Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Ivo Steffens (NS): ‘Flexibiliteit versus 5 dagen werken op kantoor is soms een worsteling’ [VIDEO]

In samenwerking met Young Captain Award - Ivo Steffens is directeur commercie bij NS, Rogier Smeets staat aan het roer van Tropicana Brands Group. Voor beiden geldt: een purpose driven en inspirerende board trekt talent aan. Wat is er volgens hun nog meer nodig om in deze arbeidsmarkt mensen te vinden én vooral te behouden? Welke rol speelt flexibiliteit daarin? En bedrijfscultuur?

https://mtsprout.nl/wp-content/uploads/2023/09/1x1-0000007f.png

Wat zeggen boardmembers over hedendaagse thema’s die van invloed zijn in de bestuurskamer? In deze videoserie gaan leiders van nu in gesprek over deze ontwikkelingen. Deze serie gaat over talent.

Flexibiliteit trekt talent aan

De derde stelling waar Steffens van NS en Smeets van Tropicana Brands Group met elkaar over praten is: Onze boardroom is inspirerend en purpose driven. Daarom trekken we de beste mensen aan en weten ze vasthouden.

Steffens zegt dat het niet alleen maar gaat om purpose driven en inspirerend zijn als boardroom. Hij vertelt over dat het soms een worsteling is om van het conventionele werken naar flexibel werken te gaan. Maar dat dit wel heel belangrijk is bij het aantrekken van talent.

‘Ja, ik denk dat onze boardroom inspirerend en purpose driven is. En dat helpt echt enorm in het aantrekken van mensen. Toch merk ik ook nog wel een worsteling bij bedrijven. En ik denk dat dat niet alleen bij NS zo is. De War on Talent en corona hebben het thuiswerken en de flexibiliteit die dat bracht voor medewerkers versneld. Ik merk dat in de boardroom nog gezocht wordt naar de vertaalslag van het van 9 tot 5 op kantoor werken versus de flexibiliteit die juist ook gevraagd voor het aantrekken én het vasthouden van talent.’

Lees ook: Welke eigenschappen heeft de leider van morgen? Zo herken je bestuurders van de toekomst

Connectie tussen purpose bedrijf en individu

Smeets vult aan: ‘Uiteindelijk denk ik dat het ook afhangt van het soort en type bedrijf dat je bent. Ben je een bedrijf dat stap voor stap wil groeien? Ben je een bedrijf dat een transformatie wil doormaken? Dat vraagt natuurlijk weer verschillende dingen qua inspiratie en qua purpose. In mijn geval is het een bedrijf dat echt door een transformatie gaat. De connectie tussen de purpose van het bedrijf en het individuele purpose-stuk is voor ons absoluut kritisch.’

Bedrijfscultuur en flexibiliteit

Tropicana Brands Group is dus een bedrijf dat in korte tijd veel voor elkaar moet krijgen en dat vraagt veel van teams en het individu. Smeets benadrukt dat cultuur bouwen essentieel is. ‘Want dat zorgt ervoor dat talent zich betrokken voelt bij de organisatie. Dat zorgt voor een stuk retentie, en dat zorgt voor een stuk energie. Cultuur bouwen is voor ons essentieel.’

Meer weten? Bekijk de video’s in deze serie over War on Talent: