Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2021

Annemarie Jorna (COO bij Royal Koopmans)

De meest getalenteerde, jonge businessleider op weg naar de top van het bedrijfsleven. Zo mocht Annemarie Jorna (1981) zich vorig jaar officieel noemen, toen ze de Young Captain Award won. De jury roemde haar leiderschapsvaardigheden, communicatiestijl en analytische manier van denken, waarmee ze op een creatieve manier de veranderingen en transformatie van Accell vormgaf, het fietsbedrijf dat ze destijds leidde.

Jorna specialiseerde zich tijdens haar werk en studie onder meer in operations management, people management en change management. Aan de RUG behaalde ze de master Change Management, aan de Hult International Business school volgde ze de International Leadership Course en aan Nyenrode het New Board Program. Sinds vijf maanden werkt Jorna als coo bij grondstoffenproducent Royal Koopmans.

Haar carrière begon ze bij FrieslandCampina. Jorna heeft veel aan die tijd gehad. ‘Daar word je makkelijk in het diepe gegooid en kun je door hard werken snelle stappen maken.’ Jorna werkte bij het zuivelconcern in verschillende functies en gaf uiteindelijk leiding aan een team dat internationaal opereert. Ook leidde ze een reorganisatie voor meer dan tien internationale supply chain regio’s.

Transparantie

Bij Accel was Jorna Operations Director. Ze was verantwoordelijk voor de aansturing van de Nederlandse fietsenproductie, onderdelen- en servicedistributie. Bij Royal Koopmans vervult Jorna de rol van coo. Ze heeft haar succes te danken aan haar grote hang naar transparantie op alle niveaus in de organisatie, denkt ze. Ook haar resultaatgerichtheid en duidelijkheid met veel vertrouwen naar teams toe noemt Jorna als eigenschappen die haar zo ver hebben gebracht. En het lukt haar om medewerkers met elkaar in verbinding te brengen in een speelveld – operations, manufacturing en supply chain – waarin het juist meestal over de inhoud gaat.

Een next gen manager moet meer oog hebben voor houding en gedrag, want alleen expert ergens in zijn, is niet meer genoeg volgens Jorna. ‘Je moet meer verbinding zoeken tussen de hiërarchische lagen. Focus op toekomst en een gezonde dosis zelfreflectie heb je nodig. Status loslaten en focussen op het gezamenlijke eindresultaat.’

Een ideaal bedrijf waar iedereen wil werken, bestaat volgens Jorna niet. ‘Dat is denk ik onmogelijk, elk bedrijf heeft zijn eigen cultuur en daar pas je wel of niet bij en dat is oké’, legt ze uit. ‘Wel denk ik dat ieder mens een sense of belonging wil voelen. Dus doe ik ertoe bij dit bedrijf en hoor ik ergens bij.’