren als het publiek erin gelooft. Met dit inzicht en voldoende durf kun je een beweging in gang zetten.’

9. Maartje Brans (Directeur Vastgoed Onderhoud & Verduurzamen bij De Alliantie)

Maartje Brans begon vlak na haar studie bij woningcorporatie De Alliantie. Sinds drie jaar is ze directeur Vastgoed Onderhoud & Verduurzamen zorgt ze voor de transformatie naar een toekomstbestendig organisatieonderdeel. Ze maakt flinke impact in de vastgoedwereld. Daarvoor won ze in 2020 won de Real Estate Futureproof Vrouw en in 2021 stond ze in de Next Leadership 50.

Wat kun je van haar leren?

Als leider bij een woningcorporatie weet Brans als geen ander hoe belangrijk partnerships en netwerken zijn. In een interview zegt ze: ‘De next generation manager is zich bewust van de omgeving. Hij realiseert zich dat het creëren van samenwerkingsverbanden in de omgeving cruciaal is om verder te komen.’

Verder benadrukt ze het belang van een goede werk-privébalans als leider. Tijdens de coronacrisis ontdekte ze hoe belangrijk het is om daarin goede keuzes te maken.  ‘Meer dan voor corona heb ik het gevoel dat ik deze keuzes kan en mag maken.’

10. Geneviève Ho Sam Sooi (Managing Director New Business & Special Clients bij ABN AMRO)

Geneviève Ho Sam Sooi kan out-of the box denken, terwijl ze oog houdt voor het grote geheel. Dat schreef de jury van de Young Captain Award 2021. Ho Sam Sooi stond toen in de top-3 van jonge, talentvolle leiders.

Ze is onder meer oprichter van de ABN AMRO Challenger 40 en werkt voor financiële geborgenheid en versnelling van duurzaamheid bij ABN AMRO. Voordat ze Managing Director New Business & Special Clients werd, vervulde ze diverse rollen bij de bank.

Wat kun je van haar leren?

‘Pay it forward’ is het motto van Ho Sam Sooi. Dat houdt in dat als je zelf een goede daad ontvangt, je die doorspeelt aan anderen die jouw hulp kunnen gebruiken. Tegen de jury van Young Captain zei ze: ‘Door mijn eigen reis heb ik geleerd hoe waardevol het is als je op het juiste moment geholpen wordt. Dit geef ik in mijn werk terug door onder andere mijn inzet in de Diversity & Inclusion cirkel.’

Lees ook: Leiderschap in onzekere tijden; definieer je visie met 6 existentiële vragen